Gå til innhold
  • Bli medlem
Evelen

GUIDE: Installere HA-Bridge på Ubuntu server

Anbefalte innlegg

Installasjon av HA-Bridge på Ubuntu Server

Jeg er selv helt ny på HA-Bridge, og har i skrivende stund ikke gjort annet enn å installere det, samt lagt til Domoticz i kontrollpanelet. Men da jeg ikke har funnet en eneste fullgod guide til installasjon på Ubuntu server (bare halvgode rettet mot Pi), så lager jeg en enkel steg-for-steg guide som fungerte for meg og forhåpentligvis for deg (I Linux verden er det ingen automatikk i at ting fungerer på samme måte hver gang :P Min erfaring ihvertfall.)

Tar i denne guiden utgangstidspunkt i nyeste Long-term support versjon av Ubuntu Server, og selvfølgelig siste versjon av HA-Bridge.

Del 1: Installere Ubuntu Server

Ubuntu Server 16.04.1 LTS

https://www.ubuntu.com/download/server

Installasjonen av Ubuntu Server er veldig rett frem, derfor tar jeg ikke hele den prosessen, men vil anbefale å legg til "OpenSSH Server" under installasjon der du blir bedt om å velge ekstra programvare. (Greit å ha til SSH senere).

1.png

Etter installasjon av Ubuntu Server kan det være greit å oppdatere, skriv inn følgende kommandoer:

sudo apt update
sudo apt upgrade

Del 2: Installer Java Runtime Environment

Siden HA-Bridge er en Java-applikasjon trenger du Installert Java Runtime Environment, dette installeres ganske enkelt med med følgende kommando:

sudo apt-get install default-jdk

Del 2: Installer HA-Bridge

cd ~
mkdir habridge
cd habridge
wget https://github.com/bwssytems/ha-bridge/releases/download/v5.2.0/ha-bridge-5.2.0.jar

Linken over er for gjeldende versjon, leser du denne veiledningen i fremtiden kan det være nye versjoner ute, se https://github.com/bwssytems/ha-bridge/releases for siste versjon. 

HA-Bridge skal være inne, test programvaren ved følgende kommando (rediger filnavn om nødvendig):

sudo java -jar ha-bridge-5.2.0.jar

HA-Bridge skal nå kjøre, naviger til http://<server>/ i en nettleser fra en klient i samme nettverk. Kontrollpanelet til HA-Bridge skal dukke opp. Er dette bekreftet så fortsett veiledningen.

Verdifiser at det er laget en mappe med navn "data" under "habridge" med følgende kommand:

dir

Skulle den mot formodning ikke eksistere kan du lage den med:

mkdir data

Start server på nytt, HA-Bridge vil da ikke kjøre etter omstart.

sudo reboot

Del 3: Automatisk oppstart av HA-Bridge

Jeg er ikke så glad i nano-editoren, så jeg bruker WinSCP til å logge meg rett inn på serveren slik at jeg kan redigere filen ved bruk av en normal tekst-editor.

WinSCP finnes her: https://winscp.net/eng/index.php

Åpne WinSCP og naviger til /home/<brukernavn>/habridge
Lag en ny fil "habridge.service", med følgende innhold: (merk: endre brukernavn to steder i linje 8, rediger også filnavn om nødvendig)

[Unit]
Description=HA Bridge
Wants=network.target
After=network.target

[Service]
Type=simple
ExecStart=/usr/bin/java -jar -Dconfig.file=/home/<brukernavn>/habridge/data/habridge.config /home/<brukernavn>/habridge/ha-bridge-5.2.0.jar

[Install]
WantedBy=multi-user.target

Etter filen er lagret kjør følgende:

sudo systemctl enable /home/<brukernavn>/habridge/habridge.service

Start på nytt å verifiser at HA-Bridge starter

sudo reboot

Del 4: Problemer med å lagre konfigurasjon?

Denne steget er kanskje ikke nødvendig for alle, men jeg hadde problemer med at alle endringer jeg gjorde i kontrollpanelet til HA-Bridge ikke ble lagret, f.eks det å legge til enheter.

Det fikset jeg på ved først å stoppe HA-Bridge via web-grensesnittet i menyen Home -> Bridge Control -> Bridge Stop

Navigerte deretter til /home/<Brukernavn>/habridge/data med WinSCP og redigerte følgende i filen "habridge.config":

Fra "upnpdevicedb":"data/device.db" Til "upnpdevicedb":"/home/<brukernavn>/habridge/data/device.db"

Fra "upnpgroupdb":"data/group.db" Til "upnpgroupdb":"/home/<brukernavn>/habridge/data/group.db"

Fra "configfile":"data/habridge.config" Til "configfile":"/home/<brukernavn>/habridge/data/habridge.config"

Det jeg gjorde var altså å legge til full sti for filene det vises til.

NB: Jeg opplevde å ikke kunne redigere filen direkte, jeg kopierte den, redigerte kopien, slettet orginalen og kopierte så over den redigerte versjonen. Det eksisterer sikkert en mer elegant måte å gjøre det på.

Lykke til. Nå starter lekingen for min del.

5aa5457e726d9_Utennavn.png.dd4aefe24d23490e18d16b7dfcbf73d4.png

Kilder:

https://github.com/bwssytems/ha-bridge/blob/master/README.md
https://www.domoticz.com/wiki/Alexa#Install_HA-bridge
https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-install-java-with-apt-get-on-ubuntu-16-04

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/1027-guide-installere-domoticz-på-ubuntu-server/

http://xbmcnut.blogspot.no/2016/10/installing-ha-bridge-on-your-raspberry.html

https://github.com/bwssytems/ha-bridge/issues/214

Endret av Evelen
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av [space]
      Hei!

Jeg hadde en stund en ide om hva jeg skulle ha, men nå er jeg usikker igjen...

Hva vil jeg oppnå:
      Hovedsaklig styring av lys, automatisk, med fjernkontroll og brytere

Hva har jeg fra før:
      -Google Home
      -Google Home Mini

-En del Ikea Trådfri pærer
      -Ikea Trådfri hub
      -Ikea Trådfri fjernkontroll/"puck"

-En del Philips Hue pærer
      -Philips Hue Hub
      -Philips Hue fjernkontroller. 2x "Stick"og en sånn puck.

-Home Assistant på Raspberry Pie (må settes opp på nytt eventuelt)

Hva vil jeg oppnå -mer detaljert:
      -Kunne skru av alt lys med en bryter, i tillegg til via Google Home/stemmekommando og fra GUI på tablet/mobil/pc/mac
      -Kunne skru av/dimme enkelte lys med bryter
      -Lys av og på med automasjon
      -"Scenes"

-Se låsstatus (Yale doorman) (Se når barna låser seg inn)
      -Se garasjedørstatus
      -Overvåkningskamera

Alt dette her (lysene) fungerer jo bra om en kjører Hue eller Ikea over hele linja, men det begrenser lyskildene en del. I tillegg er det dyrt med 4x smarte GU10 i alle spotlamper osv.
      Altså lukter jeg på noe å erstatte veggbryterne med, som kan skru av/på lys.
      Noen må også kunne dimmme.
      I tillegg til at det skal fungere sammen med Hue og Trådløs.

1. etasje:

Yttergang
      -Taklys (må kjøpe ny)

Gang
      -Taklys (må kjøpe ny)

Bod
      -Taklys (GU27)
      -kanskje bevegelsessensor?

Bad
      -Downights og speillys

Kontor
      -Spotskinne (GU10)

TV-stue
      -Taklys (GU27)
      -Leselys (koble til med smartplugg)

Spisestue
      -Taklys (GU27)
      -Lampe på skap (GU27)
      (Taklys i TV-stue og spisestue er på dobbeltbryter)

Kjøkken
      -Taklys spottlampe (GU10) + taklys (GU27) på samme bryter
      -Benkebelysning (Lysrør og led. Byttes ut?)

2. etasje:

Trappeoppgang
      -Spotskinne (GU10)

Bad
      -Speillys (LED) og taklys (GU27) på samme bryter
      -Dette bør kunne delvis stå på på natta, men av på dagtid.

Soverom
      -Spotskinne (GU10)

Soverom
      -Spotskinne (GU10)

Garderobe
      -Spotskinne (GU10) (Tenker kanskje bytte ut den med en plafond, eller singel GU27)
      -Ikea skapbelysning (Kan kjøpe Trådfri til dem)

Oppsummert
      Tenker jeg kan bruke Philips Hue i alle GU27 i stuene og kjøkken.
      I spotlampa i taket på kjøkkenet kan jeg bruke 4 Trådløs GU10 fra Ikea. (Funker bra på Hue bortsett fra color temp + dimming samtidig, noe som er utrolig irriterende)
      Benkebelysningen er jeg usikker på, men har lurt på Hue ledlist.
      Leselyset tenkte jeg plugge i en Ikea adapter, eventuelt Osram. Noe som er Huekompatibelt.

Da er på en måte oppholdsrommene dekket av Hue. Spørsmålet er hvordan få resten av huset inn i det opplegget?

Klarer jeg få Hue fjernkontrollen til å styre veggbrytere, via en eller annen hub og z-wave/zigbee f.eks?

Hvilke brytere bør jeg i så fall velge?

Går helt i surr nå.
    • Av Bendik
      Jeg har en Popp Strike lock control (https://www.popp.eu/products/actuators/strike-lock-control/ ) som jeg sliter med å installere.
      Inne så har vi i dag en manuel trykk knapp som når man trykker inn kobler to ledninger som "buzzer" mens låsen er åpen.

Noen som har erfaring med å installere dette? Jeg har forsøkt å installere den, men ikke fått det til.
      Jeg tenker i første omgang bruke batteri.

Tenkte jeg kunne parallell koble det slik at manuell knapp ville virke som normalt.

• Av Rune M. Andersen
      3D-printet adapter for Philips Hue-dimmer, som passer både ELKO RS16 og ELKO Plus dekk/kombinasjonsrammer.

Bruker to plasser og kan f.eks. brukes til å montere dimmer sammen med eksisterende bryter, ved å bytte fra enkel til 3-hullramme. Andre kombinasjoner er også mulig, så lenge man har to sammenhengende ledige plasser.

Plass til to 15 mm magneter som limes inn fra baksiden. Magnetene fra den originale festeplaten kan gjenbrukes. Adapteren klipses på plass i rammen. Lim, tape eller skruer er ikke nødvendig.

Jeg lager også en variant med forsenkede 3 mm skruehull.
      Denne er nyttig hvis:
      - veggen er ujevn slik at rammen ikke blir liggende pent inntil.
      - adapter + ramme skal brukes som blindlokk (6 cm hullavstand, passer standard veggbokser med vridbar festering).
      - adapter + ramme skal monteres direkte på veggen.

Husk i så fall å spesifisere at du vil ha skruehull ved bestilling

Eksempel på rammer:
      https://www.elektroimportoren.no/kombinasjonsplate-3-hull-rs16-l573-hvit-elko/1411703/Product.html?Event=pathlist
      Clas Ohlson og Jula fører også ELKO-rammer.

Etter å ha testet flere forskjellige plastfabrikanter, blir nå alle adaptere laget i en farge som ligger veldig nærme RAL 9010, som er fargen ELKO bruker.
      Jeg vektlegger best mulig overflatefinish, og god passform når jeg designer og printer. Alt 3D-printes på en Original Prusa i3 MK2.

Kjøper betaler frakt. Varen sendes i boblekonvolutt.
      Kan alternativt hentes på Frei i Kristiansund.

Fraktpriser:
      - 1 stk: 30 kr
      - 2-5 stk i samme konvolutt: 60 kr
      Forhåndsbetaling via Vipps.

OBS:
      - Philips Hue dimmer, magneter eller ELKO-ramme medfølger ikke.

• Av Rufus
      Jeg ønsker å få til en virtuell device for alle vinduer, og en for dørene. Denne skal oppdateres med hvilke vinduer/dører som er åpne til en hver tid. Eventuelt om alle er lukket.
      Scripting er jeg ganske fersk med, så det har blitt litt copy paste fra her inne samt homeseer forumet.
      Fant et script som skal gjøre akkurat det jeg trenger, men jeg får warning i loggen :
      VB.Net script exception(0), re-starting: Object reference not set to an instance of an object

Noen som har noen tips, er det noe åpenbart jeg har misset her?
      Til info så har jeg oppdatert scriptet med mine devicer
      Jeg kjører forøvrig HS3 på Raspbian.
      ' these are the virtual devices to be updated by the script '423 Windows '424 Doors 'Use the reference ID of the door or window sensor devices in the arrays below Public Sub Main(ByVal Parms as Object) Dim array_windows() as string = {"221", "217", "215", "213", "211"} Dim array_doors() as string = {"219", "209"} Dim windows_count as integer = 0 Dim window_name as string = "" Dim wstr as string = "" Dim doors_count as integer = 0 Dim door_name as String = "" Dim dstr as string = "" Dim dv as Object End Sub 'Using 2 subs, one for doors and the other for windows 'WINDOWS Sub windows(ByVal Parms as Object) Try windows_count = 0 window_name = "" wstr = "" for each devw as string in array_windows 'hs.writelog("Array", "Window " & window_name & " | Value " & hs.DeviceValue(devw)) if hs.DeviceValue(devw) = 1 then windows_count = windows_count + 1 dv = hs.GetDeviceByRef(devw) window_name = dv.Name(hs) wstr = wstr & window_name & ",<br>" hs.writelog("DoorWindow", window_name & " Open") 'hs.writelog("DoorWindow", array_windows) end if next If windows_count > 0 then hs.SetDeviceValueByRef(423,100,true) hs.SetDeviceString(423, wstr,true) Else hs.SetDeviceValueByRef(423,0,true) hs.SetDeviceString(423, "Alle vinduer lukket",true) End If hs.writelog("DoorWindow", "Window Count: " & windows_count) Catch ex As Exception hs.WriteLog ("DoorWindow", "Error: " & ex.Message) End Try End Sub 'DOORS Sub doors(ByVal Parms as Object) Try doors_count = 0 door_name = "" dstr = "" for each devd as string in array_doors 'hs.writelog("Array", "Door " & door_name & " | Value " & hs.DeviceValue(devd)) if hs.DeviceValue(devd) = 1 then dv = hs.GetDeviceByRef(devd) door_name = dv.Name(hs) doors_count = doors_count + 1 dstr = dstr & door_name & ",<br>" hs.writelog("DoorWindow", door_name & " Open") end if next If doors_count > 0 then hs.SetDeviceValueByRef(424,100,true) hs.SetDeviceString(424, dstr,true) Else hs.SetDeviceValueByRef(424,0,true) hs.SetDeviceString(424, "Alle dører lukket",true) End If hs.writelog("DoorWindow", "Door Count: " & doors_count) Catch ex As Exception hs.WriteLog ("DoorWindow", "Error: " & ex.Message) End Try End Sub  
    • Av Reidar Gjertsen
      Hei,
      Jeg er veldig ny til hjemmeautomasjon ennå, men har veldig stor interesse for det!
      Planen var å begynne litt i det små med noen Fibaro Wall Plugs og litt Philips Hue lys.
      Jeg synes Fibaro sin Home Center app ser veldig gammeldags og kjedelig ut, men har ikke sett på så mange andre.

Da jeg googlet litt kom jeg frem til Fibaro, Homey og HomeSeer. 
      Jeg antar at alle disse kan styre alt fra Fibaro og Philips Hue, men har dere noen tanker om hvilken som er enklest og mest brukervennlig app?

Tar i mot alle tips jeg kan få
  • Opprett ny...