Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Varmestyring av panelovner og noen andre ting


larskheg

Spørsmål

Hei!

Jeg har blitt bitt av basillen med z-vawe, og har nylig gått til innkjøp av Fibaro Home Center Lite.

Den nye strømmåleren kom i hus, og tenkte at jeg må dermed få kjøpt noe til varmestyring. Budsjettet er litt begrenset for tiden, så må bygge ut systemet etterhvert.

 

Trinn 1: Varmestyring

Tenkte å begynne med 4 panelovner og 1 varmepumpe (Mitsubishi).

Ut i fra hva jeg har funnet ut, kan jeg styre ovnene med en wall plug, slik at jeg kan få til nattsenking osv.

 

Trinn 2: Røykvarslere:

  • Har 5 CLSF røykvarslere som er seriekoblet. Er det mulig å få dem inn i systemet med Fibaro? For da kan fibaro sende sms hvis alarmen går og vi ikke er hjemme?
  • Forstod at det kom an på hvilke protokoller de bruker, men hvordan kan jeg finne ut av det?
  • På Fire-angel røykvarsleren, må du ha en z-wave modul på alle, eller bare på noen?

 

Beklager, sikkert litt basic spørsmål, men nyttig å få høre noen erfaringer når en skal investere en del i det over tid ;)

 

20180312_210438.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
33 minutter siden, larskheg skrev:

Hva er forskjellen mellom Wall Plug 2 (Wall Plug 2 FGWPF-102 på https://www.prisjakt.no/product.php?p=3119771 og den som slutter med ZW5 https://www.prisjakt.no/product.php?p=4083996? Evt noen andre som anbefales?

Trodde det var den samme...

 

33 minutter siden, larskheg skrev:

Lønner det seg å kjøpe produktene på nett i utlandet? (Da er det europeisk frekvens en må sjekke?)

Nja.... det kommer fort frakt og moms på slike varer, og siden du uansett stort sett må handle i Europa, så skal det litt til at det blir billigere. Noen tar sjansen på plugin-utstyr fra f.eks. AliExpress, men det har jeg store problemer med å anbefale. Til nøds batteridrevne produkter...

 

41 minutter siden, larskheg skrev:

Denne kan brukes til å styre varmepumper? https://www.prisjakt.no/product.php?p=4625494 Noen erfaringer med det?

Den kan brukes, ja. Litt arbeid å sette opp, men det er fint mulig. :)

 

42 minutter siden, larskheg skrev:

Har 5 CLSF røykvarslere som er seriekoblet. Er det mulig å få dem inn i systemet med Fibaro? For da kan fibaro sende sms hvis alarmen går og vi ikke er hjemme?

Dette er "standard" KD-101 varslere, bruker det selv. De går på 433 MHz. Ikke mulig å få inn i Fibaro Home Center så vidt jeg vet, men mulig du kan gå omveien om Domoticz (f.eks.). Da trenger du en RFXtrx433.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
50 minutter siden, larskheg skrev:

Tenkte å begynne med 4 panelovner og 1 varmepumpe (Mitsubishi).

 

Husk å ta vare på alle kvitteringer - også for HC Lite! Innen 12 mnd sender du så inn en søknad til Enova og får refundert 20% på alt som er relatert til varmestyringen! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har et opplegg for varmestyring som ligner på det du ser for deg. 2 varmepumper og 5 panelovner. Jeg bruker Remotec ZXT-120 for å styre varmepumpe (5 år gammel Panasonic). Koblet på strøm med usb og har fungert fint i 4 mnd. Har sett at Proshop selger en denne "rebrandet" som zipato til en litt lavere pris : https://www.proshop.no/Smart-Home/Zipato-IR-extender/2555069

Remotec har også en temperatursensor, men den er ikke så veldig nøyaktig. Har 1 grads celsius oppløsning. Jeg bruker Philio batteridrevet multisensor (temp, lys, bevegelse) og Aeotec multisensor på USB. Sistnevnte fremstår som nøyaktig og stabil. Philiosensorene fikk jeg takk i til litt under 400,- pr stk, "rebrandet" som Telldus!: Ser at prisen har gått opp nå: https://www.prisjakt.no/product.php?pu=3764104

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Gizmo skrev:

Har et opplegg for varmestyring som ligner på det du ser for deg. 2 varmepumper og 5 panelovner. Jeg bruker Remotec ZXT-120 for å styre varmepumpe (5 år gammel Panasonic). Koblet på strøm med usb og har fungert fint i 4 mnd. Har sett at Proshop selger en denne "rebrandet" som zipato til en litt lavere pris : https://www.proshop.no/Smart-Home/Zipato-IR-extender/2555069

Tusen takk for tips! 

Siden jeg er helt ny i dette: En IR-extender vil kunne sende ferdig programmerte signaler til varmepumpen fra kontrollsystemet? Er det noen temperaturmål i denne? Er denne vanskelig å sette opp?

3 timer siden, Gizmo skrev:

Remotec har også en temperatursensor, men den er ikke så veldig nøyaktig. Har 1 grads celsius oppløsning. Jeg bruker Philio batteridrevet multisensor (temp, lys, bevegelse) og Aeotec multisensor på USB. Sistnevnte fremstår som nøyaktig og stabil. Philiosensorene fikk jeg takk i til litt under 400,- pr stk, "rebrandet" som Telldus!: Ser at prisen har gått opp nå: https://www.prisjakt.no/product.php?pu=3764104

 

Er det mulig å sende signaler tilbake til kontrollsystemet og feks overkjøre temperaturen i 12 timer? Eller må all justering av temperatur da skje via app?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, larskheg skrev:

En IR-extender vil kunne sende ferdig programmerte signaler til varmepumpen fra kontrollsystemet? Er det noen temperaturmål i denne? Er denne vanskelig å sette opp?

Ja.  ZXT-120, sender IR signaler til varmepumpen og snakker z-wave med kontrollsystemet. Jeg kjører Homeseer, men antar (og kan ta feil!) at det fungerer med Fibaro Lite.  ZXT-120 må fortelles hvilken varmepumpe du har slik at den sender riktige IR signaler. Det kan enten gjøres ved å definere en parameter via settings, alternativt kan man mulighet for å "lære den" riktig IR koder. Jeg bruker den første løsningen. Den eneste som er knotete er at parameterlisten ikke forteller deg nøyaktig hvilken parameterverdi du skal bruke for din varmepumpemodell. Istedenfor er det en liste på 3-10 verdier knyttet til hver varmepumpeprodusent. Så da må man enten google eller prøve og feile - eller begge deler... Ved feil parameterverdi vil pumpen enten ikke respondere eller gjøre helt feil ting. Hos meg funket det på andre forsøk og har siden fungert knirkefritt. Se manualen og listen over parametere hos Tronika (last ned taben) https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/33-vp-ir-extender-zxt120.html

 

1 time siden, larskheg skrev:

Er det mulig å sende signaler tilbake til kontrollsystemet og feks overkjøre temperaturen i 12 timer? Eller må all justering av temperatur da skje via app?

 

Var kanskje litt utydelig på det jeg skrev der. ZXT-120 har også en temperatursensor. Den sender signaler tilbake til kontrollsystemet, siden jeg har koblet til med strøm fra USB så sender den en temperaturrapport så ofte som jeg vil. Men temperaturmåleren har ingen direkte funksjon for styringen av varmepumpen. Det er bare en bonusfunksjon som du jo kan bruke, eksempelvis til å la Fibareosystemet sende beskjed til ZXT-120 om hva varmepumpen skal gjøre. Jeg gjør ikke det, men jeg har litt lavere ønsket temperatur for varmepumpen om natten og når vi ikke hjemme. Det er automatisk definert gjennom husets status. En fin ting med det er at andre beboere i huset kan overstyre automatikken ved å bruke den gamle fjernkontrollen til varmepumpen, automatikken slår så inn igjen neste gang huset skifter modus til natt/morgen. Hovedgevinsten med ZXT-120 synes jeg er å kunne ha lav temperatur når vi er borte i flere dager og samtidig godt varmt hus ved hjemkomst! Da bruker jeg førebels en app, booster varmen før avreise fra hytta. 

 

Ulempen med ZXT-120 og andre IR løsninger er at kommunikasjonen er enveis. Homeseer/Fibaro systemet sender jo beskjed om hva som skal skje til ZXT-120, og ZXT-120 kvitterer med at beskjed er mottatt og IR signal sendt. Men varmepumpen sender ikke beskjed tilbake om hva den driver med og hvilke verdier den faktisk kjører etter. Så du vet ikke sikkert om varmepumpen faktisk har endret modus/temperatur for du får ikke avlest hva slags temperatur/modus varmepumpen faktisk opererer etter. Derfor har jeg valgt å montere ZXT-120 skikkelig fast et sted hvor den er god sikt til pumpen og slik at det ikke kan komme noe i veien for siktlinjen, samt kjøre den på USB strøm. Akkurat dette er den store fordelen med å gjøre slik: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Byttet akkurat ut min Remotec ZXT-120. Ble brukt mot SmartThings, og enheten ga meg ikke mulighet til å gå lavere enn 19 grader på Cool.

Sensibo Sky var i drift etter 5 minutter og styrte alle funksjoner perfekt. Eneste ulempa er at den er avhengig av cloudtjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.