Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre en varmeovn.


Anbefalte innlegg

Med TellstickNet og en temp sensor går det helt fint.

Benytt en z-wave plugin, f.eks denne: https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/fjernstrombrytere/fjernstrombrytere-001443/

(NB! den bør tåle det omtrent det dobbelte av ovnens max kW.)

En eller annen temp sensor for 433Mhz eller z-wave. Se her : https://live.telldus.com/help/compatibility

Styres med trigger i Events (Hendelser), kun "et par mus/tastetrykk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig satt opp en varmeovn med zwaveplugg. Styrer denne på tid inntil videre. Av kl 23. På kl 13.30. Når barna kommer hjem og bruker rommet. Men har en tempsensor på veg i posten. Tenker å bruke denne for å styre temp på soverommet. Kjølig på dagen. Litt varme på kvelden. Så senke på natta og opp igjen mot morgenen.

Er jo bare å sette regel på hvilke temperatur fra måler som skal slå ovnen av eller på ved visse tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir litt låst til temperaturen du setter opp i event, er det mulig og forandre denne gjennom tellus appen eller må man i i teldus live og forandre tempen i eventen? blir jo litt tungvint.

Dette står i en båt og har satt opp en event der modulen slår seg på når tempen går under 5 grader og slaår seg av når tempen går over 6 grader. Problemet er jo hvis jeg skal jobbe i båten og trenger litt mer varme får jeg jo ikke overstyr modulen eller øke temperaturen vi appen. Da må jeg jo gå inn i telldus live og forandre på eventen, det blir tungvint. Noen måter og løse dette på?

Man kan jo sef. droppe eventen og sette ovnen på 5 grader:) , men vi gjerne vite om det er andre løsninger.

Endret av MrTiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke legge til en nye regler i eventuelt? Altså bruke "or" ? Legge til en dummybryter du kan slå av og på i appen  og legge dens status  inn på regler? Har ikke fått sett på dette så mye selv enda. Så er kun hva jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

21 timer siden, MrTiger skrev:

Problemet er jo hvis jeg skal jobbe i båten og trenger litt mer varme

legg inn en "dummy" bryter, kall den gjerne "ombord", eller hva du vil. Set den til "on" når du går ombord, eller litt før 

Legg inn test på denne i events.

 

Eller, benytt en sender, noe slik som denne: https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/fjernstrombrytere/tradlos-veggbryter-408078/

Slå på når du ankommer.

 

I events kan det i tillegg til temperatur,  testes på andre device/hendelser, sol opp/ned, klokkelsett og ukedag. 

Det kan legges inn forsinkelse, f.eks slik at når en bryter slås på kan den slås av etter en tid.

Og det går å legg flere/mange events for å styre på tid, dag etc.

Endret av arneolav
Justering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.