Gå til innhold
  • Bli medlem
petersv

Lesing av HAN - The Easy Way (TM) - WIP

Anbefalte innlegg

Hadde store ambisjoner som utgjekk då Tibber Pulse kom. Har difor ein ubrukt MBUS-konverter til salgs, denne typen: https://www.aliexpress.com/item/USB-transfer-MBUS-module-slave-module-communication-debug-alternative-TSS721/32719562958.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.c8314c4dpbv1pv

Interesse for den? Kan sendast i Posten. 

IMG_20190112_081520.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, OlavT skrev:

Hvordan finner en ut hvilke som er tråd 1 og 2?

Jeg sjekket Cat-standarden for hvilke fargekoder det er. I tillegg kan man se det på baksiden av pluggen. Man kan også måle spenningen mellom alle pinnene etter å ha satt den i, om man fortsatt er usikker. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
54 minutes ago, ZoRaC said:

Jeg sjekket Cat-standarden for hvilke fargekoder det er. I tillegg kan man se det på baksiden av pluggen. Man kan også måle spenningen mellom alle pinnene etter å ha satt den i, om man fortsatt er usikker. 

Det er to Cat-5 standarder; T568A og T568B, på den første er det det grønne paret som er 1&2, og på den andre så er det oransj.

(men hvis du har et mulitmeter ev. en lyspære og et batteri så finner du fort ut hvilken de er)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hendt noen tar feil, den ene standarden er vel for  USA og den andre i Europa. Har vært borti at noen gjør feil også så en får a i ene enden og b i andre..

Da må en måle og gjøre opp igjen termineringen da. På HAN er det vel bare ett par så det burde være greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, OlavT skrev:

Regner med at en 2-3m lang nettverkskabel fra RJ45 kontakt koblet til HAN porten i sikringsskapet og ut til en Raspberry PI 3 og USB MBUS dingsen utenfor sikringsskapet er Ok?

Det går nok helt fint. Jeg har PI på utsiden av skapet, 1 meter lang nettverkskabel. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 hours ago, OlavT said:

Regner med at en 2-3m lang nettverkskabel fra RJ45 kontakt koblet til HAN porten i sikringsskapet og ut til en Raspberry PI 3 og USB MBUS dingsen utenfor sikringsskapet er Ok? Skjønner ikke helt hvorfor denne betegnes som " med stikkontakt og Raspberry PI i sikringsskapet". Det er vel ikke smart å ha Raspberry PI inne i sikringsskapet om en ønsker god WiFi kontakt med ting utenfor?

Speccen for MBUS sier faktisk max 350 meter kabellengde - så det er mye å gå på. 🙂

Jeg strakk kabel fra sikringsskap i 1-etasje til "hobbyhula" i 3. etasje da jeg jobbet med min modul.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 12.1.2019 den 9.52, funny0frank skrev:

Det er to Cat-5 standarder; T568A og T568B, på den første er det det grønne paret som er 1&2, og på den andre så er det oransj.

(men hvis du har et mulitmeter ev. en lyspære og et batteri så finner du fort ut hvilken de er)

Disse standardene gjelder for terminering i patch og er ikke relevant i denne sammenhengen. Alle kabler du kjøper løst følger samme standard.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av aleks
      Usikker på hvor overrasket jeg er? Til Hafslund:

• Av 1v4r
      Jeg har hatt litt mailkorespondanse med med Eidsiva Nett om å få åpnet HAN-porten på min AMS-måler. Nå er det tydeligvis bare å smøre seg med tålmodighet.

• Av Vegard S
      Jeg har kikket litt på denne disse trådene for lesing av HAN.

Jeg har endt opp med å bruke en ferdig M-Bus til TTL modul fra aliexpress koblet til en ESP-8266 ESP-01 versjonen med RoarFred sin Arduino kode:
      https://www.aliexpress.com/item/TSS721-Module-Board-M-BUS-To-TTL-with-RX-TX-Indicator-STM32-Development-Board-Free-Shipping/32751482255.html

Dette fungerer feldig fint på det korte meldingene med kun Power(W) sendingene fra HAN koblingen, men når de lengre meldingene med strøm/spenning så feiler 1/3 av meldingene av å bli lest av ESP modulen. Jeg har aldri fått lest kWh meldingene fra HAN koblingen.

Etter å ha sjekket litt med oscilloscope så fikk jeg se dette som er på bildet:
      Her ser vi øverst signalet direkte på HAN koblingen (M-Bus).
      Nederst TTL singalet ut fra M-bus til TTL konverteren.

Her ser det ut som at konverteren ikke klarer å lage TTL signalet mot slutten av meldingen.
      Mot slutten så halveres spenningen på signalet fra 5V til ca 2.2v. Dette er litt for lavt for at ESP modulen detekterer signalet.

Er det noen der ute som kan gi meg noen tips på hva jeg kan sjekke for å få konverteren til å fungere ordentlig? 

• Av SigTill
      Trønderenerginett åpner HAN-porten, men hvilket utstyr skal man koble til? Hva har folk på forumet her koblet til som virker og logger data ett sted? Har Z-Wave-enheter fra før - så topp om det er kompatibelt - men ikke noe krav.
    • Av roarfred
      Har nettopp fått en ny AMS måler, og tenkte litt på å lage en dings til å putte i HAN porten for å nyttegjøre dataene herfra...

Ser for meg en ESP8266 koblet til lokalt WiFi nett, men en mini m-bus krets for å lese ut data. (Har gjort noe lignende mot en Kamstrup/Zenner måler på varmepumpen)
      Rapportering ut til MQTT. WiFi/MQTT parametre bør være konfigurerbare
      Vil bruke Arduino for programkode på ESP. Fyrer opp et prosjekt på github når jeg evt. er i gang...

Noen som vet om dette allerede finnes, om det burde vært gjort på et helt annet vis, el.l. så mottas alle innspill med takk