Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips til HS3 og live strømforbruk


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har nylig bestemt meg for å gå over til Tibber som strømleverandør, mye for å begynne prosessen med å forberede meg på effekttariff (eller hva det ender opp med å bli) en gang i fremtiden. For å kunne utnytte fremtidens prismodell mest mulig, ser jeg at det vil kreve tilgang til to ting: priser for døgnets timer, og det til enhver tid gjeldende strømforbruk. Dette for å kunne redusere forbruk når prisen er høy, eller redusere forbruk når man går over det effekttaket man abonnerer på. Jeg regner med at de fleste av dere allerede har begynt å tenke på dette, og jeg ser det diskuteres litt.

 

Priser får jeg fra Tibber. Ser til og med det har kommet en plugin for det.

 

Men det jeg ikke klarer å finne et svar på er, hvordan klarer dere å få live strømforbruk inn i Homeseer? Jeg ser bare noen alternativer, og ingen av dem virker særlig ideelle, er det noe jeg overser?

 

  1. Jeg har AMS-måler (BKK), men antar at denne kun vil rapportere strømforbruk pr time etterskuddsvis til Tibber en eller annen gang i fremtiden, trolig en gang pr uke nå. Dette vil ikke kunne brukes til å proaktivt redusere forbruket.
  2. AMS-måler har HAN-interface. Jeg finner bare en modul som kan få data trådløst over i en annen løsning, og denne benytter zigbee. Jeg har Z-wave og rfxcom. Ser noen av dere diskuterer lesing av HAN-interface, men til nå ser dette ut til å kreve prosessering gjennom flere(?) software-løsninger før det kan mates inn i HS3, noe som krever komplisert oppsett og programmering, sikkert en raspberry også.
  3. Inntil nylig hadde jeg tenkt å investere i en NorthQ-måler. Ser nå at denne bare rapporterer målerstand, hvert 15 minutt. Kan selvfølgelig da beregne forbruk utfra dette, men en oppløsning på 15 minutt virker for unøyaktig, hadde håpet å ihvertfall komme under minuttet i frekvens. Noen som vet om oppdateringsfrekvens her kan settes til feks 60s, og hva batterilevetiden blir med det?
  4. Smappee; ser fancy ut, forholdsvis lett å installere, ser noen har laget script som henter data direkte fra smappee på det lokale nettverket. Men har også sett informasjon online om at det ikke lenger er mulig å hente lokalt. Data må hentes fra skyen nå, men ikke funnet noen som henter data fra smappee sky og inn i HS3. Noen som vet?
  5. Diverse målere med klammer, eller for montering i DIN-skinne. Disse krever strøm, og jeg har ikke veldig lyst til å finne en elektriker som er villig til å montere noe slikt i sikringsskapet.
  6. Efergy trådløs måler (Clas Ohlson). Denne viser gjeldende forbruk på en display, trådløs overføring fra sikringsskap over 433mhz, men lukket protokoll så umulig å få data inn i HS3?

 

Hvilke løsninger benytter dere egentlig? Er det noe jeg har oversett? For meg virker ingen av løsningene gode nok til å satse på. Bør jeg bare sitte rolig i båten og vente til det kommer en ordentlig løsning for å få data fra HAN-interface over i HS3? Det kan jo fort ta både ett år eller to. Hadde aldri trodd det skulle by på noen særlig utfordring å få en live strømmåler på veggen, det hadde man jo på 50-tallet, men nå virker det nesten umulig uten ukevis med forskning og programmering.

 

Sorry, ble litt lang rant dette. Hvilke vei videre anbefaler dere meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, henningl skrev:

Diverse målere med klammer, eller for montering i DIN-skinne. Disse krever strøm, og jeg har ikke veldig lyst til å finne en elektriker som er villig til å montere noe slikt i sikringsskapet.

 

Jeg har kjøpt en EmonTX v3.4 og en EmonESP. Den har klammer, men krever strøm. Dessverre har prosjektet mitt strandet litt, for den fungerer ikke på IT-anlegg... :( kommer trolig en ny firmware for det etter hvert.

 

Å få montert stikk i sikringsskapet er ikke noe problem - min elektriker satte inn en DIN-stikkontakt. :) 

 

26 minutter siden, henningl skrev:

AMS-måler har HAN-interface. Jeg finner bare en modul som kan få data trådløst over i en annen løsning, og denne benytter zigbee. Jeg har Z-wave og rfxcom. Ser noen av dere diskuterer lesing av HAN-interface, men til nå ser dette ut til å kreve prosessering gjennom flere(?) software-løsninger før det kan mates inn i HS3, noe som krever komplisert oppsett og programmering, sikkert en raspberry også.

 

Jeg kommer nok til å gå for denne. Enkleste måte er vel å kjøpe en MBus-USB-sak. Kan plugges i pcen som kjører HomeSeer og mate data inn i HS. Må da legge en kabel fra måleren og bort til PCen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok også til å gå for en MBus sak mot en NodeMCU eller liknende, men nettleverandøren sier porten ikke åpnes før neste år.

Så frem til da, så går jeg nok heller for å måle forbruket på alle oppvarmingskilder separat, enten med mikromduler med strømmåling eller batteridrevne strømmålere med klammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Smappee, og har kun klart å hente fra skyen. Henter ned 5-minuttsdata via API hvert 5. minutt. App'en på telefonen henter ned instantan-data, men det ser ikke ut til å være tilgjengelig i API.

 

Kommer til å gå for en hjemmemekket løsning for å lese av instantan-data fra HAN-port. En Raspberry eller en NodeMCU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, henningl skrev:

@berland: Kan du fortelle litt mer om Smappee integrasjonen din? Hvilke data får du? Hvordan har du teknisk løst å hente data fra API? Det er vel ingen plugin tilgjengelig?

 

Du må få deg en API-nøkkel hos Smappee support, og så kan du laste ned https://github.com/EnergieID/smappy

 

Gitt dette, så har jeg følgende Python-kode som kjører hvert 5. minutt, det kontakter Smappee-skyen og plukker ut siste 5-minuttsdata og publiserer det over MQTT.

import smappy
import datetime
import sys
import paho.mqtt.client as mqttclient

mysmappee = smappy.Smappee('xxxuserxxx', 'xxxapikeyxxx')

mysmappee.authenticate('xxxuserxxx', 'xxxsmapppeepasswordxxxx')

locationid = mysmappee.get_service_locations()\
    ['serviceLocations'][0]['serviceLocationId']

epoch = datetime.datetime.utcfromtimestamp(0)

def unix_time_millis(dt):
    return int((dt - epoch).total_seconds() * 1000)

now = unix_time_millis(datetime.datetime.utcnow())
fiveminago = unix_time_millis(datetime.datetime.utcnow() \
    - datetime.timedelta(minutes=15))

consumptiondict = mysmappee.get_consumption(locationid,
    fiveminago, now, 1)

fiveminusage = int(consumptiondict['consumptions'][0]['consumption']*12)

client = mqttclient.Client()
client.connect('localhost', port=1883)
client.publish(topic='smappee/total/5min', payload=str(fiveminusage))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.