Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sliter med at automasjoner ikke fyrer konsekvent


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Sliter litt med at noen automasjoner ikke fyrer konsekvent. Noen ganger funker de, noen ganger funker de ikke. Er litt rart.. Noen andre som har opplevd dette, og som vet om evt. fix?

 

Har satt opp en automasjon som setter brightness-level på utvalgte z-wave dimmere på bestemte tider på døgnet. Automasjonen setter først på lyset, med riktig brightness, og deretter skrur den av lyset igjen (om det ikke allerede står på). Denne krangler nesten alltid, men noen ganger funker den fint. Det som skjer er at den ikke får skrudd av lyset etter seg, så lyset blir stående på. (irriterende på natta, når alt lyset plutselig er på i leiligheten)

 

Dette gjør jeg for at brightness-level er riktig avhengig av tid på døgnet. (på natta er det 10%, dagen 100%, kveld 30% osv)

 

En annen ting jeg har laget, er et script som kjører en sequence. Denne fyrer av 433mhz kommandoer fra RFXTRX til en motor som styrer lameller. (EzWand). Denne kjører kun ett sekund hver gang man fyrer avgårde kommando, så må kjøre en del repeterende kommandoer i rekkefølge for å lukke/åpne lamellene. Her opplever jeg at den kun kjører et par tre av disse kommandoene (av totalt f.eks 7), også stopper den.

 

Kan poste automasjonene om nødvendig.

 

Forslag? :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dimmerne ville jeg heller satt en automasjon som trigges av "på"-event, og automatisk setter dim basert på tid på døgnet. eller noe deromkring.

 

Når det gjelder 433MHz, så er det i hvert fall for Telldus mulig å konfigurere antall ganger du må resende kommandoer (siden 433MHz-enheter ikke alltid er så flinke til å ta imot kommandoer)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk home-assistant.log for å se hvilke automasjoner som faktisk fyrer. Bruk også logging aktivt. Jeg har opplevd at klumsete koding fører til at både av og på fyrer samtidig.

Et annet problem er at trigger fyrer før values er oppdatert slik at hvis man har f.eks. en trigger på dagtid og så en condition som sjekker om det er dagtid så kan conditionen feile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har av en eller annen grunn ting funket ganske bra i det siste. Skal justere på RFX og sette på repetisjoner, det kan jeg gjøre i Hass vet jeg. Takk for forslag på det!

 

På 28.2.2018 den 14.25, baronKanon skrev:

På dimmerne ville jeg heller satt en automasjon som trigges av "på"-event, og automatisk setter dim basert på tid på døgnet. eller noe deromkring.

 

Når det gjelder 433MHz, så er det i hvert fall for Telldus mulig å konfigurere antall ganger du må resende kommandoer (siden 433MHz-enheter ikke alltid er så flinke til å ta imot kommandoer)

 

Har du forslag til hvordan jeg kan sette dim ved "på" event, men samtidig ha mulighet til å overstyre dimmenivået manuelt om jeg ønsker? Er redd for at vi "mister kontrollen" over dimmenivåene her i huset hvis jeg gjør det på den måten. :-) Er sjelden vi dimmer manuelt, men er greit å ha muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.