Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lokal lesing av HAN - The Easy Way (TM)


Anbefalte innlegg

AMS.thumb.JPG.09609d436e0181006abf5183d73d5faa.JPGHar prøvd en del forskjellige varinter og løsninger nå. 

Så langt jeg kan se, så tar adaptere i mot informasjon fra HAN-porten. Men, den feiler i oversettelsen? 

 

Kan det være at noe har endret seg siden sist? 

 

Noden for AMS målinger for Aidon gir følgende feil: "Data is not compatible, Check string from AMS-meter". 

 

Debug-noden rett fra seriel-noden ser ut til å motta en rekke informasjon i HEX-format. 
Hver 4 "pakke" inneholder også mer informasjon en de foregående.. (som ser ut til å stemme bra..) 

 

Endret av haavardbj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har en Aidon 6525 fra Hafslund i Oslo.
Sender disse ut målerdata på 870-875,6 MHz eller går det kun på HAN pluggen?
Hvis det er kun på HAN pluggen finnes det en løsning som bruker spenning fra MBUS til å drive f.eks. en 433MHz sender som kontinuerlig sender ut data?
Jeg har ingen stikkontakt i nærheten av sikringsskapet men skal klare å hente ut data som er sendt ut på RF hvis det ikke er kryptert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, zener said:

Sender disse ut målerdata på 870-875,6 MHz eller går det kun på HAN pluggen?
Hvis det er kun på HAN pluggen finnes det en løsning som bruker spenning fra MBUS til å drive f.eks. en 433MHz sender som kontinuerlig sender ut data?

Du kan kun hente data fra HAN-pluggen.

 

En løsning for deg er å kjøpe en Pow-U fra amsleser.no. Den henter driftsstrømmen fra HAN-pluggen og videresender data kontinuerlig på Wifi, til grafisk brukergrensesnitt på intern IP-adresse og evt MQTT.

 

Disclaimer: Dette er mitt hobbyprosjekt-produkt, jeg startet nettbutikken amsleser.no i sommer for å organisere salget. Jeg har nylig omsider kommet til toppen av ventelista jeg hadde i høst, og har akkurat nå noen stk liggende klare til levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ArnieO said:

Du kan kun hente data fra HAN-pluggen.

 

En løsning for deg er å kjøpe en Pow-U fra amsleser.no. Den henter driftsstrømmen fra HAN-pluggen og videresender data kontinuerlig på Wifi, til grafisk brukergrensesnitt på intern IP-adresse og evt MQTT.

 

Disclaimer: Dette er mitt hobbyprosjekt-produkt, jeg startet nettbutikken amsleser.no i sommer for å organisere salget. Jeg har nylig omsider kommet til toppen av ventelista jeg hadde i høst, og har akkurat nå noen stk liggende klare til levering.

 

5 hours ago, ArnieO said:

Du kan kun hente data fra HAN-pluggen.

 

En løsning for deg er å kjøpe en Pow-U fra amsleser.no. Den henter driftsstrømmen fra HAN-pluggen og videresender data kontinuerlig på Wifi, til grafisk brukergrensesnitt på intern IP-adresse og evt MQTT.

 

Disclaimer: Dette er mitt hobbyprosjekt-produkt, jeg startet nettbutikken amsleser.no i sommer for å organisere salget. Jeg har nylig omsider kommet til toppen av ventelista jeg hadde i høst, og har akkurat nå noen stk liggende klare til levering.


Takk for link. Gjør den noe parsing av data eller sender den bare data rått ut på wifi?

Jeg antok at HAN porten ville virke, men sender Aidon 6525 også data ut på RF? Dette

dokumentet  sier at at de sender ut data på 869.525 – 875.350 (side 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du kikker på dokumentasjonen som ligger som vedlegg på produktsidene. Men kort fortalt leveres dataene ferdig dekodet ja.

 

AMS målerne kommuniserer mot energiverkets nett med radiosignaler ja, visstnok et maskenettverk. Men der skal det ikke være mulig å koble seg til på noe vis. Det er dette som brukes for fjernavlesing av målerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
zener skrev (På 17.11.2021 den 19.56):

Takk for info. Tror jeg skal se om jeg kan finne noe mer info evt om hvordan RF sigalene er modulert evt kryptert og se hva jeg finner på disse frekvensene før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre/kjøpe.

Hvis du tenker på å få dataene via energiverkets RF-sending, så er det poengløst. Der sendes det oppdateringer mye sjeldnere, og det er (nesten) ubrukelig for hjemmeautomasjon.

 

Jeg har akkurat satt i drift en Pow-U fra ArnieO, og det var en svært god opplevelse, så jeg anbefaler lett å handle av ham.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zener skrev (11 minutter siden):

Takk for info. Jeg trodde det var samme data som gikk ut på RF som på HAN. Er enig at det har ikke mye for seg selv om det kunne vært artig.

 

Det går typisk flere minutter (unntaket er Aidon, som sender mye hyppigere) mellom hver gang måleren din rapporterer til nettselskapet, og sendingen er også kryptert (såvidt jeg vet), så selv om du klarte å lese rådataene så vil de være meningsløse. Her er forresten en rapport fra NKOM hvor de sjekket sendehyppighet for forskjellige målere:

 

https://www.nkom.no/fysiske-nett-og-infrastruktur/elektromagnetisk-straling/_/attachment/download/e2080144-5414-455b-8c8e-add667c6ac5a:ce2b3f4e8b5973662d20692f3d04cb55ebc060d3/Avanserte måle- og styringssystemer - måling av eksponering og sendetid.pdf

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 17/11/2021 at 13:54, ArnieO said:

Du kan kun hente data fra HAN-pluggen.

 

En løsning for deg er å kjøpe en Pow-U fra amsleser.no. Den henter driftsstrømmen fra HAN-pluggen og videresender data kontinuerlig på Wifi, til grafisk brukergrensesnitt på intern IP-adresse og evt MQTT.

 

Disclaimer: Dette er mitt hobbyprosjekt-produkt, jeg startet nettbutikken amsleser.no i sommer for å organisere salget. Jeg har nylig omsider kommet til toppen av ventelista jeg hadde i høst, og har akkurat nå noen stk liggende klare til levering.

Har du noen umiddelbare planer om å benytte ESP-32 for f.eks Pow-U? Jeg har en drøm om å ha en liten dings som både gir meg AMS-data og prisdata fra entsoe-API, men anser ikke meg selv som kompetent nok til å sause sammen en slik + modbus + hva nå enn som trengs 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

Hille skrev (På 23.3.2020 den 15.50):

Liten oppdatering i saken, Wattle/Develco EMIZB-132 er nå støttet i zigbee2mqtt.

 

NB! Hvis dere har en stick med firmware fra 2017 så vil det ikke fungere med Aidon.

Jeg endte opp med å sende min stick inn til Wattle så oppdaterte de firmwaren for meg.

Mer info og logg fra testingen her https://github.com/Koenkk/zigbee-herdsman-converters/issues/974

 

Har fått denne og oppdatert til siste firmware.

Får watt og amper, sistnevnte virker noe rar? Og får ingen energy (forbruk)

Har stått tilkoblet ca et døgn.

 

{
    "current": 349.9,
    "current_phase_b": 6553.5,
    "current_phase_c": 6553.5,
    "energy": 0,
    "interface_mode": "norwegian_han_extra_load",
    "linkquality": 255,
    "power": 8029,
    "update": {
        "state": "idle"
    },
    "update_available": false,
    "voltage": 6553.5,
    "voltage_phase_b": 6553.5,
    "voltage_phase_c": 6553.5
}

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 27/11/2021 at 13:04, mroek said:

Det går typisk flere minutter (unntaket er Aidon, som sender mye hyppigere) mellom hver gang måleren din rapporterer til nettselskapet, og sendingen er også kryptert (såvidt jeg vet), så selv om du klarte å lese rådataene så vil de være meningsløse. Her er forresten en rapport fra NKOM hvor de sjekket sendehyppighet for forskjellige målere:

 

https://www.nkom.no/fysiske-nett-og-infrastruktur/elektromagnetisk-straling/_/attachment/download/e2080144-5414-455b-8c8e-add667c6ac5a:ce2b3f4e8b5973662d20692f3d04cb55ebc060d3/Avanserte måle- og styringssystemer - måling av eksponering og sendetid.pdf

 

 

Takk for Info. Jeg har en Aidon. Hvis datene er kryptert så har det ikke så mye for seg, selv om jeg tidligere har hatt glede av å dekode forskjellige type modulasjon og data encodign av RF signaler. Dokumentet du refererer til har jeg selv linket til i et tidligere innlegg.

 

Jeg fikk nylig en Eva Meter Reader HSE2905E. Er det noen som har brukt denne med Conbee II og open source SW?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zener skrev (På 27.12.2021 den 9.45):

Takk for Info. Jeg har en Aidon. Hvis datene er kryptert så har det ikke så mye for seg, selv om jeg tidligere har hatt glede av å dekode forskjellige type modulasjon og data encodign av RF signaler. Dokumentet du refererer til har jeg selv linket til i et tidligere innlegg.

 

Jeg fikk nylig en Eva Meter Reader HSE2905E. Er det noen som har brukt denne med Conbee II og open source SW?

 

Ringte min kollega @Datek Harald og henviste til spørsmålet ditt. Svaret hans:
"Fungerer med zigbee2mqtt og zha (ikke testet selv). Vet noen har trøbbel med Conbee II mot zigbee2mqtt. Bruker selv en Electrolama dongle og det fungerer veldig bra."

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei alle glupe hoder. Mulig dette har blitt besvart før, men har ikke funnet noe så langt og det tar lang tid å lese nesten 30 sider... 

Prøver få til lesing av HAN via en Pi og mbus usb adapter. Når jeg prøver kjøre test kommandoen, skjer det absolutt ingen ting. Ha lagt inn node-red funksjonen, der får jeg opp i debug vindu: Can not open rs232 port /dev/ttyUSB0. Har fått beskjed fra nett selskap at alt skal være åpnet. mulig det er mbus adapter som feiler? Tips til videre feilsøking mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frodegill skrev (10 timer siden):

Hva sier `lsusb` både med og uten enheten plugget inn, og hva sier `sudo dmesg`?

lsusb er ukjent kommando på linux disrto jeg kjører på orangepi som er tilkoblet for øyeblikket, men jeg vet det er rett enhet

 

utklipp fra dmesg


[    3.724132] usb 6-1: new full-speed USB device number 2 using ohci-platform
[    3.931226] usb 6-1: New USB device found, idVendor=067b, idProduct=2303, bcdDevice= 3.00
[    3.931239] usb 6-1: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=0
[    3.931245] usb 6-1: Product: USB-Serial Controller
[    3.931251] usb 6-1: Manufacturer: Prolific Technology Inc.

 

kan jo være feil på usb adapteren for alt jeg vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, knutmyr said:

utklipp fra dmesg


[    3.724132] usb 6-1: new full-speed USB device number 2 using ohci-platform
[    3.931226] usb 6-1: New USB device found, idVendor=067b, idProduct=2303, bcdDevice= 3.00
[    3.931239] usb 6-1: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=0
[    3.931245] usb 6-1: Product: USB-Serial Controller
[    3.931251] usb 6-1: Manufacturer: Prolific Technology Inc.


Er det noen linjer etter de du har postet?

Hvis du har en serieport device så får du som regel en melding av typen:

usb 3-2: pl2303 converter now attached to ttyUSB0
usb 1-5: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB1
cdc_acm 1-1.1.2:1.0: ttyACM0: USB ACM device

Da er det en driver som blir lastet og oppretter en device under /dev

Ser du noe output fra:

ls -l /dev/ttyUSB* /dev/ttyACM*

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zener skrev (1 time siden):


Er det noen linjer etter de du har postet?

Hvis du har en serieport device så får du som regel en melding av typen:

usb 3-2: pl2303 converter now attached to ttyUSB0
usb 1-5: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB1
cdc_acm 1-1.1.2:1.0: ttyACM0: USB ACM device

Da er det en driver som blir lastet og oppretter en device under /dev

Ser du noe output fra:

ls -l /dev/ttyUSB* /dev/ttyACM*

 

Byttet til en RPi som er litt lettere å jobbe med enn orangePi. dette er dmesg fra den:

 

[   62.912133] usb 1-1.5: new full-speed USB device number 4 using dwc_otg
[   63.045085] usb 1-1.5: New USB device found, idVendor=067b, idProduct=2303, bcdDevice= 3.00
[   63.045107] usb 1-1.5: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=0
[   63.045123] usb 1-1.5: Product: USB-Serial Controller
[   63.045137] usb 1-1.5: Manufacturer: Prolific Technology Inc.
[   63.142760] usbcore: registered new interface driver usbserial_generic
[   63.142825] usbserial: USB Serial support registered for generic
[   63.154006] usbcore: registered new interface driver pl2303
[   63.154083] usbserial: USB Serial support registered for pl2303
[   63.154216] pl2303 1-1.5:1.0: pl2303 converter detected
[   63.164001] usb 1-1.5: pl2303 converter now attached to ttyUSB0
 


pi@powerPI:/usr/src/han-port-1.14 $ ls -l /dev/ttyUSB*
crw-rw---- 1 root dialout 188, 0 jan.  16 13:44 /dev/ttyUSB0
 

prøvd litt forskjellige kommandoer jeg har funnet, her er resultatet.  Enten er ikke porten åpen, eller så er det vel feil på adapteret...

 


pi@powerPI:/usr/src/han-port-1.14 $ ./test_rx -x -d  /dev/ttyUSB0 -P E
^C
pi@powerPI:/usr/src/han-port-1.14 $

pi@powerPI:/usr/src/han-port-1.14 $ od -x < /dev/ttyUSB0
^C
pi@powerPI:/usr/src/han-port-1.14 $
 


pi@powerPI:/usr/src/han-port-1.14 $ tail -f /dev/ttyUSB0 2400
==> /dev/ttyUSB0 <==
^C
pi@powerPI:/usr/src/han-port-1.14 $
 

dette er adapter jeg har: https://www.ebay.com/itm/274713579462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, knutmyr said:

pi@powerPI:/usr/src/han-port-1.14 $ ls -l /dev/ttyUSB*

crw-rw---- 1 root dialout 188, 0 jan.  16 13:44 /dev/ttyUSB0
 

53 minutes ago, knutmyr said:

pi@powerPI:/usr/src/han-port-1.14 $ ls -l /dev/ttyUSB*
crw-rw---- 1 root dialout 188, 0 jan.  16 13:44 /dev/ttyUSB0
 

 

Bra. Da ser du devicen i alle fall.

Men du bør forsikre deg om at du har rettigheter. Output fra ls sier du (brukeren pi i dette tilfellet) må være i dialout gruppen. Hvis du skriver "id" ser du gruppene du er med i. For å legge brukeren "pi" i "dialout" gruppa kan du skrive

gpasswd -a pi dialout


Men du er kanskje det allerede siden du ikke får permission denied når du forsøker å dumpe output osv.

Du kan evt. bruke GNU screen å koble deg til den:

screen -S mbus-serial /dev/ttyUSB0 9600

Jeg kjenner ikke den devicen, men hvis den sender ut data kontinuerlig så burde du se det selv om det kanskje er binære data.

Du kan taste "control-a k" for å kille koblingen, eller "control-a d" for å legge den i bakgrunn og "screen -rx mbus-serial" for å koble deg på igjen.

Edit: typo

Endret av zener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken til USB dingsen du oppga sier 9600bps. Etter å ha googla litt ser jeg HAN porten er 2400bps og at test_rx er et program som skal dekode MBUS data som du forsøkte tidligere. Så hvis det ikke funket kan det være rettigheter. Du bør logge ut av skallet og inn igjen og skrive "id" for å se at du er i dialout gruppa før du tester.

Jeg ser forresten at det er mye nyttig info tidligere i denne tråden jeg bør lese meg opp på😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zener skrev (1 time siden):

Linken til USB dingsen du oppga sier 9600bps. Etter å ha googla litt ser jeg HAN porten er 2400bps og at test_rx er et program som skal dekode MBUS data som du forsøkte tidligere. Så hvis det ikke funket kan det være rettigheter. Du bør logge ut av skallet og inn igjen og skrive "id" for å se at du er i dialout gruppa før du tester.

Jeg ser forresten at det er mye nyttig info tidligere i denne tråden jeg bør lese meg opp på😄

takk for gode forslag. har testet screen nå etter å ha lagt til bruker i dialout, men får bare svart skjerm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, knutmyr said:

takk for gode forslag. har testet screen nå etter å ha lagt til bruker i dialout, men får bare svart skjerm..

 

 

Etter å ha lest litt så burde ./test_rx være en bedre kandidat enn screen siden den forsøker å tolke dataene.
Siden du er medlem av dialout så burde du ha lese access på /dev/ttyUSB0.
Det kan være noe feil med USB-sticken, men kabelen kan også være en feilkilde. Har du sjekket den?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zener skrev (1 time siden):

 

 

Etter å ha lest litt så burde ./test_rx være en bedre kandidat enn screen siden den forsøker å tolke dataene.
Siden du er medlem av dialout så burde du ha lese access på /dev/ttyUSB0.
Det kan være noe feil med USB-sticken, men kabelen kan også være en feilkilde. Har du sjekket den?

 

kabelen er ok, har rett spenning på terminalene på sticken. skulle hatt et oscilloskop og sjekket om jeg får pulser fra måleren. Men tror jeg burde fått noe uansett om porten er åpen eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker å få til oppsettet som beskrevet på side 4, men sliter med å få noe ut av AMS.

Hadde besøk av en tekniker fra Elvia igår som byttet måler fordi HAN ikke fungerte. Måtte åpne HAN igjen, noe som Elvia bekrefter at er gjort.

Når jeg kjører test_rx får jeg bare dette:

image.png.26b095004325caa384b9fd14271c7b59.png

 

Jeg har målt spenning mellom pin1 og pin2. Så mye tyder på at HAN er åpnet.

Hva kan være galt?

 

Endret av Eirik J.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • petersv endret tittelen til Lokal lesing av HAN - The Easy Way (TM)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.