Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lokal lesing av HAN - The Easy Way (TM)


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Gizmo said:

Dette må jo være the easy way? https://www.intin.no/produkt/hanconnect-ams-leser/

 

Haha, de har jo blåkopiert alternativ 1 i denne tråden, så det tar ejg som en anerkjennelse av at vi er på rett spor :)

 

Kjempebra med noe off-the-shelf for de som ønsker det. Men Rpi er jo ikke kjent for å være superstabil (korrupte minnekort etc) så hadde jeg vært de så hadde jeg gått for orangepi pc plus med 8GB EMMC Flash som vil forhindre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:

Og «The expensive way»... :P 

Burde fått kjøpt modulen uten RaspberryPi.

Enig!! Men etter å ha fulgt med på de lange trådene fylt med imponerende rapporter om det arbeidskrevende og kunnskapskrevende arbeidet folk har lagt ned for å få ut disse dataene, så ble jeg ganske glad over å se at det dukket opp et slikt alternativ! Så kan folk velge hva de vil bruke tid og penger på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Gizmo skrev:

Enig!! Men etter å ha fulgt med på de lange trådene fylt med imponerende rapporter om det arbeidskrevende og kunnskapskrevende arbeidet folk har lagt ned for å få ut disse dataene, så ble jeg ganske glad over å se at det dukket opp et slikt alternativ! Så kan folk velge hva de vil bruke tid og penger på!

 

De kunne likevel ha delt det i to produkter - en USB-leser og en RPi-mottaker. :) 

 

Kanskje @INTIN RuneV fikser det? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2018 den 14.08, emyr skrev:

... Har sendt mail til strømselskapet og spurt etter åpning av port, ikke fått svar enda. Men jeg fant ikke RJ45-kontakten på strømmåleren, se vedlagt bilde. Er den gjemt under et deksel, eller mangler jeg en modul øverst der?... 

 

IMG_20180313_213847.jpg

 

Dette er samme måler som jeg har (Agder Energi). De har heller ikke montert modulen som skal plugges inn i hullet øverst (under deksel). Jeg fikk svar at de skulle åpne for data og sende modul innen 1.1.2019... De ulike selskapene har ulik tolkning instruks fra myndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere løst det med å dra data videre fra rpi med usb til bus og over til systemet dere bruker? For min del må jeg dra det over internett da min AMS står 3 etasjer under meg og jeg får ikke dratt ethernett ned... 

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.3.2018 at 11:35, Blip! said:

 

Dette er samme måler som jeg har (Agder Energi). De har heller ikke montert modulen som skal plugges inn i hullet øverst (under deksel). Jeg fikk svar at de skulle åpne for data og sende modul innen 1.1.2019... De ulike selskapene har ulik tolkning instruks fra myndighetene.

Jeg fikk beskjed om at de ikke hadde riktig programvare for å åpne porten enda, men at de skulle ordne det så fort alt var klart. Men fikk ikke noe mer konkret svar på når. Modul hadde de liggende til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Salvesen skrev:

Hvordan har dere løst det med å dra data videre fra rpi med usb til bus og over til systemet dere bruker? For min del må jeg dra det over internett da min AMS står 3 etasjer under meg og jeg får ikke dratt ethernett ned... 

 

Jeg har løst det med å kjøpe en enebolig... ;):P 

 

Har du wifi der da? Hvis ikke må du vel bruke mobilt bredbånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg har løst det med å kjøpe en enebolig... ;):P 

 

Har du wifi der da? Hvis ikke må du vel bruke mobilt bredbånd. 

 

Hehe det kommer, men vill helst tukle med AMS før den tid :P Min bror bygger enebolig nå, så er det min søsters tur rett etterpå og så blir det meg(pappa er snekker) ;)

 

Jeg har mobilt bredbånd der nede pga bilen "trenger" nett. Så det går fint, bare finne en måte å pushe det over :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Salvesen said:

Hvordan har dere løst det med å dra data videre fra rpi med usb til bus og over til systemet dere bruker? For min del må jeg dra det over internett da min AMS står 3 etasjer under meg og jeg får ikke dratt ethernett ned... 

 

Node-Red og MQTT.

 

Thomas_ja27 har laget ein oppskrift på side 4 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, petersv skrev:

Det bestemmer du jo selv, node-red kjører på raspberry pi-en. Putter du den på internett, blir den jo... på internett ;)

 

Så bra, jeg er ikke kjent med node-red eller MQTT, men da høres det ut som jeg skal bli det :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, DeVille skrev:

Går det greit å kjøre node-red på samme RPi som jeg kjører Domoticz, eller bør det være en separat maskin?

 

Det kommer an på hvor mange enheter du har og hvor mye Domoticz bruker av ressurser.
Det er rimelig enkelt å prøve :)

Det er en annen ting som spiller inn også, og det er hva du har tenkt å bruke Node-RED til.
Den kan være både MQTT broker og klient, web server som viser grafisk fremstilling av data osv.
I utgangspunktet tror jeg at jeg ville kjørt det på to maskiner. RPi er jo ikke akkurat noe kjempe investering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har node-red på samme rpi som jeg kjører deconz, men siden rpi-ene koster så lite så tror jeg at jeg kommer til å bruke en til hver om litt. Bruker ikke sd-kort, men USB-minnepenn på mine Rpi også, da det er raskere og mer stabilt.

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2018 den 16.34, ZoRaC skrev:

 

De kunne likevel ha delt det i to produkter - en USB-leser og en RPi-mottaker. :) 

 

Kanskje @INTIN RuneV fikser det? ;) 

Har noen ekstra liggende om det er noen på forumet som trenger :). Bruk lenken her https://www.intin.no/produkt/mbus-leser-for-ams/ og passord: hjemmeautomasjon. Dette er kun HW

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • petersv endret tittelen til Lokal lesing av HAN - The Easy Way (TM)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.