Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

kontroller til ID-Lock 150 - hvilket system vil passe for meg?


toonwolf

Spørsmål

Det eneste jeg har vært borte i tidligere når det gjelder automatisering av "dingser" er for noen år siden med en Tellstick.net og diverse 433 Mhz strømplugger. Min erfaring med det var ikke så imponerende. Nå har jeg lyst til å satse på nytt, men da i første omgang med en ID-Lock 150 lås og Z-wave modul som utgangspunkt (mulig det kommer andre ting inn senere). Grunnen til at jeg har valgt ID-Lock 150 er vel at jeg ser det ser ut som om det er en lås som det diskuteres heftig om og at kvaliteten på den skal vistnok være bra. Jeg har allerede lagt inn bestilling på 1 stk. lås med Z-wave modul hos Intin.

 

I utgangspunktet kunne jeg kanskje klart meg med bare låsen, men jeg har behov for å hente ut rapport på hvilke koder som brukes når. Dette skal brukes i en bod hvor det er mange som kommer og går (+/-10 personer) Tanken er at i stedet for at alle kan koden til låsen skal tilgang være gitt ved at de som har ofte behov for tilgang skal få sin egen  RFID brikke, mens de som sjeldent har behov skal få sin personlige kode. På den måten vil kontrollen bli bedre styrt. For å kontrollere at tilgang ikke "misbrukes" eller at koder er kommet på avveie trenger jeg å kunne hente ut rapport på bruk av tilgang. Det kan gjerne være som en fil som kan importeres i Excel eller lignende eller fra en webside. Men det må være enkelt uten for mye knoting.  Det må også være mulig å endre på koder eller sperre koder ved fjernstyring. Jeg har heller ikke noen Z-wave adapter, men ser at UZB1 blir anbefalt av @moskus. Vil den fungere ok mot ID-Lock 150? 

 

Det at jeg trenger å hente ut rapporter betyr vel også at jeg må ha et hjemmeautomasjonssystem for dette da låsen i seg selv vel ikke har støtte for det? Jeg ser at @moskus skryter mye av HomeSeer og har også laget noen fine artikler i "HomeSeer-skolen" som jeg har lest med stor interesse, men er altså usikker på om det passer for mitt behov ref det jeg har skrevet ovenfor. Jeg har en laptop med Win 10 som er tiltenkt til å brukes for å installere hjemmeautomasjonssystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
16 timer siden, toonwolf skrev:

Jeg ser at @moskus skryter mye av HomeSeer og har også laget noen fine artikler i "HomeSeer-skolen" som jeg har lest med stor interesse, men er altså usikker på om det passer for mitt behov ref det jeg har skrevet ovenfor.

Vanligvis har ikke HomeSeer noe problem med å rapportere hvem som låser opp med hvilken kode, men den tidligere versjonen av Z-wave-modulen til IDlock har ikke hatt denne muligheten, så vidt jeg vet.

 

Håpet er at den nye vil kunne gjøre det. Ellers er det enkelt å legge til og fjerne koder med HomeSeer hvis låsen støtter vanlige Z-wave måter å gjøre det på. Den nye Z-wave-modulen er vel enda ikke klar, så det er for tidlig å si om det vil fungere eller ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

16 timer siden, Moskus skrev:

Den nye Z-wave-modulen er vel enda ikke klar, så det er for tidlig å si om det vil fungere eller ei...

Så det du egentlig sier er at jeg må vente til den er klar før å se hva den har støtte for? Hvis jeg også f. eks ønsker en funksjon som setter låsen ulåst på bestemte dager og tidspunkt eller kan styres ved oppføringer i en Google kalender. Er det også mulig eller er det også uavklart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En kan allerede låse døren til gitte tidspunkt fra HS3.
En kan endre pin kode fra HS3, riktignok bare to forskjellige koder.
En kan i tillegg ha 49 RFID brikker, det følger med 10.

Ulempen er at en må legge inn alle samtidig.

Jeg har inngangskortet for eksempel for jobben registrert på døra hjemme.

 

Alt dette virker på nåværende versjon av firmwaren på z-wave kortet til ID-Lock.

Det du spør om utover dette vet vi ikke før neste versjon av firmwaren er ferdig.

Samme kort benyttes på begge versjoner av låsen i dag.

Vi vet imidlertid ikke om nye versjoner av firmware vil kunne gi samme funksjonalitet på begge låser,

men sannsynligvis vil den det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lastet ned og tester nå demo av HS3, må si jeg forstår hvorfor @moskus og andre skryter av dette systemet. Har bare testet Domoticz også, men basert på førsteinntrykket er det mange flere muligheter og ikke minst mye utvikling via plugins som er tilgjengelig. Ser jo at med slike muligheter er det verdt å investere i å kjøpe en lisens selv om budsjettet sprekker! Den her pluginen ser interessant ut BLLock. Er det noen som kjenner til denne/bruker den mot ID Lock? Venter fortsatt på ID Lock 150 som i følge Intin skal komme på lager 5. mars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bllock fungerer ikke med ID-LOCK 101, men sikkert fordi ingen har hentet ut nødvendig informasjon og sendt over til utvikleren. Hvis 150 på sikt fungerer bedre i hs3 så er det nok lettere


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 4.3.2018 den 21.41, Moskus skrev:

Det er sannsynligvis 50% salg i Mai en gang

Yepp, i fjor la de ut 50% rabatt i slutten av april som varte til 7. mai. Har lagt inn varsling via https://couponfollow.com/site/homeseer.com ,så når det dukker opp en 50% rabattkode så blir det kjøp av lisens :-) 

 

Min ID-Lock 150 ble sendt fra Intin i går (uten ny Z-wave modul da den ikke er klar/godkjent ennå), så får uansett ikke testet dette med Homeseer ennå. Snakket med @INTIN RuneV i går og han bekreftet at det kommer masse "snacks" med den nye Z-wave modulen til 150. Blant annet at du kan sette låsen til åpen i en periode for deretter å låse den (via Homeseer f.eks). Praktisk om det er tidspunkt hvor du vil om låsen skal være åpen uten at man trenger kode for å åpne den.

Endret av toonwolf
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 minutter siden, toonwolf skrev:

Blant annet at du kan sette låsen til åpen i en periode for deretter å låse den (via Homeseer f.eks).

Det merkelige er vel mest at dette faktisk ikke har vært en mulighet før... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 minutter siden, Moskus skrev:

Det merkelige er vel mest at dette faktisk ikke har vært en mulighet før

 

Det merkeligste er at det har vært mulig hele tiden ....

 

Endret av Odd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, Odd skrev:

Det merkeligste er at det har vært mulig hele tiden

Ok, forvirret nå men fint om det er riktig. Regner med at det kommer en komplett liste over hva som støttes av funksjoner i den nye Z-wave kontrolleren når det blir tilgengelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
17 minutter siden, toonwolf skrev:

Ok, forvirret nå men fint om det er riktig. Regner med at det kommer en komplett liste over hva som støttes av funksjoner i den nye Z-wave kontrolleren når det blir tilgengelig 

 

Var ikke meningen å forvirre, men veldig mange funksjoner som for eksempel å låse til et gitt tidspunkt lager en med selve automasjons løsningen.
Så lenge en har mulighet til å låse, kan en styre når med en enkel funksjon. Dette er neppe noen nyhet på 150 versjonen i og med at det er mulig på absolutt alle lås systemer jeg har vært borti. Det som muligens er en nyhet i forhold til 101 versjonen er vel at dette støttes direkte som en funksjon i låsen. Men som sagt, ganske unødvendig spør du meg.
Så lenge du kan låse eller låse opp fra automasjons systemet bør definitivt systemet være sånn at du kan be det gjøre det til en bestemt tid :)

Eller av en bestemt hendelse, for eksempel brann. Det er her valget ditt bør stå. Hvilke muligheter har automasjonssystemet du velger å styre låsen fra.

 

Endret av Odd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
32 minutter siden, Odd skrev:

 

Var ikke meningen å forvirre, men veldig mange funksjoner som for eksempel å låse til et gitt tidspunkt lager en med selve automasjons løsningen.
Så lenge en har mulighet til å låse, kan en styre når med en enkel funksjon. Dette er neppe noen nyhet på 150 versjonen i og med at det er mulig på absolutt alle lås systemer jeg har vært borti. Det som muligens er en nyhet i forhold til 101 versjonen er vel at dette støttes direkte som en funksjon i låsen. Men som sagt, ganske unødvendig spør du meg.
Så lenge du kan låse eller låse opp fra automasjons systemet bør definitivt systemet være sånn at du kan be det gjøre det til en bestemt tid :)

Eller av en bestemt hendelse, for eksempel brann. Det er her valget ditt bør stå. Hvilke muligheter har automasjonssystemet du velger å styre låsen fra.

 

Her har du nok forvirret mer ? 

Med 101 så kan man ikke deaktivere sikkerhetsfunksjonen som gjør at hvis man "låser opp" døren (enten fra mobilen, via z-wave eller knapp på låsen), så vil den automatisk låse seg selv igjen hvis døren ikke åpnes innen 5 sekunder. Dermed blir det ikke hensiktsmessig å automatisere at dørlåsen skal åpne seg når du kommer hjem, for den vil automatisk låse seg selv igjen innen du nådd frem til døren. Ifølge dokumentasjonen til 150 så er det visstnok mulig å deaktivere denne funksjonen, antar man må vente på den nye Z-wave enheten. Det eneste man kan velge på 101 er såkalt "door lock mode" hvor man kan tvinge døren til å alltid autolåse seg f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, iceball skrev:

Her har du nok forvirret mer 1f61d.png 

Med 101 så kan man ikke deaktivere sikkerhetsfunksjonen som gjør at hvis man "låser opp" døren (enten fra mobilen, via z-wave eller knapp på låsen), så vil den automatisk låse seg selv igjen hvis døren ikke åpnes innen 5 sekunder. Dermed blir det ikke hensiktsmessig å automatisere at dørlåsen skal åpne seg når du kommer hjem, for den vil automatisk låse seg selv igjen innen du nådd frem til døren. Ifølge dokumentasjonen til 150 så er det visstnok mulig å deaktivere denne funksjonen, antar man må vente på den nye Z-wave enheten. Det eneste man kan velge på 101 er såkalt "door lock mode" hvor man kan tvinge døren til å alltid autolåse seg f.eks.

 

Ja, det er noen begrensninger i 101 i forhold til å låse opp, i og med at den automatisk låser igjen etter 5 sek.
Vanligvis er det vel det å låse til en bestemt tid som er aktuelt, og det fungerer utmerket.


I forhold til å låse opp var vel brann alarm eksemplet særdeles dårlig, men vanligvis når jeg låser opp er det for å slippe inn noen som ikke har kode eller NFC brikke til låsen,

håndverkere for eksempel. En kan snakke med de på telefonen og åpne døra.

 

Poenget mitt er uansett myntet på at en bør velge et system hvor en kan styre når ting skal skje, på 150 låsen er dette like viktig som på 101 låsen.
Jeg selv bruker HS3 som jeg enda ikke har funnet noen begrensninger på.
Enkelte ting kan være enklere og ha et bedre visuelt grensesnitt enn HS3, men hvis du liker å ha full kontroll tror jeg at HS3 er det beste valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
35 minutter siden, Odd skrev:

Ja, det er noen begrensninger i 101 i forhold til å låse opp, i og med at den automatisk låser igjen etter 5 sek.

Så da stemmer det jo ikke at det har vært sånn hele tiden... 

 

35 minutter siden, Odd skrev:

Vanligvis er det vel det å låse til en bestemt tid som er aktuelt, og det fungerer utmerket.

Ja, det fungerer utmerket, men hva som er "vanligst" kan vi garantert diskutere. ;)

Jeg vil ha det sånn at døra er opplåst til den får beskjed om noe annet. Jeg er smartere enn låsen, så jeg bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
40 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg vil ha det sånn at døra er opplåst til den får beskjed om noe annet

Dette er akkurat slik jeg ønsker dette. Bruksområde for en slik funksjon er tenkt f.eks i et idrettslag hvor det er mange som skal inn og ut av en dør i et gitt tidsrom. F.eks for en fotballklubb så gir det ikke mening å hele tiden ha en dør låst til et klubbhus/garderobe/utstyrsbod i arbeidstid og treningstid. Så låsen skal være permanent åpen i tidsrommet mandag-fredag kl 0700-2100, mens utenom disse tidspunktene skal døren være låst og man må bruke kode eller brikke for å åpne den med varsling om døren ikke er låst. Regner med at man kan skedulere styring via Google Kalender slik som @ZoRaC har beskrevet slik at f.eks så lenge det er en aktivitet i kalenderen med et gitt emne at man kan "trigge" at den skal være permanent åpen og at når aktiviteten slutter skal den låses?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
48 minutter siden, toonwolf skrev:

Dette er akkurat slik jeg ønsker dette. Bruksområde for en slik funksjon er tenkt f.eks i et idrettslag hvor det er mange som skal inn og ut av en dør i et gitt tidsrom. F.eks for en fotballklubb så gir det ikke mening å hele tiden ha en dør låst til et klubbhus/garderobe/utstyrsbod i arbeidstid og treningstid. Så låsen skal være permanent åpen i tidsrommet mandag-fredag kl 0700-2100, mens utenom disse tidspunktene skal døren være låst og man må bruke kode eller brikke for å åpne den med varsling om døren ikke er låst. Regner med at man kan skedulere styring via Google Kalender slik som @ZoRaC har beskrevet slik at f.eks så lenge det er en aktivitet i kalenderen med et gitt emne at man kan "trigge" at den skal være permanent åpen og at når aktiviteten slutter skal den låses?

 

Ut fra det behovet du skisserer tror jeg du i alle fall trenger HS3 som automasjons løsning (ref. hvilket system vil passe for meg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Til info om det er flere som er interessert i akkurat denne funksjonen så har @INTIN RuneV nå i dag bekreftet at dette er noe som er nytt i 150 

 

"Ja, på 150 kan du fjernåpne og la den stå ulåst. Det gikk ikke på 101. Kan prøve å få testet dette med HomeSeer og Beta versjonen av z-wave chip som vi har fått. Låsen støtter det ihvertfall"

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.