Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nordpool spot integrasjon i Home-assistant


Anbefalte innlegg

Hei @Olav

Jeg tenkte å prøve ut Nordpool integrasjonen din men skjønner ikke helt hva jeg gjør feil. Jeg får bare opp YAML file /config/configuration.yaml contains duplicate key "sensor". 

Har en Ruter sensor allerede noe som gjør at det blir to linjer som heter sensor. Hvordan skal jeg formatere dette riktig?

# Buss timetable
sensor buss:
platform: ruter
stopid: 2130501
destination: 'Drøbak-Seiersten'
 
# Electricity price
sensor:
- platform: nordpool
currency: 'NOK'
region: 'Oslo'
name: 'Strømpris'
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sensorene samles under sensor gruppa i konfigurasjonen:

 

sensor:
  # Alle sensorer på dette nivået
  - platform: ruter
    # Parametere for sensorer på dette nivået
    stoppid: 2130501
    destination: 'Drøbak-Seiersten'

  - platform: nordpool
    currency: 'NOK'
    region: 'Oslo'
    name: 'Strømpris'

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg opplever stadig at Peak, Off-peak1 og Off-peak2 blir satt til 0 ved midnatt.  Dette ødelegger for automasjonen min som lader bilen. Flere som opplever dette ? Restart løser problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse prisene blir hentet fra Nordpool. Jeg har sett at disse tallene ikke alltid er klare før midnatt.

 

Ved en restart, så vil sensoren koble til Nordpool og hente alle prisene på nytt, derfor blir Peak, Off-peak1 og Off-peak2 rettet. I noen få tilfeller når markedet er ustabilt kan også prisene endres litt.

 

Grunnen til at prisene bare oppdateres ei gang i døgnet er at Nordpool ikke tillater automatisk uthenting av data som kan redusere ytelsen på nettsiden. Siden jeg ikke kjenner til kapasiteten på nettsiden til Nordpool, og i tillegg til at sensoren har blitt kjent også utenfor Norge ?, så har jeg valgt å begrense henting til ei gang i døgnet for å unngå at Nordpool blokkerer den på grunn av høy trafikk.

 

Nordpool reklamerer for et nytt data-API som er på vei, forhåpentligvis blir dette åpent og gratis. -Det kan hende dette problemet kan fikses når det nye API'et slippes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig rart disse verdiene ikke kommer med en gang. Det er bare utregninger.

 

"Peak refers to the average price of the period from 8am to 8pm. Off peak 1 refers to the average price of the time period from midnight to 8am and off peak 2 refers to the average price of the time period from 8pm to midnight."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Others noticing this integration fails today?  Mine has been working perfectly for months, then last night it starts with this error.  Due to the time change we end up with 25 hours in today instead of 24.  I notice the length of newData and the prices is hard coded to only 24.  It should correct at midnight and only happen once a year (although I wonder when we have a 23 hour day).  Maybe we could adjust the handling of the data lists to be able to hold these special days.

2019-10-27 20:49:01 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.sensor] Error while setting up platform nordpool
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 150, in _async_setup_platform
    await asyncio.wait_for(asyncio.shield(task), SLOW_SETUP_MAX_WAIT)
  File "/usr/local/lib/python3.7/asyncio/tasks.py", line 442, in wait_for
    return fut.result()
  File "/usr/local/lib/python3.7/concurrent/futures/thread.py", line 57, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/config/custom_components/nordpool/sensor.py", line 52, in setup_platform
    add_devices([Nordpool(name, currency, region, offset)])
  File "/config/custom_components/nordpool/sensor.py", line 87, in __init__
    self.fetchNewData(_TODAY)
  File "/config/custom_components/nordpool/sensor.py", line 194, in fetchNewData
    newData[row] = round(float(price) / 10, 3)
IndexError: list assignment index out of range

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 28.12.2019 den 18.07, DetJet skrev:

Hiver meg inn her. Knall å få inn spotpris for bruk i automasjoner. Men hvilke automasjoner bruker folk dette til og hvordan? Del gjerne eksempler.

Tja, en kan styre ting som varme og lading. Jeg bruker noe automasjoner ang dette enda, men det blir helt klart interessant når  effekt beregning kommer. Pt er det «lite» å hente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var det jeg satt å så litt på. Hvordan man kan bruke prisene fremover i tid ved å ta ut state.attribute for de tidspunktene som er av interesse. Har ikke sett så mye på det, men kommer prisene med tidsstempel eller kun rekkefølge? Ser jo grafen til sensoren går på tid, så regner med at det skal være mulig å hente dette ut, uten å ha undersøkt noe mere. Regner med at effektberegning er her før eller siden.  

Endret av DetJet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, DetJet skrev:

Ja, var det jeg satt å så litt på. Hvordan man kan bruke prisene fremover i tid ved å ta ut state.attribute for de tidspunktene som er av interesse. Har ikke sett så mye på det, men kommer prisene med tidsstempel eller kun rekkefølge? Ser jo grafen til sensoren går på tid, så regner med at det skal være mulig å hente dette ut, uten å ha undersøkt noe mere. Regner med at effektberegning er her før eller siden.  


Det ingen vei utenom. Jeg har planer om å lage en powerplanner til ha som skur av dingser hjemme for å holde seg under viss watt mengde og evnt skrur det på igjen.

 

jeg er usikker på om det er mulig med denne versjonen. Jeg har laget en egen som ligger i hacs, men der er det kun priser sortert etter klokkeslett. Jeg kan evnt legge til en metode for å start og slutt tid i tillegg til pris hvis det er ønskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med evt å lage en node i node red, som henter prisene fra en HA-sensor? Er jo forsåvidt mulig å gjøre det i dag, tenker noe lignende bigtimer noden, men istedenfor dusk/dawn osv. så kunne man styrt på night low, day low etc. Man ønsker gjerne å lade elbil og ha klart litt varmtvann til dusjing om morgenen, gjøre dette om natten. Og så utsette å varme opp vannet igjen til strømmen er billig på formiddag. Ser ikke helt for meg at det er mye mer enn det man rår over. Lest litt motstridende på effekten av natt- og dagesenking av temperatur. Hvertfall i et husbankhus fra '74... Bruker enormt mye på å varme opp igjen etterpå.

Endret av DetJet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.