Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

oyvpet

Spørsmål

Hei folkens

 

Etter flere døgn med googling og research så må jeg bite i «automasjonseplet» og spørre om råd.

 

Forsøker å finne en god løsning på mitt framtidige system.

 

Dette har jeg:

Diverse Hue for 11000,- som skal stå for belysning. Primært lightstrips, brytere og noen bevegelsessensorer.

 

Full alarm fra Verisure med Yale doorman, bevegelsesdetektorer, røykvarslere med tempfølere m.m.

 

Tibber på strøm.

Husqvarna robotklipper med app.

3 panelovner fra Mill

3 sonos enheter

AppleTv

3 soner gulvvarme uten sentral styring

 

Det jeg ikke har bestemt meg for ennå er hjernen i mitt framtidige smarthus.

Målet er jo å slippe å ha trippelt med bevegelsesdetekotorer, tempfølere osv. Så kam man sende data imellom systemene.

 

Mer konkret er Problemet nå at jeg ønsker å integrere sensordata og alarminfo fra Verisure. For å slippe å sette inn nye sensorer.

 

Vurderer FutureHome med de nye termostatene som kommer nå snart samt fibaro sine smartkontalter på diverse utstyr.

 

Noen som har noen råd å komme med?

 

kan være veldig teknisk om jeg må, men ønsker primært enkle løsninger om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Så den enkle metodikken er det bare å glemme skjønner jeg ?. 

 

Når du skriver HA så er det Home Assistant du refererer til og MQTT er «Protokollen» du bruker mot dine devicer?

 

Beklager litt teskjelæring her?.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lå våken i natt og tenkte funderte på dette.

Verisure kan sende e-post varsler når alarm blir koblet til osv.

 

Er det mulig å gjøre noe med dette i IFTTT? Eksempelvis slå av alle lys og diverse strømkontakter i futurehome?

Noen som har gjort noe med IFTTT og e-post varsler fra verisure?

Da hadde jeg ihvertfall kommet et skritt på veien. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, oyvpet skrev:

Home Assistent med verisure "plugin"

Utenom at jeg personlig hadde valgt "HomeSeer", så ville jeg det.

 

Men jeg hadde kjøpt Z-wave bevegelsessensorer utenom hvis de skal brukes til automasjon. Ventetider mer enn 1-2 sekund oppleves som et halvt år, og til og med IFTTT kan bruke vesentlig lenger tid enn det.

 

Med en gang et signal må ut på internett for å brukes til styring, så tar ting tid. Jeg bruker Z-wave og 433Mhz bevegelsessensorer. Alltid kjapp respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Man får ikke tilgang til Verisure sine "alarm-kamera" med bevegelsessensorer uansett.

 

Man får temperatur, men bare hver 6 time.

Man får dør/vindusensorer, lås-informasjon, alarm-status så ofte man orker å spørre.

 

Verisure-plugin kompinert med z-wave PIR f.eks. kan løse mange problemer.

 

Sensor i gangen trigges -> sjekk alarmstatus, dørsensor, låssensor x antall ganger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for gode innspill xibriz og moskus.

 

Har testet litt IFTTT og verisure.

I IFTTT kan man trigge en aksjon ved for eksempel mottak i gmail av en bestemt type e-post med definerte kriterier.

Siden Verisure kan sende ut varsler ved for eksempel "Alarm tilkoblet", "Dår låst" osv. så kan man få til endel enkle greier, eks: utelampen(Philips HUE) over ytterdør blinker når alarm er vellykket tilkoblet.

 

Bevegelsesesensorer og temperaturer er det ikke noen varslingsmuligheter på så der får jeg ikke testet noe.

 

Fra jeg trykker på LÅS ytterdøren i Verisure APPen til mail er sendt og trigget i IFTTT til lampen ute blinker går det ca 6-7 sekunder.

Å trigge noe i IFTTT direkte til HUE tar ca 3-4 sekunder.

 

Planen min nå er:

Verisure: Sikkerhet og kameraer

Philips HUE: Lys

FutureHome: Varme og strømstyring

 

Kobler dette opp med noen enkle integrasjoner med IFTTT også er jeg et lite stykke på vei.

 

Så må jeg jo begynne å teste noe mer avansert.

Er det homeseer eller home assistant som anbefales? (Eller kanskje noe annet?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
58 minutter siden, oyvpet skrev:

Er det homeseer eller home assistant som anbefales? (Eller kanskje noe annet?)

Det må du faktisk velge selv, og det kommer mest an på din egen innsatsvilje. :)

HomeSeer er ikke gratis men kan prøves i 30 dager, HomeAssistant/Domoticz/OpenHAB er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker per nå Verisure selv med Home Assistant. HA har en egen "komponent" for Verisure, og oppsettet for komponenten er ganske lavterskel. Legg inn brukernavn og passord, så er alt greit.

Som andre sier så er ikke temperaturdataen noe å kjøre automasjon på - Det er ingen vits i å basere varmepumpe eller varmeovn på en sensor som oppdaterer seg hver 6 time.

Magnetsensorene er grei, men tregere enn 433mhz-sensorene jeg bruker. Jeg bruker de for eksempel til å skru ned varmen på varmepumpa hvis verandadøra blir stående åpen.

 

Jeg synes det har fungert ypperlig å bruke HA til å styre alarmen basert på om vi er borte eller sover.

 

Når det er sagt så kommer jeg nok til å avbestille Verisure og bruke et "eget" system basert på egne magnetsensorer, bevegelsesdetektorer og kamera. Jeg har ikke funnet noen brannvarslere som fungerer med mitt system enda(Har ikke Z-wave), men 509 daler i måneden synes jeg er drøyt for verkterutrykning ved alarm. Om huset brenner er hundene sannsynligvis daue før vekterne er på plass, og det er raskere å åpne døra for naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Så den enkle metodikken er det bare å glemme skjønner jeg ?. 
 
Når du skriver HA så er det Home Assistant du refererer til og MQTT er «Protokollen» du bruker mot dine devicer?
 
Beklager litt teskjelæring her[emoji18].
 

Artig at du nevner Home Assistant. De har en fiks ferdig verisure komponent, basert på overnevnte Pythonløsning, som løser alle de ønskene du har nevnt ovenfor. Bruker denne komponenten på hytta til svigers med og det fungerer strålende [emoji106]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er også en med Verisure og Home Assistant.

 

For å få rask håndtering mellom Verisure og HA når alarmen går av og på har jeg et nattlys som er koblet i et verisure stikk som er koblet i et z-wave stikk. Når alarmen går på så skrur verisure på nattlyset og når alarmen går av så slår verisure av nattlyset. Z-wave stikket følger med strømforbruket og sende umiddelbart melding til HA når forbruk og opp og ned. På den måten kan jeg bruke alarmen direkte uten at HA blir forvirret og kan skru lyset av og på i huset med en gang.

 

I tillegg til dette skrur jeg skallsikring på og av fra HA når vi legger oss og står opp. Det beste hadde vært hvis man kunne abbonere på hendelser i Verisure API'et, men vi er nok ikke der ennå.

 

Jeg bruker kun klima fra verisure i rom hvor jeg ikke har z-wave sensor, samt at jeg grafer det. Jeg bryr meg ikke om andre sensorer i Verisure i HA, det går alt for tregt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei,

 

Jeg har nettopp blitt med på dette forumet for å finne noen gode råd - spesielt med Verisure (dessverre mann har ikke flere valg når det gjelder alarm leverandør i Norge).

 

Uansett, i går fikk jeg "en gave" fra Verisure med smartkontakter og klimasensor. Hadde lyst å styre baderomvifte basert på klimasensor avlesing men var veldig skuffet at klima sensor oppdateres verdier hver 60 minutter - seriøst!!! Er det noen som har knekt hvordan hyppighet økes?

 

En annen spørsmål gjelder deres erfaring/mening med Homey. Tenker mest hvis den anses som brukervennlig og hvordan går med integrering av de forskjellige enheter (Philips Hue, Ikea trådfri, Xiaomi, Shelly, Sonoff, Google Home, osv.).

 

Hører fra dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
48 minutter siden, Gersho skrev:

Kjenner at hovedårsaken er å spare på batteri, men 60 minutter for temperatur og fuktighet måling er alt for dårlig. Tenker at 15 minutter er ganske god balanse for en slik sensor (5 er enda bedre 🙂).

Ja, men man bruker altså hhv. 4 eller 12 ganger så mye batteri, så jeg tipper (uten at jeg vet det sikkert) at Verisure har gjort det valget for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Alternativet kan jo være å bruke en treg sensor på et sted der det ikke betyr så mye og heller gå for en bedre der du trenger oppdateringer ofte. Aqara sine sender data med 30s interval hvis endringene tilsier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.