Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre vanning i hage


Anbefalte innlegg

Nå som våren er på vei tenkte jeg å se på mulighetene for å automatisere vanning av hekk og plen. Tanken er å ha type "svetteslange" i hekk og vannspreder på plenen, som begge får vann fra vanlig uttak på yttervegg. 

 

Så langt har jeg to ideer:

 

1. Bruke noe lignende Gardena Smart Water Control:

https://www.gardena.com/no/produkter/vanning/vanning-kontroll/gardena-smart-water-control/967045101/

Denne har så vidt jeg har sett ikke åpent API og ingen mulighet for å styre fra Home Assistant. 

 

2. Sette opp en ESP8266 med en 12VDC ventil som kobles på etter vannuttaket på ytterveggen, som kontrollerer om vannet skal renne eller ikke. Styres via MQTT.

 

Har noen erfaringer eller forslag til løsninger?

 

Litt info:

Kjører Home Assistant på RPi3 med lokal MQTT server. Har lys fra Ikea Trådfri, ZWave dimmere for lysekroner etc som ikke kan bruke Trådfri pærer. Xiaomi dørsensorer, bevegelses sensorer og switcher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte prosjektet med automatisk vanning i fjor, men ble ikke ferdig med automasjon, men alt fysisk arbeid er jeg ferdig med :). Jeg har en arduino med ethernet som styrer reler som åpner eller lukker solenoid ventiler (24v dc). Kaller bare en url på arduinoen for å åpne/lukke ventilene. Jeg har både svetteslage og pop-up sprinkler fra gardena for vanninga.

 

Har en kapslingboks ute hvor styringa og strømmen er, og så har jeg gravd ned ventilene. Har delt opp i en del vanningssoner pga pop-up sprinkelene krever en del trykk for å funke/sprute bra, og så er det jo greit å eventuelt kunne skru på kun en sone slik at ungene kan løpe igjennom vannet uten at resten av hagen blir våt.

 

Tanker rundt automatisk vanning er å bruke netatmo sin regnmåler, yr (varme/sol, er regn i sikte osv) og evnetuelt fukt måler,  og vanne etter det når behovet er det, ser ikke noe grunn til å en schedule på dette :)

 

Gleder meg til å ta fatt på dette arbeidet igjen når snøen blir borte.

 

Noen bilder fra under arbeidet, og ikke helt slik det ble til slutt....

 

Test vanning før graving!

5aaa67d9a1d61_2017-06-1711_31_55.jpg.afbfa07d7ca4f80c5d784159d120c638.jpg

 

Nedgraving av pop-up sprinkler. I tillegg automatisk dreneringsventil som åpner seg når vanntrykket blir lavt.

5aaa67dab2eeb_2017-06-1713_32_35.jpg.7300e30644b6fe0fe5633402cf0f0204.jpg5aaa67da23c3b_2017-06-1713_32_32.jpg.006201fb4acd89f0f50bb1683242eff6.jpg

 

Solenoid ventiler og kapslingen hvor styringen

5aaa67db54309_2017-08-0619_13_53.jpg.063485b247fd7f356ef1c53fe58009f8.jpg5aaa67db0cafa_2017-07-2421_16_43.jpg.bd43101b75efbc486606d83e62ac217c.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker, prøver helst å ikke tenke på det når noe som er gøy og min hobby. Det dyreste er nok valget jeg gjorde med å bruke PEM-koblinger og PEM-slange, men gjorde det pga holdbarhet siden det skal være fast nedgravd i forhåpentlig mange år og om det er det slipper hage å se noen vanningsslanger, og dermed kan gressklipperen kose seg uten å ødelegge noe! Itillegg ønsker jeg å ha ting installert permanent.

 

Etter husk er summen følgende:

PEM slangene (2 x 50m) ca 1200kr

PEM koblinger/vinkler ca 700kr

Popup-sprinkler ca 700-800kr

Kapsling ca 200kr,

Arduino, reler og annen elektronikk ca 300

4 x solnoid ventiler ca 700

Øl etter gravearbeid 1200kr :)

 

Ser nå at det ble kanskje litt dyrt :S. men gøy er det! og om det er verdt det... JA!

Endret av com2
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte for 10år siden opp et Gardena system med 24V ventiler, PEM slanger og popup-sprinkler og diverse og det har fungert fint i alle år (med mindre tuning). Jeg byttet ifjor ut styringen fra Gardena til OpenSprinkler (se www.opensprinkler.com) ettersom dette integreres med HS3 (egen plugin), har egen app for konfigurering og styring og er lettere å programmere/ styre enn det jeg hadde før og også integrerer mot OpenWeather stasjoner i nabolaget.

 

Slanger, sprinkler etc er noe tilsvarende hva com2 har satt opp, men jeg har brukt Gardena hele veien. Jeg har 6 x 24V ventiler, 3 pop-up sprinklere for vanning av plen (hvert hjørne av hagen) + 3 soner for vanning av blomsterbed. 

 

Jeg pleier også å tømme anlegget for vann hver høst med bruk av trykkluft (ungene syns det er kjempefestlig med når vannet blir blåst ut som i en geisyr).  I tillegg pleier jeg å lagre pop-up sprinklerene innendørs gjennom vinteren. Om ønskelig kan jeg gi litt mer info om eksakt opplegg og utstyr (bokser etc). Gardena sine bokser og 24V ventiler er av god kvalitet og kan anbefales. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig, og godt å høre at de har funket så lenge, satser på like lang leve tid hos meg. Hadde jeg sett Garenda sin bokser og 24v ventiler før jeg startet prosjektet hadde jeg også valgt det tror jeg, de ser fine ut. Jeg bruker billig aliexpress, litt spent om de har overlevd vinteren. Har temp måler i ventilboksen og den har ikke ligget under 1,4grader, så spent når jeg tester om noen måneder.

 

Graver du opp sprinklene eller tar du bare innmaten i dem inn om vinteren?

Har du noe automatisk/logikk på vanningen eller har du faste scheduler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, com2 skrev:

Graver du opp sprinklene eller tar du bare innmaten i dem inn om vinteren?

Har du noe automatisk/logikk på vanningen eller har du faste scheduler?

 

Jeg tar ut innmaten ifm at jeg blåser vannet ut og så setter jeg bare på toppen (uten innmat) til sommeren er tilbake. Jeg har vanningen på automatisk schedule (justerer litt fra sesong til sesong). Gitt at den er kobblet mot OpenWeather så justerer kontrolleren vanningen ift nedbør etc. Jeg har brukt vanning 2x pr uke for plen og daglig for blomsterbed. Om jeg ser behov for ekstra manuell kjøring så er det lett med app på mobil (eller HS3). 

 

Jeg var inne på tanken å registerere nedbør, temperatur, soltimer på den ene siden og antall minutter vanning på den andre siden, for derigjennom kunne programmatisk justere tid for vanning, men det ble lagt i skuffen over "interesting science projects with little real value in the practical world". 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Låner denne tråden litt. 

 

Nå som varmen allerede har kommet og det allerede er ekstremt tørt ute, så har jeg vel bestemt meg for å grave ned slanger for å få vanning av plen og bed. 
Anledningen er vel perfekt nå når vi holder på å ordne hagen.

 

Det jeg forøvrig har vært veldig skeptisk til, er hva man gjør når det blir minusgrader. Ser Garden har noen lavtrykks dreneringsventiler. Har også tenkt på muligheten til å blåse med trykkluft slik  @borg1n gjør. Bare vært litt skeptisk på om det er godt nok, men hvis @borg1n har gjort det i 10 år, så kan det vel ikke være så ille. ?

 

Største problemet er vel at jeg ikke har planlagt dette når huset og garasjen ble satt opp. Så må mest sannsynlig lage meg en "sentral" som @com2 har gjort, som jeg graver ned under terrassen. Der må fordeling til vann, men også strøm og styring være.

Der stopper det forøvrig litt opp. Hva trenger jeg og hva skal jeg kjøpe?

 

Blir bare 2-3 soner. 1 for plen og 1-2 for bed.

 

Er det bra nok å kjøpe PEM slanger og koblinger på Clas Ohlson, og så bare kjøpe sprinkler og dryppslanger fra Gardena?

Eller holder ikke det?
Hvordan ventiler er det lurt å gå for?

 

Setter stor pris på alle innspill! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle gjort alt på nytt hadde jeg nok valgt å legge inn en "drain" ventil på laveste punkt for hver sløyfe og enklere og sikrere kunne tømme anlegget for vann hver høst. Jeg ville også prøvd å sikre at jeg kunne åpnet alt av ventiler slik at vannet rant ut på et (eller et fåtall) laveste punkter. Når det er sagt, fungerer det fint med trykkluft, sentralen der jeg påfører trykkluft ligger sågar ca 10m lavere enn høyeste punkt der vannet blir blåst ut. Jeg får selvsagt ikke ut 100% av vann, men nok til at rør ikke fryser i stykker. 

 

Jeg hadde valgt Gardena slanger, rør, ventiler på nytt. Jeg har aldri hatt problem med noe av det. å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, borg1n said:

Om jeg skulle gjort alt på nytt hadde jeg nok valgt å legge inn en "drain" ventil på laveste punkt for hver sløyfe og enklere og sikrere kunne tømme anlegget for vann hver høst. Jeg ville også prøvd å sikre at jeg kunne åpnet alt av ventiler slik at vannet rant ut på et (eller et fåtall) laveste punkter. Når det er sagt, fungerer det fint med trykkluft, sentralen der jeg påfører trykkluft ligger sågar ca 10m lavere enn høyeste punkt der vannet blir blåst ut. Jeg får selvsagt ikke ut 100% av vann, men nok til at rør ikke fryser i stykker. 

 

Jeg hadde valgt Gardena slanger, rør, ventiler på nytt. Jeg har aldri hatt problem med noe av det. å

 

Takk for input.

Hos meg vil alt være sånn ca. på samme høyde. Foruten vanntilførselen, som kommer ut fra husveggen.

Spørs om jeg skal gå for noen slike dreneringsventiler i tillegg til å evt blåse med trykkluft. Er det en liten bukt som havner lavere enn dreneringen, så vil det vel ilag sikkert bli greit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 15/03/2018 at 15:34, borg1n said:

Jeg satte for 10år siden opp et Gardena system med 24V ventiler,

 

Vet du om ventilene er AC eller DC?
Prøvd å finne det ut hos Gardena, men står i papirene at man ikke kan bruke ventilene uten Gardena kontroller, så de vil vel ikke gå ut med det sånn at folk kan ordne egen styring.

 

Lurer på om jeg kommer til å gå for OpenSprinkler. Føler kanskje det er litt overkill, da jeg skal styre all automasjonen med homeseer. 

Er bare usikker på hvordan jeg evt kan styre ventilene. Har sett på en slik hvis ventilene er AC: https://www.led-spot.no/products/z-wave-24v-ac-30w-led-driver2, men med 3 slike, så er man jo oppe på prisen av en OpenSprinkler.

 

Edit:
Ser nå at Qubino Flush 1 relay har 24VDC muligheter, hvis det er DC.

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardena ventilene er 24V AC, og jeg bruker de med OpenSprinkler uten betenkeligheter eller problemer. Jeg brukte tidligere Gardena kontroller som jeg ikke var helt happy med, programmeringen var for krøkkete syntes jeg. Jeg vurderte å lage et rent z-wave system med 24V AC feed, 3 x Fibaro Relay Switch (6 kanaler), men slo det fra meg når jeg fant OpenSprinkler og det har jeg ikke angret på. 

 

Med mindre du ønsker å bruke masse tid på å lage noe eget vi jeg sterkt anbefale OpenSprinkler. For meg var det veldig lett å sette opp og jeg har brukt veldig lite tid på å følge det opp (brukte ca 20s på firmware upgrade for 3 uker siden, og 3 min på å sette opp nye programmer ifjor). Det finnes også plugin for HomeSeer hvilket gjør det enkelt å styre ventiler via HomeSeer om man skulle ønske (personlig bruker jeg OpenSprinkler sine funksjoner for dette). 

 

Hva gjelder ventiler finnes det helt sikkert andre som er like bra (eller bedre?) enn Gardena sine, jeg har ikke prøvd noen andre og har heller ikke sett behov for å gjøre det. Mine Gardena ventiler har virket feilfritt så langt. 

 

Personlig ville jeg brukt energien/ tiden på å få satt opp sløyfene med bokser og ventiler på riktig måte, evt med ventiler for å tømme anlegget på høsten. Om jeg er misfornøyd med noe så er det vel egentlig bare hvordan jeg har plassert noen av dysene på 2 av sløyfene mine. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg er igang med ett prosjekt her for å kunne automatisk vanne "åkeren" og to blomsterbed. Jeg har anskaffet 3 gardena ventiler som jeg skal styre ved hjelp av en Z-uno. Kostbart prosjekt, men hvis jeg får det til å fungere så blir det endel timer med hageslange som jeg ikke trenger å bruke denne sommeren. 

 

Planen er å ha "vannkontakter" (gardena pipeline) som kobles til Gardena microdrip. Tanken er at dette skal vanne i 1 time før soloppgang basert på bl.a. jordfuktighet og muligheter for regn. 

 

I første omgang tenkte jeg å gå "all in" på vanning av hele hagen, men har slått det fra meg inntil videre. Men kanskje det kommer etterhvert. 

 

Denne helgen blir det graving for å få på plass endel meter med vannledning. Og selvfølgelig ikke grave i stykker kabelen til gressklipperen.

Styringsboks er allerede laget og testet ok.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (2 timer siden):

Planen er å ha "vannkontakter" (gardena pipeline) som kobles til Gardena microdrip. Tanken er at dette skal vanne i 1 time før soloppgang basert på bl.a. jordfuktighet og muligheter for regn. 

Dette blir spennende, jeg ønsker meg mer info når du kommer i gang. :)

 

 

Guahtdim skrev (2 timer siden):

som jeg skal styre ved hjelp av en Z-uno

Har du vurdert en forenkling via MQTT? Fungerer utmerket her. :) 

https://www.aliexpress.com/item/4000999069820.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.4f7f1802hRRJJl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Moskus said:

Dette blir spennende, jeg ønsker meg mer info når du kommer i gang. :)

 

 

Har du vurdert en forenkling via MQTT? Fungerer utmerket her. :) 

https://www.aliexpress.com/item/4000999069820.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.4f7f1802hRRJJl

Jeg skal se om jeg skal skrive ned litt og ta noen bilder. Jeg tror ikke boksen jeg har det i hadde blitt godkjent av Nemko (220 volt inn som fordeles til en 24VAC transformator og 220V til USB.

 

Grunnen til Zuno er fordi jeg har ett par liggende. Det kunne helt sikkert vært brukt MQTT til ESP32 (har en haug av disse liggende også). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, stigvi said:



Definitivt skummelt ........ Stapper du en telefon inn der så får en det en kaller "lynlading"

Litt klønete skrevet av meg. Det er en mobillader som jeg har plukket litt fra hverandre og gjort litt mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ting er nå på plass. 75 meter med 25mm rør er gravd ned. 30+ meter med 13mm rør er plassert ut på "åker" og blomsterbed. En haug med dyser festet til 13mm rør.

Alt av utstyr utendørs er Gardena. Det koster en god del, men forhåpentligvis er det også kvalitet.

Ventilboks styres fra en hjemmelagd enhet hvor Z-Uno er kontroller (simple switcher som igjen styres fra HomeSeer).

Denne slår av og på rele for :

  • 220VAC til 24VAC transformater (siden jeg hadde plass så slår den av begge ledere til 220VAC)
  • 24VAC for 3 ventiler

Jeg kunne sikkert kjøpt Gardena sin styringsenhet, men jeg tviler at jeg hadde fått den inn i HomeSeer på en enkel måte. Siden HomeSeer allerede styrer ventiler til vannkranene ute så gir det litt ekstra trygghet i forhold til lekkasjer siden jeg ikke trenger at utekranene står på 24/7.

 

Det er tungt å grave så mye!

982492144_DSC_0488-COLLAGE(Medium).thumb.jpg.1c246a1dd79a82efd637b72530eb2df1.jpg

331483788_DSC_1682-COLLAGE(Medium).thumb.jpg.216a635a236953139507fe306d80ccfa.jpg

Endret av Guahtdim
  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor automasjonsverden, og dermed litt kjedelig 😆 men jeg vanner aldri plenene mine, riktig nok er de fra 80 tallet, men jo sjeldnere du vanner jo lengre ned lar de røttene gå for å få tak i vann. Noe som var hendig for meg når de innførte  veldig strengt vanningsforbud i 2018, og var snakk om at de skulle innskrenke mer, som vi ser i Oslo nå.

Vanningsforbud er forøvrig fast sommerinnslag hos oss.

Endret av Hr Kotelett
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28/05/2022 at 11:37, Hr Kotelett said:

Litt utenfor automasjonsverden, og dermed litt kjedelig 😆 men jeg vanner aldri plenene mine, riktig nok er de fra 80 tallet, men jo sjeldnere du vanner jo lengre ned lar de røttene gå for å få tak i vann. Noe som var hendig for meg når de innførte  veldig strengt vanningsforbud i 2018, og var snakk om at de skulle innskrenke mer, som vi ser i Oslo nå.

Vanningsforbud er forøvrig fast sommerinnslag hos oss.

Grunnen til at jeg ønsker å vanne plenen nå er alle de områdene hvor jeg har gravd. Der er det spredt ut frø og de må ha vann i de neste 14-21 dagene. Og det regner ikke så mye for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jeg skjønner at plenen trenger vann, var derfor jeg skrev "litt kjedelig" i tråden min 😅 er imponerende arbeid du har lagt ned, jeg har utsatt mitt gravearbeid i noen år nå. 

Var bare for generelt tips at jo mindre en vanner plenen jo mer gjør den selv for å få tak i vann dypere ned i jorden, en kan jo ikke nekte plenen vann i begynnelsen, da slipper jo en tilslutt å vanne den siden den strøk med :P

Endret av Hr Kotelett
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.