Gå til innhold
  • Bli medlem
backspace

Mitsubishi varmepumpe på ESP8266 og MQTT

Anbefalte innlegg

On 3/3/2018 at 19:18, Actibus said:

Og jeg som kjøpte 2 zxt-120 igår 1f615.png dette var jo mye bedre 1f601.png

....hvis ikke du får returnert de kan vi ta et gruppesalg av zxt-120😄, min ligger i for øyeblikket i skuffen «Hall of shame»....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, har solgt den ene, og kommer til å bruke den andre på Toshiba pumpa jeg har i 2 etg, så blir det denne løsningen på Mitsubishien😁👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle sjekke ut MelCloud på min siden den kom ferdig levert med WiFi adapter... men siden jeg ikke liker sky så kanskje jeg må sjekke om jeg har en slik CN105-plugg  :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
39 minutes ago, xibriz said:

Jeg tenkte jeg skulle sjekke ut MelCloud på min siden den kom ferdig levert med WiFi adapter... men siden jeg ikke liker sky så kanskje jeg må sjekke om jeg har en slik CN105-plugg  :D 

Hvis du har WIFI adapter som henger på veggen ved siden av så er det bare å kutte kabel og sette på en nodemcu :)

Disse modellene støtter WIFI adaters (MAC-568IF-E / MAC-559IF-E / MAC-558IF-E) fra Mitsubishi sin hjemme side.

High Walls
  • MSZ-GL22/25/35/42/50/60/71/80VGD
  • MSZ-GE22/25/35/42/50VAD2
  • MSZ-GE22/25/33/35/42/50/60/71/80VA(D)
  • MSZ-EF22/25/35/42/50VE(2)(B/S/W)
  • MSZ-FH25/35/50VE(HZ)
  • MSZ-FB35/50VA(H)
Floor Consoles
  • MFZ-KJ25/35/50VE(HZ)
  • MFZ-KA25/35/50VA
  • MFZ-FB50VAH
Ducted / Concealed Systems
  • PEAD-RP71/100/125/140JAA
  • PEA-RP71/100/125/140EAQ
  • PEA-RP100/125/140GAA
  • SEZ-KD35/50/60/71VAQ

Ser også fra en Mitsubishi "WIFI Adapter Installationshandbuch für Fachpersonal" at det også kan være en port CN92 som kan brukes her:

cn92.png.16836a20a424ef550a130b31851407f8.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har en egen plass inni huset. Jeg har en KAITEKI 6600.

WiFi-adapteret er modell MAC-567IFB

Innerdel: MSZ-LN35VGR/B/V/W

Endret av xibriz
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, xibriz said:

Den har en egen plass inni huset. Jeg har en KAITEKI 6600.

WiFi-adapteret er modell MAC-567IFB

Innerdel: MSZ-LN35VGR/B/V/W

Ser at model listen jeg har er for externe WIFI adapters for varmepumper som ikke kommer med WIFI adatper, så burde være håp for KAITEKI og andre modeller med interne adapter som er modulære med kabel (bilde) så er vel samme prinsipp og oppkobling på hovedkort som med de eksterne WIFI adapterene.

MAC-567IFB adapter:

MAC-567IFB.png.6980d5d6e48bde2591c3d220c5632b05.png

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@backspace du har vel ikke hatt mulighet til å legge ut hele arduino koden din?

Ble litt usikker på om du hadde beskrevet alle endringene du hadde gjort?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 9/1/2018 at 17:37, Actibus said:

@backspace du har vel ikke hatt mulighet til å legge ut hele arduino koden din?

Ble litt usikker på om du hadde beskrevet alle endringene du hadde gjort?

Fremgangsmåten var vel forklart i grove trekk, er bare å legge til nye topics som må parses i utgangspunktet i kode hvis bruke mcsMQTT. Vedlagt kode som kjører på en nodemcu.

mitsubsihi_mqtt_hs3_esp8266.zip

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere måter å gjøre det på, men hvis det er som beskrevet i poster over ved at en har en liten seriel kontakt (CN105) på hvobrdkortet i varmepumpen så er det å bruke oppskrift som jeg laget i første post her ved bruk av en esp8266/MQTT (eller annen hardware som leser seriell data).

Alternativet er å gjøre som Melcloud appen å lese data fra melcloud adapteret, litt info om dette på forumet her:

https://www.hjemmeautomasjon.no/topic/2041-mitsubishi-varmepumpe-og-melcloud/?tab=comments#comment-22375

https://github.com/o0Zz/ha-melcloud/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 hours ago, backspace said:

Flere måter å gjøre det på, men hvis det er som beskrevet i poster over ved at en har en liten seriel kontakt (CN105) på hvobrdkortet i varmepumpen så er det å bruke oppskrift som jeg laget i første post her ved bruk av en esp8266/MQTT (eller annen hardware som leser seriell data).

Alternativet er å gjøre som Melcloud appen å lese data fra melcloud adapteret, litt info om dette på forumet her:

https://www.hjemmeautomasjon.no/topic/2041-mitsubishi-varmepumpe-og-melcloud/?tab=comments#comment-22375

https://github.com/o0Zz/ha-melcloud/

Ser ikke ut som det finnes egen plugins ang melcloud I HS3 enda. Skal sjekke litt ang serial. Men vil nødig åpne denne da det er enda garanti på pumpa :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Ole
      Hei,
      Vinteren nærmer seg og dører og vinduer lukkes, da er det vel på sin plass å følge med på at Radon nivået holder seg innenfor sunne grenser,
      jeg har derfor "tuklet" litt med Airthings og tilpasset deres RaspberryPI script slik at jeg kan bruke og logge verdiene i openHAB.
      Jeg har valgt (for meg enkleste løsning) å gå via mqtt/mosquitto slik at løsningen også kan tilpasses og brukes av andre systemer.

Last ned filene og følg instruksene, vær obs på at jeg kan hverken bash eller python, men ved hjelp av Google og masse prøv å feil fikk jeg det da til å virke, og løsningen har nå gått stabilt på to forskjellige systemer i et par måneders tid.
      Kommentarer og ikke minst forbedringer mottas med takk.

read_wave.py inneholder instruksene og informasjonen du trenger.
      read_wave.sh er scriptet som kjøres for å oppdatere verdiene (må tilpasses din Wave).
      Airthings.ITEMS er et eksempel på openHAB items for bruk med scriptene over.

/Ole

Airthings.items
      read_wave.py
      read_wave.sh
    • Av Andreas Åkre Solberg
      Har omsider fått til å hente ut (og dekryptere) data fra en Bosch Compress 7000i AW luft/vann varmepumpe.

Men så gjenstår det å skjønne hva dataene betyr. Det som går på temperatur skjønner jeg stort sett.

Men hovedmålet mitt nå er å kunne lese av / avlede:
      - gitt effekt (kW)
      - reelt forbruk (kW)
      - virkningsgrad (%)
      - og evnt fordeling av strømforbruk på vann til henholdsvis gulv og til varmtvann.

Jeg får ut noe som heter actualPower som virker alt for høyt til å være reelt strømforbruk. Det er en 9kW pumpe
      https://www.bosch-climate.no/produkter/luftvattenvarmepumper/compress-7000i-aw/tekniske-fakta/

Og alle disse verdiene med varianter av modulation som oppgis i %. Kan de brukes til noe nyttig?

Se grafen under for de dataene jeg har fått hentet ut.

(postet dette spørsmålet på facebook/Smarthus & IoT Norge også)

Her er tall som jeg får ut fra displayet på varmepumpa:
      Så jeg vet at pumpa kan både måle avgitt effekt og brukt effekt.

• Av Robban
      Hei!
      jeg har kopplet en ESP8266 sammen med en temperaturmåler DS18B20 for å sende temperaturmålinger til Home assistant. So far so good. 
      Dette har jeg nå satt i en uisolert bod kopplet til en vanlig 5V microusb mobillader.
      Noen tips på hvordan man gir strøm til dette på en fornuftig måte? Føler at en mobillader kanskje ikke har bruksområde ute når det blir vinter.
      Har lurt på en batteriløsning men det er jo ”slitsomt” å lade / bytte. Batterier er vel ikke helt glade i minusgrader heller.

Finnes det strømforsyning for utebruk?

mvh
      Robert
    • Av berland
      Jeg har hatt smartifisering av ringeklokka på tapeten i vel et halvår. Det nærmer seg lodding, men det er kanskje et poeng å dele litt informasjon i forkant. Det er neppe alt som er tenkt på.

Jeg har en Frieland 8V AC trafo i sikringsskapet, knapp på utsida av huset, og ding-dong-klokke inni huset, alt koblet i sikringsskap. Elektriker har lagt klar wago-klemmer til meg så jeg kan koble meg på når det er klart. Som utganspunkt har jeg basert meg på 

https://github.com/tIsGoud/Doorbell-via-Wemos-and-optocoupler

I tillegg har jeg lagt på følgende features:
      * Strøm til ESP8266 fra 8V AC trafo via likeretterbro og step-down til 5V.
      * Mulighet til å selv aktivere ding-dong-lyd via et (NO-) relé (kanskje bare for å kunne eksponere seg selv for bugs og påfølgende automasjonstabber)
      * Mulighet til å deaktivere hele ding-dong-lyd via et (NC-) relé. NC=Normally Closed fordi at ding-dong skal virke når min dings ikke virker.
    • Av sjoseth
      Hei,

Nykommer her på forumet og hadde lyst å dele mitt oppsett.
      Etter litt frustrasjon (fra øvrige medlemmer av husstanden) over styring av hus via flere appen tenkte jeg at jeg skulle lage en sentral hub, hvor alle enheter kunne styres fra.
      Noen websøk senere havnet jeg på Home Assistant.

Oppsett og hardware:
      Windows server: Home Assistant, MQTT, Unify kontroller, Plex server.
      Ubiquity nettverks utstyr.
      Airpatrol wifi varmepumpestyring
      Div hue produkter
      Chromecast
      Pioneer AVR
      Logitech UE smartradio
      Android webcam
      Wemos (Arduino) temp sensor
      Tibber

Noen timer over noen kvelder senere har jeg satt opp følgende styring i Home Assistant:
      Styring av lys (Phillips Hue) med wakeup light automasjon.
      Styring av varme (Airpatrol wifi (via IFTTT og webhooks) med automasjon for nattsenking.
      Styring av media (Chromecast, Pioneer AVR og Logitech UE smartradio).
      Oversikt over vær (yr), strøm (tibber), webcamera og varmesensorer (diy).

Husstandens medlemmer har webapp satt opp på telefonene, i tillegg har jeg hengt opp en Galaxy Tab 2 7" på veggen for besøkende.
      Denne skal byttes når ny kommer i posten (Huawei Mediapad T3 7" siden samsungen er sliten og treig.

Kommende oppdateringer:
      Ny tablet for styring er på tur i posten.
      Deler til 4 nye temperatur og luftfuktighets sensorer er på tur i posten.

Framtidige oppdateringer:
      Flere Hue lyskilder.
      Z-wave med veggplugger til de 3 panelovnene jeg har og strømuttak ute til defa.
      Hue motion sensor.
      Google home mini.
      Harmony hub.
      Når AMS måler kommer i hus blir jeg å sette opp lesing av sanntidsdata via HAN.

Samboer (til tross liten interesse for teknologi o.l.) bruker systemet hele tiden og er veldig fornøyd med oppsettet.
      Setter pris på tilbakemeldinger, forslag og kritikk