Gå til innhold
  • Bli medlem
backspace

Mitsubishi varmepumpe på ESP8266 og MQTT

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Arne Johnny said:

Yes, ser ganske likt ut som jeg har gjort det. Hva har du lagt in i publish payload template?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Min publish payload template er blank, dvs den sender "status".

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg poster litt info i denne tråden i håp om at det blir sett:

Har akkurat fått implantert inn en ESP8266 i min Kaiteki 6,6 KW MSZ-LN35(ånoe)

Mitsuen har ett medfølgende WiFi-adapter. Dette er plugget inn på kretskortet på en annen kontakt enn cn105.

(tok ett bilde som jeg ikke finner i akkurat nå..mener det sto prog eller noe slikt på den pluggen)

Oscilloscopet mitt er pakket ned, så jeg tok sjansen på å plugge inn ESPen inn i cn105 uten å måle noe.

Det orginale WiFi-adapteret er også fortsatt koblet til på pluggen sin.

Jeg stusset stort over anbefalingen om å bruke to 10k motstander som pullup fra 5volt på henholdsvis Rx og Tx.

Kan ikke skjønne annet enn at dette er feil og at det muligens over tid kan skade ESPen!

Jeg valgte å bruke en Adafruit Huzza Breakout pga. at det finnes pålitelig dokumentasjon fra Adafruit.

Og det viste seg at Adafruit har beskyttet rx-inngangen med en diode. Et meget enkelt og effektivt ninjatriks.

Slik:

tx (fra Mitsupumpa) ----|<--- rx på ESPen

ESP8266 har også interne pullup motstander til 3.3volt.

Det er litt uklart for meg om disse pullupene er slått på eller ikke, men jeg tror det.

Huzzaen virker uten noe behov for å sette på ekstern pullup.

Den har også innebygd 5volt til 3.3volt regulator.

Altså ingen ekstra remedier er nødvendig.

For å konkludere:

IKKE sett på pullup motstander til 5volt!

Beskytt rx med diode som Adafruit gjør. Adafruit oppgir at de bruker 1n4148

Om man må ha pullup på tx, så forankre den til 3.3volt (ikke 5volt).

jeg tok i bruk "mitsubishi_heatpump_mqtt_esp8266_esp32"  fra github

Så langt uten noen endringer i kode, foruten SSID og wifipassord, samt peking til mqtt-brokeren.

Jeg slo også på OTA, men er litt usikker på om jeg må manuelt resette ESPen etter oppgradering.

Endret av NilsOF

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt jeg trengte bestillte jeg fra elfa:

Art.-nr.                        PDN                          
300-91-186              2471 HUZZAH          https://www.elfadistrelec.no/no/esp8266-breakout-enhet-esp8266-wifi-adafruit-2471-huzzah/p/30091186

300-21-706              PAP-05V-S                 https://www.elfadistrelec.no/no/krympehus-poles-jst-pap-05v/p/30021706

143-52-231              K120121021             https://www.elfadistrelec.no/no/forkrympet-ledning-df11-hunn-df11-hunn-500mm-24awg-stig-wahlstroem-elektronik-k120121021/p/14352231

143-52-235              K120121025             https://www.elfadistrelec.no/no/forkrympet-ledning-df11-hunn-df11-hunn-500mm-24awg-stig-wahlstroem-elektronik-k120121025/p/14352235

Liftet ett bilde fra internet som viser hvilken pin på kontakt som skal til rx tx 5v gnd. Dette er IKKE mitt, husker ikke hvor det kommer fra.

Bildet av kretskortet i min Mitsupumpe.

cn105pinout.jpeg

kontakter-mitsu-vp.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Offpiste
      Hei

Min Home Assistant kjører på en Raspberry Pi 4, Grafana og InfluxDB kjører i docker på en NAS.
      Bruker utstyr som går på Z-wave, Wifi, MQTT, Zigbee og BLE.

Noen screenshots fra mitt system:

• Av Guahtdim
      Dette er en plugin for å kunne styre Daikin varmepumpe med wifi-modul

Link til siste versjon
      DakinSeer 0.0.0.9
      (NB: Kun testet i Windows og i Ubuntu med Mono 5.16.0.79)
      Hvis du allerede har installert tidligere versjoner så slett alle enheter og opprett på nytt

Hva denne plugin gjør:
      Gir deg en oversikt over forskjellige status

Gir deg mulighet til å styre varmepumpen fra "oversiktbildet"
      eller 
      legge det inn som en action i en (eller flere) events

Hvordan sette opp :
      VIKTIG!!! Stopp Homeseer og ta en kopi av hele katalogen til Homeseer (normalt "c:\program files (x86)\Homeseer HS3" for Windows) og legg kopien på ett trygt sted i tilfelle du trenger å gå tilbake. Pakk ut filen i din Homeseer katalog - pass på at du får følgende oppsett (katalogen "Homeseer HS3" skal inneholde 2 nye filer HSPI_DaikinSeer.exe og HSPI_DaikinSeer.exe.config, mens du i katalogen Homeseer HS3\bin og Homeseer HS3\html\images skal ha fått en ny underkatalog - DaikinSeer)   Restart Homeseer Gå inn på Homeseer->Plugins->Manage og trykk enable på DaikinSeer  
      Hvordan å legge inn en varmepumpe
      For å kunne legge inn en varmepumpe så må du vite ip adressen til den.  Dette kan du finne i f.eks. routeren din. 

Når du vet ip adresse går du inn i på menyvalget for IpConfig

Der går du inn på feltet for å legge inn en ny ip

Taster inn ip adresse i popup boksen

Hvis du ikke har korrekt ip-addresse eller noe annet er galt vil du se følgende feilmelding

Men hvis du fikk det til så ser du at pumpen vil dukke opp i listen

og i "home" vil det dukke opp endel nye devicer med floor og room DaikinSeer.

I "General Settings" vil du kunne sette opp hvor lang tid det skal gå mellom hver gang det hentes info fra varmepumpen (der er det en copy&paste bug ja). Time between triggering if true skal egentlig være "Time between heat pump check" eller noe.
      Du kan sette loggnivå.
      Og du får opp antall varmepumper tilknyttet (Number of heat pumps to check)

Endringslogg
      0.0.0.9 - Fikset feil nummer brukt når man skulle skifte til FAN mode. Også oppdatert slik at plugin husker siste temperatur hvis man skifter mellom modes og en av de er FAN siden FAN ikke rapporterer temperatur tilbake (Dette forutsetter at plugin har fått en temperatur før man skifter til FAN mode. Hvis man starter i FAN mode vil default temperatur være 18 grader for kjøling og 10 grader for oppvarming). Takk til @Kenneth for å ha funnet denne.
      0.0.0.8 - Fikset håndtering av tall med desimaler fra Wifi adapter når man ikke kjører US oppsett.
      0.0.0.6 - Endret bygging av temperatur dropdown for å unngå feil ved desimal verdier0.0.0.7 - Fikset visning av temperatur ikoner + ekstra sjekk når man lager enhet slik at man ikke kan ha mer enn en varmepumpe per Ip
      0.0.0.5 - endret shum tilbake, men sørget for us-formatering av temperatur sendt til varmepumpe fra HomeSeer
      0.0.0.4 - endret shum i til å ikke ha verdi (fra shum=0&.. til shum=&..)
      0.0.0.3 - Fikset flere upper/lower case  i image-path
      0.0.0.2 - Lagt på litt mer debug logging og fikset noen upper/lower case i image-path
      0.0.0.1 - Første versjon

Problemer/utfordringer/videreutvikling
      Legge inn mulighet for å kjøre en offset på ønsket temperatur Få inn PowerMode, Streamer og EcoMode for de enheter som støtter dette. Automagisk legge dette inn i oppstart. Gjenopprette devicer tilbake til standard hvis man f.eks. har slettet eller gjort endringer på enhetene sine. Prøve å beholde deviceId hvis denne finnes. Få til en oppdatering av allerede eksisterende enheter hvis man har gjort rettelser på de. Kunne selv velge default temperatur hvis plugin ikke har noen temperatur å gå ut ifra Kunne sende Streamer on/off og Powerful on/off for de som har dette Det skal ikke være mulig å lage mer enn en enhet/samling med devicer per ip. Hvis den allerede eksisterer så skal man få opp en advarsel. Hvordan få satt en drop-down til å ha korrekt formatering i forhold til hva HomeSeer forventer.
    • Av jonerik
      Kort fortalt, har en post inne på HA forumet også, men velger å prøve lykken her istedet. 

Jeg ønsker å redusere strømkostnadene, ikke nødvendigvis opplevd forbruk. Er ikke noe avanserte greier, men tanken er på bakgrunn av prisene som Tibber returnerer i klasser (dyr, billig, normal) osv. Så tenker jeg å sette Heatit Termostatene i Strømsparingmodus, varmepumpen på lavere effekt og skru av Adax Wifi ovnene. Sistnevnte er en pain, men det viktigste er de første to. 

Det er to actions jeg ønsker å oppnå, lage en switch som kan skru dette på manuelt og en automatikk som kan slå inn. Først og fremst ønsker jeg å lande et script som funker. Jeg har kommet et stykke på vei, men sliter litt med å finne ut av hvordan jeg kan dynamisk sette ned temperaturen på sonene med f.eks 4 grader, da alle sonene har forskjellig temp. 

Switch.yaml ser slik ut:
      #Powersaving mode   - platform: template     switches:      kjell_mode:       value_template: '{{ states("input_boolean.kjell_mode") }}'       friendly_name: 'Kjell-mode'       turn_on:         - service: input_boolean.turn_on           entity_id: input_boolean.kjell_mode         - service: climate.set_preset_mode           entity_id: group.climate_termostater           data:             preset_mode: Energy Heat #        - service: climate.set_hvac_mode #          data: #            entity_id: group.climate_panelovn #            hvac_mode: 'off'         - service: climate.set_fan_mode           entity_id: climate.varmepumpe           data:              fan_mode: quiet         - service: notify.tibber           data:             title: "Kjell-mode er aktivert"             message: "Strømmen er dyr, Kjell-mode er aktivert til strømmen normaliserer seg."       turn_off:         - service: input_boolean.turn_off           entity_id: input_boolean.kjell_mode         - service: climate.set_preset_mode           entity_id: group.climate_termostater           data:             preset_mode: none #        - service: climate.set_hvac_mode #          data: #            entity_id: group.climate_panelovn #            hvac_mode: heat         - service: climate.set_fan_mode           entity_id: climate.varmepumpe           data:              fan_mode: low         - service: notify.tibber           data:             title: "Kjell-mode er deaktivert"             message: "Da vi tilbake til normalen igjen. Få kasta litt mer penger ut av vinduet. " Groups.yaml ser slik ut:
      # Groups.yaml climate_panelovn: name: Adax Panelovner entities: ## Panelovn Kontor #- climate.adax_82165 ## Panelovn Gjesterom - climate.adax_86969 ## Panelovn Soverom: Ludvig #- climate.adax_83216 ## Panelovn Hovedsoverom - climate.adax_84604 climate_termostater: name: HeatIt Thermostater entities: - climate.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_021_heating - climate.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_021_heating_2 - climate.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_021_heating_3 - climate.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_021_heating_4 Så var det dette med dynamisk temp for en gruppe. Går det, eller må jeg hente inn en og en, og hva er Evnt best practice for å få til dette? 

- service: climate.set_temperature          entity_id: group.climate_termostater          data:            temperature: ???  
    • Av Guahtdim
      Jeg har fått meg Daikin varmepumpe med Wifi modul. Og det må jo inn i Homeseer. Jeg har hatt den i ca 36 timer, men ikke kommet lenger enn å teste av og på vha Postman basert på script av @Christoffer. Script er kult det, men jeg foretrekker å lage plugin.

I første omgang ser jeg for meg å transformere scriptet til @Christoffer
      Men er det andre ting som hadde vært fint å ha? 

Egne spørsmål : Skifter varmepumpen ofte ip? Eller holder den på den tar første gang? 
    • Av wolfofnorway
      Jeg kjører HA på en Raspberry pi, hvor jeg også kjører node-red. Hvordan kan jeg vise en verdi i brukergrensesnittet til HA, som sendes i fra Node-red? 
      Er løsning mqtt? Eller finnest det andre måter å vise data på?

• Opprett ny...