Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bytte kontroller


Anbefalte innlegg

Akkurat nå, hkmod25 skrev:

Exclude i Homey er ikke noe annet enn "RESET to factory default". Dvs. det som han var redd for...

 

Hmm... men hvordan kan det være mulig? Jeg tok en "factory reset" på en Fibaro Dimmer 2 i går - i følge manualen er eneste måte å gjøre det på å åpne veggboksen, trykke og holde inne "b-knappen" en stund og så slippe. Så hvis han har en slik, så vil vel ikke Homey kunne kjøre en factoryreset av den "over the air", når det ikke støttes av noden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ZoRaC said:

 

Hmm... men hvordan kan det være mulig? Jeg tok en "factory reset" på en Fibaro Dimmer 2 i går - i følge manualen er eneste måte å gjøre det på å åpne veggboksen, trykke og holde inne "b-knappen" en stund og så slippe. Så hvis han har en slik, så vil vel ikke Homey kunne kjøre en factoryreset av den "over the air", når det ikke støttes av noden?

 

Dette lurer jeg også på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bananfluen skrev:

Jeg må altså fysisk inn i alle bokser for å kjøre en reset? E

 

Nei, jeg tror Homey kanskje har brukt en dårlig terminologi - at deres "RESET to factory default" rett og slett er en "exclude".

Da er det bare å velge det, ta 3 trykk på bryteren (på Fibaro i hvertfall) og vente til den er ekskludert. Deretter samme prosedyre med "include". :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ZoRaC said:

 

Nei, jeg tror Homey kanskje har brukt en dårlig terminologi - at deres "RESET to factory default" rett og slett er en "exclude".

Da er det bare å velge det, ta 3 trykk på bryteren (på Fibaro i hvertfall) og vente til den er ekskludert. Deretter samme prosedyre med "include". :) 

Hvis det er sånn så blir jeg veldig glad vet jeg, skal testes i kveld. Rapporterer tilbake hvordan deg går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Hmm... men hvordan kan det være mulig? Jeg tok en "factory reset" på en Fibaro Dimmer 2 i går - i følge manualen er eneste måte å gjøre det på å åpne veggboksen, trykke og holde inne "b-knappen" en stund og så slippe. Så hvis han har en slik, så vil vel ikke Homey kunne kjøre en factoryreset av den "over the air", når det ikke støttes av noden?

Jo, dette er mulig.

Om du har en enhet som tilhører til et nettverk så riktig måte å fjerne enheten fra nettverket er å kjøre "Exclusion". Enheten blir fjernet fra nettverket og samtidig NULLSTILT (Reset to fabric default). Noen produsenter legger en ekstra mulighet - Nullstille med hjelp av et vis antall trykk. Men resultat (for selve node) i begge tilfeller blir det samme.

Ellers hvilken som helst (Master) Kontroller kan alltid NULLSTILLE hvilken som helst node enheten (til og med de som tilhørte før til et annet nettverk).

Endret av hkmod25
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hkmod25 skrev:

Jo, dette er mulig.

Om du har en enhet som tilhører til et nettverk så riktig måte å fjerne enheten fra nettverket er å kjøre "Exclusion". Enheten blir fjernet fra nettverket og samtidig NULLSTILT (Reset to fabric default). Noen produsenter legger en ekstra mulighet - Nullstille med hjelp av et vis antall trykk. Men resultat i begge tilfeller det samme.

Ellers hvilken som helst (Master) Kontroller kan alltid NULLSTILLE hvilken som helst node enheten (til og med de som tilhørte før til et annet nettverk).

 

Det gjelder tydeligvis ikke Fibaro, de fraråder å bruke «reset»-funksjonen, men helller bruke «remove» via en controller:

Sitat

Resetting the device is not the recommended way of removing the device from the Z-Wave network. Use reset procedure only if the primary controller is missing or inoperable. Certain device removal can be achieved by the procedure of removing.

 

Og det er minst en forskjell på «exclude» og «reset»:

Sitat

Removing the Dimmer 2 from the Z-Wave network restores all the default parameters of the device, but does not reset power metering data.

 

Så jeg vil ikke si at en «exclude» automatisk fabrikknullstiller noden. For noen typer noder er det sikkert slik, men det er opp til hver enkelt produsent hva som skal skje ved en «exclude». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.