Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nordpool spot integrasjon i Home-assistant


Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Thomas skrev:

Sånt skjer :-)

Men du bør uansett kjøre komandoen jeg skrev. Ser ut som hassio ikke har rettigheter til å skrive sensor mappen. Det skal opprettes noen __pycache__ filer der.

Har kjørt den så hassio-brukeren er nå eier av mappa :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt prosjekt! Jeg har en idé jeg tenkte å mekke på ved anledning. Lage en binær sensor som sier om man skal bruke strøm eller ei, basert på om man er i et tidsrom der det er billigs ila. døgnet. Da kan man planlegge litt fram i tid. Bonus, legge inn configmulighet til å bestemme hvor mange kWh man trenger og sette effekt på forbruker, slik at sensoren automatisk regner ut og er 'true' i nok timer for å oppfylle kravet. 

 

Dette kan f.eks. brukes for elbillading, vvb osv.

 

Edit:
Det jeg tenkte er å bruke dette for å kjøre varmekabler kun de billigste timene i døgnet. Jeg har en gigantisk betongsåle som magasinerer så det holder, så om jeg har på "natt- eller dagsenking" spiller ingen rolle.

 

Er det greit at jeg forker repoet ditt @Olav?

Endret av petersv
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, petersv skrev:

Det jeg tenkte er å bruke dette for å kjøre varmekabler kun de billigste timene i døgnet. Jeg har en gigantisk betongsåle som magasinerer så det holder, så om jeg har på "natt- eller dagsenking" spiller ingen rolle.

 

 

Jeg har satt opp styring av varmtvannstank i forhold til pris i HA: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører samme hass-versjon, den også på Docker. Nordpool-sensoren funker som den skal der.

 

Vanskelig å se, men kan det ha noe med indeteringen i yaml å gjøre?

 

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

 

 

 

Edit: Doh! Tapatalk viste bare første innlegg i denne tråden, så ikke at denne var besvart og i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/18/2018 at 10:08, Morten B said:

Hadde vært kjekt å hatt ut alle prisene egentlig. Så kan man f.eks indikere at prisen neste time er høyere eller lavere enn nåværende pris. 

 

Hvis det er mulig å sette opp flere sensorer med forskjellig offset på tid, kan det hende du kan få til dette allerede i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 24.8.2018 den 20.43, petersv skrev:

 

Hvis det er mulig å sette opp flere sensorer med forskjellig offset på tid, kan det hende du kan få til dette allerede i dag?

Ser ikke ut til at det er mulig. Jeg tittet litt i koden og den henter jo ut fremtidig data så burde være mulig å få det ut som sensorverdier på en eller annen måte. Har du gjort noe videre utvikling på biblioteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hatt tid til å se noe på det dessverre. Såvidt jeg har skjøt det er begrensningen med sensorer at de kun kan ha en verdi, ikke flere. Så løsningen må bli å lage binær-sensorer som sier noe om hva som skal skje, f.eks. "er det en billig time nå, gitt x, y z?" true/false.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, petersv skrev:

Ikke hatt tid til å se noe på det dessverre. Såvidt jeg har skjøt det er begrensningen med sensorer at de kun kan ha en verdi, ikke flere. Så løsningen må bli å lage binær-sensorer som sier noe om hva som skal skje, f.eks. "er det en billig time nå, gitt x, y z?" true/false.

Jeg kunne tenke meg å visualisere framtidig prisinformasjon i Grafana. Da kan jeg enkelt se hva prisen er inneværende døgn samt neste døgn når ny prisinformasjon er tilgjengelig. Akkurat som deg sliter jeg med å finne tiden til å grave seg ned i det :P så for nå får det duge med timesprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdatert default-branchen med mulighet for offset. Da kan du legge inn en egen instans for en sensor med et offset, slik at du kan se prisen neste time, om to timer osv.

 

45 minutes ago, petersv said:

Såvidt jeg har skjøt det er begrensningen med sensorer at de kun kan ha en verdi, ikke flere. Så løsningen må bli å lage binær-sensorer som sier noe om hva som skal skje, f.eks. "er det en billig time nå, gitt x, y z?" true/false.

Det stemmer. Sensorer kan bare vise måleverdien som gjelder akkurat nå. For å få verdien inn i HA, må derfor scriptet simulere en sensor ved å bare gi ut øyeblikksverdien når HA ber om sensor statusen. Når du får frem en graf i HA så er det fordi HA har logget verdien og tegner en graf for deg basert på hva den husker. Det er mulig å vise flere ulike verdier på en sensor, men bare en av dem er gjeldende og blir logget. Resten er kun for informasjon.

 

Dersom du ønsker en graf for fremtidige strømpriser passer det dessverre dårlig med en sensor i HA. Da passer det bedre med et eksternt program som lager et bilde som du henter inn i HA med f.eks. Camera - local file.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Tibber så bruker jeg denne custom component til å lage et bilde med fremtidige verdier: https://github.com/Danielhiversen/home-assistant_config/blob/master/custom_components/tibber_prices.py
Deretter bruker jeg Camera - local file til å vise det i HA.


Jeg håper å få løst det på en litt mer elegant måte snart: https://github.com/home-assistant/architecture/issues/15

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Helgemor skrev:

Hei. Prøver denne. Ser veldig bra ut!
Men: den sier at i dag 16.9 er prisen i Tr.heim 50.977, mens nord pool-appen på min iPhone sier 48.206
Hva kan det skyldes?


Sent from my iPad using Tapatalk

 

Begge er feil?

Her er priser i både EUR og NOK:

D6FCC6FE-8686-42DF-A6BD-5D8E24CD33A7.jpeg.c065e5875eb8f9d39f3daa2645f54fbc.jpeg

13C9F4B6-8A2E-49BC-8224-9598CE2E0B09.jpeg.ba750ffbb45a179486449b58c0ea89f2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helgemor skrev:

Ser jo interessant ut, men tallene stemmer ikke for Trønderenergi nett.

Fastprisen er for lav og nettleia er litt for høy i forhold til det jeg blir fakturert. Mystisk?

 

Nettleien (både fast og varierende del) står ikke på Nordpool.
Det er kun strømprisen som står på Nordpool.
Som andre sier, så må du legge til mva, elsertifikater og eventuelle påslag for å finne din strømpris.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Nettleien (både fast og varierende del) står ikke på Nordpool.
Det er kun strømprisen som står på Nordpool.
Som andre sier, så må du legge til mva, elsertifikater og eventuelle påslag for å finne din strømpris.

Bruker ikke nordpool til det, ref. Innlegg her den 15. Mai. Jeg bruker http://api.nve.no/doc/nettleiestatistikk/ til det.


Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.