Gå til innhold
petersv

Lesing av HAN - The Easy Way (TM) - WIP

Anbefalte innlegg

På 14.5.2018 den 16.38, Salvesen skrev:

Ja det stemmer, noen får vettig info og andre ikke :) 

Jeg har funnet ut mye vil jeg si av hva som kommer ut av Aidon-måleren som default. Se posten min i den andre tråden:

Er noen felter jeg ikke helt har fått styr på, men lurer på om det handler om reaktiv effekt.

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Jeg har kjøpt en MBUS to USB master module og koblet fra pinne 1 og 2 (orange og orange/hvit) på Aidon måler. Når jeg tester med test_rx så får jeg ikke opp noen data. Det kan være at han porten ikke er åpnet, men har lest at noen får ut data selv om den offisielt ikke er åpnet. Skal dioden på MBUS to USB lyse hvis porten er åpen ?

--

Thomas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, Thomas skrev:

Hei. Jeg har kjøpt en MBUS to USB master module og koblet fra pinne 1 og 2 (orange og orange/hvit) på Aidon måler. Når jeg tester med test_rx så får jeg ikke opp noen data. Det kan være at han porten ikke er åpnet, men har lest at noen får ut data selv om den offisielt ikke er åpnet. Skal dioden på MBUS to USB lyse hvis porten er åpen ?

--

Thomas

Prøvde du med endring av polaritet? Jeg har laget en PDF på side 8, her nevner jeg litt om feilsøking. Sett på det? Min blinker rødt når det er liv. Men har også opplevd at den ikke blinket, så ikke stol blindt på dette. Har du målt at det er spenning der? Sjekket at 1 og 2 er disse fargene? Det hender at kablene ikke stemmer overens, er "pakket" etter annen standard osv. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg var litt utålmodig. Når den nå har stått en stund har følgende kommet:

thomas@ubuntu:~/han-port-1.14$ sudo ./test_rx -n -d /dev/ttyUSB0
{"Date_Time":"",
"Host_Time":1526743643.854,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
28 minutter siden, Thomas skrev:

Mulig jeg var litt utålmodig. Når den nå har stått en stund har følgende kommet:

thomas@ubuntu:~/han-port-1.14$ sudo ./test_rx -n -d /dev/ttyUSB0
{"Date_Time":"",
"Host_Time":1526743643.854,

Det er mer eller mindre ingenting, prøv med -P E eller -P O:

sudo ./test_rx -n -d /dev/ttyUSB0 -P E

sudo ./test_rx -n -d /dev/ttyUSB0 -P O

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 4/6/2018 at 20:12, funny0frank said:

Jeg kjøpte denne og jeg bruker dette go skriptet for å hente ut data. Grunnen til at jeg bruker Go er at da kan jeg kompilere det på min maskin og bare overføre den eksekverbare filen til raspberry-pi en min.

Jeg testet scriptet ditt og det kommer data :-) Hva gjør du videre med dem ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 5/2/2018 at 20:39, Actibus said:

Takk for det, skjønte heller ikke at det ble trigget av besøk på serveren, så har nå bare lagt inn manuell trigging av handleRequest, for så å sende dataene via arduino plugin.

Puttet hele koden din inn i en API sketch fra Arduino Plugin, fungerer, men er jo med endel unødvendig som må ryddes vekk :)

arduino.thumb.PNG.3afb1d84cfad339733b3c8b5d66a9b79.PNG

Hva har du av utstyr for å få dette til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 5/19/2018 at 21:50, Thomas said:

Jeg testet scriptet ditt og det kommer data :-) Hva gjør du videre med dem ?

Først så skal jeg lage ferdig et kommandolinje program som bare spytter ut json når det kommer meldinger slik at de med litt enklere system kan bruke det. Så skal jeg trekke det ut til et bibliotek slik at andre kan bruke det som en del av et større system. Så skal jeg lage et program til meg selv som stapper meldinene på en MQTT kø som jeg har til domoticz smart hus systemet mitt :-)

Snart ferdig med del 1 (de andre to delene er super små) :-)

Legger ved executable-en som jeg har til nå, brukes slik: 

./mbus.reader -a /dev/ttyUSB2 -p E

(legg til -v for å få debug output)

mbus.reader

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
45 minutes ago, funny0frank said:

Først så skal jeg lage ferdig et kommandolinje program som bare spytter ut json når det kommer meldinger slik at de med litt enklere system kan bruke det. Så skal jeg trekke det ut til et bibliotek slik at andre kan bruke det som en del av et større system. Så skal jeg lage et program til meg selv som stapper meldinene på en MQTT kø som jeg har til domoticz smart hus systemet mitt :-)

Snart ferdig med del 1 (de andre to delene er super små) :-)

Legger ved executable-en som jeg har til nå, brukes slik: 

./mbus.reader -a /dev/ttyUSB2 -p E

(legg til -v for å få debug output)

mbus.reader

Høres bra ut :-) 

Får "cannot execute binary file: Exec format error" når jeg kjører filen. Er det en .go fil ?

Edit: kanskje du må bygge den med 

env GOOS=linux GOARCH=amd64 go build
Endret av Thomas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Thomas said:

Høres bra ut :-) 

Får "cannot execute binary file: Exec format error" når jeg kjører filen. Er det en .go fil ?

Edit: kanskje du må bygge den med 

env GOOS=linux GOARCH=amd64 go build

Den versjonen jeg lastet opp er bygget for å kjøre på en raspberry-pi. Men nå har jeg lastet opp det jeg har til github :-) https://github.com/karl-gustav/AMS-HAN

(mangler mye opprydning, klarere kode, README osv...)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av roarfred
      Har nettopp fått en ny AMS måler, og tenkte litt på å lage en dings til å putte i HAN porten for å nyttegjøre dataene herfra...

Ser for meg en ESP8266 koblet til lokalt WiFi nett, men en mini m-bus krets for å lese ut data. (Har gjort noe lignende mot en Kamstrup/Zenner måler på varmepumpen)
      Rapportering ut til MQTT. WiFi/MQTT parametre bør være konfigurerbare
      Vil bruke Arduino for programkode på ESP. Fyrer opp et prosjekt på github når jeg evt. er i gang...

Noen som vet om dette allerede finnes, om det burde vært gjort på et helt annet vis, el.l. så mottas alle innspill med takk