Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Noen spørsmål.. Z-wave via telldus eller egen usb? Og Pi3 eller noe annet?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har sett sånn smått på Home Assistant. På ubuntu kjørende i virtualbox. Har lagt til Telldus og Verisure til nå. Og har vel forståelse for at dette kan gjøre ganske så mye. Men krever en del opplæring.. :P Ting vil jo bare gå lettere etterhvert.

 

Vurderer å kjøpe en raspberry pi 3 for å komme igang. Har en egen server jeg for Plex hvor jeg kjører Windows server. Men denne har skrudd seg av et par ganger pga varme.. (blir litt støvete under trappa) så ønsker ikke bruke denne til noe som trenger å fungere hele tiden.. 

 

Er da pi 3 en god løsning? Er det å koble til en eksta hdd eller usb-stick for backup evt lurt/mulig?

 

Har allerede kommet litt igang med Telldus Znet lite v2. styring av lys/badevifte/varmeovner. Jeg har en del Z-wave komponenter. Lurer på om jeg burde fortsette å bruke Telldus som kontroller for Z-wave eller om jeg burde kjøpe en egen usb og sette rett i Raspberry pi? Vil det gå raskere enn med Telldus? vil det  være mer stabilt? Home Assistant kobles til Lokalt api på telldusen..

 

Hva er også best installeringsmetode? Hass.io? Hassbian? andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Home Assistant er en kjekk sak, med støtte for det meste du kan oppdrive. Sammen med en Pi har du en god start.

Hass.Io er den enkleste installasjonen å komme igang med, og den versjonen som utviklerene legger mest krefter i, men det er noen negative sider - Du får bla ikke tilgang til USB/ekstern HDD direkte fra Hassio. Har ikke prøvd hasbian selv.

Siden all lagring skjer på SD kort, er det viktig å ha backup kort, som oppdateres når du gjør varige endringer. Dette pga SD kortet blir "utslitt" ved mange overskrivninger.

Jeg kjører et script som dropper til Dropbox for alle config filer etter oppdateringer, og i databasen blir events slettet etter 14dgr, da jeg ikke ser behovet for lagring av eldre hendelser.

Du kan fint fortsette å bruke Telldus Z-wave som hub, så kan du sette en Zigbee e.l på Pi'en, om det blir behov.

Anbefaler at du drar inn Node-Red for enklere automatisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Høres bra ut :)Har visst allerede bestilt en raspberry pi 3 fra NetOnNet.. ?

 

Kommer vel i posten alt imorra.

 

Likte at det gir mulighet for multiroom lyd med allerede eksisterende enheter. Med Snapcast og Modipy. Får google litt ang forskjeller på hassbian og hass.io

 

Lar det som er satt opp i telldusen allerede være. Til jeg er igang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hass.io er for nybegynnere og den første jeg installerte. Kjører i kontainer på Resin OS. Men har dårligere mulighet for tilpasninger.

Hasbian er et ferdig image for PI med det mest nødvendige av HA funksjoner tilgjengelig, Kjører på Raspbian Stretch. Gode muligheter for spesialtilpasninger.

Etter å ha lekt mer med HA og man har linux kunnskaper, ønker man å mer kontroll selv på hva som installeres og konfigureres.

Jeg har installert HA manuelt i virtuelt miljø på Raspian Stretch Lite, sammen med samba, AppDaemon, Heaty ++.

AppDaemon er for å gjøre automatisering enklere, man slipper å starte om tjenester hver gang man gjør en endring eller legger til en ny automatisering

Heaty er en app til Appdaemon som gjør tidsstyring av termostater til en lek.

Anbefaler også å bruke Zigbee til styring av Dør/Vindu sensorer og temperatursensorer. Det er mye billigere en z-wave utgavene. Da er det Xiaomi dør og temperatur sensorer som gjelder. Kjøp på Aliexpress.

Bruk Conbee ZigBee usb stick, det er den beste. Kjøpes fra Kjell.com. Den støtter Phillips Hue, Ikea Trådløs, det meste av Xiaomi ZigBee komponenter og sikkert enda mer.

Kjøp også kvalitets SD kort fra f.eks. Sony. De tåler mer skriving til kortet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Så det det bunner i er egentlig hvor mye man kan "tweake" oppsettet sitt selv? Jeg har noe erfaring med linux. men ikke supermye. Kjørte Ubuntu som OS en god stund tidligere, men gikk tilbake til windows pga enkeltheten.. Men skal vel sies at sikkert over 90% av alt av apper osv er laget for win.. 

Når det kommer til home assistant så er jo Windows utelukka uansett :P

 

Men jeg kan for enkelthets skyld starte med hassio og så evt bytte senere hvis jeg trenger/ønsker flere muligheter. bare ta med seg configfila? eller misforstår jeg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt starte med Hassio og senere gå over til å bruke Hassbian image eller installere fra scratch. Bare å kopiere over config filer og kataloger. Kanskje noe få endringer.

Du kan kjøpe 2 SD kort. Ett til Hassio og ett til testing av andre versjoner. Det beste er kankje to RasperyPI. En i prod og en som du bruker til å teste ny funksjonalitet før man implementerer det på prod pi'en.

Endret av Haakeik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 8.3.2018 den 11.41, LenothX90 skrev:

Jeg kjører et script som dropper til Dropbox for alle config filer etter oppdateringer, og i databasen blir events slettet etter 14dgr, da jeg ikke ser behovet for lagring av eldre hendelser.

 Noen mulighet for å dele scriptet ditt? ? Lyst til å få til det samme bare med jottacloud.. 

 

Endte opp med hassbian etter testing av det og hassio frem og tilbake. Klarte ikke finne ut hvordan jeg fikk tilgang til filene på hassio. Altså mer enn andre enn homeassistant-filene.

 

Trenger tilgang for å få endra configfilene til mopidy og Snapcast og f eks. Evt andre ting man kan kjøre på pi.

 

Startet på nytt igjen fra scratch igår. Så fått til ekstern tilgang igjen nå. Men mulighet å sikre dette bedre? Nå trenger man jo kun å vite duckdns adressen og gjette rett passord for å komme inn..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Teryeah skrev:

 Noen mulighet for å dele scriptet ditt? 1f600.png Lyst til å få til det samme bare med jottacloud.. 

 

Endte opp med hassbian etter testing av det og hassio frem og tilbake. Klarte ikke finne ut hvordan jeg fikk tilgang til filene på hassio. Altså mer enn andre enn homeassistant-filene.

 

Trenger tilgang for å få endra configfilene til mopidy og Snapcast og f eks. Evt andre ting man kan kjøre på pi.

 

Startet på nytt igjen fra scratch igår. Så fått til ekstern tilgang igjen nå. Men mulighet å sikre dette bedre? Nå trenger man jo kun å vite duckdns adressen og gjette rett passord for å komme inn..

Jeg bruker oppsettet fra danielwelch;  https://github.com/danielwelch/hassio-dropbox-sync med automasjoner :

- alias: daglig backup
  trigger:
    platform: time
    at: '00:00:01'
  action:
  - service: hassio.snapshot_full
    data_template:
      name: AutoBackup {{ now().strftime('%Y-%m-%d') }}

- alias: dropbox
  trigger:
    platform: time
    at: '01:00:01'
  action:
  - service: hassio.addon_stdin 
    data:
      addon: "7be23ff5_dropbox_sync"
      input: {"command":"upload"}

for å sikre bedre, og siden du ikke kjører hass.io  Tor Onion : https://home-assistant.io/docs/ecosystem/tor/  :)

Jeg bruker den enklere http(s) versjonen:

ip_ban_enabled: true
login_attempts_threshold: 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tror jeg og går for varianten din.. litt enklere. Skriver det inn under http: i config-fila?

 

Når det gjelder backup tror jeg jeg kobler til en usbdisk og installerer jottacloud CLI på pi'en. Så ta backup av USB opp til jottacloud. Da har jeg 2 backuper til enhver tid.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.