Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nordpool spot integrasjon i Home-assistant


Anbefalte innlegg

Takk for svar. Stemmer jeg kjører Hassbian på en RPi. Jeg er ikke helt stødig på dette men det virker som rettighetene er ok. Skjønner ikke hvorfor dette ikke funker, jeg har tidligere hatt andre "custom components" kjørende helt fint.

 

image.png.2be6b1ef93f86a64995d41995be88a2e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, henninne skrev:

Takk for svar. Stemmer jeg kjører Hassbian på en RPi. Jeg er ikke helt stødig på dette men det virker som rettighetene er ok. Skjønner ikke hvorfor dette ikke funker, jeg har tidligere hatt andre "custom components" kjørende helt fint.

 

image.png.2be6b1ef93f86a64995d41995be88a2e.png

 

Må du ikke ta en "chmod +x" på "nordpool.py"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, henninne said:

Takk for svar. Stemmer jeg kjører Hassbian på en RPi. Jeg er ikke helt stødig på dette men det virker som rettighetene er ok. Skjønner ikke hvorfor dette ikke funker, jeg har tidligere hatt andre "custom components" kjørende helt fint.

 

image.png.2be6b1ef93f86a64995d41995be88a2e.png

Kjørers hass med homeassistant brukeren ?

 

ps aux | grep hass

Endret av Thomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg får litt uventet oppførsel på denne sensoren.

 

Jeg hadde håpet at den leste inn alle day-ahead prisene for det kommende døgnet slik at jeg kan planlegge strømforbruket mitt. Ser ut til at sensoren bare leser ut pris "nå", men det er kanskje meninga?

 

Lurer også på om det er noe kluss med skaleringen? I skrivende stund er prisen i NO1 254 NOK/MWh, sensoren viser 4 øre

 

Etter å ha fulgt verdien noen timer, ser jeg at sensoren matcher nordpool day-ahead prisen for 2 timer siden. Står på nordpool at de bruker cest (norsk tid) og klokka på Homeassistant'en min går riktig. 

 

nordpool.JPG.924898d962c0a0eca2cb05c3de438547.JPG

Endret av Marius
Info om tidsforskyvning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til noen måte å få Home assistant til å vise sensormålinger frem i tid. Derfor vises bare øyeblikksverdien.

Jeg har tenkt å legge til en mulighet for offset etter hvert slik at man kan ha en sensor som kontinuerlig viser strømprisen om f.eks. tre timer.

 

Jeg bruker funksjonen

datetime.datetime.now()

til å finne ut hva klokka er nå. Det kan se ut som den returnerer systemklokka. Kjører du Home assistant på en Windows maskin? -Det kan se ut som om windows setter tidssone på en annen måte enn linux: https://bugs.python.org/issue17627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjører på en rpi 3b. Kanskje ...now() returnerer UTC tid? Den ligger jo 2 timer bak norsk sommertid.  

 

Offset høres ut som en grei løsning :)

 

Jeg er relativt grønn på både python og json, men hvis jeg leser koden din riktig blir alle prisene lagret i lista _prices.

Kan du ikke bare returnere elementene 0-24 som state_attributes på samme måte som du returnerer min, max, average osv? Da blir vel alle verdiene tilgjengelige for automasjoner og script?

Endret av Marius
forslag til endring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart med den tiden. Jeg kjører på en Odroid C1+, den tilsvarer en rpi3, bortsett fra at den er 32bit så det burde være ganske likt.

 

Jeg har iallefall lagt ut en versjon med mulighet for offset. Den er ikke testet ordentlig ut enda, så du må velge branch development for å laste ned denne versjonen:

image.png.8f03c6923975c5c91459bcb708b3a60d.png

 

Legg også til "offset: '02:00:00' " i config'en, da får du gjeldende pris. Evt. så kan du legge til flere timer dersom du ønsker å ha en pris lenger frem i tid.

NB: setter du denne for langt frem i tid, så kan den få problemer med at det ikke er lagt ut priser enda.

 

Denne versjonen har også noen ekstra debuggingsfunksjoner som jeg bruker under langtidstesting. 1 next update og 2 next update er time og minutt for neste nedlasting av priser for neste dag, dessuten vil det komme opp noen nye feilmeldinger i loggen: "Fetching Nordpool prices." og forhåpentligvis "Nordpool prices updated."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
18 minutes ago, Olegs said:

Hi guys,

Thanks for awesome sensor Olav!

Can offset work in different direction? In Latvia I have +1 hour of CEST time right now, so I need to -1 hour of current value.

I have to rewrite the offset calculation. At the moment I'm using an existing function, but it does not support negative values.

 

-I'll look into it and fix it. However, the prices should be extracted, so in the mean time, you'll just see the price for the next hour.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Olav said:

I have to rewrite the offset calculation. At the moment I'm using an existing function, but it does not support negative values.

 

-I'll look into it and fix it. However, the prices should be extracted, so in the mean time, you'll just see the price for the next hour.

Thanks, it works very well for what I need.

One note: currently file  contains two instances of code - old one and new one in development branch - is this planned? https://bitbucket.org/OlavAndre/nordpool/src/c3244670b1e8a0a8d863754741c323c13ca4f8f6/nordpool.py?at=development&fileviewer=file-view-default - search for "utf-8", you'll see both starts. Is this supposed to be so? I deleted second part for me.

Also, I have set offset to be '01:00:00', and changed lines with timedelta to such:

now = datetime.datetime.now() + datetime.timedelta(hours=-1*self._offset)

Now I am getting proper time for Latvia. Thing that I am not sure of - what will happen at midnight when my date has already changed, but CEST has not.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks for noticing! No, it should only contain the new code. I guess the pasting of new code over the old code did not work as planned.

 

Your modification should work through midnight, because what's done is adding the current 'date and time' and a 'date and time' of negative one hour, so at midnight, the time "now" will be yesterday 23:00.

 

I have updated the development-code to accept negative offset, and I will test it later tonight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har prøvd meg på denne sensoren. Lagt inn nordpool.py i custom/components/sensor . I tillegg har jeg lagt inn følgende i sensor.yaml fila mi:
 

  - platform: nordpool
    currency: 'NOK'
    region: 'Oslo'
    name: "Elspot kWh"

Restartet og forventet egentlig å finne sensorer med navnet Elspot kWh men det dukker ikke opp noe. Ikke finner jeg noe i loggen heller.

Har satt execute-rettigheter på nordpool.py også.

~/docker/homeassistant/custom_components/sensor$ ls -l
total 8
-rwxrwxrwx+ 1 xxxxx xxxxx 6851 april  4 09:24 nordpool.py

Er åpen for gode tips :) 

 

Edit: Kjører følgende versjon av HA: Home Assistant 0.75.3

Endret av Morten B
Lagt til HA versjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Morten B skrev:

Har prøvd meg på denne sensoren. Lagt inn nordpool.py i custom/components/sensor . I tillegg har jeg lagt inn følgende i sensor.yaml fila mi:

 

.py file må ligge i custom_components/sensor. Ikke custom/components/sensor hvis du har gjort det slik eller bare en skrivefeil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er homeassistant også skrive feil ? Den skal ligge .homeassistant

Tror det må bli enten 

/docker/.homeassistant/custom_components/sensor

eller

/docker/homeassistant/.homeassistant/custom_components/sensor

 

jg vet ikke helt hvordan docker installasjonen er

 

hva får du med ls -la /docker/ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er rettighetene når jeg bruker ls -la kommandoen. Jeg er ikke noe super på linux så det kan godt være rettigheter som er problemet her.

custom_components mappa:

drwxrwxr-x+  4 root   root         4096 aug.  17 07:53 custom_components

sensor mappa:
drwxrwxr-x+  2 root root 4096 aug.  17 07:53 sensor

nordpool.py fila:
-rwxrwxrwx+ 1 hassio hassio 6851 april  4 09:24 nordpool.py
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... Kan vi ikke bare glemme alle postene fra den siste timen her? ?
Kanskje jeg heller burde gått over til skrivemaskin med kulehode og rettetast samt kuleramme istedenfor pc...

 

Gjør alle redigeringer av filer i notepad++ med tillegget nppftp for å sshe meg inn på HA. Selvfølgelig hadde den ikke klart å lagre endringen i sensor.yaml fila mi så jeg hadde jo aldri lagt til sensoren nordpool. Snakk om å drite seg ut!!!!

 

Edit: Takker for alle gode forslag og hjelp :)

Endret av Morten B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.