Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Dimmer og lys som ikke kan dimmes


Venin

Spørsmål

Hva skjer dersom man monterer en mikromodul-dimmer som skal styre et lys som ikke kan dimmes? Vil noe bli ødelagt? Vil man kunne slå av og på lyset ved å velge 100 % lys og 0 % lys?

 

Jeg tenker hvis man får montert dimmer, men ikke har fått skifta ut pærer/lysarmatur enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

jeg prøvde å sette inn en ikke dimbar pære (led jeg trodde var dimbar i gjerningsøyeblikket) i en lampe, og resultatet var at pæra var på 100% styrke selv om jeg dimmet ned.

det du kan risikere er at pæra kan ta skade, (som Llandari har prøvd) eller at dimmeren kan ta skade. mest sannsynlig førstnevte.

 

de fleste micromoduler (og elko-dimmere forsåvidt) har soft-start, og vil derfor dimme opp til 100%, og ikke skru seg på til 100% med en gang.

 

hvilken type lampe er det forresten? Lysrør vil jeg fraråde å koble på en dimmer som ikke er beregnet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tenker først og fremst generelt, men har fått gode svar nå. Jeg har litt varierende lamper, men mange glødepærer av ymse slag. At pærene tar skade er ikke så farlig, de må jo byttes uansett tenker jeg.

 

Lysrør har jeg allerede forstått er problematiske, så jeg har ikke tenkt å ha dimmere der, men bruke en on/off-modul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

glødepærer/halogen er som regel ikke problem å dimme. det er først og fremst kompaktlysrør, vanlige lysrør og led som er mest problematisk å få dimmet.

enkelte lavvolts lamper har også transformatorer som ikke tåler helt å bli dimmet. men er utstyret av litt nyere dato (>2000) så er det som regel laget for dimming

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

De fleste Z-wave micromoduler skal kunne programmeres til å ha "0 ms" soft dim ved på/av, dessuten kan man definere max og min dim-nivå. Jeg vet ikke om man kan definere at dimmeren "ikke skal dimme", men er verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Installerte akkurat en Fibaro Dimmer 2, og både elektrikeren og jeg var imponert over hvor enkel den var å sette opp. I det den ble aktivert kjørte den en automatisk konfigurering som bl.a. tester om lampa den styrer kan dimmes. I følge manualen er ett mulig resultat: 

Light source recognized as non-dimmable, possibility to turn ON/OFF connected light with default parameters settings.

 

Jeg vil tro at det derfor går helt fint med ikke-dimbare pærer, men at du må framtvinge en ny autoconfig når du ev. bytter til dimbar pære.

 

Dokumentasjon for Fibaroen: http://www.fibaro.com/manuals/en/FGD-212/FGD-212-EN-T-v1.0.pdf

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 7/19/2016 at 23:15, Godot said:

I det den ble aktivert kjørte den en automatisk konfigurering som bl.a. tester om lampa den styrer kan dimmes. I følge manualen er ett mulig resultat: 

Light source recognized as non-dimmable, possibility to turn ON/OFF connected light with default parameters settings.

 

Får du denne tilbakemeldingen? I loggen på HS3 eller kontrolleren du bruker? Eller ser du bare hvordan dimmimgen fungerer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 hours ago, DiderikFrom said:

 

Får du denne tilbakemeldingen? I loggen på HS3 eller kontrolleren du bruker? Eller ser du bare hvordan dimmimgen fungerer?

 

 

Lyset den er koblet til hos meg er dimbart, så jeg har ikke testet dette, refererte bare til dokumentasjonen! 

Men hvis du har veggboksen åpen mens den gjør autoconfig så er det en LED-lampe på dimmeren som gir deg status og hva den lander på av innstillinger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.