Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Krav om inntakskap utendørs?


Anbefalte innlegg

2 minutter siden, petersv skrev:

Det er en annen diskusjon, men det korte svaret er "nei". (Nytt hus med krav om utendørs hoved-tavle, som ikke er i tilknytning til huset, mao. ikke mulig å trekke noe frem @Moskus, eller tilbake @xibriz. Men takk for forslag (igjen ;) ) )

 

Vi trenger bilder eller så tror vi ikke på deg :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎03‎.‎2018 den 9.06, petersv skrev:

Nytt hus med krav om utendørs hoved-tavle, som ikke er i tilknytning til huset

 

Stemmer dårlig med kravet om HAN grensesnitt ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/2/2018 at 09:38, Moskus said:

Skal strømmåleren stå utendørs av alle ting? Vet ikke om jeg liker tanken på det...

Sjeldent jeg er med på å prosjektere eneboliger, men andre boliger har jo ikke dette kravet.

Ja, den må det. Tilknytningsskap skal stå ute nå ifølge NEK399 http://www.ntenett.no/files/PDF/RL_Krav_til_utfrelse_av_tilknytningspunkt.pdf

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, petersv skrev:

Ja, den må det. Tilknytningsskap skal stå ute nå ifølge NEK399 http://www.ntenett.no/files/PDF/RL_Krav_til_utfrelse_av_tilknytningspunkt.pdf

 

Jeg skjønner ikke dette helt.
Min datter har nettopp bygd hus.
Det ble montert et utvendig tilknytning skap, på samme måte som det ble gjort på hytta mi for en tid siden.
Disse skapene har trekantnøkkel, og betales av den som skal ha tilkoplingen (tilknytnings avgift).
Det står så vidt jeg vet ikke noen måler i disse.

Jeg oppfatter det imidlertid som at det er her grensesnittet mellom tilbyder og kjøper er.
Det vil si du som eier har ansvaret for kostnader på skap og kabel fra dette skapet og videre inn i huset.
Inne i huset, eller hytta om du vil, er sikringsskapet, der står måleren.

Dette varierer sikkert, spesielt i borettslag, men hvis jeg skal kunne lese av måleren min må jeg jo ha tilgang til den på et vis.
Jeg har ikke tilgang i tilkopling skapet utenfor huset.

 

Jeg ser jo at dokumentet faktisk sier at måleren skal stå i tilkoplingsskapet, men jeg har faktisk aldri sett at den gjør det verken på hytter eller eneboliger.
Hvis jeg var deg ville jeg ha spurt din leverandør om dette kan stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Odd said:

 

Jeg skjønner ikke dette helt.
Min datter har nettopp bygd hus.
Det ble montert et utvendig tilknytning skap, på samme måte som det ble gjort på hytta mi for en tid siden.
Disse skapene har trekantnøkkel, og betales av den som skal ha tilkoplingen (tilknytnings avgift).
Det står så vidt jeg vet ikke noen måler i disse.

Jeg oppfatter det imidlertid som at det er her grensesnittet mellom tilbyder og kjøper er.
Det vil si du som eier har ansvaret for kostnader på skap og kabel fra dette skapet og videre inn i huset.
Inne i huset, eller hytta om du vil, er sikringsskapet, der står måleren.

Dette varierer sikkert, spesielt i borettslag, men hvis jeg skal kunne lese av måleren min må jeg jo ha tilgang til den på et vis.
Jeg har ikke tilgang i tilkopling skapet utenfor huset.

 

Jeg ser jo at dokumentet faktisk sier at måleren skal stå i tilkoplingsskapet, men jeg har faktisk aldri sett at den gjør det verken på hytter eller eneboliger.
Hvis jeg var deg ville jeg ha spurt din leverandør om dette kan stemme.

jeg bygde nytt hus i fjor og der står målern i det utvendige skapet. Kun sikringer i skapet inne.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arne Johnny skrev:

jeg bygde nytt hus i fjor og der står målern i det utvendige skapet. Kun sikringer i skapet inne.

 

Dette stemmer jo dårlig med myndighetenes krav om tilgang til HAN grensesnitt for alle. Hvordan får dere kontrollert måletstanden? Hvis det bare er å åpne skapet hvordan beskytte seg mot ubudne gjester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Odd said:

Dette stemmer jo dårlig med myndighetenes krav om tilgang til HAN grensesnitt for alle. Hvordan får dere kontrollert måletstanden? Hvis det bare er å åpne skapet hvordan beskytte seg mot ubudne gjester?

Det er trekantnøkkel, som jeg har fått, men det er jo ikke noe problem å få tak i. Det man får gjort er jo faenskap som å ødelegge inni der men det kan man jo med glassruter også. Når det gjelder sikkerheten til dataene så er det vel ikke i dag definert hvordan sikringen av datastrømen skal skje, annet enn at alternativene er fysisk sikring,  låsbart (sikkert med en bedre lås) eller/ og krypterte data på noe måte.

Men jeg tenker om noen vil lese av strømmen min kan de jo få lov til det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Automatikk skrev:

Om det kommer på tale er ikke relevant for diskusjonen. ALLE nye anlegg skal ha inntaksskap på utsiden med kortslutningsvern og plass til måler ihht. NEK. 

Står det i NEK at det er et krav? Eller at det er en anbefaling?

Jeg har ikke tilgang til NEK, men kan ikke finne noe på nett som tilsier at det er et krav om det.

 

Heldigvis er ikke vårt anlegg nytt på noen måte, men jeg stiller spørsmål med logikken likevel.

 

10 timer siden, Automatikk skrev:

Dette fordi kraftselskapet skal ha tilgang til måler 24/7/365. 

Dette virker også rart. Hva skal de med det?

99.9987% av målerne vil de ikke ha tilgang til døgnet rundt.

 

 

Jeg stiller ikke spørsmålene egentlig til deg @Automatikk, men prøver å resonnere litt rundt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal de med tilgang når de oppdateringen av målere er nettopp for at de lettere skal kunne lese de av automatisk i nåtid, samt gi kunden tilgang til samme datagrunnlag.
Det virker ulogisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

Står det i NEK at det er et krav? Eller at det er en anbefaling?

Jeg har ikke tilgang til NEK, men kan ikke finne noe på nett som tilsier at det er et krav om det.

Står i NEK 399-1:2014 §7.5 Elmåler

 

Elmåler skal være plassert etter kortslutningsvern i tilknytningsskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[OffTopic]

På 2.3.2018 den 9.38, Moskus skrev:

Skal strømmåleren stå utendørs av alle ting? Vet ikke om jeg liker tanken på det...

Sjeldent jeg er med på å prosjektere eneboliger, men andre boliger har jo ikke dette kravet.

 

det stemmer nok dessverre. nek 399 er skyld i dette. årsak til at de vil ha måler ut er vel for enklere å kunne kontrollere/vedlikeholde måler, og kabling fra kraftselskapets fordelingsskap til huset, uten å måtte inn i boligen. et annet punkt kan være ved brann, hvor brannvesenet da har mulighet til å ta strømmen i huset enkelt.

 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Håvardgj skrev:

et annet punkt kan være ved brann, hvor brannvesenet da har mulighet til å ta strømmen i huset enkelt.

 

Jeg har en liten boks ute, med 3x125A sikringer. Har likevel måleren inne...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vihåpe at slike idiotiske bestemmelser fjernes i neste revisjon.

 

Joda, kan se et poeng at sikringer og overgang fra 400V til 230V etc kan stå ute (utenom at det egentlig ikke er behov for det)

At strømmåleren skal stå ute gir ikke mening, det er ingenting der netteier kan gjøre uten å måtte avtale med meg først. I tillegg vil det jo være et hinder for å benytte HAN-porten i noen tilfeller.

 

Men heldigvis gjelder det etablering av nye anlegg, ikke ombygging av gamle anlegg ihht. elektriker.

 

 

Vel, på den annen side så blir det vel enda vanskeligere for "el-overfølsomme" å få en legeerklæring for å slippe å installere AMS-måler.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, godt poeng!

 

I disse skapene bør også fiber legges ut fra huset, slik at man kan bytte leverandør enkelt. 

 

Når man allikevel holder på med nybygg så er det ikke så veldig mye ekstraarbeid å legge ut et ekstra rør med cat6 til HAN porten.

 

Etter min mening er det bare greit å få måleren bort fra skapet inne, da den tar unødvendig mye plass. Plass jeg trenger til automasjon!

Endret av Automatikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.