Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Overvåking varmtvannsbereder


Anbefalte innlegg

17 timer siden, stigvi skrev:

Det har vi diskutert før. Det står ingen sted at en bereder MÅ være koblet direkte.

Moroklumpen! 😁

 

Vi kan omformulere det til noe annet da: "Fritt valg om tilkobling så lenge det ikke er en vanlig Schuko-kontakt". :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Moroklumpen! 😁

 

Vi kan omformulere det til noe annet da: "Fritt valg om tilkobling så lenge det ikke er en vanlig Schuko-kontakt". :) 

Du av alle burde vite at VVB er blodig alvor og ingenting å spøke med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stigvi skrev:

Du av alle burde vite at VVB er blodig alvor og ingenting å spøke med.

Ja, jeg (av alle?) vet selvfølgelig det. Det er jo selvfølgelig derfor ingen fornuftige har den koblet til med Shuko-kontakt, og i de fleste tilfeller betyr det direkte tilkobling. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, solosuper skrev:

Er det noe jeg burde ringe til firmaet og høre hvilken vurderinger som er gjort mtp at de har satt opp ny vvb på stikkontakt.

Ja, det er de som har ansvaret for å følge regelverket, og de som skal ha signert på papirene som sier at de har ansvaret for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er de som har ansvaret for å følge regelverket, og de som skal ha signert på papirene som sier at de har ansvaret for det.

Og ikke minst, du som er eier av det elektriske anlegget er ansvarlig ovenfor myndigheter og forsikringselskap at anlegger er i henhold til regelverket. Til de som er usikker på om el anlegget er forskriftsmessig er det bare å bestille en NEK 405-2 Brannforebyggende kontroll, hos et elektro firma som har denne godkjenning.

/Helge


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Byelektrikeren skrev:


Og ikke minst, du som er eier av det elektriske anlegget er ansvarlig ovenfor myndigheter og forsikringselskap at anlegger er i henhold til regelverket. Til de som er usikker på om el anlegget er forskriftsmessig er det bare å bestille en NEK 405-2 Brannforebyggende kontroll, hos et elektro firma som har denne godkjenning.

/Helge


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Hva med full gjennomgang av det elektriske anlegget for å få et papir/stempel at alt er i orden, (selvsagt av det som lar seg sjekke), har det noe for seg? Usikker på hva dette kalles.. Men for hjem som mangler dokumentasjon/samsvarserklæring på mindre ting som stikkontakter i garasje, loft, eller hva det måtte være, kan dette papiret fungere som bevis i en eventuell forsikringssak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, solosuper skrev:

Er det noe jeg burde ringe til firmaet og høre hvilken vurderinger som er gjort mtp at de har satt opp ny vvb på stikkontakt.

Er det bare skiftet ut en bereder? Da er det så vidt jeg vet ikke krav om å gjøre om det elektriske i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, stigvi skrev:

Er det bare skiftet ut en bereder? Da er det så vidt jeg vet ikke krav om å gjøre om det elektriske i tillegg.

Ser det er muligens uklarheter her. Jeg tenker at skal man ha en ny bereder, så skal den nye berederen følge nye krav. Også om tilkobling.

 

Og i alle tilfeller er det jo som kjent en ekstremt god idé å ikke ha Shuko-kobling, så det kan være greit å gjøre noe med uansett. Spørsmålet var jo om man kan bruke en Heavy Duty switch, og det er det altså mange grunner til: 1) Man får Z-waveifisert berederen, og 2) man får fjernet Schuko-pluggen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, stigvi skrev:

Er det bare skiftet ut en bereder?


I så fall er det merkelig om det har vært en elektriker der i det hele tatt. En rørlegger bytter jo VVB selv hvis både ny og gammel har støpsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, stigvi skrev:

Er det bare skiftet ut en bereder? Da er det så vidt jeg vet ikke krav om å gjøre om det elektriske i tillegg.

Badet ble totalrenovert i 2017, og det ble satt inn ny vvb i boden ved siden av. VVB er så koblet på med vanlig stikkontakt på en kurs som inneholder flere stikkontakter. Da tror jeg at det blir en telefon til firmaet på mandag. Firmaet som har satt opp badet har selv hyret inn elektriker firma. Jeg skal vel kun forhold meg til firma som står for badet?

Endret av solosuper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, solosuper skrev:

Badet ble totalrenovert i 2017, og det ble satt inn ny vvb i boden ved siden av. VVB er så koblet på med vanlig stikkontakt på en kurs som inneholder flere stikkontakter. Da tror jeg at det blir en telefon til firmaet på mandag. Firmaet som har satt opp badet har selv hyret inn elektriker firma. Jeg skal vel kun forhold meg til firma som står for badet?

Men boden er ikke renovert? Der er bare en vvb byttet ut? Da tipper jeg de forteller deg at et slikt bytte ikke krever endringer på det elektriske. At badet er renovert er underordnet så lenge boden er uforandret. Men det er nå bare mine tanker om det.

Og så er det ikke slik at en stikkontakt og støpsel er livsfarlig. Det finnes et enormt antall av slike i Norge og det er forholdsvis sjelden det går galt. Og er en litt oppmerksom på det og sjekker støpsel og kontakt innimellom for misfarging så er en ganske trygg på at det er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, stigvi skrev:

Og så er det ikke slik at en stikkontakt og støpsel er livsfarlig. Det finnes et enormt antall av slike i Norge og det er forholdsvis sjelden det går galt. Og er en litt oppmerksom på det og sjekker støpsel og kontakt innimellom for misfarging så er en ganske trygg på at det er ok.

Hei @stigvi

 

Jeg ønsker å presisere følgende: Det er viktig å følge regelverket, og ikke komme med synsinger og egne meninger. Mange av brukerne av forumet er ikke fagpersoner og da er det viktig at rådene som kommer er gode og trygge, samt innenfor gjeldende regelverk.

 

Da bør en ikke si at hvis en sjekker støpsel og kontakt innimellom for misfarging så er en ganske trygge på at det er ok.

 

Enkelte av brukerne på forumet følger kanskje ditt råd og trekker ut støpsel flere ganger i året for å sjekke, ja selvsagt uten å slå av spenningen, for det sa du ingenting om. Hver gang brukeren gjør dette med belastning på VV berederen, så øker faren for dårlig kontakt og brann, da det dannes en gnist og skade på kontaktflatene hver gang stikk og støpsel inspiseres.

 

Regelverket sier: Kravet om fast tilkobling av VV bereder gjelder nye boliger, og ikke ved utskifting av gammel bereder på eksisterende plassering, selv om det også ved utskifting anbefales å bytte til fast tilkobling.

 

Grunnen til at dette gjelder kun nye hus og kun der hvor bereder bytter plassering, er at regelverket ikke har tilbakevirkende kraft, og har ingenting med om at det er sikkert eller ikke. Selvsagt bytter en til fast tilkobling når en bytter VV bereder. Det Stedlige Eltilsyn anbefaler også dette ved sine faste kontroller.

 

Regelverket sier det samme om komfyrvakt, da denne skal monteres i nye hus, og ettermonteres hvis koketopp/komfyr bytter plass. Selv om det også her anbefales å montere komfyrvakt ved utskifting. Her er det heller ikke tilbakevirkende kraft.

 

Husk det blir ikke mindre brannfarlig ved at VV bereder eller koketopp/komfyr blir stående på samme plassen etter at de er byttet ut.

 

 

/Helge

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Byelektrikeren skrev:

Det er viktig å følge regelverket, og ikke komme med synsinger og egne meninger.

Har jeg foreslått å ikke følge regelverket?

Jeg har fagbrev gruppe L så jeg forbeholder meg retten til både å synse og komme med faglige råd.

Hvis jeg ikke skal få komme med egne meninger, hvems meninger skal jeg da skrive om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stigvi skrev:

Jeg har fagbrev gruppe L så jeg forbeholder meg retten til både å synse og komme med faglige råd.

Da er det snodig at du synes det er greit å beholde Shuko-plug på varmtvannsbereder, det er nok det det reageres på.

 

Jeg vet ikke om noen andre elektrikere som forsvarer Shuko-plug på VVB. Har også hatt både brannvesen og el-inspeksjon relativt nyglig og begge var oppsatt på å advare mot "Shuko-pluggens farer i kombinasjon med VVB".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Byelektrikeren skrev:

Det det reageres på er at det blir anbefalt å trekke ut pluggen å sjekke (med jevne mellomrom), uten at det blir sagt at spenningen må slås av først.

Siden du er inne på dette med synsing. Hva med å dokumentere at å dra denne kontakten ut 40 ganger er et så stort problem at det er viktigere å la denne stå i ro istedenfor å sjekke for misfarging. 40 ganger tilsvarer en inspeksjon hvert halvår de neste 20 år.

Bare så det er ingen tvil: Jeg anbefaler hvem som helst å følge med på det elektriske anlegget og være oppmerksom på tegn som tyder på varmgang, enten det er på varmtvannstank eller panelovner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Moskus skrev:

Da er det snodig at du synes det er greit å beholde Shuko-plug på varmtvannsbereder

Med tanke på hvor mange det er av slike i Norge så mener jeg det, ja. Det er langt viktigere å heller være oppmerksom på de og se etter tegn på varmgang. 

I linken er det bilder som viser hvor ille det kan bli og som litt tilsyn hadde avslørt lenge før det kom så langt som dette. Er stikkontakt "fine som nye" og uten det minste spor etter varmgang. Og de heller ikke kjennes varme, så synes jeg det er like greit å beholde det. Og det mener "ekspertisen" også i og med det ikke er kommet en forskrift som påbyr utskiftning.

Sjekk varmtvannsberederen - Elsikkerhetsportalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, stigvi skrev:

Siden du er inne på dette med synsing. Hva med å dokumentere at å dra denne kontakten ut 40 ganger er et så stort problem at det er viktigere å la denne stå i ro istedenfor å sjekke for misfarging. 40 ganger tilsvarer en inspeksjon hvert halvår de neste 20 år.

Jeg forstår ikke spørsmålet. Dette er det vel du som må dokumentere? Og hva oppnår du med det...?

 

 

14 timer siden, stigvi skrev:

Bare så det er ingen tvil: Jeg anbefaler hvem som helst å følge med på det elektriske anlegget og være oppmerksom på tegn som tyder på varmgang, enten det er på varmtvannstank eller panelovner.

Og det er et glimrende tips. :) 

 

Noen har bare tatt det lenger fordi Ola og Kari Nordmann ikke er flinke med dette. De sjekker ikke jevnlig plugger for tegn på varmgang. Da er det enklest å fjerne hele pluggen og dermed unngå en potensial feil.

 

Problemet er ikke de (få) som er klar over problemstillingen. Problemet er alle de andre.

 

 

14 timer siden, stigvi skrev:

Med tanke på hvor mange det er av slike i Norge så mener jeg det, ja.

... og dermed er potensialet også stort for å fjerne enda en kjent risiko for brann som havner i samlegruppen "feil på elektrisk anlegg". Vinn-vinn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg forstår ikke spørsmålet. Dette er det vel du som må dokumentere?

Nok er blitt sagt i denne tråden, så dette blir en avslutning for min del. Jeg har verken rådet eller frarådet trådstarter om å bytte ut stikkontakter. Jeg har synset noe om hva svaret fra firmaet som renoverte blir. Og jeg har skrevet noe om at det er lurt å sjekke tilstanden på de.

Byelektikeren synset noe om at stikkontaktene ikke tåler dette og jeg synes han kan dokumentere det når han i samme åndedrag kritiserer meg for å synse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jeg som har rådet trådstarter til å bytte ut stikkontakter. Og det står jeg gjerne ved. Din egen link to poster over sier jo det samme.

 

Men jeg forstod det slik at VVB stod på det renoverte badet. Renovert bad er ikke entydig definert, men vil vanligvis innebære elektrikerarbeid. Elektriker kan ikke skru opp et støpsel for å koble til VVB igjen selv om det var slikt før. Men det er et poeng at VVB ikke behøver å være montert på badet, og da behøver man strengt tatt ikke fjerne kontakten.

 

Men selv om akkurat dette skulle vise seg å være en situasjon hvir ikke er lovpålagt med direkte tilkobling, er det i alle tilfeller en god ide. :)

Så lenge vi er enige om det, så er det jo ikke så mye mer å si. Og det har vært mitt poeng hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.