Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit termostat 999 hos Eldirekte


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt fem stykker til huset mitt og bestilt elektriker til å montere dem. Det er greit å gjøre sånt selv et sted der man bare har ansvar for seg selv, men ikke der man leier ut til andre også. :) Det er den beste prisen jeg har sett, selv ikke min lokale elektriker kunne skaffe dem billigere.

 

https://www.eldirekte.no/heatit-termostat-z-wave-hvit/cat-p/c/p10636176

 

Gratis frakt, som alltid der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xibriz, det er første gang jeg ser det. Så da slo jeg til.

 

Dennis87, jeg vet den kommer. Men jeg har funnet ut at jeg heller vil spare penger på å kjøpe fem termostater billigere enn å vite hvor mye jeg bruker på at fruen skal ha det varmt når hun står barbeint på badegolvet om morgenen! ? Det gjelder egentlig det meste, jeg bruker ikke mer strøm enn jeg er nødt til, og da trenger jeg egentlig ikke vite hva som bruker hva. Jeg vet jo at det er oppvarming om vinteren som drar klart mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mastiff skrev:

Dennis87, jeg vet den kommer. Men jeg har funnet ut at jeg heller vil spare penger på å kjøpe fem termostater billigere enn å vite hvor mye jeg bruker på at fruen skal ha det varmt når hun står barbeint på badegolvet om morgenen! 1f602.png Det gjelder egentlig det meste, jeg bruker ikke mer strøm enn jeg er nødt til, og da trenger jeg egentlig ikke vite hva som bruker hva. Jeg vet jo at det er oppvarming om vinteren som drar klart mest.

Enig med deg.

For meg er det totalforbruket som er vesentlig. 

Dessuten kan den ikke vise forbruk der den styrer kun et rele eller kontaktor. F.eks sentralfyr eller annet "tyngre" utstyr.

.....

Den første er montert og kom greitt opp i TelldusLive.

Alt ser ut til å fungere helt fint.

Den gamle gulvføleren ønsket ikke å komme ut på enkel måte så den må fortsatt "duge".

Men den har motstand på 12Ω, og ikke 10Ω som standard i HeatIt.

Heldig vis kan dette endres i setup, også via Telldus Live. Kjekt.

 

Dette fungerer så bra at noen fler er bestilt.

Må ha slike på hytta også, bare synd de ikke er to-polige. Heller ikke den nye vil være det iflg spec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått min fint opp i Node-RED også. Jeg har hatt en liggende i flere måneder, men skyndte meg å koble den til en løs strømkabel med kontakt for å sjekke at den funket med systemet, før jeg kjøpte resten. Men som du sier, kan man justere motstanden på gulvføleren. Det kan man også gjøre direkte på termostaten (egentlig kan det aller meste også gjøres der, ser det ut til).

 

Men hvorfor vil du ha topols? Det er vel ikke lenger krav om det. Er det ikke NEK 400 som gjelder nå? Så vidt jeg har sett, er det bare lys (muligens vifter, der er det noe uenighet) som er nødt til å ha topols bryter. På badet mitt er ikke alle lysene på det engang, men det er noen spotter som sitter inni veggen. Vet ikke om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mastiff skrev:

Men hvorfor vil du ha topols?

Gammel vane... 

 

Men det ser ut til at du har rett, sitat fra omtale av NEK 400: 

Det er også gjort tydeligere at der det er krav om allpolig brudd som også omfatter N-leder, gjelder dette ved frakobling.

Ved andre typer utkobling er det ikke et krav at også N-leder skal brytes.

Gjelder altså bare ved full frakobling.

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, arneolav said:

Gammel vane... 

 

Men det ser ut til at du har rett, sitat fra omtale av NEK 400: 

Det er også gjort tydeligere at der det er krav om allpolig brudd som også omfatter N-leder, gjelder dette ved frakobling.

Ved andre typer utkobling er det ikke et krav at også N-leder skal brytes.

Gjelder altså bare ved full frakobling.

 

 

Merk at teksten du viser til kun gjelder for TN-system der du faktisk har N-leder. 

Flesteparten av oss har IT-system der 2 faser benyttes til 230V.

 

Jeg er rusten i NEKen så jeg vet ikke om den likevel har lempet på kravet til brudd i alle faser for varmekabler på våtrom. Noen som har en tekst å vise til?

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TN har vel linjespenning på 400 volt, så den er det vel enda viktigere å få brutt? Eller misforstår jeg der? Etter det jeg har funnet ut skal det øverst på side 324 i NEK 400 stå en forklaring på topolet termostat. Men det fins ikke noe krav, så vidt jeg vet. Men jeg har ikke NEK-en tilgjengelig. Er det kanskje noen som har den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hillmar skrev:

Merk at teksten du viser til kun gjelder for TN-system der du faktisk har N-leder. 

Flesteparten av oss har IT-system der 2 faser benyttes til 230V.

Det har du helt rett i, stusset nok litt over at N-leder var nevnt, det gjelder jo TN anlegg.

 

Ellers finnes endel her: https://www.nek.no/standarder/faq/

 

10 timer siden, Mastiff skrev:

TN har vel linjespenning på 400 volt, så den er det vel enda viktigere å få brutt?

Du bryter ikke akkurat, men kobler mellom en leder og nøytral for å få 230volt.  (N-leder kan også være felles med jord).

I områder/land med TN nett er ofte vv-bereder koblet til 400volt. (Sparer kabel dim på det).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvem du spurte her, men Arne Olav hadde vel bare byttet ut én, og den var med gulvføler. Men jeg har sett på ouput fra enheten, og et sted viste den fire trinn. Så jeg tror faktisk at den kan styre dem også. Og den rapporterer romtemperaturen inn til OpenZWave, så den kan uten problemer brukes uten gulvføler. Man kan velge under oppsettet mellom gulvføler, luftføler og kombinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hr Kotelett skrev:

Har du byttet ut disse med sånne gode gamle 4 trinns,  0-1-2-3? Og uten gulvføler? 

 

Jeg har gjort det på vaskerommet. Brukte da ekstern romføler (termostat er på utsiden av rommet). Den legger ut og inn begge sløyfene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå datt jeg ut litt på slutten her, men har du byttet ut en 0-1-2-3 trinns med en heatit termostat og styrer 2 sløyfer?

Da regner jeg med at de er parallellkoblet?

Det er vel bare en utgang på den?

 

Jeg kommer til å få samme opplegget, men på 3 steder så er litt interessert i hvordan du løste dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, zephyr skrev:

Nå datt jeg ut litt på slutten her, men har du byttet ut en 0-1-2-3 trinns med en heatit termostat og styrer 2 sløyfer?

Da regner jeg med at de er parallellkoblet?

Det er vel bare en utgang på den?

 

Jeg kommer til å få samme opplegget, men på 3 steder så er litt interessert i hvordan du løste dette.

 

Elektriker sa i hvertfall at on/off veksler mellom begge/ingen sløyfer, så da er de nok parallellkoblet på den ene utgangen, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at ingen skal være i tvil. her er koblingene på Heatit:

 

HeatIt.jpg

HEATING (N) Heating cable connection (Neutral)

N Power connection (Neutral) 230V

L Power connection (Live) 230V HEATING

HEATING(L) Heating cable connection (Live)

PILOT Pilot signal (ECO temp)

230V FLOOR SENSOR NTC type (10, 12, 15, 22, 33 or 47kΩ). Default 10kΩ.

EXTERNAL SENSOR NTC type (10, 12, 15, 22, 33 or 47kΩ). Default 10kΩ.

 

CHOOSING A SENSOR

The thermostat has a range of choices when it comes to sensors.

To get to the menu you have to press Center (confirm) for 10 seconds, then press Right (down) once and an A shows in the display.

Then press Center (confirm) again and you can choose one of these modes, while moving up and down with buttons Left or Right.

 

A Air sensor

AF Air+Floor sensor

A2 External sensor P

Power regulator

FP Floor sensor + P regulator

F Floor sensor

When you have decided on the sensor mode you want to use, press Center (confirm) button.

If you choose F or AF and there is no floor sensor installed, Err will display in the screen.

 

.....

Hvis du har problemer, sjekk at innstillingene er rett.

Gjør det manuelt på termostaten.

Min var satt opp med A, Air sensor.

 

Ved å sende "OFF" signal går den til ECO, i praksis vil det si samme som natt-senking.

 

Dok her: http://utvikling.thermofloor.no/TFWP/wp-content/uploads/2017/08/Manual_Heatit_Z-Wave.pdf

 

Endret av arneolav
Dok og litt mer forklaring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er satt opp med luftsensor når de kommer. :) Men jeg er litt nysgjerrig: det brukes jo som nevnt ikke L/N-strøm (TN) så mye i Norge, iallfall ikke i eldre bygg. Men har det likevel noe å si hva som er L og N på selve varmekablene, eller er det akkurat som strømkablene? Logisk sett burde det vel ikke ha noe å si, siden en varmekabel egentlig bare er en strømledning med motstand som går varm når strømmen blir koblet til. Eller er jeg på jordet her? Det ville i så fall ikke være første gang... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.