Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lokal lesing av HAN - The Easy Way (TM)


Anbefalte innlegg

Alt 1 er det bare "å kjøre på med ja". For trådløs og stikkontaktløs løsning (alt. 2) må vi enda finne ut om det finnes noen Zigbee eller Z-wave-moduler som takler såpass lav baudrate som HAN M-bus-en bruker.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det bli forskjell på flowen i node-red og dashbordet i Grafana ettersom om man har 400v eller 230v TN/IT? Jeg regner egentlig med det, men har ikke fått åpnet porten på strømmåleren enda, så jeg har ikke fått testet i praksis enda. Er det noen som har laget flow/dashbord til begge delene? Stemmer det at det som ligger i linkene her er til 230v?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 1 fungerer til en viss grad, men siden Aidon-målerne ikke sender på riktig format så må du gjøre parsingen på nytt. Når HAfslund får ut finger'n så vil det fungere. HW er rett i begge tilfeller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått åpnet måler fra Lyse ennå? 

 

Dette er svaret jeg fikk når jeg ba om åpning:


Takk for henvendelsen. Han-utgang er en port som kan brukes til feks styring av strømforbruk i boligen, og denne er ikke åpen når måler settes inn. Endelige krav til HAN-port er ikke ferdigstilt, og vi venter på avklaring fra NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) her. Når dette er på plass er foreløpig usikkert.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, funny0frank skrev:

Har nå fått MBus-->USB enheten min, begynt så vidt å lese data, men sliter med at data-en kommer hvert minutt istedenfor hvert 2. sekund (dvs 14:00:05, 14:01:05, 14:02:05 osv.) 1f612.png

Noen andre som har dette problemet?

 

 

Hvilken MBus -> USB enhet har du kjøpt, og hva trenger man mer for å lese/overføre data?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, funny0frank said:

Har nå fått MBus-->USB enheten min, begynt så vidt å lese data, men sliter med at data-en kommer hvert minutt istedenfor hvert 2. sekund (dvs 14:00:05, 14:01:05, 14:02:05 osv.) 1f612.png

Noen andre som har dette problemet?

Meiner å huske at det betyr at HAN porten din ikkje er åpen, det som du får ut kvart minutt er serie nummer på måleren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Øyvind said:

 

 

Hvilken MBus -> USB enhet har du kjøpt, og hva trenger man mer for å lese/overføre data?

Jeg kjøpte denne og jeg bruker dette go skriptet for å hente ut data. Grunnen til at jeg bruker Go er at da kan jeg kompilere det på min maskin og bare overføre den eksekverbare filen til raspberry-pi en min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, hflatoey said:

Meiner å huske at det betyr at HAN porten din ikkje er åpen, det som du får ut kvart minutt er serie nummer på måleren din.

Takk for info. Skal kontakte strøm leverandøren min igjen og klage, har mail der de lover at de hadde åpnet porten ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2018 den 9.24, petersv skrev:

 

Hvis man har strøm i skapet, men ønsker å bruke noe enklere enn RPi, kan man koble denne til en Huzzah (https://learn.adafruit.com/adafruit-huzzah-esp8266-breakout/pinouts)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart mulig, men ikke helt "The Easy Way" ;) Rpi finnes det ferdig kode for, og siden man ofte vil ha dataen over i sitt smarthussystem er MQTT allerede på plass for node-red som kjører på Rpi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, petersv skrev:

Det er helt klart mulig, men ikke helt "The Easy Way" ;) Rpi finnes det ferdig kode for, og siden man ofte vil ha dataen over i sitt smarthussystem er MQTT allerede på plass for node-red som kjører på Rpi.

 

Hvis disse to enhetene er kompatible, så har jeg også ferdig kode for å få data over fra denne løsningen til MQTT. ;) Eneste man trenger å konfigurere er tilkoblingsdetaljene for MQTT.

Da blir det like "easy way" som en RPi, men med mye mindre vedlikehold (regner jo med folk logger på RPiene sine og patcher dem mot sikkerhetshull månedlig - det slipper man med Huzzah).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, petersv skrev:

Supert, skriver du en guide er det kjempebra! Så lenge nivåene på TTL er like, så skal det fungere fint slik du skisserer. :)

 

Supert, da bestiller jeg en sånn TSS721-modul. :)

Har ikke fått AMS (eller info om når jeg skal få) enda, men skal få skrevet en enkel guide på det når alt er oppe og kjører. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: ESP32 med ethernet er litt dyre (f.eks. fra Omilex) så jeg går bort ifra den ideen.

 

For å få ethernet og Poe-støtte kan bruke en UNO også https://www.ebay.com/itm/ATmega328P-CH340G-UNO-R3-Board-USB-Cable-Compatible-with-Arduino-L2/173019953288 med et https://www.ebay.com/itm/1PCS-Ethernet-Shield-W5100-R3-Network-Module-for-Arduino-UNO-Mega-Support-PoE/232414322844

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, petersv skrev:

Edit: ESP32 med ethernet er litt dyre (f.eks. fra Omilex) så jeg går bort ifra den ideen.

 

For å få ethernet og Poe-støtte kan bruke en UNO også https://www.ebay.com/itm/ATmega328P-CH340G-UNO-R3-Board-USB-Cable-Compatible-with-Arduino-L2/173019953288 med et https://www.ebay.com/itm/1PCS-Ethernet-Shield-W5100-R3-Network-Module-for-Arduino-UNO-Mega-Support-PoE/232414322844

 

Jeg har et par NodeMCU Devkits liggende. Tenker jeg prøver det først. Da er det så enkelt som micro-USB for strøm til den og to dupont-kabler fra Rx/Tx til TSS721 (som igjen kobles til HAN med en avklipt nettverkskabel). :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • petersv endret tittelen til Lokal lesing av HAN - The Easy Way (TM)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.