Gå til innhold
  • Bli medlem
petersv

Lesing av HAN - The Easy Way (TM) - WIP

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, petersv said:

La inn en advarsel om den som er dårlig i guiden i 1. post. Takk for at du sa ifra hvilken man bør styre unna ;)

Litt farlig å friskmelde en type av USB-->MBUS enhetene basert på at _en_ stk. fungerte fint.

Endret av funny0frank

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, funny0frank skrev:

Litt farlig å friskmelde en type av USB-->MBUS enhetene basert på at _en_ stk. fungerte fint.

@emyr har samme erfaring på side 11.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen grunn til at en RPi 2 ikke skulle fungere til dette formålet? Har 2 og 3, men 3 gjør nytten som Kodi avspiller for øyeblikket mens 2 ligger i skuffen:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

6 hours ago, MortenB said:

Noen grunn til at en RPi 2 ikke skulle fungere til dette formålet? Har 2 og 3, men 3 gjør nytten som Kodi avspiller for øyeblikket mens 2 ligger i skuffen:P

Vil ikke tro det skal ha noe å si. Er lite prosessor krevende dette her:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har en oversikt over hvor de forskjellige verdiene skal stappes inn i domoticz? (api kall og type device)

{"obis_list_version":"KFM_001","gs1":"6970631401468803","meter_model":"MA304H4","act_pow_pos":681,"act_pow_neg":0,"react_pow_pos":0,"react_pow_neg":503,"curr_L1":2135,"curr_L2":1630,"curr_L3":428,"volt_L1":2385,"volt_L2":2405,"volt_L3":2397}
{"act_pow_pos":680}

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutes ago, petersv said:

Hvis du bruker MQTT vil jeg tro det er overkommelig å få det inn i domotics, @funny0frank

Var planen å kjøre det inn over MQTT, men jeg sliter litt med å skjønne hva alle verdiene betyr og hvor de skal inn:-/

Er det noen her som har en god oversikt hva alle verdiene betyr?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De du mest sannsynlig er interessert i er `current`, `voltage` og `gs1` som hhv er strøm og spenning (per fase) og målerstand målernummer. Aktiv og reaktiv effekt er noe du kan lese om på Wikipedia hvis du er interessert :)

Endret av petersv
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du kan være interessert i act_pow_pos (som er forbrukt effekt akkurat nå) og eventuelt act_pow_neg som jeg tipper er eksportert effekt til grid (om du har ditt eget kraftverk) :-)

• Thanks 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, mye god informasjon her:-)

Neste spørsmål; er det normalt å få ekstreme verdier på "Act_Energy_P" og "React_Energy_M"? (jeg vet jo ikke hva de betyr, men kan være grett å vite om noe er riv ruskende feil med systemet mitt)

{
  "Message_Type": 18,
  "Meter_Time": "2018-05-28T22:00:10+02:00",
  "Host_Time": "2018-05-28T22:00:09.932904916+02:00",
  "OBIS_List_Version": "KFM_001",
  "GS1": "6970631401468803",
  "Meter_Model": "MA304H4",
  "Act_Pow_P_Q1_Q4": 2966,
  "Act_Pow_M_Q2_Q3": 0,
  "React_Pow_P_Q1_Q2": 0,
  "React_Pow_M_Q3_Q4": 564,
  "Curr_L1": 3787,
  "Curr_L2": 519,
  "Curr_L3": 8920,
  "Volt_L1": 2402,
  "Volt_L2": 2429,
  "Volt_L3": 2401,
  "Date_Time2": "2018-05-28T01:22:00+02:00",
  "Act_Energy_P": 20654618,
  "Act_Energy_M": 0,
  "React_Energy_P": 4865,
  "React_Energy_M": 1912195
}

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer litt på om ikke GS1 er målernummer (sjekk om det kan stemme) og Act_Energy_P er målerstand. Det gir i tilfelle mening.

Det var mye reaktiv energi, ja, men det er det stort sett nettselskapet ditt som er bekymret over tror jeg. Nettet må dimensjoneres etter dette men du betaler ikke for forbruket som sådan. Som nevnt tidligere i tråden: Du kan sikkert lese mer om det på Wikipedia elns :-)

Når det er sagt kan det vel tenkes at nettselskapet krever kompensering (altså fysisk) dersom reaktiv effekt blir for stor - men det er vel andre i dette forumet som kan mer om enn meg.

Jeg har selv 1716,78 kVAh reaktiv (R-) på 12219,38 kWh målerstand som utgjør mer enn den andelen du har, og Lyse har ikke klaget til meg enda :-)

Endret av StenO

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

GS1 ser ut som målernummer, det har du nok rett i.

Er du sikker på at man ikke betaler for reaktiv effekt? Dette skriver Skagerak: http://skagerak.no/eway/Custom/Code/Skagerak/showMessage.aspx?oid=246380&fid=0&ft=3&dp=/eway/custom/design/WEB_Allianseprofil_09

Trønderenergi sier at privatkunder ikke betaler for reaktiv effekt, så da har du nok rett der og :) https://tronderenerginett.no/media/tronderenergi-nett/ams/dokumenter/kaifa-ams-malerinfo.pdf

Endret av petersv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge meldingen du lenker til hos Skagerak så tar de visst bare betalt dersom reaktiv energi er over halvparten av aktiv energi (eller effekt).

Det gir også mening siden det belaster nettet veldig mye i forhold til hva de får "betalt"normalt og vil vel fungere som et incentiv til å sette inn noen kondensatorer eller i alle fall en kompensasjon for denne store faseforskjellen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen her som har bit/byte-ene til meldingene med 9 og 14 items? (dvs. Items9 og Items14 i C koden) Klarer ikke å få disse meldingene pga jeg har 3 fase strømnett i huset og da får jeg bare items13 & items18.

(trenger de til enhets testing :) )

Endret av funny0frank

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er alle tallene 10 ganger større en de egentlig er?

Dvs anntar at jeg ikke har 2400 volt i huset, men heller 240.0. Men gjelder dette alle tallene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste målingene er nok ikke oppgitt i hele enheter, mest sannsynlig for å få med desimaler uten å bruke flyttall. Men det er ikke noe problem, bare å skalere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, petersv said:

De fleste målingene er nok ikke oppgitt i hele enheter, mest sannsynlig for å få med desimaler uten å bruke flyttall. Men det er ikke noe problem, bare å skalere.

Enig at det er enkelt å skalere, men er verre når du ikke hvilke som skal skaleres og med hvor mye :-(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spenning (V) skal være med 3 desimaler før komma. Effekt (W) avhenger av forbruket ditt der og da, men skru på induksjonstoppen på maks og les av, da skal du nok ha 4 desimaler før komma.

Endret av petersv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Søk opp målerens bruksanvisning på nett , de fleste har en trykknapp som du kan trykke deg gjennom alle målingene på. Da ser du hva de forskjellige er og kan skalere hvis du er usikker på desimalplassering.

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 2.3.2018 at 09:06, petersv said:

Det er en annen diskusjon, men det korte svaret er "nei". (Nytt hus med krav om utendørs hoved-tavle, som ikke er i tilknytning til huset, mao. ikke mulig å trekke noe frem @Moskus, eller tilbake @xibriz. Men takk for forslag (igjen ;) ) )

Jeg fikk elektrikkeren til å trekke nettverkskabel fra utvendig sikkringskap og inn til innvendig sikkringskap. Fungerer flott. Går jo svære rør fra utvendig til innvendig skap(strømmen må jo inn i huset), fint plass til en cat6 kabel ☺️

EDIT: Ser nå at dette er en gammel post, men lar svaret stå uansett, om noen andre skulle lure på det samme...

Endret av funny0frank
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎04‎.‎06‎.‎2018 den 22.26, funny0frank skrev:

Jeg fikk elektrikkeren til å trekke nettverkskabel fra utvendig sikkringskap og inn til innvendig sikkringskap. Fungerer flott. Går jo svære rør fra utvendig til innvendig skap(strømmen må jo inn i huset), fint plass til en cat6 kabel 263a.png

EDIT: Ser nå at dette er en gammel post, men lar svaret stå uansett, om noen andre skulle lure på det samme...

Jeg må gjøre det samme, dvs fra utvendig sikringsskap til datarack. Lagt rør klart.

Blir litt forvirret av ulike løsninger i denne tråden, så jeg lurer på hva mer jeg trenger.

Nettverkskabel fra AMS måler i utvendig sikringssak -> mbus-usb -> f.eks RPI?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, bio skrev:

Jeg må gjøre det samme, dvs fra utvendig sikringsskap til datarack. Lagt rør klart.

Blir litt forvirret av ulike løsninger i denne tråden, så jeg lurer på hva mer jeg trenger.

Nettverkskabel fra AMS måler i utvendig sikringssak -> mbus-usb -> f.eks RPI?

Bare for å ha nevnt det for de som ikke vill eller "kan" trekke kabel, en kan jukse dette til med en 4g ruter fra ice eller lignende. Koble rpi mot denne ruteren direkte i uteskap, send så data over nettet. Det er en veldig enkel løsning, selv bruker jeg denne da mitt ute skap står 3 etasjer under min leilighet og jeg brukte allerede ice nettet til bilen for oppdateringer og stabilt nett mot server bilen er koblet mot :)

Til spørsmålet, ja det er mer eller mindre det du trenger. Men mbus-usb er noe ustabile greier, så kjøp gjerne flere(de er "dirt" cheap fra kina uansett), ellers trenger du jo utstyr til rpi som stort minnekort(32Gb?), god strømforsyning(kjøp rpi sin egen). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppsummert:

1. nettverks kabel mellom AMS boks og MBus-USB
  2. Mbus-USB (se starten av denne tråden for linker)
  3. Strøm til Raspberry-Pi
  4. Raspberry-pi
  5. Minnekort til Raspberry-pi
Endret av funny0frank
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har omsider fått Rpi i hus, kjøpte startpakke hos Komplett, inkl. dette minnekortet på 32 GB.

Problemet no er at kortet tilsynelatande er litt for lite ved skriving av image til minnekort.

Får feilmelding ved bruk av Etcher:

image.png.1a4c3f2fbdc78a74ff85d39ce2274767.png

Og ved bruk av Win32 Disk Imager:

image.png.f3aa663a0b77e4b106f8ef0bfbf02957.png

Er det nokon som veit om det går an å krympe .img-fila nok til å få plass, eller må eg kjøpe eit anna kort som forhåpentlegvis er litt nærmare 32 GB?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Vegard S
      Jeg har kikket litt på denne disse trådene for lesing av HAN.

Jeg har endt opp med å bruke en ferdig M-Bus til TTL modul fra aliexpress koblet til en ESP-8266 ESP-01 versjonen med RoarFred sin Arduino kode:
      https://www.aliexpress.com/item/TSS721-Module-Board-M-BUS-To-TTL-with-RX-TX-Indicator-STM32-Development-Board-Free-Shipping/32751482255.html

Dette fungerer feldig fint på det korte meldingene med kun Power(W) sendingene fra HAN koblingen, men når de lengre meldingene med strøm/spenning så feiler 1/3 av meldingene av å bli lest av ESP modulen. Jeg har aldri fått lest kWh meldingene fra HAN koblingen.

Etter å ha sjekket litt med oscilloscope så fikk jeg se dette som er på bildet:
      Her ser vi øverst signalet direkte på HAN koblingen (M-Bus).
      Nederst TTL singalet ut fra M-bus til TTL konverteren.

Her ser det ut som at konverteren ikke klarer å lage TTL signalet mot slutten av meldingen.
      Mot slutten så halveres spenningen på signalet fra 5V til ca 2.2v. Dette er litt for lavt for at ESP modulen detekterer signalet.

Er det noen der ute som kan gi meg noen tips på hva jeg kan sjekke for å få konverteren til å fungere ordentlig? 

• Av SigTill
      Trønderenerginett åpner HAN-porten, men hvilket utstyr skal man koble til? Hva har folk på forumet her koblet til som virker og logger data ett sted? Har Z-Wave-enheter fra før - så topp om det er kompatibelt - men ikke noe krav.
    • Av roarfred
      Har nettopp fått en ny AMS måler, og tenkte litt på å lage en dings til å putte i HAN porten for å nyttegjøre dataene herfra...

Ser for meg en ESP8266 koblet til lokalt WiFi nett, men en mini m-bus krets for å lese ut data. (Har gjort noe lignende mot en Kamstrup/Zenner måler på varmepumpen)
      Rapportering ut til MQTT. WiFi/MQTT parametre bør være konfigurerbare
      Vil bruke Arduino for programkode på ESP. Fyrer opp et prosjekt på github når jeg evt. er i gang...

Noen som vet om dette allerede finnes, om det burde vært gjort på et helt annet vis, el.l. så mottas alle innspill med takk