Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smarthus for funksjonshemmet


QED

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er ny her og skal snart i gang med å bygge hus. Jeg har derfor noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med. Jeg starter kanskje en ny tråd med mer spesifikk informasjon men jeg var litt usikker på i hvilket underforum det hører hjemme.  Dersom dette blir for spesifikt så må moderator gjerne flytte tråden.

 

Litt om meg:

 

- Jeg er lam fra brystet og ned. 

- Jeg har førbarhet i armene, men kan ikke bevege fingrene. 

- Jeg bruker elektrisk rullestol som jeg kjører selv. 

- Jeg er datakyndig, men jeg kan ikke kode. Jeg bruker øyestyring til databruk. 

 

Noen begrensninger jeg har som følge av dette:

 

- Jeg kan treffe knapper på en touchskjerm som er godt plassert, men ikke om ikoner osv blir for små. 

- Det er ikke lett å bruke mobil pga små ikoner og problemet med å holde den. 

- Jeg har personlige Assistenter som hjelper meg i dagliglivet, men det er flere personer med varierende teknisk kunnskap. 

 

Noen generelle spørsmål:

 

- Jeg ønsker å ha minst en touchskjerm i hver etasje (2 etasjes hus), er dette mulig med Z-wave eller f.eks KNX? Har forsøkt å google litt men de fleste skriver om bare én. Det er sikkert bra for de fleste men siden jeg sitter i rullestol og det ikke er så lett å bruke telefonen så ønsker jeg flere. Vil også kunne styre det fra PCen hvor jeg ofte sitter. Er det andre løsninger til å styre systemene så bare foreslå, men jeg ønsker ikke å være avhengig av stemmestyring. 

 

- Jeg har lest gjennom Homeseer-skolen og synes den type programmering virker som noe jeg kan få til. Jeg forstår meg på logikken i de fleste eksemplene og tror jeg vil mestre det med noe prøving og feiling, så det er vel der nivået mitt er. Fra det jeg har lest så trenger en en elektriker til å sette ting opp med KNX (ev svindyr lisens og potensielt vanskelig programvare for en lekmann). Stemmer dette? Har dere forslag til andre systemer som kan passe mitt nivå? Er interessert i både trådløst og kablet så lenge det kan programmeres noe selv uten kode.  

 

- Jeg kommer til å bruke endel automatikk fra NAV, f.eks døråpnere. Jeg skal sjekke det nærmere ut, men fra det jeg ser så er det ikke mye Z-wave i deres utvalg. Jeg vet moderne sykehjem osv har utstyr som er kompatibelt med kablede system, så jeg antar at et kablet system vil fungere med døråpnerene, men dersom det kablede systemet ikke kan programmeres av meg på måten beskrevet ovenfor så er det litt kjipt. Finnes det kablede systemer som jeg kan bruke til det meste, men som også kan kommunisere med Z-wave til småting jeg legger til selv? Kan bli litt knotete med en Z-wave til IR sender for hver dør. 

 

- Mange skriver at de har fysiske brytere også slik at familiemedlemmer ikke går gale :) det må jeg også ha da det er mange forskjellige personer innom og alle kan ikke forstå seg på opplegget. Jeg har ikke helt fått oversikt over hvordan dette fungerer. Si f.eks at solskjerming er programmert til å gå ned til et visst klokkeslett, men de blir kjørt opp igjen. Vil de allikevel kjøre ned igjen neste kveld på det tidspunktet. Hva om noen slår av en lysbryter; vil lyset stå "låst" av (eventuelt motsatt med å slå på lyset på natten) til noen slår bryteren på igjen? Ønsker å bruke lux+bevegelsesbrytere, men det vil alltid være noen som bruker bryterene uten å tenke seg om. 

 

Takker for svar. Forventer ikke at noen har fasit på dette, men det er en jungel der ute i Google og det er litt spesielle behov jeg lurer på, så jeg tenkte at noen her kanskje sitter på noe kunnskap som oppklarer litt. 

 

Mvh QED

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg først si velkommen til forumet, og at dette er noe av det jeg syns er mest spennende med smarthusteknologi, nemlig velferds-biten! Gevinsten i hverdagen ved at funksjonsfriske kan slippe å trykke på en lysbryter eller tilsvarende er forsvinnende liten sammenlignet med en person som tidligere måtte ha hjelp til å få på lyset.

 

7 hours ago, QED said:

- Jeg ønsker å ha minst en touchskjerm i hver etasje (2 etasjes hus), er dette mulig med Z-wave eller f.eks KNX?

 

Dette er mulig med stort sett alle systemer. Jeg tror du kanskje blander (med forbehold om at jeg også kanskje blander) systemer og protokoller. Homeseer/Futurehome/Smartthings/Homekit etc er eksempler på systemer. Disse snakker i ulik grad med de forskjellige protokollene som Z-wave, Zigbee, KNX, 433Mhz osv. Hvert system har sine fordeler og ulemper, og tilsvarende har hver protokoll fordeler og ulemper. Det er en jungel som det ikke er godt å bli klok på, men det finnes mange Tarzaner her inne som trives godt i jungelen og som gjerne svarer på spørsmål.

 

7 hours ago, QED said:

men jeg ønsker ikke å være avhengig av stemmestyring.

Jeg forstår det, men for deg vil jeg tro dette kan være en stor hjelp og som er viktig å ta med i beregningen når du velger system. Det er stor forskjell på hvor godt de ulike fungerer, men her har jeg dessverre lite innsikt. Man vil alltid ha muligheten til å overstyre fra pad/PC/mobil

 

8 hours ago, QED said:

Fra det jeg har lest så trenger en en elektriker til å sette ting opp med KNX (ev svindyr lisens og potensielt vanskelig programvare for en lekmann). Stemmer dette? Har dere forslag til andre systemer som kan passe mitt nivå? Er interessert i både trådløst og kablet så lenge det kan programmeres noe selv uten kode. 

 

KNX er i den dyre enden av spekteret, men til gjengeld kan man utstyr som er godt testet og som blir ferdig satt opp slik at du ikke trenger å ha det som daglig hobby slik mange her inne holder på med. Ettersom du skal bygge hus ville jeg i alle fall vurdert å legge inn tomrør slik at du kan installere et kablet system senere dersom du ønsker det. Trådløse systemer er populære fordi de er enkle å ettermontere, og utvalget er godt. Ulempen er naturligvis batterier på frittstående utstyr, og noen kan oppleve ustabiliteter avhengig av valgt protokoll.

 

8 hours ago, QED said:

- Jeg kommer til å bruke endel automatikk fra NAV, f.eks døråpnere. Jeg skal sjekke det nærmere ut, men fra det jeg ser så er det ikke mye Z-wave i deres utvalg. Jeg vet moderne sykehjem osv har utstyr som er kompatibelt med kablede system, så jeg antar at et kablet system vil fungere med døråpnerene, men dersom det kablede systemet ikke kan programmeres av meg på måten beskrevet ovenfor så er det litt kjipt. Finnes det kablede systemer som jeg kan bruke til det meste, men som også kan kommunisere med Z-wave til småting jeg legger til selv? Kan bli litt knotete med en Z-wave til IR sender for hver dør. 

 

 

Dette er nok en kombinasjon som kan medføre mye hodebry, og jeg tviler på at du finner ferdigprodukter som fungerer glatt sammen. Det er vel som du sier begrenset med valgmuligheter fra Hjelpemiddelsentralen, og sannsynligheten for at de bruker åpne standarder som støttes av andre systemer er forsvinnende liten. Det finnes alltids MacGyver løsninger med reléer/IR-sender/universalsensorer etc.

 

8 hours ago, QED said:

- Mange skriver at de har fysiske brytere også slik at familiemedlemmer ikke går gale :) det må jeg også ha da det er mange forskjellige personer innom og alle kan ikke forstå seg på opplegget. Jeg har ikke helt fått oversikt over hvordan dette fungerer. Si f.eks at solskjerming er programmert til å gå ned til et visst klokkeslett, men de blir kjørt opp igjen. Vil de allikevel kjøre ned igjen neste kveld på det tidspunktet. Hva om noen slår av en lysbryter; vil lyset stå "låst" av (eventuelt motsatt med å slå på lyset på natten) til noen slår bryteren på igjen? Ønsker å bruke lux+bevegelsesbrytere, men det vil alltid være noen som bruker bryterene uten å tenke seg om. 

 

 

Her er det kun programmeringen og personlig fantasi som setter grenser. Alt du skriver kan løses med programmering. Merk at når jeg skriver programmering så kan det bety noe så enkelt som å velge funksjoner i en nedtrekks-meny i noen systemer, til "Homeseer-programmering" som du har sett i Homeseer skolen, og til ren dataspråk-programmering.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen! :) 

Jeg tror @Fredrick dekker det meste, jeg har bare litt å bidra med.

 

 

15 timer siden, QED skrev:

- Jeg er datakyndig, men jeg kan ikke kode. Jeg bruker øyestyring til databruk. 

 

15 timer siden, QED skrev:

- Jeg har lest gjennom Homeseer-skolen og synes den type programmering virker som noe jeg kan få til. Jeg forstår meg på logikken i de fleste eksemplene og tror jeg vil mestre det med noe prøving og feiling, så det er vel der nivået mitt er.

 

Hvis du i tillegg har interesse for å sette opp automasjon selv, så er dette noe som taler for HomeSeer. Ja, det er som med alle løsninger litt knot å sette opp, men du skal kunne klare det uten å måtte programmere en eneste linje med kode. Og skulle du måtte det, så vil det for de aller fleste kun være snakk om å kopiere et script og endre en variabel. :) 

 

En utfordring kan imidlertid bli dette:

15 timer siden, QED skrev:

- Jeg kan treffe knapper på en touchskjerm som er godt plassert, men ikke om ikoner osv blir for små. 

HomeSeer kommer ikke ut av esken med noen "genialt gode HStouch oppsett", og det krever muligens litt finmotorikk å få justert oppsettet slik at du kan bruke det. Men HStouch er ikke så vanskelig å bruke. Har du folk rundt deg som i det minste kan sette opp en Powerpoint-presentasjon, så burde alle få til å lage et skjermbilde som du kan bruke. :)

 

For alt jeg vet, så kan du gjøre det selv også selv om det muligens ville ta litt tid...

 

 

7 timer siden, Fredrick skrev:

- Jeg kommer til å bruke endel automatikk fra NAV, f.eks døråpnere. Jeg skal sjekke det nærmere ut, men fra det jeg ser så er det ikke mye Z-wave i deres utvalg. Jeg vet moderne sykehjem osv har utstyr som er kompatibelt med kablede system

Så vidt jeg vet så er ikke døråpnere spesifisert til noen protokoll, som f.eks. KNX eller Modbus. Min erfaring (som ikke er så stor, det skal jeg innrømme) med sånne enheter er at det ofte er puls-styrt. Da kan man få til å sette opp f.eks. en NodeMCU og evt. et relé for å gi en puls til å åpne døra.

 

15 timer siden, QED skrev:

- Mange skriver at de har fysiske brytere også slik at familiemedlemmer ikke går gale :)

Dette er nok ikke et så stort problem i praksis:

1. De har ikke behov for å justere lyset hvis det allerede er justert slik det skal være. 

2. Z-wave-moduler kan kobles til fysiske brytere, så de som på død og liv vil trykke på dem får lov til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2018 at 08:11, Fredrick said:

La meg først si velkommen til forumet, og at dette er noe av det jeg syns er mest spennende med smarthusteknologi, nemlig velferds-biten! Gevinsten i hverdagen ved at funksjonsfriske kan slippe å trykke på en lysbryter eller tilsvarende er forsvinnende liten sammenlignet med en person som tidligere måtte ha hjelp til å få på lyset.

Hei og takk for respons :) 

 

Quote

Dette er mulig med stort sett alle systemer. Jeg tror du kanskje blander (med forbehold om at jeg også kanskje blander) systemer og protokoller. Homeseer/Futurehome/Smartthings/Homekit etc er eksempler på systemer. Disse snakker i ulik grad med de forskjellige protokollene som Z-wave, Zigbee, KNX, 433Mhz osv. Hvert system har sine fordeler og ulemper, og tilsvarende har hver protokoll fordeler og ulemper. Det er en jungel som det ikke er godt å bli klok på, men det finnes mange Tarzaner her inne som trives godt i jungelen og som gjerne svarer på spørsmål.

Jeg mener at jeg har oversikt over skillet her men ordla meg kanskje litt dårlig. Det jeg mente var at jeg har lest at det ikke er mulig å bruke flere hubber og samtidig beholde alle enheter i samme system med Z-Wave, så jeg ville forsikre meg om at det er mulig å sette opp flere touch-interface. Dette gjelder både for trådløst og kablet, men jeg tolker det dithen at det ikke er noe problem. 

 

Quote

Jeg forstår det, men for deg vil jeg tro dette kan være en stor hjelp og som er viktig å ta med i beregningen når du velger system. Det er stor forskjell på hvor godt de ulike fungerer, men her har jeg dessverre lite innsikt. Man vil alltid ha muligheten til å overstyre fra pad/PC/mobil

Når det gjelder stemmestyring så ser jeg på det som en bonus. Jeg har ikke noe mot det men ønsker knapper og paneler også. Endelig mål er jo automatisering, men det tar kanskje litt tid å sette alt opp. 

 

Quote

KNX er i den dyre enden av spekteret, men til gjengeld kan man utstyr som er godt testet og som blir ferdig satt opp slik at du ikke trenger å ha det som daglig hobby slik mange her inne holder på med. Ettersom du skal bygge hus ville jeg i alle fall vurdert å legge inn tomrør slik at du kan installere et kablet system senere dersom du ønsker det. Trådløse systemer er populære fordi de er enkle å ettermontere, og utvalget er godt. Ulempen er naturligvis batterier på frittstående utstyr, og noen kan oppleve ustabiliteter avhengig av valgt protokoll.

Tenker jeg trekker endel tomrør uansett ja. Finnes det kablede systemer som har lignende type programmering som Homeseer eller må en ha tenkt ut alt og så få en elektriker til å sette det opp? 

 

Quote

Dette er nok en kombinasjon som kan medføre mye hodebry, og jeg tviler på at du finner ferdigprodukter som fungerer glatt sammen. Det er vel som du sier begrenset med valgmuligheter fra Hjelpemiddelsentralen, og sannsynligheten for at de bruker åpne standarder som støttes av andre systemer er forsvinnende liten. Det finnes alltids MacGyver løsninger med reléer/IR-sender/universalsensorer etc.

Det er interfacet med dette utstyret som er vanskeligstå knekke tror jeg, men skal møte en i kommunen og senere NAV og se om jeg får nøstet opp i det. 

 

Quote

Her er det kun programmeringen og personlig fantasi som setter grenser. Alt du skriver kan løses med programmering. Merk at når jeg skriver programmering så kan det bety noe så enkelt som å velge funksjoner i en nedtrekks-meny i noen systemer, til "Homeseer-programmering" som du har sett i Homeseer skolen, og til ren dataspråk-programmering.

Høres bra ut. Ser vel på det som en potensiell hobby også. Har blant annet planer om et drivhus hvor automatisk vanning osv står på plakaten, men det er typen automatisering som jeg kan ta etterhvert :) 

 

On 3/18/2018 at 15:30, Moskus said:

Hei, og velkommen! :) 

Jeg tror @Fredrick dekker det meste, jeg har bare litt å bidra med.

Takk for svar! 

 

Quote

Hvis du i tillegg har interesse for å sette opp automasjon selv, så er dette noe som taler for HomeSeer. Ja, det er som med alle løsninger litt knot å sette opp, men du skal kunne klare det uten å måtte programmere en eneste linje med kode. Og skulle du måtte det, så vil det for de aller fleste kun være snakk om å kopiere et script og endre en variabel. :) 

Både jeg og broren min skal kunne klare dette om vi får litt tid på oss. Han har ganske god peiling på elektriske anliggender også så det kan gå bra. Lurer vel litt på det samme jeg spurte Fredrick om;finnes det lignende programvare for kablede anlegg eller kjøper man programmeringsjobben da? 

 

Quote

En utfordring kan imidlertid bli dette:

HomeSeer kommer ikke ut av esken med noen "genialt gode HStouch oppsett", og det krever muligens litt finmotorikk å få justert oppsettet slik at du kan bruke det. Men HStouch er ikke så vanskelig å bruke. Har du folk rundt deg som i det minste kan sette opp en Powerpoint-presentasjon, så burde alle få til å lage et skjermbilde som du kan bruke. :)

 

For alt jeg vet, så kan du gjøre det selv også selv om det muligens ville ta litt tid...

Jeg kan selv bruke programmer som Sketchup med hjelp av en armstøtte, flymouse og tålmodighet, så noe skal jeg få til etterhvert om det blir det oppsettet. Så lenge huset kan brukes ved innflytting og nødvendig utstyr er montert i vegger så kan jeg jo gjøre det smartere etterhvert. 

 

Quote

Så vidt jeg vet så er ikke døråpnere spesifisert til noen protokoll, som f.eks. KNX eller Modbus. Min erfaring (som ikke er så stor, det skal jeg innrømme) med sånne enheter er at det ofte er puls-styrt. Da kan man få til å sette opp f.eks. en NodeMCU og evt. et relé for å gi en puls til å åpne døra.

Jeg får grave litt dypere i materien på dette når jeg snakker med NAV. Styres typisk solskjermingsmotorer slik? Kan man programmere de til å gå ned X % av full lengde, eller må solskjermingen i seg selv være Z-Wave/KNX kompatibel? 

 

Quote

Dette er nok ikke et så stort problem i praksis:

1. De har ikke behov for å justere lyset hvis det allerede er justert slik det skal være. 

2. Z-wave-moduler kan kobles til fysiske brytere, så de som på død og liv vil trykke på dem får lov til det. 

Min efaring som en som ikke kan gjøre mye av det fysiske selv er:

1. Det er målet, men folk trykker alltid på noe etterhvert. 

2. Flott :) 

 

Takk igjen for svar! 

Endret av QED
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎03‎.‎2018 den 21.02, QED skrev:

Både jeg og broren min skal kunne klare dette om vi får litt tid på oss. Han har ganske god peiling på elektriske anliggender også så det kan gå bra. Lurer vel litt på det samme jeg spurte Fredrick om;finnes det lignende programvare for kablede anlegg eller kjøper man programmeringsjobben da? 

Du kan ha HomeSeer "oppå" et KNX-anlegg hvis du vil, det finnes plugin'er til det. Men KNX er mer programmering å sette det opp, ja, det kommer du nok ikke unna. Det er imidlertid ikke noe du gjør hver dag, og er det først gjort så er det jo der. Alternativet er å leie seg en konsulent som kan gjøre det (med tilhørende prislapp).

 

På ‎19‎.‎03‎.‎2018 den 21.02, QED skrev:

Jeg kan selv bruke programmer som Sketchup med hjelp av en armstøtte, flymouse og tålmodighet, så noe skal jeg få til etterhvert om det blir det oppsettet. Så lenge huset kan brukes ved innflytting og nødvendig utstyr er montert i vegger så kan jeg jo gjøre det smartere etterhvert. 

Det er bra, da får du også til HStouch. Det var en enorm revolusjon da det kom, men oppleves nok ikke som like genialt nå om dagen. 

 

Du kan montere utstyret og så gjøre det smartere etter hvert. :)

Z-wave mikromoduler vil fungere helt fint uten noe "smarthet".

 

På ‎19‎.‎03‎.‎2018 den 21.02, QED skrev:

Jeg får grave litt dypere i materien på dette når jeg snakker med NAV. Styres typisk solskjermingsmotorer slik? Kan man programmere de til å gå ned X % av full lengde, eller må solskjermingen i seg selv være Z-Wave/KNX kompatibel? 

Solskjermingsmotorer er flere ting. Det finnes selvfølgelig motorer som kan styres med eksterne kontrollere, f.eks. Z-wave og KNX. I Z-wave verdenen trenger du da en slik: https://www.tronika.no/en/zwave-motor-control/955-roller-shutter-fgr-222.html

Da kan du få smarthuset ditt til å kjøre dem opp og ned, og stoppe på X% imellom. Det samme er selvfølgelig mulig med KNX. I tillegg kan du koble på fysiske brytere slik at person Y som stikker innom kan få lov til å overstyre det hvis denne personen på død og liv må. ;) 

 

Andre alternativer som Somfy RTS (som vi har hjemme) bruker en-veis-kommunikasjon og kan da sende "opp" og "ned". Hvis jeg vil ha dem til å stoppe midt i, la oss si 50%, så må jeg bruke timere. Ikke umulig, men litt mer styr. Somfy er vel også på vei bort fra RTS-styringen sin også...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.