Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Komfyrvakt z-wave


MartinK

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke har komfyrvakt i dag kan du fint gå for en slik løsning da kravet om komfyrvakt ikke er tilbakevirkende, men dersom du gjør endringer på kjøkkenet eller bygger nytt må du installere komfyrvakt som er godkjent etter gjeldende regler.

Skal du ha noe som kan kalles en komfyrvakt må du bruke en varmesensor som er rettet mot platetoppen. Hvis man sovner fra komfyren med ventilatoren på må nok hele ventilatoren brenne opp før røykvarsleren løser ut.

 

Jeg tenkte å bruke en EFP UCSG-2 tavlemontert komfyrvakt på neste prosjekt. Den har alarmutgang, og siden den bryter strømmen til en kontaktor kan man sette et rele til på styrestrømmen som for eksempel kobler ut komfyren ved brann, eller hvis man reiser bort.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komfyrvaktene har en trådløs kopling til komfyr toppen .. hvordan ser dere for dere at dette skal støttes?
Jeg ser poenget i å ha en komfyrvakt som en kan lese av status i et HA system, for eksempel for å varsle om at komfyrvakta til ens gamle foreldre har slått ut.

Utover det ser jeg ikke noe poeng i å lage en selv, de koster jo ingenting i original utførelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/24/2018 at 19:24, erlingba said:

Hvis man sovner fra komfyren med ventilatoren på må nok hele ventilatoren brenne opp før røykvarsleren løser ut.

 

Tror ikke det du, min komfyrvakt (Innohome med 433 til sensor) er ivrig med selv om vifta går for full blås. ;) Det er vel IR måler, så den trenger ikke å bli varm lokalt om det var det du tenker på..

 

Eneste jeg får inn i systemet fra denne er status, og jeg har da satt en alarm som sender beskjed på app-push og mail til meg og madammen når vakten slår ut. Fungerer utmerket, og jeg ser ingen grunn til å ha mer funksjonalitet.

 

Den er lett å resette fra komfyrplass, og man bør jo være der å se at alt er OK før man skrur på strømmen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Tror ikke det du, min komfyrvakt (Innohome med 433 til sensor) er ivrig med selv om vifta går for full blås. [emoji6] Det er vel IR måler, så den trenger ikke å bli varm lokalt om det var det du tenker på..
 
Eneste jeg får inn i systemet fra denne er status, og jeg har da satt en alarm som sender beskjed på app-push og mail til meg og madammen når vakten slår ut. Fungerer utmerket, og jeg ser ingen grunn til å ha mer funksjonalitet.
 
Den er lett å resette fra komfyrplass, og man bør jo være der å se at alt er OK før man skrur på strømmen igjen.
Det var svar til trådstarters spørsmål om røykvarsler ville kunne fungere som komfyrvakt.
Og det vil nok virke dårlig på alt annet enn svidd pizza.

En komfyrvakt er noe annet. Den har ir-sensor som overvåker toppen og løser ut ved rask temperaturstigning eller høy temperatur. I tillegg er det strømmåling slik at den skrus av ved jevnt strømtrekk over tid som når man har glemt en plate på eller prøver å langtidssteke en stek.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.