Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dynamisk HUE-belysning


Okstad

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gode inputs på hvordan dette kan løses?

 

Jeg installerer HUE-spotter i alle tak og ønsker en logikk som gir en dynamisk lysprofil. Så langt har jeg lekt med ulike Scenes i JowiHue, men det er ikke (så vidt jeg klarer å finne ut av) muligheter til å benytte Scenes for å oppnå det jeg ønsker.

 

Målet er å skape en automatikk som løser følgende:

 

  • Philips HUE motion sensor, plassert i vindu, fungerer som LUX-meter. Utendørs lysnivå avgjør lysstyrke på HUE-profil.
  • Klokkeslett avgjør fargetemperatur, altså hvor hvitt/varmt lyset skal være. Morgen og kveld skal ha varm belysning, og kaldere på dagen når det er lyst ute.
  • Overgangene mellom ulik lysstyrke og fargetemperatur skal helst være gradert. Ingen plutselige og merkbare "hopp" 

 

Bare for å komplisere ytterligere:

Alle rom/soner har egen dimmerbryter som skal kunne overstyre aktuell lysverdi. Man skal altså kunne dimme opp/ned lyset i et individuelt rom om man ønsker. Ved å slå av/på bryteren, skal rommet falle tilbake til den dynamiske profilen og igjen følge øvrig belysning.

 

Regner med det må noe scripting til for å komme i mål med dette. Om noen har input eller eksempler på lignende løsninger hadde jeg satt pris på tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en del Z-wave-utstyr kan du sette en parameter som bestemmer hvor lang tid en bytte av farge eller dimming skal skje. For enkelte hendelser setter jeg denne parameteren til et høyt tall, setter på lys, og deretter tilbakestiller parameteren.

 

Har man denne muligheten med Zigbee/Hue? 

 

 

Ikke relatert spørsmål: Hvor stor "range" er det på Lux-måleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Moskus said:

Har man denne muligheten med Zigbee/Hue? 

 

Enten du bruker JowiHue eller styrer direkte med JSON API'en til Hue Bridge, kan du angi "Transition Time".

 

Trådstarter: Jeg gjør dette med Hue, men det har krevd relativt omfattende custom skripting. Jeg bruker bash (kjører HS3 Linux). Diverse skript kjører hvert 15. min, og justerer lysstyrke og fargetemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rangen på Hue-sensoren virker å være verdier fra 0-51.000

 

image.png.ac6f5dff6b69dea56f7550fa896ab4b2.png

 

13 minutes ago, DiderikFrom said:

 

Enten du bruker JowiHue eller styrer direkte med JSON API'en til Hue Bridge, kan du angi "Transition Time".

 

Trådstarter: Jeg gjør dette med Hue, men det har krevd relativt omfattende custom skripting. Jeg bruker bash (kjører HS3 Linux). Diverse skript kjører hvert 15. min, og justerer lysstyrke og fargetemperatur.

 

 

Ja, man kan definere "transition time" i JowiHue som fungerer fint for hver Scene.

 

Begynte å lage individuelle regler for hvert rom/sone og egne JowiHue Scenes for hver "setting" (10 ulike grader av LUX etc..) Det blir fort veldig uoversiktelig med ekstremt mange Scenes og variabler. Jeg kunne tenkt meg en "overordnet" Scene som følger alle disse reglene og som de ulike lysgruppene kan meldes inn og ut av - uavhengig av hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Okstad said:

Begynte å lage individuelle regler for hvert rom/sone og egne JowiHue Scenes for hver "setting" (10 ulike grader av LUX etc..) Det blir fort veldig uoversiktelig med ekstremt mange Scenes og variabler. Jeg kunne tenkt meg en "overordnet" Scene som følger alle disse reglene og som de ulike lysgruppene kan meldes inn og ut av - uavhengig av hverandre. 

 

Jeg har lagd et skript som kjører per lyskilde (ev. gruppe). Skriptet kjører hvert 15. min. Det starter med å sjekke om pærens status er det samme som skriptet sist satte det til. Dersom det ikke er match, betyr det at noen har justert lyset manuelt, og skriptet vil dermed ikke justere noe. Dersom det er match, vil lysstyrke (jeg synes det fungerer best med lysstyrke ute) og tid brukes til å definere fargetemperatur og lysstyrke. Dette kan man gjøre så komplekst man vil, men jeg synes for de fleste lyskildene at det er best med få nivåer. De fleste lyskildene justerer jeg bare i henhold til etter/før solnedgang, mens på andre trengs finjustering ut fra lux og tid &c.

Her tror jeg ikke man kan finne noen enkel standard, men bare må starte, og bruke litt tid på å justere nivåene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, DiderikFrom said:

 

Jeg har lagd et skript som kjører per lyskilde (ev. gruppe). Skriptet kjører hvert 15. min. Det starter med å sjekke om pærens status er det samme som skriptet sist satte det til. Dersom det ikke er match, betyr det at noen har justert lyset manuelt, og skriptet vil dermed ikke justere noe. Dersom det er match, vil lysstyrke (jeg synes det fungerer best med lysstyrke ute) og tid brukes til å definere fargetemperatur og lysstyrke. Dette kan man gjøre så komplekst man vil, men jeg synes for de fleste lyskildene at det er best med få nivåer. De fleste lyskildene justerer jeg bare i henhold til etter/før solnedgang, mens på andre trengs finjustering ut fra lux og tid &c.

Her tror jeg ikke man kan finne noen enkel standard, men bare må starte, og bruke litt tid på å justere nivåene.

 

Interessant! 

Finnes det mulighet for å legge grupper i grupper? Og eventuelt lage regler som melder lys inn og ut av grupper?

I så fall kunne man jo hatt en Schedule (Easy Trigger) som definerer ulike jowiHue scenes for en gruppe (med variabler for utelys) - for så å melde de andre gruppene inn og ut etter ønske..

 

...haha. mulig jeg har rotet meg inn i en ulogisk retning her..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Okstad said:

 

Finnes det mulighet for å legge grupper i grupper? Og eventuelt lage regler som melder lys inn og ut av grupper?

 

 

Meg bekjent finnes ikke noe slikt. Ev. tror jeg du må skripte det selv. Igjen tror jeg der er fornuftig å gjøre dette så enkelt som mulig for å unngå en lang rekke kompliserte regler. Jeg finner også at jeg ønsker forskjellig innstilling på forskjellige lyskilder (om det da ikke er mange lyskilder i f.eks. en lysekrone e.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.