Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hs3 på ESXI, Z-stick2


Anbefalte innlegg

Jeg har flyttet inn i nytt hus, og bygger meg et rack med servere i nå. 

Planen er å kjøre HS3 på ESXI viritualisert Win 10. Planlegger Z-stick2 som kontroller for Z-wave

Lurer på om noen har noen har erfaringer med dette?

 

1. Er det noen issues med Z-stick2 og ESXi? Lest litt rundtom og virker som USB ofte kan være litt kranglete med ESXI og viritualisering generelt. 

 

2. Noe jeg må tenke på ved installering av win10 og HS3PRO på ESXI? Hvordan er det med lisensiering av win10 hvis man driver å flytter/kopierer VMs ol.?

 

3. Har Z-stick2 nok rekkevidde til å nå ut av et rackskap? Regner med skapet vil blokkere ganske mye av radiosignalene, men er bare 3m ca til nærmeste Z-wave enhet med routing funksjon. Eller bør jeg ha en USB skjøteledning ut av skapet for å få «dekning»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Sleepy81 skrev:

Lest litt rundtom og virker som USB ofte kan være litt kranglete med ESXI og viritualisering generelt. 

Bingo. :)

Det beste er å sette opp en Rapsberry Pi og forwarde USB-en til HS3 derfra.

 

@ZoRaC har laget en ypperlig guide her:

 

 

46 minutter siden, Sleepy81 skrev:

Hvordan er det med lisensiering av win10 hvis man driver å flytter/kopierer VMs ol.?

Hver maskin skal i utgangspunktet lisensieres...

 

47 minutter siden, Sleepy81 skrev:

3. Har Z-stick2 nok rekkevidde til å nå ut av et rackskap?

Med RPi-løsningen er ikke dette et problem. Pi'en plasserer du så sentralt du kan. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Da skal jeg sjekke den guiden. Fungerer det stabilt? Noen anbefalinger til HW, eller funker hvilken som helst raspberry pi? (Har aldri brukt rpi før, selv om jeg har snust litt på dem av ren nysgjerrighet.)

 

Jeg har Win10 retail lisens. (Ikke OEM) Jeg skjønner at jeg ikke kan bruke flere WIN10 installasjoner på mange VMs,  samtidig, men det jeg lurte på er litt mer i løypa backup ol. 

La oss si at jeg får problem med en VM med WIN10 på, men jeg har en backup av den samme VMen. Kan jeg da bare dismounte den «trøblete» VMen, og starte backup VMen, uten at jeg får problem med lisensieringen, eller vil den backup VMen registreres som en ny maskinvare og trigge relisensiering? Kan jeg isåfall bare reaktivere win10 over nett, eller er må jeg ringe Microsoft for å få aktivert den igjen? 

 

Har testet litt ESXi i et testopplegg, men kun kjørt div Linux distroer for test, så vil ha oversikt over hvordan lisensieringe på Win10 fungerer i VMs før jeg setter igang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisensieringen er lik som hvis det skulle gjelde fysiske maskiner. Hvis du har to kliss like maskiner og flytter en harddisk fra en til en annen, så reagerer nok Windows ikke så mye på det. Med mindre du kjører begge samtidig over en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sleepy81 skrev:

Fungerer det stabilt? Noen anbefalinger til HW, eller funker hvilken som helst raspberry pi? (Har aldri brukt rpi før, selv om jeg har snust litt på dem av ren nysgjerrighet.)

 

Dønn stabilt hos meg siden jeg skrev guiden over her. :) jeg kjører på en gammel pi (Model B, eller hva den heter). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Lisensieringen er lik som hvis det skulle gjelde fysiske maskiner. Hvis du har to kliss like maskiner og flytter en harddisk fra en til en annen, så reagerer nok Windows ikke så mye på det. Med mindre du kjører begge samtidig over en periode.

Da burde det være grei skuring. Leste bare en annen plass at hver gang man lastet en VM så fikk den en ny virituel maskin-idkode, som Windows kunne tolke som at det var installert på ny hardware, men det må jo gjelde når man lager en ny VM, ikke bare fordi man starter en gamle kopi av en lik VM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

Dønn stabilt hos meg siden jeg skrev guiden over her. :) jeg kjører på en gammel pi (Model B, eller hva den heter). :) 

 

Genialt! Da er en rpi 3 på vei i posten til meg så for vi se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/10/2018 den 11.51, Sleepy81 skrev:

Jeg har flyttet inn i nytt hus, og bygger meg et rack med servere i nå. 

Planen er å kjøre HS3 på ESXI viritualisert Win 10. Planlegger Z-stick2 som kontroller for Z-wave

Lurer på om noen har noen har erfaringer med dette?

 

1. Er det noen issues med Z-stick2 og ESXi? Lest litt rundtom og virker som USB ofte kan være litt kranglete med ESXI og viritualisering generelt. 

 

2. Noe jeg må tenke på ved installering av win10 og HS3PRO på ESXI? Hvordan er det med lisensiering av win10 hvis man driver å flytter/kopierer VMs ol.?

 

3. Har Z-stick2 nok rekkevidde til å nå ut av et rackskap? Regner med skapet vil blokkere ganske mye av radiosignalene, men er bare 3m ca til nærmeste Z-wave enhet med routing funksjon. Eller bør jeg ha en USB skjøteledning ut av skapet for å få «dekning»?

 

Er i samme båt som deg. Flytter inn i nytt hus i mai, og alt skal inn i rack.

Jeg tenker også å sette opp ESXi til bla Homeseer, Unifi Controller, Plex Server ++.

 

Har du landet på HW du tenker å bruke? Selv funderer jeg på en Dell Poweredge R710 med relativt kraftige CPUer for å takle Plex. Dog noe overkill, samt at Xeon ikke er det beste valget for Plex transcoding, men prisen er jo overkommelig på disse serverne nå til dags. Har lyst til å ha det meste på en server.

 

Robert

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Poweredge R210 II som jeg dedikerer til PFSense. Ville ikke ha den virtualisert, da jeg ønsket HW skille mellom brannmur og resten av maskineriet, samt for stabiliteten sin del. Valgte den billigste serveren jeg fant brukt med HW kryptering på CPU for å kunne kjøre PFSense også i fremtiden. (De har varslet at man må ha CPU med  AES i fremtiden)

NAS har jeg Synology RS815+ og en RX415. 

For HS3, Plex server, og diverse andre ting jeg planlegger, har jeg en selvbygde server i et 4U kabinett Xeon E5 v4 og 32 GB ECC ram. Har kjørt ESXI 6.5 stabilt i et halvt år i en testbenk, så virker som den fungerer bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Poweredge R210 II som jeg dedikerer til PFSense. Ville ikke ha den virtualisert, da jeg ønsket HW skille mellom brannmur og resten av maskineriet, samt for stabiliteten sin del. Valgte den billigste serveren jeg fant brukt med HW kryptering på CPU for å kunne kjøre PFSense også i fremtiden. (De har varslet at man må ha CPU med  AES i fremtiden)
NAS har jeg Synology RS815+ og en RX415. 
For HS3, Plex server, og diverse andre ting jeg planlegger, har jeg en selvbygde server i et 4U kabinett Xeon E5 v4 og 32 GB ECC ram. Har kjørt ESXI 6.5 stabilt i et halvt år i en testbenk, så virker som den fungerer bra. 
Er vel kanskje ikke dumt med PFSense på egen HW nei. Planlegger USG i første omgang, muligens PFSense på egen server etterhvert.

Har du testet Plex på den bygde serveren enda? Hvordan CPUer er det i den?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet enda. Litt spent på hvordan transkoding går, men vi for se. 
Mer en Xeon E5-2620 V4 som står i den nå. 
Ok, takk for svar.
Gjerne kom med tilbakemelding på resultatet[emoji106]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal jeg gjøre. Blir nok et par uker til jeg er oppe å kjøre. Det beste er jo å unngå transkoding hvis man kan.

Fant en som har en litt vassere xeon på et forum og han skrev: «E5-2665 workstation can perform 4-6 1080 transcodes concurrently or just one 4K/HEVC at best.»

 

Jeg har kun et 4K display i huset og transkoder «aldri» mer en en strøm om gangen uansett, så håper min holder. :)

 

Hvis ikke blir det vel enda en dedikert maskin i racket. :D

Endret av Sleepy81
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.