Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Finnes implementasjon av state machine pattern for hjemmeautomasjon?


kmlugg

Anbefalte innlegg

Kanskje et blindspor. Men det har gnaget meg siden jeg tok i bruk min Vera Plus i vinter, at det jeg savner er en mulighet til å lage tilstandsmaskiner for huset, rom og devicer. I min fjerne fortid som programmerer,  er kanskje nytelsen av en flott Finite-state machine som snurret noe av det fineste jeg husker. Sukk...

 

Mulig jeg drømmer feil, siden de fjerne erfaringene mine er fra objektorientert programmering i java. Bare husker at det var en drøm å styre logikk på denne måten fremfor endeløse conditional statements.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig denne tutorialen for OpenHAB er av interesse

https://community.openhab.org/t/a-state-machine-primer-with-hablladin-the-openhab-genie/17787

 

OpenHAB sine regler skrives i en Java-utvidelse kalt Xtend, men jeg så vel egentlig ikke spor av så mye objektorientering i koden lenket til over.  Interessant hvis dette kan gjøres enda penere med objektorientering, jeg har endel kode som etterhvert begynner å ligne spaghetti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra om du finner noe bra lesestoff om hvordan de bruker workflows, har tenkt på se nærmere på det etterhvert jeg også. Enn så lenge bruker jeg Virtuelle switcher og combination switch sammen med scener for å gjøre det, men det blir fort litt uryddig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre. Interessant, men et stykke ned på lista havner dette trolig. :) Er det fort gjort å forklare begrepene virtuell switch og combination switch samt hva de gjør for deg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er veldig enkle. :) Virtual switch(plugin) er bare en dum AV/PÅ switch som man betjener via scener, manuelt eller script. Som en BOOL verdi.

 

I combination switch(plugin) setter man opp et antall switcher (virtuelle eller vanlige) og tilstand på disse, og når alle er i valgt tilstand så går C.switch høy. Man kan også velge hvor mange av de valgte switchene som må være rett før den går høy.

 

Dette bruker jeg til å ha flere lystilstander som det togles mellom på trykk på en lysbryter.. Det ser ikke så bra ut i device lista, men fungerer helt greit. :)

Nattlys som skrur seg av etter et intervall er en annen funksjon jeg bruker dette til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.