Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sende bluetooth kommandoer til dekoder (Q22)


com2

Anbefalte innlegg


Noen som veit om det er mulig å kopiere bluetooth kommandoer fra en fjernkontroll, og så bruke Windows (eller en enhet med et API) til å sende de?

 

Problemet er at Altibox sin fjernkontroll har kun bluetooth på sin nye TV løsning. Jeg ønsker å ha dekoderen i teknisk rom/"avdeling" i huset, slik jeg hadde med den gamle. Men dekoderen Huawei Q22 og fjernkontrollen vil ikke snakkes sammen når de har litt avstand fra hverandre. Så det beste ville vært å kunne klone/kopiere bluetooth kommandoene fra fjernkontrollen og så lage et API som jeg kan kalle for å utføre kommandoer på dekoderen. I tillegg om jeg får til dette vil vi kunne styre igjen dekoderen med vårt 5 familiemedlem, Alexa.

 

Eventuelt kan jeg bruke IR, ser ut som Q22 har IR-mottaker, om noen veit hvordan jeg kan få tak i IR-kodene til Q22, har søkt på nett uten å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Oddvar skrev:

Hvis du setter Huawei Q22 i standby så går fjernkontrollen i ir-modus, kan da kopiere ir-kodene. Evt. gjøre som jeg gjorde i linken ovenfor. 

 

Spennende :)... tror ikke jeg så noe "ir-vindu" på fjernkontrollen. Sjekke når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk til å kopiere IR signalene fra fjernkontroller som beskrevet over og det funker knall. Mens jeg var så godt igang med å tilpasse dekoderen la jeg til Mi Cube for å styre den... 90 grader er kanal opp eller ned, 180 grader er volume opp eller ned, dobbel tap med Mi logoen opp skru av dekoder og risting mute... artig og litt meningsløs mener samboern :)

 

Men over til topic'en, er det noen som veit om det går an å kopiere bluetooth generelt?.. Blant annet bruker vel PS4 bluetooth mener jeg.

 

Burde vært en lov som for produsentene som lager ting som kan kontrollere at om det er:

1. Nettverkstilkobling så skal det være et åpne api for å styre enheten

2. Bluetooth eller annen trådløs muligheten

3. IR, med lett tilgjengelig pronto hex koder

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, com2 skrev:

Men over til topic'en, er det noen som veit om det går an å kopiere bluetooth generelt?

Det du spør om er tilsvarende som "er det mulig å kopiere Z-wave generelt" eller "er det mulig å kopiere TCP/IP generelt".

 

Svaret er vel strengt tatt "ja", men kan kreve en del med innsats og en del forbehold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.