Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

z-wave i nytt hus


jonkristian

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Vi skal bygge hus og har vel i grunn bestemt oss for å satse på z-wave for styring av downlights ++.

Når det kommer til styring av lys tenker jeg da å droppe kabelføring til brytere. Men jeg sitter med noen spørsmål:

  1. Hva slags z-wave kontroller anbefaler dere?
  2. Noen anbefalninger til panel (av/på+dimming) som ikke må bygge inn i boks?

 

Jeg har hørt at man bruker en dimme -aktuator per sone/gruppe med downlights, noen som kan forklare litt og eventuelt komme med forslag til komponenter som passer godt sammen? Gjerne hvis noen har ett diagram for større installasjoner uten brytere så hadde det vært interessant å se. Fremdeles litt uklart for meg hvordan det legges opp med tanke på hva jeg må kjøpe inn.


Min kjære prisbevisste sambo har kjøpt inn en drøss av disse som var på salg: https://www.ledone.no/produkt/led-downlight/downlight-warmdim/simplee-8-watt-led-warmdim-ip44 Det gir meg en gylden mulighet til å få testet systemet før vi installerer det så bonuspoeng til henne :D Er det noen som har vært borti disse før?

 

Til syvende og sist, er det noen som har andre anbefalninger, eller er z-wave en god rute å gå? Jeg kommer til å bruke home assistant og har kjøpt en uzb1 som jeg tenker å leke meg litt med.

Endret av jonkristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, jonkristian skrev:

Når det kommer til styring av lys tenker jeg da å droppe kabelføring til brytere.

 

Akkurat det ville jeg revurdert. Hvis pcen med HomeAssistant tryner, så sitter du der i mørket til du får den opp igjen. Og er du bortreist akkurat da, så er WAF relativt dårlig når du kommer hjem... :P og hva om dere vil selge huset en gang? Kanskje nye eiere vil ha lysbrytere?

 

Her i huset brukes omtrent ikke lysbryterne, men jeg kunne aldri tenkt meg å være foruten...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, jonkristian skrev:

Gjerne hvis noen har ett diagram for større installasjoner uten brytere så hadde det vært interessant å se. Fremdeles litt uklart for meg hvordan det legges opp med tanke på hva jeg må kjøpe inn.

Be elektrikeren tenke på det som et normalt elektrisk anlegg, og så legger du heller inn mikro-kontrollere (f.eks. Fibaro Dimmer 2) bak byterne.

 

Er i en anbudsfase nå for et påbygg på huset, og ikke tale om at jeg planlegger uten brytere. Her i huset har automasjonen en særdeles høy fokus (merkelig nok) og derfor også en særdeles høy oppetid (det bare MÅ fungere, hverdagen er avhengig av det) men selv med det hender det automatikken av og til ikke fungerer. Da må man ha fysiske brytere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Akkurat det ville jeg revurdert. Hvis pcen med HomeAssistant tryner, så sitter du der i mørket til du får den opp igjen. Og er du bortreist akkurat da, så er WAF relativt dårlig når du kommer hjem... [emoji14] og hva om dere vil selge huset en gang? Kanskje nye eiere vil ha lysbrytere?
 
Her i huset brukes omtrent ikke lysbryterne, men jeg kunne aldri tenkt meg å være foruten...
Takk for svar, jeg forstår den tanken men z-wave brytere som erstatning vil vel ikke være avhengig av home assistant?

Jeg vurderer å alikevel legge opp anlegg for brytere som man kan trekke opp hvis det blir behov, da er jo muligheten der.

Litt vanskelig å svare på sikkert men er det slik de fleste som bygger nytt gjør det kanskje?

Sent from my ONE A2001 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, jonkristian skrev:

Takk for svar, jeg forstår den tanken men z-wave brytere som erstatning vil vel ikke være avhengig av home assistant?

 

Ah, du skal ha trådløse brytere som er direkte assosiert med aktuatorene? I så fall har du rett i at det ikke krever at HASS er oppe. :) Problemet med direkte assosiasjoner er at bryteren alltid vil styre lyset direkte. Si at du vil at lyset bare skal settes til 20% hvis du slår det på etter kl 20. Det lar seg ikke gjøre med direkte assosiasjon. 

 

12 minutter siden, jonkristian skrev:

Jeg vurderer å alikevel legge opp anlegg for brytere som man kan trekke opp hvis det blir behov, da er jo muligheten der.

 

Det vil si at du tenker legge opp rør og veggbokser uansett? Da ville jeg hvertfall plassert mikrokontrollere i boksene bak vanlige brytere. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, høres ut som bryter koblet til downlightsene er veien å gå da? Finnes det en type bryter som har alt i ett?

Vi må også tenke litt økonomisk, så en alt i ett løsning hadde vært gull slik at vi slipper å kjøpe en dimmebryter og så enda en for z-wave som vi kobler bak den andre, tror jeg fort kan bli kostbart :D

 

Hva om man f.eks. vil styre andre soner fra andre brytere, er det mulig? Kan man da f.eks. programmere brytere i form av en automasjon til å sende signaler til andre brytere/soner?

 

Jeg tar gjerne imot tips og råd om alt generelt som er lurt å tenke på hvis dere plutselig kommer på noe :) 

Har også laga en tråd på det fremtidige huset som jeg skal prøve å oppdatere jevnlig når vi er kommet i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jonkristian skrev:

Vi må også tenke litt økonomisk, så en alt i ett løsning hadde vært gull slik at vi slipper å kjøpe en dimmebryter og så enda en for z-wave som vi kobler bak den andre, tror jeg fort kan bli kostbart :D

 

Hva om man f.eks. vil styre andre soner fra andre brytere, er det mulig? Kan man da f.eks. programmere brytere i form av en automasjon til å sende signaler til andre brytere/soner?

Se nærmere på Fibaro Dimmer 2. Du må riktignok ha den fysiske bryteren foran, men det er å anbefale uansett. Knapp 2 kan da styre andre lys via assosiasjon. :) 

 

Du kan lese litt mer om assosiasjon i HS-skolen del 4: https://www.hjemmeautomasjon.no/forside/guider/homeseer/homeseer-skolen-del4/

Det er spesifikt for HomeSeer, men teorien er grei nok for HASS eller OpenHAB også, bare grensesnittet er litt annerledes.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, jonkristian skrev:

Den er noe rimeligere, og kanskje for en grunn? Noen som har erfaring med denne kontra. fibaro dimmer 2?

 

jeg har en everspring mener jeg (samme som nexa) og der flimrer lyset av og til. det er med 230v halogenpærer. en annen jeg har står tilkoblet en lampe med trafo, samme problematikk der.

flimringen er ikke direkte ille, men en gang i blant kan det komme et blink eller 2.

 

nok til at jeg irriterer meg, men jeg har ikke giddet å skifte det ut ennå.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Håvardgj Takk for svar, kanskje greit å koste på den ekstra hundrelappen på de punktene jeg trenger :)

Synes dog jeg har hørt noe om at hvis lasten er for lav så kan man oppleve flimmer? men aner ikke om det gjelder i ditt tilfelle.

 

Jeg har ett scenario oppi hodet som jeg gjerne kan se for meg, sett at man i gangen ved ytterdøren har bryter (1+1+1) for utelys, gang og kjeller.

Er det mulig å sette inn impulsfjær bak disse og styre tre forskjellige "soner" med èn fibaro? eller må man ha 3 fibaro'er inni boksen?

F.eks. at hver og en kan styre av/på samt dimming hvis man holder inne, og hvis man må ha 3, hvordan løser dere det rent praktisk i forhold til plass?

 

Synes personlig det er mye penere med en 1+1+1 enn tre brytere under hverandre, samt at samme scenario ville vært perfekt for bad, kjøkken/stue og loft/takterasse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jonkristian skrev:

@Håvardgj Takk for svar, kanskje greit å koste på den ekstra hundrelappen på de punktene jeg trenger :)

De dyrere er ikke problemfrie de heller, men sannsynligheten er lavere for at du får problemer og høyere for at du klarer å fikse dem.

 

Problemet med LED er at det "LED-pære" og "LED-pære" er syv forskjellige ting. :( 

 

2 timer siden, jonkristian skrev:

Er det mulig å sette inn impulsfjær bak disse og styre tre forskjellige "soner" med èn fibaro? eller må man ha 3 fibaro'er inni boksen?

Ikke tre fysiske lys nei. Da må du ha tre separate dimmere. Det gjelder nok uansett hvilken dimmer du velger.

 

2 timer siden, jonkristian skrev:

Synes personlig det er mye penere med en 1+1+1 enn tre brytere under hverandre, samt at samme scenario ville vært perfekt for bad, kjøkken/stue og loft/takterasse.

Hvis du har en BigBox i veggen bak, så er det vel godt mulig du får plass til tre fysiske dimmere også. Men jeg har ikke testet det selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

Problemet med LED er at det "LED-pære" og "LED-pære" er syv forskjellige ting. :( 

 

det stemmer nokså bra... til og med produsentene av dimmere sliter med å kunne si at deres dimmer fungerer problemfritt på led. flere ganger har vi måttet prøve oss frem til vi finner en dimmer som virker, men det er gjerne ikke den samme hver gang.

 

 

6 timer siden, Moskus skrev:

Hvis du har en BigBox i veggen bak, så er det vel godt mulig du får plass til tre fysiske dimmere også. Men jeg har ikke testet det selv.

tror ikke det er plass til mer enn 2... husk at det skal gå ledninger inni der også ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Håvardgj said:

 

det stemmer nokså bra... til og med produsentene av dimmere sliter med å kunne si at deres dimmer fungerer problemfritt på led. flere ganger har vi måttet prøve oss frem til vi finner en dimmer som virker, men det er gjerne ikke den samme hver gang.

 

 

tror ikke det er plass til mer enn 2... husk at det skal gå ledninger inni der også 1f605.png

 

 

Flaks for meg så har min bedre halvdel økonomisk teft og allerede bestilt downlights på salg :D Så da blir det vel innkjøp av en stk fibaro dimmer 2 for litt testing, jeg har jo allerede en uzb1 som er kobla til home assistant men ikke tatt i bruk. Går mest i 433/nexa, xiaomi og ikea/hue her hvor vi bor nå. I værste fall kan disse downlightsene brukes nede i sokkel så finner vi på noe annet.

 

Se hva jeg fant!

Spoiler

econ-flex-box.jpg

Aner ikke om den kan passe, det virker som ett utenlandsk firma som lager disse.

Ellers får jeg høre med elektriker om han har noen forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, jonkristian skrev:

Se hva jeg fant!

  Skjul innhold

econ-flex-box.jpg

Aner ikke om den kan passe, det virker som ett utenlandsk firma som lager disse.

Ellers får jeg høre med elektriker om han har noen forslag.

 

Noen her har lenket til denne fra en norsk nettbutikk tidligere, så det finnes her til lands også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.