Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lokal lesing av HAN - The Easy Way (TM)


Anbefalte innlegg

9 minutter siden, StenO skrev:

Men kult for den som har måleren i hus. Da er det jo kjempelett å fiske ut alle data du trenger via Z-Wave ?

 

"eller Zigbee". Beklager, men jeg har ikke troen på et slikt prosjekt fra en strømleverandør... :( 

Jeg skulle gjerne ønske det, men tror ikke på det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"eller Zigbee". Beklager, men jeg har ikke troen på et slikt prosjekt fra en strømleverandør... [emoji20] 
Jeg skulle gjerne ønske det, men tror ikke på det. [emoji6] 
Det tror jeg du har rett i@moskus for når jeg snakket med de, så var det ikke noe åpen og man måtte binde seg til dere smsrtstrøm system

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, monsivar skrev:

Det tror jeg du har rett i@moskus for når jeg snakket med de, så var det ikke noe åpen og man måtte binde seg til dere smsrtstrøm system

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 

Jepp. Og det er garantert ikke i hht. spesifikasjoner for NVE. Dermed blir det dyrt for dem. Synd at de valgte AMS-målere før NVE var klare, men siden det utgjør en vesentlig investering så hadde det nok vært lurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, monsivar said:

Det tror jeg du har rett i@moskus for når jeg snakket med de, så var det ikke noe åpen og man måtte binde seg til dere smsrtstrøm system

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 

 

Såpass ja. Hørte du om andre muligheter for lesing av data? Vi har vell krav på å kunne hente ut data rett fra måleren via RJ45?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MartinHL skrev:

 

Såpass ja. Hørte du om andre muligheter for lesing av data? Vi har vell krav på å kunne hente ut data rett fra måleren via RJ45?

Jupp! NVE har definert minimumskrav til data og frekvens.

De sier også at det skal gjøres tilgjengelig vederlagsfritt  for kunden på forespørsel...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om Aidon måler:

 

I dag har jeg vært igjen vært i kontakt med mitt nettselskap, Eidsiva Nett etter først å få en tilbakemelding om at HAN-porten ikke ble åpnet før 01012019. Når jeg får slike tilbakemeldinger, blir jeg automatisk skeptisk til innholdet i svaret. En opplysning om en dato som samsvarer eksakt med kravet som er gitt, har i mange tilfeller innhold som ikke svarer med sannheten. Da svarer man bare det som man tror kunden vil høre. Og jammen var det ikke slik denne gangen også.. Ved ny e-post til de, får jeg denne tilbakemeldingen:

 

 

Hei!

Takk for din henvendelse.

 

Inntil videre er HAN-porten deaktivert/stengt, dermed vil det ikke kunne kobles på 3.parts utstyr for å hente ut info via HAN-porten enda.

 
Hvert enkelt nettselskapene vurderer selv når de er klare til å åpne HAN-porten for sine kunder, og dessverre er ikke dette klart hos Eidsiva Nett pr i dag. Etter gjeldende plan tar vi sikte på å gjøre åpning av HAN porten tilgjengelig for kunder ila januar 2019, men vi kan dessverre ikke garantere dette. Løsningen må først testes sammen med vår leverandør Aidon og påse at vi følger NEKs anbefalinger om felles løsning for HAN-teknologi og personvern.
 
NEK (Norsk Elektroteknisk Komite) har laget en informasjonsside som gir litt mere info om HAN:
 
Vi beklager at vi ikke kan etterkomme ditt ønske pr. dd.
 
Ha en fin dag!
 
Slo meg ikke helt til ro med dette svaret, så jeg kontaktet NVE og snakket med en leder som har med AMS-målere å gjøre. De har visstnok fått tilbakemelding om at de selskaper som har målere fra Aidon, ikke klarer å få dette i orden før i løpet av første kvartal 2019. Med andre ord, så strekker dette ut. NVE vil følge opp, men vil velge å bruke mild oppmerksomhet, i alle fall en god stund. Kraftigere sanksjoner vil først iverksettes etter en god stund. Noe ansvar virket ikke NVE å ville ønske å ta i forhold til dette, og de argumentene som ellers ble brukt fra NVE fra et forbrukersynspunkt, bør dessverre ikke gjengis her.
 
I skrivende stund, så ser det altså ikke så lyst ut for å automatisere huset opp mot strømmåling på en god stund enda... om det i det hele tatt kommer.
Så da er jo spørsmålet: Er det andre som har Aidon-måler som har andre opplysninger enn det jeg har fått her?
 
Frustrert?--- Tja, litt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frustrert, men overrasket? Det er jo iofs samme svar som Hafslund gir, og når det en drøy måned før nyttår enda tikker standard testprogram på Aidon-målere så tviler jeg på vi ser noen implementert løsning i 2019. Regner med som alt annet statlig så er datoen satt av politikere, og strømselskapene ønsker jo egentlig ikke forbrukere har innsyn (les: de ønsker jeg EGENTLIG folk skal bruke strøm når den er dyrest). 

 

Jeg er helt sikker på vi kommer til å gå en runddans i mange måneder, med NVE som står på en side med pekefinger, og strømleverandørene som skylder på tredjepart som f.eks softwareutvikling og avventer statlige midler. Er ikke ovverasket om 1 januar kommer NVE med utsettelse av frist til 1 januar 2020.

 

Uansett, selv om jeg er helt sikker på vi ikke kommer til å få utlevert en ferdig HAN-protokoll og display til visning av strømforbruk om 1,5mnd kommer jeg til å sende Halfslund melding, men pr dags dato har Hafslund bannlyst meg fra å spørre, etter jeg har spurt 3 ganger om åpning. De har sendt meg brev om at spørsmål om HAN-porten ikke besvares lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2018 den 20.37, Salvesen skrev:

Siden jeg har hukommelse som en gullfisk og at jeg sannsynligvis må gjøre dette for venner og familie i fremtiden(les 2019 når effektleddet innføres?) tenkte jeg å lage en liten manual, kanskje andre får bruk for den også. 

 

HAN over internett til HS3 for dummies.pdf

 

AMS er installert og er i gang med å sette opp alternativ 1. Venter på at BKK skal åpne porten men setter opp softwaresiden nå. Har kommet til Node-red, men den liker ikke helt koden som @Salvesen har tilbudt i den vakre guiden. Koden blir ikke akseptert av node-red og kan ikke importeres. Muligens bare copy-paste feil med linjeskift? Men finner ikke feilen. Noen som kan lime inn korrekt kode fra node-red her? 

 

Fant feilen. Dessuten litt annet oppsett i siste versjon av node-red. Her er den som fungerte hos meg: 

Spoiler

[
    {
        "id": "a379ac3f.7f854",
        "type": "tab",
        "label": "AMS",
        "disabled": false,
        "info": ""
    },
    {
        "id": "482ace8f.8acf8",
        "type": "debug",
        "z": "a379ac3f.7f854",
        "name": "",
        "active": false,
        "tosidebar": true,
        "console": false,
        "tostatus": false,
        "complete": "payload",
        "x": 453,
        "y": 79,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "8e61c152.2639f",
        "type": "inject",
        "z": "a379ac3f.7f854",
        "name": "Start",
        "topic": "1",
        "payload": "",
        "payloadType": "num",
        "repeat": "",
        "crontab": "",
        "once": true,
        "onceDelay": "",
        "x": 113,
        "y": 99,
        "wires": [
            [
                "eda8a2a6.66f45"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "eda8a2a6.66f45",
        "type": "exec",
        "z": "a379ac3f.7f854",
        "command": "/home/pi/src/han-port-1.14/test_rx",
        "addpay": false,
        "append": "-n -d /dev/ttyUSB0 -P E",
        "useSpawn": "true",
        "timer": "",
        "oldrc": false,
        "name": "ReadAMS",
        "x": 273,
        "y": 99,
        "wires": [
            [
                "482ace8f.8acf8",
                "275e2d54.be6162"
            ],
            [
                "482ace8f.8acf8"
            ],
            [
                "482ace8f.8acf8"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "275e2d54.be6162",
        "type": "mqtt out",
        "z": "a379ac3f.7f854",
        "name": "",
        "topic": "AMS",
        "qos": "",
        "retain": "",
        "broker": "5d3c6ebe.c7eca",
        "x": 487,
        "y": 137,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "5d3c6ebe.c7eca",
        "type": "mqtt-broker",
        "z": "",
        "name": "standard",
        "broker": "DIN BROKER ADRESSE HER",
        "port": "DIN PORT HER",
        "clientid": "",
        "usetls": false,
        "compatmode": true,
        "keepalive": "60",
        "cleansession": true,
        "birthTopic": "AMS",
        "birthQos": "0",
        "birthPayload": "",
        "closeTopic": "",
        "closeQos": "0",
        "closePayload": "",
        "willTopic": "",
        "willQos": "0",
        "willPayload": ""
    }
]

 

Endret av Gizmo
Presisering av problemet, og løsningen for meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har nå prøvd å koble en kabel til HAN-porten (Aidon måler), men når jeg prøver å kontrollere spenningen for å se om det går noen signaler så måler jeg bare 0,2 V mellom pin 1 og 2... I følge dokumentasjonen som ligger tilgjengelig på NEK sine sider skal jeg måle 24 V... 

 

Noen av dere som har dette problemet? Hva måler dere med et vanlig multimeter? 

 

https://www.nek.no/wp-content/uploads/2018/11/Aidon-HAN-Interface-Description-v10A-ID-34331.pdf

 

https://www.nek.no/info-ams-han-utviklere/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Tubez said:

Hei

 

Jeg har nå prøvd å koble en kabel til HAN-porten (Aidon måler), men når jeg prøver å kontrollere spenningen for å se om det går noen signaler så måler jeg bare 0,2 V mellom pin 1 og 2... I følge dokumentasjonen som ligger tilgjengelig på NEK sine sider skal jeg måle 24 V... 

 

Noen av dere som har dette problemet? Hva måler dere med et vanlig multimeter? 

 

https://www.nek.no/wp-content/uploads/2018/11/Aidon-HAN-Interface-Description-v10A-ID-34331.pdf

 

https://www.nek.no/info-ams-han-utviklere/

 

Bruker vanlig multimeter. Måler bare mellom pin 1 (+24v) og 2 (GND). Jeg har 24,1V og så dropper den hver minutt når det kommer en datapakke til ca 23V ettert det jeg greide å se. Jeg har Aidon med "standard" output, ny HAN standard med OBIS koder er ikke aktivert enda for Lyse målere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet en Python-parser for Kaifa-målere til bruk på de fleste plattformer. Jeg setter stor pris på testing av verktøyet og tilbakemeldinger, ikke minst hvis noe ikke fungerer som det skal. Jeg bruker det foreløpig for datainnsamling til database (PostgreSQL), siden jeg hovedsaklig er interessert i dataanalyse. Det er likevel ikke noen hindringer i veien for utvide rammeverket med f.eks MQTT-sending til sky. Det er allerede callbacks der for å lagre til database som like gjerne kan brukes til andre typer lagring.

 

Jeg bruker en datamaskin/server som er koblet til måleren gjennom en TSS721A fra AliExpress og en PL2303 jeg hadde liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult @endre! Fint med flere implementasjoner. 

 

Jeg har kikket på "oss" sin parser skrevet med js i node (https://oss.no/nerdemodus/) Jeg har en annen app i node som lagrer sanntidsdata i influxdb, det fungerer veldig bra. Hvis jeg får åpnet måleren min, og får montert dongel, på ett eller annet vis (måler står utendørs vekk fra huset pga. nye krav om målerplassering) så kan jeg lage en simpel implementasjon. 90% er ferdig fra oss som har vært så kule å frigitt koden under MIT-lisens, så det bør være overkommelig å få til på en kveld eller to (med litt ro.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av det nå, var så enkelt som at jeg måtte selvfølgelig sette variabelen også til å være short, da fungerer det :)

@frodegill

Jeg endret litt på koden din for å bruke den mot arduino plugin (vel jeg fjernet alt jeg fant som var relatert til webserver delen) 

Og fikk til å sende målerstand og effekt ved å hente de ut med 

Sitat

int effekt = hexToInt(data_buffer, databuffer_pos, 48);

[/quote] 

Men når jeg prøver det på f. Eks spenning som jo er lik utenom hexToShort istedetfor så får jeg ikke ut noe data, prøvde også å endre den til hexToInt men fikk ikke noe da heller. 

 

Jeg har surret mye med arduino, men dette er langt utenfor mitt felt ?

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24/11/2018 at 13:50, Actibus said:

Jeg endret litt på koden din for å bruke den mot arduino plugin (vel jeg fjernet alt jeg fant som var relatert til webserver delen) 

Hvis du ikke er interessert i nettverkskoden har jeg en egen branch 'offline' med nettverkskode fjernet.

https://github.com/frodegill/ams-han/blob/offline/ams-han/ams-han.ino

 

Koden er i ferd med å gå gjennom tre ulike faser.

1) MQTT

2) OBIS

3) Bruke den sammen med en arduino og et lite display for å offline se nåværende strømforbruk (en kompis trenger dette for å kunne skru av enkeltkurser og se hvor det er all strømmen hans forsvinner)

 

Overnevnte branch er starten på 3)  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Actibus said:

Takk, men igår stoppet jeg å få data ut fra måleren. 

Dioden som lyste på mbus siden av kortet har sluttet å lyse også. 

Mulig kortet har tatt kvelden ?

Skal få tak i et annet og se om det fungerer 

Høres veldig rart ut. Både AMS/HAN og MBUS-to-TTL-kortet er godt sikret mot overspenning og feil. Sikker på at ikke nettleverandør har gjort noe?

 

Nå har forresten Hafslund Nett bekreftet at https://www.nek.no/wp-content/uploads/2018/11/Aidon-HAN-Interface-Description-v10A-ID-34331.pdf er endelig dokumentasjon av OBIS for Aidon. Noen her som har eksempelfil på dump fra Aidon oppgradert til OBIS-format?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Actibus said:

Dioden som lyste på mbus siden av kortet har sluttet å lyse også. 

Det har skjedd meg et par ganger når jeg har vært litt uforsiktig med koblingen. Har ordnet seg ved å koble av og på kabel på måleren. Mulig det er en feature som slår av strømmen på utgangen hvis den oppdager noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, frodegill said:

Nå har forresten Hafslund Nett bekreftet at https://www.nek.no/wp-content/uploads/2018/11/Aidon-HAN-Interface-Description-v10A-ID-34331.pdf er endelig dokumentasjon av OBIS for Aidon. Noen her som har eksempelfil på dump fra Aidon oppgradert til OBIS-format?

 

På siste side står det hvordan man aktiverer porten. Noen som har prøvd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.