Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bluetooth bevegelsessensor


Anbefalte innlegg

En liten ide dukket opp som jeg gjerne skulle latt sirkulere litt for å fange opp om den er god eller dårlig...

 

Kunne man laget (og har det noen verdi) en enkel sensor som scannet for BLE devicer og rapporterte inn data via eks. MQTT? Tenker eks. på ESP32 med innebygget BLE og wiFi. Ser for meg at noe slikt kunne vært plassert rundt på strategiske steder i hjemmet og samlet informasjon som senere kunne være nyttig. Hvis jeg har forstått dette riktig kan en slik få opp ID og signalstyrke til en Bloototh device som er i nærheten, uten at denne på forhånd er "paret opp".

 

Ens egne devices vil en gjerne registrere, mens andre sine ikke er så farlig. Blir litt som en RF leser, der de fleste går rundt med en RF brikke.

 

Ser for meg at en kan få informasjon som:

- Er jeg selv hjemme eller ikke

- Jeg kom nettopp

- Jeg gikk nettopp

- Andre er hjemme

- Er det folk i huset eller ikke

- En ukjent kom nettopp inn

 

Kom gjerne med innspill og synspunkter. Er dette "too invasive"? Er det tekniske utfordringer med slikt, utover lodding og programmering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg har kjøpt 4 av disse. Rapporterer BLE med RSSI via MQTT, men jeg har ikke fått satt opp logikken rundt det enda.

 

Kult!

Skjønner ikke helt fra siden deres om den automatisk detekterer alle mobiler med BT, eller om man må ha en egen app for å få telefonen til å oppføre seg som beacon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial ide/ting, men de færrest går vel rundt med mobil hjemme hele tiden. Jeg pleier ihvertfall å legge fra meg mobilen når jeg kommer hjem, og tar den sjeldent med når jeg f.eks går på do, leker med barna på rommet dems eller er på vaskerommet ++. Å kunne bruke dette mot en klokke som har bluetooth eller andre ting som man så og si alltid har med/på seg er nok dette veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, com2 skrev:

Genial ide/ting, men de færrest går vel rundt med mobil hjemme hele tiden.

... Nei, det er greia. Men jeg har alltid på meg en Fitbit. ;) 

 

Men igjen vil det f.eks være problem å finne jentene mine som på 4 og 6 år ikke har noen elektroniske dingser på seg enda. Og selv om de skulle ha mobiltelefon, så er det som du sier; de er ikke gutter så den vil nok ligge på en benk et sted til den piper (konstant?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Moskus said:

 

Men igjen vil det f.eks være problem å finne jentene mine som på 4 og 6 år ikke har noen elektroniske dingser på seg enda. 

 

Du vet @Moskus har stort hus når han ønsker seg tracker på kidsa - for innendørs bruk ?

 

cartoon-family-house-interior-living-rooms-furniture-51917670.jpg

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.