Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Minnekort til rpi?


Øyvind

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde litt research da jeg hadde problemer med korrupte kort.

Da ble det flere steder advart mot SanDisk Extreme, som var kortet jeg brukte. Samsung EVO blir stadig dratt fram som bra. Etter at jeg byttet til EVO (og samtidig kjøpte original strømforsyning til RPI3, vel å merke) har jeg ikke hatt problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hilmar skrev:

(og samtidig kjøpte original strømforsyning til RPI3, vel å merke)

Det kan muligens ha vært det springende punktet, etter min erfaring. Har også hatt problemer med minnekort, også EVO, men med skikkelig strømforsyning ble det orden på sakene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen utfordring med SD kort er hvilken cluster size (Allocation unit size) man skal bruke ved formattering.

For om man ser på den orginale NOOBS kortet, så er size 4096Bytes, mens dersom man bruker SD card formatter så velger den 32KB.

Jeg skal ikke mene noe om hva som er riktig, men forrige gang jeg formatterte så brukte jeg windows format, og valgte 4096Bytes.

 

Dette har litt å bety for hastigheten av SD kortet, og for å unngå korrupthet i kortet.

Men som sagt , jeg vet fortsatt ikke hva som er riktig.

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva slags filer du legger på kortet. Store blokkstørrelser er bra hvis man hovedsaklig har store filer, men det blir mye bortkastet plass på små filer.

F.eks hvis du har 32 KB cluster og 1 KB filer, så blir 31 KB ubrukt for hver fil.

Et problem med FAT filsystemet er at det er begrenset antall blokker, så når størrelsen på kortet øker må også blokkstørrelsen øke. NTFS har i praksis ikke det problemet, så der bruker man alltid 4 KB blokker (men er ikke dermed sagt at man skal bruke NTFS på SD kort).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hårek skrev:

Det kommer an på hva slags filer du legger på kortet. Store blokkstørrelser er bra hvis man hovedsaklig har store filer, men det blir mye bortkastet plass på små filer.

F.eks hvis du har 32 KB cluster og 1 KB filer, så blir 31 KB ubrukt for hver fil.

Et problem med FAT filsystemet er at det er begrenset antall blokker, så når størrelsen på kortet øker må også blokkstørrelsen øke. NTFS har i praksis ikke det problemet, så der bruker man alltid 4 KB blokker (men er ikke dermed sagt at man skal bruke NTFS på SD kort).

Vil det i praksis si at for eksempel 32 KB cluster size er bedre for holdbarheten til et SD Kort , men at mer plass går til spille, dersom man har små filer?

Har prøvt å google hva som er best for eksempel 8 GB og 16 GB SD kort til Raspberry Pi, men finner ikke helt svaret, annet enn at mangen får korrupte kort dersom man har feil innstillinger.

Ang SD formatter, så kan jeg forstå at den velger høy cluster size for eksempel kort som brukes i Foto kamera, men er usikker på det med linux. 

Jeg valgte i alle fall å teste med 4 KB cluster size på et 8GB SD kort, da noen mente at dette var standard for NOOBS kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.