Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mitsubishi varmepumpe på ESP8266 og MQTT


Anbefalte innlegg

On 3/3/2018 at 19:18, Actibus said:

Og jeg som kjøpte 2 zxt-120 igår 1f615.png dette var jo mye bedre 1f601.png

....hvis ikke du får returnert de kan vi ta et gruppesalg av zxt-120?, min ligger i for øyeblikket i skuffen «Hall of shame»....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, xibriz said:

Jeg tenkte jeg skulle sjekke ut MelCloud på min siden den kom ferdig levert med WiFi adapter... men siden jeg ikke liker sky så kanskje jeg må sjekke om jeg har en slik CN105-plugg  :D 

Hvis du har WIFI adapter som henger på veggen ved siden av så er det bare å kutte kabel og sette på en nodemcu :)

 

Disse modellene støtter WIFI adaters (MAC-568IF-E / MAC-559IF-E / MAC-558IF-E) fra Mitsubishi sin hjemme side.

High Walls
  • MSZ-GL22/25/35/42/50/60/71/80VGD
  • MSZ-GE22/25/35/42/50VAD2
  • MSZ-GE22/25/33/35/42/50/60/71/80VA(D)
  • MSZ-EF22/25/35/42/50VE(2)(B/S/W)
  • MSZ-FH25/35/50VE(HZ)
  • MSZ-FB35/50VA(H)
Floor Consoles
  • MFZ-KJ25/35/50VE(HZ)
  • MFZ-KA25/35/50VA
  • MFZ-FB50VAH
Ducted / Concealed Systems
  • PEAD-RP71/100/125/140JAA
  • PEA-RP71/100/125/140EAQ
  • PEA-RP100/125/140GAA
  • SEZ-KD35/50/60/71VAQ

Ser også fra en Mitsubishi "WIFI Adapter Installationshandbuch für Fachpersonal" at det også kan være en port CN92 som kan brukes her:

 

 

cn92.png.16836a20a424ef550a130b31851407f8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, xibriz said:

Den har en egen plass inni huset. Jeg har en KAITEKI 6600.

 

WiFi-adapteret er modell MAC-567IFB

Innerdel: MSZ-LN35VGR/B/V/W

 

Ser at model listen jeg har er for externe WIFI adapters for varmepumper som ikke kommer med WIFI adatper, så burde være håp for KAITEKI og andre modeller med interne adapter som er modulære med kabel (bilde) så er vel samme prinsipp og oppkobling på hovedkort som med de eksterne WIFI adapterene.

 

MAC-567IFB adapter:

MAC-567IFB.png.6980d5d6e48bde2591c3d220c5632b05.png

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
On 9/1/2018 at 17:37, Actibus said:

@backspace du har vel ikke hatt mulighet til å legge ut hele arduino koden din?

Ble litt usikker på om du hadde beskrevet alle endringene du hadde gjort?

Fremgangsmåten var vel forklart i grove trekk, er bare å legge til nye topics som må parses i utgangspunktet i kode hvis bruke mcsMQTT. Vedlagt kode som kjører på en nodemcu.

 

mitsubsihi_mqtt_hs3_esp8266.zip

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Flere måter å gjøre det på, men hvis det er som beskrevet i poster over ved at en har en liten seriel kontakt (CN105) på hvobrdkortet i varmepumpen så er det å bruke oppskrift som jeg laget i første post her ved bruk av en esp8266/MQTT (eller annen hardware som leser seriell data).

 

Alternativet er å gjøre som Melcloud appen å lese data fra melcloud adapteret, litt info om dette på forumet her:

 

https://www.hjemmeautomasjon.no/topic/2041-mitsubishi-varmepumpe-og-melcloud/?tab=comments#comment-22375

 

https://github.com/o0Zz/ha-melcloud/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, backspace said:

Flere måter å gjøre det på, men hvis det er som beskrevet i poster over ved at en har en liten seriel kontakt (CN105) på hvobrdkortet i varmepumpen så er det å bruke oppskrift som jeg laget i første post her ved bruk av en esp8266/MQTT (eller annen hardware som leser seriell data).

 

Alternativet er å gjøre som Melcloud appen å lese data fra melcloud adapteret, litt info om dette på forumet her:

 

https://www.hjemmeautomasjon.no/topic/2041-mitsubishi-varmepumpe-og-melcloud/?tab=comments#comment-22375

 

https://github.com/o0Zz/ha-melcloud/

Ser ikke ut som det finnes egen plugins ang melcloud I HS3 enda. Skal sjekke litt ang serial. Men vil nødig åpne denne da det er enda garanti på pumpa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
On 26/02/2019 at 06:37, GO_Nilsen said:

Fått det opp å gå, men sliter med å editere devicene i HS.

Da jeg går inn på en device. får jeg ikke endret noe.

 

 

Hva er det du ønsker å forandre?

 

I korte trekk når jeg gjorde dette så startet jeg med å få varmepumpe og esp8266 til å snakke med hverandre slik at en får mqtt meldinger til mqtt server riktig. Brukte en mqtt client for å se at det kom data riktig fra varmepumpe ok når en bruker fjernkontroll til å forandre settings. Deretter sendte jeg kommandoer fra mqtt client så varmpempumpe tok disse ok. Så når dette er gjort tok jeg homeseer biten.

 

mcdMqtt plugin lesere alle mqtt topics og det er bare og huke av de en ønsker i ‘a’ kolonne. Deretter er det bare å editere devicer som plugin lager med å legge til «new single value» for å lage knapper etc. Så når innlesing er ok i homeseer, la jeg inn topic kommandoer i plugin slik at en kan sende til varmepumpe.

 

Så hvor langt kom du her?

 

Er på vinterferie så har ikke oppsett foran meg for øyeblikket.

Endret av backspace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
On 03/03/2018 at 18:40, backspace said:

..og det var en kort update på hvordan jeg fikk min varmepumpe online 

Da fikk jeg til dette også. Knall moro, og flott at noen går opp stien.

 

Jeg har ett problem som jeg ikke har fått til, og det er payload på wideVane. Her sendes ikke statusen riktig. Hvordan har du løst dette?

 

image.thumb.png.72fca5d6c612db9e7c88fe616220f83d.png

dette er det som sendes når jeg trykker på >>:

image.png.4a327b5f7437442b0b23261cbd2decb9.png

Det blir ikke heeelt riktig ?

 

Hvordan har du gjort dette?

 

Btw: "Swing" virker altså.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20/10/2019 at 22:46, Arne Johnny said:

Da fikk jeg til dette også. Knall moro, og flott at noen går opp stien.

 

Jeg har ett problem som jeg ikke har fått til, og det er payload på wideVane. Her sendes ikke statusen riktig. Hvordan har du løst dette?

 

image.thumb.png.72fca5d6c612db9e7c88fe616220f83d.png

dette er det som sendes når jeg trykker på >>:

image.png.4a327b5f7437442b0b23261cbd2decb9.png

Det blir ikke heeelt riktig ?

 

Hvordan har du gjort dette?

 

Btw: "Swing" virker altså.

 

 

Jeg satte det opp en gang med widevane når jeg kikket på dette første gangen og tror jeg fikk til disse, men etter noen oppdateringer av Homeseer/mcsMQTT måtte jeg sette det opp på nytt og da tok jeg bare med temperatur og mode da jeg ikke bruker widevane så har egenlig ikke sett så nøye på dette parameteret.  

 

Mulig det er noe med tegnsett/encoding tull her for disse "pilene" da '%3E' er jo '>', du kan jo evt. mappe om til andre tegn eller bokstaver i heatpump.h:

 

    const String WIDEVANE_MAP[7]   = {"<<", "<",  "|",  ">",  ">>", "<>", "SWING"};

 

Får jeg tid skal jeg ta en kikk på hva jeg har?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk til å sende tegn som payload når en setter parameter til "Button" for device i mcsMQTT oppsettet:

 

mcsmqtt_button.png.23333e856ef4255806e621140d602e05.png

 

...da fikk jeg "<<" som payload på MQTT:

widevane.png.2454949bd239ef408836abd0458efb82.png

 

Er blitt så mange muligheter i mcsMQTT siden jeg satte dette opp, lurer på om jeg også brukte noen variabler i mcsMQTT oppsettet.... men det skal virke så er bare å prøve litt samt sjekke mcsMQTT manual og forum for litt hjelp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... fyller ut for "HS Device VCP list", skriver bare i feltet:  0=SWING  og tar retur, så: 1=  

widevane2.png.3dafcf48fc9bd8b6ba98ba5a533e9b56.png

 

Da blir det slik for HS device:

 

 

widevane3.png.f1abd9842032a2e6f5e0eec563be6540.png

 

 

 

Yes, ser ganske likt ut som jeg har gjort det. Hva har du lagt in i publish payload template?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.