Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Temperaturmåler til utendørs bruk


Anbefalte innlegg

Hei. Mulig at dette har vært spurt om før. Jeg er ute etter en z-wave "dings" som kan måle temperatur utendørs. Det vil si at den må enten tåle regn/vann/fukt/kulde/vind eller kunne stå innendørs med ekstern føler som står utendørs.

 

Jeg er klar over at det finnes en god del "multisensorer" som også måler temperatur, men de fleste av dem er vel ikke beregnet for å stå ute i vær og vind, samt at termometeret ikke nødvendigvis er av veldig god kvaliet. Jeg har relativt god erfaring med Everspring sin ST814, men ser nå at den "kutter" målinger når temperaturen går under -20°C (altså når det begynner å bli interessant). Det er strøm tilgjengelig så det trenger ikke være batteribasert måler.

 

Har dere noen gode anbefalinger (evt. dårlige alternativer som ikke bør brukes)???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, gsvenningsen said:

Hei. Mulig at dette har vært spurt om før. Jeg er ute etter en z-wave "dings" som kan måle temperatur utendørs. Det vil si at den må enten tåle regn/vann/fukt/kulde/vind eller kunne stå innendørs med ekstern føler som står utendørs.

 

Jeg er klar over at det finnes en god del "multisensorer" som også måler temperatur, men de fleste av dem er vel ikke beregnet for å stå ute i vær og vind, samt at termometeret ikke nødvendigvis er av veldig god kvaliet. Jeg har relativt god erfaring med Everspring sin ST814, men ser nå at den "kutter" målinger når temperaturen går under -20°C (altså når det begynner å bli interessant). Det er strøm tilgjengelig så det trenger ikke være batteribasert måler.

 

Har dere noen gode anbefalinger (evt. dårlige alternativer som ikke bør brukes)???

jeg har også lett etter dette men endte opp med Viking sensorer over RF 433 mot Rfxtrx 433e.

 

Det har fungert klokkereint i 5 mndr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lite på z-wave, har selv sett etter slike. Bruker slike https://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/smartehjem/433mhz/telldus-thermohygro-sensor/231337.14492/ ute da de er driftsikkre og tåler ned til -40, men er på RF 433.

 

Prøvde en fibaro "øye" muliitsensor ute for testing på temperatur, men den var helt på bær tur, tåler heller ikke mere en -20 grader.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker disse Viking sensorene både i Oslo og på hytta på fjellet. Har brukt de i 3 år uten noen problemer, de funker fint iallefall ned til -25.

 

https://www.aliexpress.com/item/Brand-New-433MHz-Digital-Wireless-Indoor-Outdoor-Thermometer-Clock-Wireless-Weather-Station-Clock-For-Home-Garden/32295283260.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.Rlg5if

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Guahtdim skrev:

Eneste ulempen er at man ved skifte av batteri får endret "id" på disse og må skape de på nytt i Homeseer. 

Man setter de ikke opp på nytt, man bytter bare IDen i HomeSeer. :) 

 

Det er det denne nedtrekksmenyen er til (den nye IDen blir lagt til som et valg):

image.png

 

... og grunnen til at man bare bytter batteri i en om gangen. ;) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.