Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mitsubishi varmepumpe på ESP8266 og MQTT


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Jeg poster litt info i denne tråden i håp om at det blir sett:

 

Har akkurat fått implantert inn en ESP8266 i min Kaiteki 6,6 KW MSZ-LN35(ånoe)

Mitsuen har ett medfølgende WiFi-adapter. Dette er plugget inn på kretskortet på en annen kontakt enn cn105.

(tok ett bilde som jeg ikke finner i akkurat nå..mener det sto prog eller noe slikt på den pluggen)

Oscilloscopet mitt er pakket ned, så jeg tok sjansen på å plugge inn ESPen inn i cn105 uten å måle noe.

Det orginale WiFi-adapteret er også fortsatt koblet til på pluggen sin.

 

Jeg stusset stort over anbefalingen om å bruke to 10k motstander som pullup fra 5volt på henholdsvis Rx og Tx.

Kan ikke skjønne annet enn at dette er feil og at det muligens over tid kan skade ESPen!

 

Jeg valgte å bruke en Adafruit Huzza Breakout pga. at det finnes pålitelig dokumentasjon fra Adafruit.

Og det viste seg at Adafruit har beskyttet rx-inngangen med en diode. Et meget enkelt og effektivt ninjatriks.

Slik:

tx (fra Mitsupumpa) ----|<--- rx på ESPen

 

ESP8266 har også interne pullup motstander til 3.3volt.

Det er litt uklart for meg om disse pullupene er slått på eller ikke, men jeg tror det.

 

Huzzaen virker uten noe behov for å sette på ekstern pullup.

Den har også innebygd 5volt til 3.3volt regulator.

Altså ingen ekstra remedier er nødvendig.

 

For å konkludere:

IKKE sett på pullup motstander til 5volt!

Beskytt rx med diode som Adafruit gjør. Adafruit oppgir at de bruker 1n4148

Om man må ha pullup på tx, så forankre den til 3.3volt (ikke 5volt).

 

jeg tok i bruk "mitsubishi_heatpump_mqtt_esp8266_esp32"  fra github

Så langt uten noen endringer i kode, foruten SSID og wifipassord, samt peking til mqtt-brokeren.

Jeg slo også på OTA, men er litt usikker på om jeg må manuelt resette ESPen etter oppgradering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg trengte bestillte jeg fra elfa:

 

Art.-nr.                        PDN                          
300-91-186              2471 HUZZAH          https://www.elfadistrelec.no/no/esp8266-breakout-enhet-esp8266-wifi-adafruit-2471-huzzah/p/30091186

300-21-706              PAP-05V-S                 https://www.elfadistrelec.no/no/krympehus-poles-jst-pap-05v/p/30021706

143-52-231              K120121021             https://www.elfadistrelec.no/no/forkrympet-ledning-df11-hunn-df11-hunn-500mm-24awg-stig-wahlstroem-elektronik-k120121021/p/14352231

143-52-235              K120121025             https://www.elfadistrelec.no/no/forkrympet-ledning-df11-hunn-df11-hunn-500mm-24awg-stig-wahlstroem-elektronik-k120121025/p/14352235

 

Liftet ett bilde fra internet som viser hvilken pin på kontakt som skal til rx tx 5v gnd. Dette er IKKE mitt, husker ikke hvor det kommer fra.

Bildet av kretskortet i min Mitsupumpe.

cn105pinout.jpeg

kontakter-mitsu-vp.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Mulig det er å banne i kjerka, men er jeg helt på jordet om jeg forstår dette sånn at jeg kan koble en "krympehus 5 poles" i enden av en micro usb kabel, hente strøm til Sensiboen (ac adapteren er merket 5v 1A) rett fra innedelen av varmepumpa og dermed ha løst problemet jeg har med plasseingen av sensibo-dingsen hjemme hos meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet kan det gå,

men jeg vet ikke hvor mye strøm senniboen trekker og heller ikke hvor mye strøm pumpa kan levere. Dette er en slags service-kontakt, så kanskje ikke så veldig mye.

 

Jeg kjenner ikke Sensibo, men har den innebygd temperarurføler så bør man utnytte det med å montere den ute i rommet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Oppdaterte først post med litt oppdatert informasjon da den var litt gammel, i korte trekk med bruk av nyere ESP som er enklere en ESP-01 og litt oppdatert ved bruk av mcsMQTT. Har kjørt med nocemcu i et par år som virker fint. Laget en ny skisse også:

CN105_Nodemcu.png.d9563c9366af1d61b0d58e3489e42a35.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
On 14/01/2021 at 15:18, Lucky70 said:

I dag fikk jeg min Kirgamine opp å gå.

 

Om noen trenger en CN105 plugg gi beskjed. Jeg måtte kjøpe alt for mange 😉

 

 

Er litt  "late to the party" her ser jeg.  - Har du fortsatt en slik kontakt?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.