Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 1

Har ingenting, hva starter jeg med?


Volvo140

Spørsmål

Har forsøkt å lese meg opp her.

 

har kommet frem til at Homeseer kommer til å bli anskaffet, da det virker som et system med «alle» muligheter og jeg liker å fikle med ting og kan godta at det som regel er noe som ikke virker helt.

 

har akkurat pusset opp huset for store pengesummer, men har i denne sammenhengen valgt å ikke blande inn elektrikeren i hjemmeautomasjonssystemet av prishensyn og uavhengighet. Har god tilgang på elektrikere i etterkant om noe der trengs.

 

kommer til å bygge ut hjemmeautomasjonssystemet bit for bit.

 

tanken min er å starte med:

 

1. Kjøpe Homeseer Pro

 

2. Verisure eller ikke? Gå for verisure med yale doorman på hoveddør og kjellerdør. Må man her ha «full pakke» for å bruke det mot homeseer eller holder det med ekstradingsen uten abonnement?

 

går man for alarmpakke, er det mest fornuftig å kjøpe vindussensorer, brannvarslere og fylle på med alt snacks fra verisure?

 

Det viktige er at det kan kobles sammen med og brukes med homeseer.

 

egentlig trenger jeg bare dørlåsene...

 

3. Om jeg ikke går for verisure og klarer å fikse dørlås: hva trenger jeg av type brannvarslere, vindussensorer, lyspærer, termostater til gulvvarme etc?

 

håper noen har gode råd å komme med her? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
6 minutter siden, Volvo140 skrev:

har kommet frem til at Homeseer kommer til å bli anskaffet, da det virker som et system med «alle» muligheter og jeg liker å fikle med ting og kan godta at det som regel er noe som ikke virker helt.

Bra valg. :)

Vær imidlertid oppmerksom på lærekurven, og les HS-skolen. ;)

 

7 minutter siden, Volvo140 skrev:

2. Verisure eller ikke? Gå for verisure med yale doorman på hoveddør og kjellerdør. Må man her ha «full pakke» for å bruke det mot homeseer eller holder det med ekstradingsen uten abonnement?

Hvis det kun er dørlåser du skal ha, så hvorfor ikke gå for IDlock?

 

10 minutter siden, Volvo140 skrev:

hva trenger jeg av type brannvarslere, vindussensorer, lyspærer, termostater til gulvvarme etc?

Dette tror jeg du må definere selv. :)

 

Jeg hadde ikke brukt lyspærer, men mikro-controller-dimmere. Fibaro Dimmer 2, f.eks.

Popp sine røykvarslere er bra.

Magnetsensorer finnes i mange farger og fasonger.

Termostater er det ikke så mange å velge mellom. Vi har HeatIt v1 som ikke måler strøm og venter veldig på HeatIt v2 som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar.

 

Tanken var om det var en god «inngangsbillett» å gå for komplett verisure anlegg om det kan integreres med homeseer? Tenker også på at da blir grunnpakken og det viktigste drevet av verisure med support og oppetid. Det har jo sin kostnad, men man får vel også endel ting med her? Eller er det bare dyrt? Hva hadde dere drevne gjort om dere skulle starte på scratch.

 

doorman dørlåsene er jo også billigere enn id-lock og id lock har fått litt tyn på forumene rundtom, og verisure har en form for support på dem om noe skjer. 

 

Trenger jo mer enn bare dørlåsene, men pris i forhold til hva man får betyr jo også noe. Abonnementer er jo dyrt. Må man ha abonnement for å styre yale doorman fra homeseer? Tenker verisure vs å sette sammen eget alarmsystem i homeseer uten abonnement. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Verisure-integreringen i HomeSeer er det @lilfire som står for, og han holder på men en ny versjon av pluginen sin som skal bli mer stabil. Men den er vel ikke helt ferdig enda...

 

Hva som passer for deg er vanskelig å si. Jeg tror f.eks. aldri du vil få direkte tilgang til bevegelsessensorene fra Verisure i HomeSeer, og dermed er de vanskelige å bruke til automasjon. Men du kan selvfølgelig ha begge deler. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når jeg startet med dette for ett par år siden var jeg grønn som en barnål.

 

Jeg fikk tips om Homeseer da jeg begynte å sysle med Fibaro Homesenter og har ikke angret ett sekund på Homeseer. Homeser er forholdsvis enkelt (om man liker å fikle litt) selv for nybegynnere og har alle muligheter etterhvert som du ser mulighetene etterhvert som læringskurven stiger.

 

To tips fra meg utover det.

 

Z-wave med Uzb1-dongle og RFXtrx 433E. sistnevnte da man kan supplere med billige sensorer og termometere. 

Når det gjelder termostater så har jeg en kombinasjon av varmepumpe, panelovner, vedfyring og varmekabler. Jeg bruker Multireg termostater på kabler (gamle heatit) og z wave on off moduler på Panelovner. Har en sensibo varmepumpestyrer som endrer på varmepumpen ved behov. Som feks endre til viftedrift når det blir varmt over vedovnen :)

 

Jeg har også koblet til Verisure, med Yale, og det fungerer bra nok det for meg. Det er noe forsinkelse på statusen i HS. Jeg ville heller ha kjøpt Z - wave/ RF magneter og sensorer for status på dører, vinduer og lysstyring.

 

Men det er digg å bare trykke på en knapp så slokker alt og alarmen går på, samt at døren låses etter ett minutt.

 

På lysene anbefaler jeg som Moskus -  micromoduler som monteres bak bryteren. Jeg bruker også Fibaro dimmer 2.

 

Z-wave er fint slik at jo mere Z wave devicer du har (som er koblet til strøm) jo bedre fungerer z-wave nettet.

 

 

Endret av Arne Johnny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for gode tips. Akkurat nå skal jeg ut å handle 4 panelovner. Hva velger jeg som er kompatibelt med homeseer? Altså har en termostat som kan brukes nå og styres med homeseer senere når det er anskaffet?

Tenker også pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Tusen takk for gode tips. Akkurat nå skal jeg ut å handle 4 panelovner. Hva velger jeg som er kompatibelt med homeseer? Altså har en termostat som kan brukes nå og styres med homeseer senere når det er anskaffet?

Tenker også pris...

Du kan kjøpe hvilken som helst om du bruker en outletplugg som tar strømmen av ovnen ved ønsket temperatur fra en smart temp måler.

Bare pass på at termostaten på ovnen husker siste innstilling du satte den på da du gjerne setter den til litt høyere enn du stiller inn i homeseer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Neste spørsmål: brannvarslere. Ser at popp anbefales, men de er relativt dyre. Har man / er det nødvendig med en på hvert rom i et sånt system? Isåfall blir det:

6 soverom, loftstue, stue, gang, kjøkken?, kjeller, kjellerstue, kjellerkjøkken, vaskerom

14 brannvarslere? Må gå på batteri siden jeg ikke har tenkt på trekkerør og kabler i oppussingen.

Ser elektroimportøren har noen billigere nexa som kan fungere?

Hva anbefaler dere? Kjøpe 14 billige eller 3 stk popp? Altså en i hver etasje.

Trenger i kjøpe idag siden vi skal flytte inn, bor i stavanger. Anbefalinger på sted å kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har vært gjennom diverse røykvarslere (433MHz og Everspring og Fibaro på Z-wave) og er møkk lei, rett og slett pga falske alarmer av ymse slag - ikke populært når hele huset tar av midt på natten pga en røykvarsler som er helt på bærtur.

 

Så jeg har bitt i det sure eplet og kjøpt meg 5 Nest-varslere. Kostet blod (men sparte mye på å kjøpe på black friday) men er så fantastisk mye bedre. :) Plugin finnes til Homeseer. Happy wife...:-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har fremdeles mase KD-101 (433MHz) varslere, og har fått testet dem med et par uhell. Ser ut til å fungere alldeles utmerket.

En gang da jeg hadde mistet en dråpe olje på en panelovn på et av jenterommene (for å olje den ene Rollertrol-motoren).

En annen gang da det slapp litt røyk ut fra ovnen da jeg skulle legge i en kubbe.

 

Greit å se at det virker. Men har aldri hatt falske alarmer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 hours ago, Moskus said:

Har fremdeles mase KD-101 (433MHz) varslere,

Hvordan har du satt opp disse?

Alle er selvstendige rett mot Homeseer, eller sammenkoblet i serie med link til HS ?

 

Sender de ut uansett når de utløses? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 timer siden, clio75 skrev:

Alle er selvstendige rett mot Homeseer, eller sammenkoblet i serie med link til HS ?

Linket i serie (selvfølgelig). :) 

 

20 timer siden, clio75 skrev:

Sender de ut uansett når de utløses? 

Ser sånn ut, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skyter inn et spørsmål angående Homeseer: 

Jeg har VeraPlus, og det store aberet der i mine øyne er litt for lite minne på hardware. Har ingen problemer med det nå, men man må ha det i bakhodet.. Derfor lurer jeg på om HS3 har nok "juice" til et større HA system på Rasberry platform, eller om man bør ha en litt større PC for å være sikret god ytelse? Tenker da på når man har litt mer enn et z-wave nettverk å passe på; logging, plugins, script, MQTT trafikk, osv..

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nettopp, og hvor godt det spiller på en miniplatform avhenger litt av oppbyggingen av programvaren, derfor spørsmålet.. :) 

 

Det går ikke nødvendigvis på pris heller, en gammel fullsize PC som er x ganger så rask som Pi miniene er ikke dyr. Men trenger man det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 minutter siden, PerH skrev:

Det går ikke nødvendigvis på pris heller, en gammel fullsize PC som er x ganger så rask som Pi miniene er ikke dyr. Men trenger man det? 

Nei, man trenger det ikke for det grunnleggende. Så går det fint til et visst punkt. Og det punktet er vanskelig å definere...

 

SKal du kjøre en del plugins, logging, oppslag, etc, så er det like greit å bare starte med en liten PC med en gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har kjøpt en haug med ikea trådfri pærer som er overalt i huset nå. Har ikke fått tak i sentralen til ikea enda, men de sa dette var kompatibelt med phillips hue sentralen. Burde man gå for denne istedenfor? Tanken er HS etterhvert som skal virke sammen med dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Volvo140 skrev:

Har kjøpt en haug med ikea trådfri pærer som er overalt i huset nå. Har ikke fått tak i sentralen til ikea enda, men de sa dette var kompatibelt med phillips hue sentralen. Burde man gå for denne istedenfor? Tanken er HS etterhvert som skal virke sammen med dette

Jeg synes det er greit å ha sentralen til IKEA, for å få nyeste firmware oppdateringer, og pærene må ha nyere oppdatering for å kunne integreres med Hue hubben. Personlig kjører jeg Hue og IKEA pærer inn i Homeseer, med Trådriseer og jowihue plugin og deretter mikser jeg alt der. Fungerer utmerket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Volvo140 skrev:

Har kjøpt en haug med ikea trådfri pærer som er overalt i huset nå. Har ikke fått tak i sentralen til ikea enda, men de sa dette var kompatibelt med phillips hue sentralen. Burde man gå for denne istedenfor? Tanken er HS etterhvert som skal virke sammen med dette

 

Raspberry Pi med  DeConz programvare. (ca 350 kroner)
I den har jeg en ConBee usb enhet. (ca 250 kroner)

Dette lar meg styre både Philips, Ikea, Elko og andre enheter på busybee standarden.

Samme grensesnitt lar meg gjøre firmware oppdateringer på blant annet Ikea utstyr.

Jeg bruker så JowiHUE plugin på HS3. (ca 350 kroner) for å få inn alle enheter.

Jeg har i tillegg Node-RED og Arduino IDE programvaren på Raspberry maskinen.

Lar meg sette opp MQTT og programmere enheter mot det nye HAN grensesnittet som kommer på alle strømmålere.

Så for ca 1000 kroner styrer du alle BusyBee baserte enheter og du kan oppdatere firmware på de.

Jeg har farge og hvite/fargetone pærer fra Philips og Ikea, ledlys (1svakstrøms lister) fra Ikea, fjernkontroller som kan styre hva som helst fra Ikea.

Alt kommer flott opp i HS3.

 

Endret av Odd
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
 

Raspberry Pi med  DeConz programvare. (ca 350 kroner)

I den har jeg en ConBee usb enhet. (ca 250 kroner)

Dette lar meg styre både Philips, Ikea, Elko og andre enheter på busybee standarden.

Samme grensesnitt lar meg gjøre firmware oppdateringer på blant annet Ikea utstyr.

Jeg bruker så JowiHUE plugin på HS3. (ca 350 kroner) for å få inn alle enheter.

Jeg har i tillegg Node-RED og Arduino IDE programvaren på Raspberry maskinen.

Lar meg sette opp MQTT og programmere enheter mot det nye HAN grensesnittet som kommer på alle strømmålere.

Så for ca 1000 kroner styrer du alle BusyBee baserte enheter og du kan oppdatere firmware på de.

Jeg har farge og hvite/fargetone pærer fra Philips og Ikea, ledlys (1svakstrøms lister) fra Ikea, fjernkontroller som kan styre hva som helst fra Ikea.

Alt kommer flott opp i HS3.

 

 

Kult. Må man ha raspberry Pi? Eller kan programmet kjøres på windows maskinen som likevel skal kjøre HS etterhvert?

 

Hvor finner du conbee usb til 250kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
51 minutter siden, Odd skrev:

 

Raspberry Pi med  DeConz programvare. (ca 350 kroner)
I den har jeg en ConBee usb enhet. (ca 250 kroner)

Dette lar meg styre både Philips, Ikea, Elko og andre enheter på busybee standarden.

Samme grensesnitt lar meg gjøre firmware oppdateringer på blant annet Ikea utstyr.

Jeg bruker så JowiHUE plugin på HS3. (ca 350 kroner) for å få inn alle enheter.

Jeg har i tillegg Node-RED og Arduino IDE programvaren på Raspberry maskinen.

Lar meg sette opp MQTT og programmere enheter mot det nye HAN grensesnittet som kommer på alle strømmålere.

Så for ca 1000 kroner styrer du alle BusyBee baserte enheter og du kan oppdatere firmware på de.

Jeg har farge og hvite/fargetone pærer fra Philips og Ikea, ledlys (1svakstrøms lister) fra Ikea, fjernkontroller som kan styre hva som helst fra Ikea.

Alt kommer flott opp i HS3.

 

For MQTT bruker du mosquitto eller bruker du Node-Red-Contrib-MQTT-Broker?

Når det gjelder DeConz, må man sette opp lys og grupper her , eller holder det å bare legge til pærene, og gjøre resten i Homeseer? Hva er i tilfelle abefalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Frankis78 skrev:

For MQTT bruker du mosquitto eller bruker du Node-Red-Contrib-MQTT-Broker?

Når det gjelder DeConz, må man sette opp lys og grupper her , eller holder det å bare legge til pærene, og gjøre resten i Homeseer? Hva er i tilfelle abefalt?

 

Jeg bruker den innebygde brokeren i Node-Red (Mocsa).
Enkelt å se hva som skjer på et sted (Node-RED).

Du kan henge på en "debug" på Mocsa og se det meste.


Trenger ikke sette opp grupper.
Du kan imidlertid gjøre det hvis du vil, da dukker de opp i HS3 som Device (Gruppe) og kan styre enhetene du koplet sammen i DeConz,
De fleste foretrekker imidlertid å gjøre dette i HS3.

Endret av Odd
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Volvo140 skrev:

 

Kult. Må man ha raspberry Pi? Eller kan programmet kjøres på windows maskinen som likevel skal kjøre HS etterhvert?

 

Hvor finner du conbee usb til 250kr?

 

En kan sikkert kjøre begge deler på en Win 10 maskin, men jeg liker å la severen være server.
Raspberry Pi blir da mer som en data innsamlings enhet og distribusjons punkt for data.
Hmm ser jeg bomma med en del kroner der, la oss si 600.
Uansett er det en uslåelig pris i forhold til alle de forskjellige grensesnittene den erstatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 11.3.2018 den 18.21, Odd skrev:

Jeg bruker den innebygde brokeren i Node-Red (Mocsa).
Enkelt å se hva som skjer på et sted (Node-RED).

Du kan henge på en "debug" på Mocsa og se det meste.

Når det gjelder MQTT , hvilken at de 2 pluginene er best? Ser det er 2 stk i updateren.

Bruker du node red til å gjøre kommandoer, eller bare for å ha oversikten, og gjør resten i homeseer.   

(mulig et dumt spørsmål, men mer ment som et generelt spørsmål om MQTT og Node red, kontra å ikke bruke node red)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.