Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tregheter i Zwave scene


deve87

Anbefalte innlegg

Kjører siste stabile versjon av Domoticz på en Raspberry

UZB1 med for det meste Fibaro enheter samt noen Nexa plugger og Qubino termostater.

Når jeg kjører en scene i Domoticz. Kan det til tider være store forsinkelser i nettverket. Den sender feks AV til omtrent 20 noder.

 

Da førstemann i rekkene på scene går av med en gang, mens de resisterende feks 15 nodene henger igjen. Går på det verste 30 sekunder før resten skrur seg av.

 

I loggen står det at den får timeout fra neste node i køen. Det kan variere fra node til node.

 

Andre ganger, kan det gå nesten momentant..

 

Bilde viser hvem kontroller ser

 

Effekt rapportering i Fibaro nodene er deaktivert.

 

Kjørte tidligere Domoticz på en Windows maskin med færre noder enn hva jeg har i dag. Da var UZB1 stikken også plassert et annet sted. Det kunne være like store forsinkelser da også.

 

Screenshot_20180224-085618.png

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hastigheten er mye bedre (nesten momentant) etter endring av 'RetryTimeout' i filen config/options.xml til Domoticz. Er standard 40sekunder og nå satt til 4 sekunder.

 

Samtidig som jeg også endret rekkefølgen i hvem node som skal starte i scene valget. Fant ut at det var greiest å starte med nodene i det rommet bryteren faktisk var i. Startet omvendt tidligere... 

 

Så nå er det fix fix ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Egentlig, så ble det aldri noe ordning på problemet. Timeout fra noder og diverse lagg i nettverket var så å si likt.

 

Etter diverse feilsøking og mye tid brukt. Søkte jeg etter litt info angående UZB1. På databladet for kontrolleren, fant jeg en liten info.

 

"Using the device right on a notebook ore other heavy devices may partially degrade the signal significantly. Applying a USB-USB extender cabel of min 10cm will always provide the best radio experience"

 

Jeg tenkte at en Raspberry ikke gikk under kategorien "heavy devices" men prøvde uansett som et siste forsøk på å få vekk tregheten i nettverket (kun ved scene valg)

 

Etter en 20cm lang USB forlenger og en heal network senere forandret mye seg.

 

Nå ser UZB1 dobbelt så mange noder som før den sto direkte i Raspberry. Og tregheten er helt borte. 

 

Ved et scene valg på ca 9 noder, kommer alle på momentant!

 

Tydeligvis hadde det å få kontroller litt vekk fra Raspberryen mye å si for signalstyrken.

 

 

IMG_20180508_172518067.jpg

Screenshot_20180508-172157.png

Endret av deve87
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, deve87 skrev:

Etter en 20cm lang USB forlenger og en heal network senere forandret mye seg.

Nå ser UZB1 dobbelt så mange noder som før den sto direkte i Raspberry. Og tregheten er helt borte. 

Ved et scene valg på ca 9 noder, kommer alle på momentant!

Wow, det var en vanvittig forbedring!

 

Takk for tipset, det må vi ta med oss. Må inn i "sjekklista". :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.