Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvor mye skal til for å "oversvømme" et Z-Wave-nettverk?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg holder nå på å innlemme Z-Wave-strømplugger i varmeoppsettet mitt (Mill panelovner med glassfront, med termostaten satt på 30 grader, så strømpluggen styrer greia). Det skriptet jeg bruker, tar signaler fra temperatursensorer (Oregon og Viking, en av hver type i hvert rom for å være skuddsikkert i tilfelle en sensor går tom for batteri) og kjører et skript som sammenligner temperaturen med den valgte stemperaturmålet. Det slår av ovnen i det temperaturen blir en halv grad over målet og på igjen når temperaturen blir en halv grad under.

 

Med Nexa-strømplugger har jeg brukt en funksjon som sjekker om det er mer eller mindre enn 5 minutter siden forrige signal, og så bare sendt hvis det er 5 minutter eller mer. Det skyldes både at sendingen det kan overdøve temperatursensorene og at det kan forstyrre IR over RF-systemet, som også kjører på 433mHz. Men ingen av disse problemene har jeg jo når det sendes Z-Wave-signaler, altså med en helt annen frekvens enn 433mHz. Dermed er det like greit for meg å sende signalet hver gang det kommer et signal fra en temperatursensor.

 

Men da vil det jo gå ut opptil to signaler hvert minutt i hvert rom som er styrt. Foreløpig er det fem rom i huset som styres av dette (soverommene, siden det er varmepumpe som dekker det meste andre, og så er det gulvvarme på badene og i gangene), men det kan bli opptil sju. Det vil altså si 14 sendinger i minuttet. Det kommer snart Z-Wave-låser på de to hoveddørene (ID Lock 150), og jeg finner sikkert på noe annet morsomt også etter hvert.

Pollingen er satt til annenhver time, det er mer enn nok (jeg vet ikke om jeg trenger polling engang). Er dette i nærheten av å oversvømme nettverket, eller er det no problemo?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mastiff skrev:

Men da vil det jo gå ut opptil to signaler hvert minutt i hvert rom som er styrt. Foreløpig er det fem rom i huset som styres av dette (soverommene, siden det er varmepumpe som dekker det meste andre, og så er det gulvvarme på badene og i gangene), men det kan bli opptil sju. Det vil altså si 14 sendinger i minuttet. Det kommer snart Z-Wave-låser på de to hoveddørene (ID Lock 150), og jeg finner sikkert på noe annet morsomt også etter hvert.

Jeg kan ikke tenke meg at dette er et problem i det hele tatt.

 

Z-wave har begrenset båndbredde sammenlignet med f.eks. bus-baserte systemer, men det er likevel ikke treigt på noen måte. Jeg kan f.eks. skru av 30+ lys på omtrent samme tid, og det inkluderer sende et signal til hver lampe/modul og få en bekreftelse og ny status.

 

Ting man allikevel skal sjekke er (i tillegg til polling) hvor ofte en strøm-rapporterende node er satt opp til å rapportere strømforbruket. Noen er satt opp som standard til å rapportere hvert 3 sekund (Aeon Labs sine f.eks.). Hvis du har 2-3 stykker av dem så er det ikke et problem. Har du mange, så blir det nok et problem til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det høres bra ut! Da saster jeg på at det funker.

 

Så vidt jeg vet har jeg ikke noe som rapporterer strøm. Det bryr meg ikke hvor mye strøm en ovn eller en forsterker/aktiv høyttaler/tv bruker, rommet skal holdes varmt og musikken og filmen skal spilles uansett. ;) Jeg kjøpte heller en bunke av de billigste strømpluggene jeg fant, Telldus fra Kjell & Co. De funker iallfall så langt helt ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mastiff skrev:

Jeg kjøpte heller en bunke av de billigste strømpluggene jeg fant, Telldus fra Kjell & Co. De funker iallfall så langt helt ypperlig.

Ja, de er helt knall til det de skal gjøre: Skru noe av eller på! :)

 

De er også herlig "dumme". Omtrent ingenting å konfigurere eller å dille med, de bare fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! De forteller om de er slått av eller på, og det er alt som trengs. Jeg har tenkt å bruke den feedbacken både til å veksle mellom symbolene for ovn av og på inne på styringsnettsiden min, og så sende en varselsmail hvis ikke den reagerer innen noen sekunder fra signalet er gått ut. Det legger til et ekstra lag av sikkerhet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.