Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Telldus Znet Lite v2 og trykknapp-bryter Connect


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min første post her. Har akkurat gått til innkjøp av en tellstick znet lite v2. For å få mere styring av mine z-wave produkter fra Schneider Connect som jeg har etter at jeg jobbet der tidliger.

 

Har til nå kun hatt dette til å slå av å på lys som vanlige brytere og for å legge til flere brytere til samme lyskilder uten å strekke kabler.

 

Min erfaring så langt er at både de innfelte dimmerne(pillene) og veggpluggene fungerer utmerket. Har ikke testet de innfelte med bryter på enda da jeg ikke har lagt de inn.

 

Men jeg prøver å få de batteridrevne trykknappene til å fungere som det gjorde før.. Av disse typene: https://elhandel.no/schneider-exxact-trykknapp-2-kanaler-hvit-z-wave?gclid=Cj0KCQiA5aTUBRC2ARIsAPoPJk9auVqjyDvR3tab_Isbv2NWq0bRrCGhvh5DpI2p0bw12hl5Du32rRYaAmkSEALw_wcB

 

Og den enkle av samme type.

 

De står også at de fungerer bra på telldus sin compabilitetsside: http://live.telldus.com/help/compatibility?

 

 

 

Før kunne jeg velge hvilken side av dobbelbryteren som skulle styre hvilket lys. Og jeg kunne holde inne på øvre delen for å dimme opp og nedre delen for å dimme ned.

 

Men med Telldus får jeg kun on/off valget. Og jeg får kun venstre side av dobbeltrykknappen til å fungere som on/off.

 

Noen som vet om dette går å sette opp i telldus live? Får opp alle knappene under enhetsinnstillinger. Men får ikke valgt at de skal styre noe på noen måte..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Teryeah skrev:

Men jeg prøver å få de batteridrevne trykknappene til å fungere som det gjorde før..

Hva er "før" og med hvilket system er det? Jeg har prøvd den knappen med flere "hjerner" og aldri fått den til å gjøre som den skal... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, før var frem til jeg startet med å sette opp med Telldus for 2 dager siden.

 

Dette ble først satt opp med "Easy Connect" altså at en parer hver mottaker med bryteren. Ikke noe system, kun sender satt opp mot mottaker.

 

Senere ble det satt opp med Schneiders eget radio configurator program. Kunne da velge hvilke brytere som skulle styre hva osv. Dette funket fint. Men egner seg dårlig for automatisering osv. 

 

For er vel ikke mulig å parre disse direkte med mottaker så lenge mottaker er i et system såvidt jeg har forstått?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Teryeah skrev:

Dette ble først satt opp med "Easy Connect" altså at en parer hver mottaker med bryteren. Ikke noe system, kun sender satt opp mot mottaker.

Aha, ja da så. Schneider har ikke gjort alt helt "standard Z-wave" så vidt noen har sett, og dermed får man ikke til å bruke den som tiltenkt i et smartere system.

 

Det er veldig synd, for ellers er bryteren fin. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg kjøper tilsvarende brytere av annet merke så vil det fungere med å dimme ved å holde inne lenge ? Med Telldus live?

 

Ja.. virker som det er litt annerledes. Trenger jo ikke noe gateway for å få satt opp systemet til Schneider. Kun en PC som er tilkoblet med et usbverktøy. Jeg gav da en bryter administrasjonsrettigheter.. så virker som om enhetene snakker direkte med hverandre etter det er satt opp.. 

 

Men pluggdimmerene og det andre fungere jo fint. Kan slå av å på og dimme opp og ned med appen eller hendelser. 

 

Schneiderknappene er jo brukendes til å slå noe av og på da. Så finner sikkert noe bruk for de ? men er liksom greit når jeg fikk det når jeg jobbet hos Schneider.. så får evt bare investere i noen andre brytere for å få funksjonell dimming på veggen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Teryeah skrev:

Men hvis jeg kjøper tilsvarende brytere av annet merke så vil det fungere med å dimme ved å holde inne lenge ? Med Telldus live?

Det kommer faktisk helt an på bryteren. :) 

Og Telldus Live...

 

7 timer siden, Teryeah skrev:

Trenger jo ikke noe gateway for å få satt opp systemet til Schneider. Kun en PC som er tilkoblet med et usbverktøy. Jeg gav da en bryter administrasjonsrettigheter.. så virker som om enhetene snakker direkte med hverandre etter det er satt opp.. 

Nei, da blir det dannet et internt Z-wave nettverk, og bryterne kan gjøre mer som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schneider Connect  er OEM produkt fra MERTEN. Det er vanskelig å jøbbe med disse enheter om enn leser ikke manualen.

Se her: https://www.tronika.no/support/downloads/zwave/Merten_bpd.pdf

Håper at dette vil hjelpe deg å forstå hvordan disse enheter virker og kan konfigureres. "Timing"  (når du trykker på kontrollerens knapper) er ganske viktig her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, hkmod25 skrev:

Schneider Connect  er OEM produkt fra MERTEN. Det er vanskelig å jøbbe med disse enheter om enn leser ikke manualen.

Synes det er vanskelig å jobbe med dem selv om man leser manualen...

 

Hvordan kan jeg få dobbeltbryteren til å vises som to devicer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Synes det er vanskelig å jobbe med dem selv om man leser manualen...

 

Hvordan kan jeg få dobbeltbryteren til å vises som to devicer?

Etter det jeg forstår går ikke det: 

 

Sitert fra dokumentet det er linket til:

6. Afterword’s
While it is desirable in the case of the 2-gang Merten transmitter to use both transmitters with 
HomeSeer for the status change features, this is not possible because of the use of the Z-Wave 
Association Command Class with the Merten devices – the Association Command Class sends an 
operational (On or Off) signal to the associated device, or in this case HomeSeer, but does not 
include any information on which transmitter the signal was sent from. Therefore, HomeSeer cannot 
differentiate one transmitter’s signal from the other.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Synes det er vanskelig å jobbe med dem selv om man leser manualen...

 

Hvordan kan jeg få dobbeltbryteren til å vises som to devicer?

Om du slutter å kalle Schneider/MERTEN enheten "en bryter" og bruker den riktige betegnelse - kontroller så faler ditt spørsmål vekk av seg selv.

Dette er ikke mulig.

HomeSeer (i sin tid med forrige version 2) har laget "custom" støtte for enheten og Gruppe 1 (helt tilfeldig?) ble representert som en "fysisk bryter"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, hkmod25 skrev:

Om du slutter å kalle Schneider/MERTEN enheten "en bryter" og bruker den riktige betegnelse - kontroller så faler ditt spørsmål vekk av seg selv.

Men hva om jeg VIL kalle det "en bryter" istedenfor en "kontroller", ettersom det er "bryter-funksjonaliteten" jeg ønsker meg... ;) 

 

10 timer siden, hkmod25 skrev:

HomeSeer (i sin tid med forrige version 2) har laget "custom" støtte for enheten og Gruppe 1 (helt tilfeldig?) ble representert som en "fysisk bryter"...

Ja, OK. Det vi ser nå er sannsynligvis restene etter det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

Men hva om jeg VIL kalle det "en bryter" istedenfor en "kontroller", ettersom det er "bryter-funksjonaliteten" jeg ønsker meg... ;)

Da kan du også like gjerne kalle TVens fjernkontroll til en "bryter" så lenge den har, etter din definisjon, "bryter-funksjonaliteten".

Vil dette hjelpe i en teknisk diskusjon hvor definisjoner (standard) er viktig, stor spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, hkmod25 skrev:

Da kan du også like gjerne kalle TVens fjernkontroll til en "bryter" så lenge den har, etter din definisjon, "bryter-funksjonaliteten".

Vil dette hjelpe i en teknisk diskusjon hvor definisjoner (standard) er viktig, stor spørsmål...

Du skal ikke så langt borte fra tekniske sirkler før en fjernkontrollen til TVen heter "knappen", så spørsmålet er ikke så rart som det ser ut.

 

Du vet at jeg stort sett vet hva definisjonene er, men selv om man ønsker seg det, så tror jeg ikke du kan vente at alle dine kunder kommer til å sette seg inn i alle de tekniske detaljene som Z-wave kan by på.

 

Summasummarum er det synd Z-wave alliansen ikke egentlig tillater virtuelle devicer. Det hadde vært veldig nyttig. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, hkmod25 skrev:

OK, du vant. Dette med "knappen" har virkelig slått meg i grus.

Målet var ikke å "vinne", hvis man kan kalle det det, men OK.... ;) 

 

Hovedpoenget mitt er at det er etterspørsel etter en controller som ser ut som en vanlig veggbryter som vil legge seg inn i systemet (uansett hva det nå er) som to virtuelle switcher, og som gjør at man kan lese to separate "ON"-kommandoer og to "OFF"-kommandoer, helt uten å måtte benytte scene-controllere eller være begrenset til assosiasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Hovedpoenget mitt er at om det finnes etterspørsel etter en controller som ser ut som en vagina så betyr dette absolutt ikke at vi må kalle enheten noe annet enn en KONTROLLER så lenge hovedmål i en (teknisk) diskusjon er å gi KORREKT informasjon. Alt dette - JEG VIL, vil ikke gjøre ting enklere så lenge dette bare fører til en vis bjørnetjeneste til folk som vil gjerne lære og forstå.

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Teryeah skrev:

For min del så er jeg fornøyd hvis jeg får de til å fungere med av/på og dimming mot gitte dimmere/brytere. Skal forske på dette etter vinterferien og si ifra hva jeg finner ut av.

Det får du nok til. :)

Assosiasjon ser ut til å være måten å gjøre det på.

 

 

 

2 timer siden, hkmod25 skrev:

Hovedpoenget mitt er at om det finnes etterspørsel etter en controller som ser ut som en vagina så betyr dette absolutt ikke at vi må kalle enheten noe annet enn en KONTROLLER så lenge hovedmål i en (teknisk) diskusjon er å gi KORREKT informasjon. Alt dette - JEG VIL, vil ikke gjøre ting enklere så lenge dette bare fører til en vis bjørnetjeneste til folk som vil gjerne lære og forstå.

Klart vi skal gi korrekt informasjon. :)

Uansett hvilken merkelige forespørsler dine kunder kommer med... ?

 

MEN: Vi skal også gi informasjonen på et nivå som de kan forstå, og ikke snakke ovenfra og ned på et språk som er fullt av ord de ikke har noe forhold til. Når noen spør om hjelp så kan det være at de har alle de nødvendige begrepene innlært allerede, men det er neppe sannsynlig.

 

Jeg har ingen problemer med å kalle en controller for en bryter hvis den ser ut som bryter. Jeg forstår hva de mener. Hvis de heller kommer i gang med å bruke den så lærer man seg begrepene etter hvert. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hkmod25 skrev:

Å lære noe og lære riktig har ingeting med "å snakke ovenfra og ned" å gjøre.

Nei. Men tonen når man lærer fra seg har det. :) 

 

Som dette:

2 minutter siden, hkmod25 skrev:

Beklager, men her gjør du noe fundamental feil.

 

Du må gjerne være uenig. Og det kan være din mening at det er "fundamentalt feil". Men jeg påstår at det er "pedagogisk riktig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.