Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

KNX-installasjonen hos Bronson


Anbefalte innlegg

Har i dag moddet inn en bryter i dørkarmen og valget falt på det nærmeste og beste, nemlig Kjell & Company:

 

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/electromechanics/strombrytere/mikrobrytere/mikrobryter-1-pins-arm-p36031

 

Det kunne alltid blitt bedre, men det funker, så nå har jeg indikator på om døren er låst eller ei. :)

 

20170427_213946_resized.thumb.jpg.23739b614dd5be5927889dd786b7cc15.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppussingen av vaskerommet skrider fram. Ikke så mye å vise til egentlig, tror jeg tidligere har nevnt hvordan rommet er utstyrt. Det jeg har forandret der siden sist, er at jeg har skiftet fra relestyrt brudd på viften til å kjøre den over dimmer. Veksler da mellom 35% og 100% pådrag avhengig av fuktnivå. 

 

Anyway, har slengt inn en Zennio Inbox 24 til der. Rele 1 skal gå til lys under overskap, rele 2 til en av to stikkontakter over benkeplaten. To av inngangene skal brukes til vannsensorer som kjenner på fukt i vannfordelingsskap og i skap under vaskekum. Har lagt opp rør til en eventuell styrt stoppekran en dag om det blir ønskelig.

 

20170510_223149_resized.thumb.jpg.bb86bd3d94c66b970750a5e875556a31.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da var endelig vaskerommet ferdig.

 

20170604_213712_resized.thumb.jpg.26aa7984e8941a8e311ea0e30bf629b5.jpg

 

Endte med å kjøre stikkontakt på høyre siden over rele som kommer på når en går inn på vaskerommet. Samme gjelder lysene under overskap. Valget falt på IKEA sine LED-lister. Av en eller annen grunn tenkte jeg at de var omtrent gitt bort, men kom på 1200,- totalt om jeg ikke husker feil. Usikker på hva kostnaden hadde blitt ved å velge LED-stripe med aluprofil og en litt mer proff løsning, men nå er det iallfall montert. 

 

Har i dag koblet til vannsensorene. Plassert en under skapet under vask som skal fange opp eventuell lekkasje fra vann eller avløp. Har også plassert en i fordelerskapet til rørleggeren.

 

20170604_204332_resized.thumb.jpg.eaf5e164e2ecfd832cbe14ff2d912ed6.jpg

 

Alarmobjektet for disse er selvfølgelig knyttet opp mot UI til Zennio Z41 og Thinknx, så jeg får et pushvarsel om det skulle komme vann her.

 

vaskerom.thumb.PNG.54cff464b06b2ec03152a8197b1aec16.PNG

 

Leker meg litt grenseverdiene for varme- og viftestyring. Per i dag, som en ser på bildet, står det på 33% rH. Akkurat nå ser det ut som en fin grenseverdi som gir lav varme og lav viftehastighet når jeg ikke tørker klær og full spiker ved klær til tørk.

 

Synes ikke viften klarer å dra ut nok fuktig luft og fort nok, så undersøker litt for mulighetene for å bytte den ut med en kraftigere vifte.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blir aldri fornøyd. ;)

 

Lot være å installere et display i en eller annen form på vaskerommet da jeg tenkte at jeg får den informasjon jeg trenger via UI allikevel. Det jeg har irritert meg over, er når jeg kommer på vaskerommet, kjenner jeg på temperatur i rommet og følt fuktighet. Jeg blir da nysgjerrig på om overstyring med varme er aktiv eller ei, den kan f.eks ikke være aktiv, men varmen "henger igjen" fra forrige oppvarmingsrunde. Kom på at jeg har en veggboks med dekklokk på, så hvorfor ikke bruke den til noe?

 

Har derfor montert en 55x55mm LED med to kanaler som kan vise rødt eller grønt ved hjelp av en binærinngang/LED-driver. Jeg har programmert det til at den nå lyser rødt ved overstyring aktiv, ingenting med normal fuktighet og grønt ved fuktighet lavere enn 29% rH.

 

Absolutt ikke en nødvendighet, men litt artig lell.

 

20170606_204503_resized.thumb.jpg.305fbefe567bacae19d72bf2b38773dc.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6/6/2017 klokken 22.16, Bronson skrev:

En blir aldri fornøyd. ;)

 

 

Og slik fortsetter det..

 

Ved klestørking synes jeg det blir svært varm, klam og fuktig luft. Dette er selvfølgelig et resultat av oppjustering av varme ved fukt, men den lille viften fra Flexit gjør ikke jobben sin. Den går selvfølgelig på 100% ved overstyring på fukt, men det er ikke nok. Vurderte å gå fra 100mm vifte til 125mm vifte, men da min far hadde et gammelt sentralavtrekk fra Flexit på lur, var det bare å snu rundt på tankegangen. Første tanke var å justere den 0-100%, men den har enfase tilførsel og blir vanligvis trinnet ved hjelp av Flexit sin egen løsning med trinnbrytere, kondensatorer og motstandere. Det enkleste blir da å trinne den ved hjelp av releer i stedet for trinnbryteren fra Elko.

 

20170611_162114_resized.thumb.jpg.8541c6f2365f89a988b2f8877cea6d9a.jpg

 

Så da var utfordringen: Hvordan styre en vifte som kan trinnes mellom 1, 2 og 3 med en fuktgrenseverdi som består av to nivåer?

 

Løsningen blir da å bruke to grenseverdier i fuktmåleren, slik at en får TV1 (Treshold value 1) og TV2. 

 

TV1 = 0 og TV2 = 0, er det trinn 1

TV1 = 1 og TV2 = 0, er det trinn 2

TV1 = 1 og TV2 = 1, er det trinn 3.

 

Trinn 1 og 2 er greit, da er det bare å velge NO og NC på releene. (Bruker en releblokk med to releer.) Da bytter de fint mellom av og på avhengig av TV1 og alt hadde vært enkelt om det var kun to nivåer.

 

For å få til trinn 3 også, inverterer jeg signalet fra TV2 og styrer rele 1 med dette signalet sammen med signalet fra TV1.

 

Forsåvidt en enkel måte å få til tre nivåer på når en skal styre et lignende anlegg. Da gjenstår bare monteringen av rør og selve avtrekket. :)

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Holder på med litt testing på vaskerommet, blir aldri helt fornøyd. Mens jeg kludrer litt der, kan jeg vise 3D-tegningene av første etasje som en kar på fiverr har laget. :)

 

3D.thumb.PNG.46ada9ee6cd14780636791aecdcf5a5f.PNG

 

Var spent på om han kom til inkludere min oransje boble, som han tydeligvis gjorde. Skremmende mye detaljer som stemmer. 

 

Har også prøvd meg med bakgrunn på ikonene for mer synlighet samt en indikasjonsring som viser av/på status.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testingen tar vel aldri slutt, men tusler på videre.

 

Usikker på om det er jeg som er blitt konspiratorisk, men synes det oppussede vaskerommet oppfører seg annerledes enn slik det var når det kommer til fuktighet. Mange faktorer som kan ha påvirket det gamle vaskerommet som gammelt murgulv med gammel varmekabel, pussede murvegger eller at det trakk i krinker og kroker. Det jeg "savner" med det nye vaskerommet, er mer utslag på fukt når jeg tørker klær. Om ikke jeg husker feil, var det mer utslag på fukt før enn hva det er nå. Dette gjorde at jeg ble mistenksom til at fukten ikke kom opp til detektoren i taket. Mission: start.

 

20170619_180916_resized.thumb.jpg.f49796597194de9e39710a914019acd7.jpg 

 

20170621_232621_resized.thumb.jpg.8952bb53cc390537cc4786ccaefb874d.jpg

 

Brukte et panel vi hadde liggende på jobben og lot den ligge som på bildene. Enkel forskning viste at det utgjør større forskjell på fuktmåling i den høyden og med så nær plassering ved siden av klærne. Derfor ble det permanent montering av en fuktføler. Denne sender kun verdier til føleren i taket, hvor jeg mikser verdiene 70/30 med hovedvekt på den ved gulvet.

 

20170622_195610_resized.thumb.jpg.8d5dc4cd999f7701e8db015f88241772.jpg

 

Lekte meg også med en ny side på UI igår, denne gangen for varme og fukt. (Dooh.)

 

Skjermbilde.thumb.PNG.b1aa96a5b2d0b03eb5aefd53e3059541.PNG

 

Alt er ikke helt på linje og må finjusteres litt, men det tar jeg litt etterhvert. De tre lysdiodene skal indikere hvilket trinn ventilasjonsanlegget er på. Kjenner også at jeg klør etter å fortsette rundt om i første etasje med flere produkter. :) 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Får lage en liten oppsummeringspost siden det har skjedd en og annen ting siden sist.

 

* Styring av ventilasjon på vaskerommet. Her har jeg vel egentlig gitt opp litt når det gjelder automatisering av både temperatur- og luftstyring. Før vi pusset opp, med naturlig trekk fra -86 og det som hører med på et vaskerom som er 30 år gammelt, så slo det ut på fuktføleren ved klesvask. Det trodde jeg også etter at jeg pusset opp, men det jeg ser etter mye logging, er at fukten på vaskerommet følger luftfuktigheten ute. Det virker rett og slett som all luften som blir trekt inn i rommet, kommer inn under døren og dermed nesten rett fra vindfang/ytterdør. Uansett så bunner det ned i at det letteste er å manuelt gi beskjed at det er klær til tørk ved hjelp av et bit-signal. Da trigger jeg et setpunkt på 31 grader og girer opp ventilasjonen et trinn i 5 timer. Foreløpig virker det som en god løsning, får teste litt videre her.

 

* Integrering mot Apple Homekit. Jeg har vært en Android-mann så lenge det har vært et valg, så det var et tungt valg å ta, men da Thinknx lanserte Apple-integrering, måtte det en iPhone til. En legger enkelt inn koden i Homekit og her er valgene man får via kontrolleren:

 

Homekit.PNG.71f0da85d59f1e5277bf1ee4511a5799.PNG

 

Her har jeg lagt inn lysene i huset og varmestyringen. Artig funksjon som jeg vil utforske litt etterhvert som jeg blir mer kjent med Siri.

 

* Ikea Trådfri. Da jeg leste at folk her inne fikk linket Ikea sine pærer med Philips Hue, var det bare å kjøre til Ikea. Kjøpte hub, bevegelsessensor, den runde bryteren med flere funksjoner, vanlig pære og "tunable white" pære. Nå kjøpte jeg egentlig dette utstyret med tanke på å integrere det mot resten, men kan allikevel ytre min mening. Bryteren synes jeg er digg. Den føles god ut og funker finfint. Detektoren synes jeg er for dårlig og detekterer for sent og/eller man må gå for nært. Med tanke på pris er det sikkert greit, men til bruk i en vanlig installasjon, blir den mer en irritasjonsfaktor. Pærene fungerer selvfølgelig knirkefritt. Fikk linket den vanlige pæren sammen med Hue-huben og den er dermed en del av Hue/Thinknx/KNX-anlegget mitt. :)

 

* Z-Wave dimmer på lamper med E27. Har hatt liggende en Fibaro FGD212 en stund, så koblet den endelig opp igjen hvor jeg har hatt den tidligere. Husker ikke helt hvorfor, men har kjøpt Biltema LED som kan dimmes. Disse samarbeidet ikke godt med denne dimmeren, det blinket med jevne mellomrom og den dimmet ikke langt nok ned. Skiftet til Ikea sine pærer og de sluttet iallfall å blinke.

Endret av Bronson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte jo å skrive det som opprinnelig var grunn til mitt forrige innlegg!

 

Som tidligere nevnt har jeg to undersentraler på kaldloftet. Tross at jeg ikke bor i eksotiske strøk, blir kaldloftet til en badstue på sommeren. Maks målt temperatur har vært rundt 40 grader, som forsåvidt er i grenseland for produktene, men som er mulig å tolerere. Jeg likte uansett ikke tanken på at det skulle stå slik over lang tid, så tanker om noe kjøling begynte å komme fram. Min far hadde et nok et sentralavtrekk liggende, men det var litt til som måtte gjøres. Tok dessverre ikke bilder av det, men vi plukket av mønen og skar luftespalter i sutaket samt lå på ny duk slik at den varme luften skulle ha et sted å gå. For lettest mulig rørføring på loftet, ble tilluften hentet her:

 

tilluft.thumb.jpg.2b9d159ba77bf2d36a7f192bbd742ab3.jpg

 

For andre som vurderer å gjøre noe lignende, må jeg anbefale å plassere tilluften et annet sted enn rett foran en altandør. Når avtrekket trekker for luft, er det mye lyd!

 

Men det positive er jo at det funker! Her er et diagram fra i dag:

 

loftventilasjon.thumb.PNG.820558606c60dfdc28be02a695cb506d.PNG

 

Grenseverdien er satt til 30 grader og det er kjekt å se at det funker. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bruker jo litt forskjellig typer dimmere her i huset, men det er ikke å stikke under en stol at det er KNX som er å foretrekke. Da mesteparten av huset er rehabilitering, var det jo noen områder hvor det ikke passer med tavlemontert dimmer, men dimmer i "pilleform". Zennio slapp sin nå, da ryker Fibaro sin ut. :)

 

dimmer.thumb.jpg.65081169e11b9536feacb5254d890a04.jpg

 

Det er sikkert fordi jeg er vant med KNX og ikke så kjent med andre protokoller, men det er så utrolig digg å få muligheten og funksjonene som er i en KNX-dimmer:

 

  • Valg av type lyskilde (RCL, CFL, LED)
  • Redigering av dimmekurve
  • Leading eller trailing edge
  • Valg av dimmehastighet
  • Bestemme hvilken verdi lyset skal starte i
  • Nedre grense for dimmeverdi

For de spesielt interesserte, ser det slik ut på objektnivå i ETS5.

 

ets.thumb.PNG.682dfd9780986e89768d81ff1dad3347.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bronson skrev:
  • Valg av type lyskilde (RCL, CFL, LED)
  • Redigering av dimmekurve
  • Leading eller trailing edge
  • Valg av dimmehastighet
  • Bestemme hvilken verdi lyset skal starte i
  • Nedre grense for dimmeverdi

Å justere dimmekurve hadde vært snaisent, det skal jeg innrømme. Men resten er jo der. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Moskus skrev:

Å justere dimmekurve hadde vært snaisent, det skal jeg innrømme. Men resten er jo der. :) 

 

Her må jeg si som de sier på tv-en: Jeg legger meg paddeflat. Når Fibaroen ble installert, koblet jeg opp funksjonene mot KNX og har vel egentlig bare latt det skure å gå etterpå. Tenkte jeg skulle gjøre litt forarbeid før jeg svarte her og ser at det er masse diverse innstillinger:

 

image.png.87481a1be4db17da2287383111081614.png

image.png.4c29b8094fc36a0c357b45f1e866cc02.png

 

Men hvis vi først skal begynne å sammenligne og jeg skal gå ut som fanebærer for KNX, da må jeg jo nesten fortsette med argumentene for denne KNX-dimmeren:

 

  • Kan velge to dimmetider. Disse kan bestemmes i ETS eller en kan løse ut objekt for det slik at en kan skrive dimmetid i sekunder via KNX-bussen.
  • Kan velge feilmeldinger som kortslutning, overspenning, overoppheting, unormal frekvens, feil på tilførselsspenningen, feil type belastning.
  • Heartbeat-funksjon, brukes for å melde fra om at produktet er online.
  • Timer-funksjon
  • Blinkefunksjon
  • Scene- og sekvensfunksjon
  • Alarm-funksjon
  • 2 innganger for bevegelsesføler, (impuls)bryter eller temperaturføler
  • 10 logikkfunksjoner

Har sikkert litt med hva en er vant med, men magefølelsen min er mye bedre på en KNX-dimmer. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Dags for en liten oppsummeringspost igjen. Får lage en liten liste fritt etter hukommelsen:

 

  • Oppdaget at jeg hadde en ledig binærinngang ved døren til soverommet vårt. Har lenge drømt om en "Alt av-bryter" ved sengen, så dette ble nært nok. Grunnen litt trang boks, ble en påveggskappe nødvendig. Taklys av/på/dim oppe til venstre, nattlys på min side oppe til høyre, alt av nede. Grunnen til valg av konvensjonelle brytere er at jeg hadde mye av de fra før og da er det jo enkelt å bruke sammen med binærinnganger på KNX. :)

    IMG_0463.thumb.jpg.01fee7fec206f18865c320504837a9a1.jpg
     
  • Mens vi først er på soverommet, bryter og pære fra Philips. Pæren kan styres fra ellers i systemet, men ville ha en trådløs bryter også og da måtte det blir Philips sin.
    IMG_0464.thumb.jpg.234c71c3f9135bdeb1eecd2eb782645e.jpg
     
  • Hønemor ville ikke ha sitt lys som en del av anlegget, så da fikk hun sitt eget lille økosystem. Bryteren fra Ikea som fungerer veldig bra og pære fra Ikea.
    IMG_0465.thumb.jpg.c0287e4b1ac7c21ffec209d0e8ff6153.jpg
     
  • I boden nede har jeg valgt detektoren fra Ikea mens vi venter på at den delen av huset skal bli oppusset. Fungerer forholdsvis greit, litt treig av og til.
    21752329_10159513332700492_1105900142328391633_n.thumb.jpg.9767be38a85c61533b0dcf59da293560.jpg
     
  • Et annet rom som venter på oppussing, badet/boden nede som skal bli til et bad. Per dags dato blir det brukt som vedbod og etter mye irritasjon over manglende lys der, gikk jeg for en demodetektor fra Elsner på KNX og en Ikea-pære. Registrerer bevegelse, temperatur og fukt.IMG_0467.thumb.jpg.825bf20ad7e84b8dc47cab1247aec45e.jpg
     
  • Integrering av Sonos i stue og på bad. Litt copy/paste av det originale designet da jeg ikke kom på noe selv. De mest nødvendige funksjonene samt to favoritter på høyre siden.
    sonos_thinknx.thumb.PNG.c60aa89aef929634631040a99acbc4cd.PNG
     
  • Fått inn litt forskjellige lys nede. Lysene på "kaninrommene" er pærer fra Ikea. De blir styrt av en kombinasjon av luxføler ute + urstyring + hjemme/borte-funksjonen. Lyset i garasjen er gjort klar, må bare koble det opp sammen med en bevegelsesdetektor. Trenger gjerne ikke et ekstra bilde for det, men har lagt inn varmekabelen i garasjen også på KNX. Bruker den aldri, men lagt den inn fordi jeg kan. ;)
    image.thumb.png.55baaa286fd678198fbec740c48a2cec.png
     
  • Sammen med varmekabel og lys i garasje, er det også lagt klart for endebrytere eller magnetbrytere til garasjeport. Får dessverre bare status og ikke styring da portåpneren ikke har inn- og utganger.
    garasje.thumb.PNG.829772bcd049aa79802d1cec712021cd.PNG

 

Tror det var det hele for denne gang, huset blir stadig forandret. :)

 

Endret av Bronson
Bilde lå to ganger
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er vel med hjemmeautomasjon som med alt annet her i livet; alt er ikke bare solskinnshistorier. Derfor må det litt grums fram også. ;)

 

Jeg har tidligere snublet i et hinder kalt dårlig tålmodighet. Paring av magnetkontakter og Z-Wave-kontrolleren endte opp med at produktet ble fint lagt tilbake i esken. 

 

Nå ble det plutselig litt stopp igjen. Ble tipset om http://iobroker.net/ og gikk til innkjøp av deler til en komplett Raspberry Pi. Manglende tålmodighet var et stort hinder i installasjonen av denne, så jeg gikk for Windows-versjonen i stedet. Her dinget jeg inn KNX-prosjektfilen og IP-grensesnittet uten problemer, men IKEA Trådfri-huben ville ikke inn. 

Ble da tipset om Openhab og der dinget Ikea Trådfri inn med en gang, men KNX-biten krevde litt for mye arbeid her etter min smak. I tillegg var litt av målet med alt dette å få hentet inn status på detektorene fra Ikea samt av/på fra Ikea-bryterne. Ser at begge disse to kun melder tilbake batteristatus, så da er nå hele prosjektet dødfødt allikevel. 

 

Setter inn et bilde for å sprite opp innlegget litt, Hue og Ikea har endelig flyttet ned fra kaldloftet etter at jeg fikk trekt om litt nettverk.

 

IMG_0557.thumb.jpg.2507d4a2c3e3d1335ddd3d61eefd6df8.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Har vært stille her i det siste grunnet mye jobb og ikke så mye spennende som er blitt gjort i heimen. Vi har begynt på badet ned og pikket opp det gamle gulvet fra øverste lag med betong og varmekabler samt isolering. Har også pikket opp grovstøpen og lagt om avløpsrørene da det nye badet er dobbelt så stort som det gamle og ingenting stemmer overens med hvordan det var.

 

La selvfølgelig ned varmekabel og gulvsensor i det nye gulvet. Ikke så mye spennende å se der egentlig.

 

Litt av grunnen til at jeg anskaffet meg LM5, var for å teste den opp mot IDlock 150. Jeg har nå fått dørlåsen, men ennå ikke sett noe til Z-Wave modulen, så det lar vente på seg. Intin ville heller ikke si noe om dato når den eventuelt ville komme.

 

En annen ting som jeg har grislet med, er lesing av AMS. Selv om jeg kjøpte inn alt utstyret for å bygge AMS-MQTT-konverteren her inne på forumet, ligger alle produktene fremdeles i esken sin fra leverandør. Har derimot fått tak i et kit fra Smartenergi.com som egentlig bare tilpassede produkter fra Develco. En Zigbee HAN-leser og en gateway.

 

(https://www.develcoproducts.com/products/meter-interfaces/emi-norwegian-han/ og https://www.develcoproducts.com/products/gateways/squidlink-gateway/)

 

Denne løsningen sender effekt og kWh via JSON som jeg har løst i LM5 ved hjelp av flinke folk på forumet deres. (https://forum.logicmachine.net/showthread.php?tid=1304)

 

Det skrives da til KNX-adresser og logges i min Thinknx.

 

image.thumb.png.37e454bd938fc75dd2367f542dee2a6a.png

 

Ut fra denne informasjonen henter jeg også ut litt forskjellige verdier via en tellerfunksjon i Thinknx og visualiserer det slik:

(Som forresten beviser at jeg er elektriker og ikke en grafisk designer)

 

image.thumb.png.bccbe9bdfcb8033a11b8365e91dbc181.png

 

En annen ting som jeg synes er litt interessant, er når tariffbetaling blir aktuelt i 2019. Slik jeg har forstått det, baseres prisene på prisene fra Nordpool. Så da var det jo om å gjøre å hente inn de også.

 

image.thumb.png.b27c03b1f96f9e1ab224d20dc94f5677.png

 

Dette ble også løst i forumet for LM5. (https://forum.logicmachine.net/showthread.php?tid=1370)

 

Det jeg ennå ikke har gjort, er å planlegge hvordan jeg skal bruke denne informasjonen. Har lyst på en lastkontroller som tar høyde både for effekt i øyeblikket samt priser i øyeblikket og kommende priser.

 

Badet nede planlegges også. Lyd, varme, lys. Mye å tenke på. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.