Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre RiksTV sin Smartbox 2 PVR


Anbefalte innlegg

God kveld i stua!

 

Kjøpte meg nylig en harmony fjernkontroll for å sette opp i heimen, stort sett fornøyd, kjører via home assistant som gir meg kontroll over potensielt alle enhetene mine ?

Men det ble en liten nedtur da jeg fant ut at jeg ikke fikk satt opp RiksTV dekoderen :/ Seriøst, hvorfor har ikke harmony støtte for RF?

 

Er det flere der ute som har RiksTV og deres Smartboks II PVR? ... og kanskje i likhet med meg funnet ut at denne kun tar kommandoer via RF? Vel, det er ikke helt sant, den tar også kommandoer via rikstv sin android/ios app... Så med dette i tankene fikk jeg en liten ide om at det må da være mulig med wireshark f.eks. å finne ut litt om hvordan android app'en sender signaler til dekoderen?

 

Jeg tenker å holde denne tråden oppdatert med hva jeg klarer å finne ut, men jeg kjenner at jeg har litt begrenset kunnskap på dette området.

Hvis du er i samma bås og kanskje har noen innspill, eller har litt erfaring med dette fra før? Legg gjerne igjen en kommentar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter litt videre tukling ser det ut til at fjernkontroll via app kjøres på ett web-grensesnitt her: https://app.rikstv.no/app/use/remote

Jeg kan faktisk styre dekoderen min rett fra dette grensesnittet i nettleseren så jeg føler at jeg er ett steg nærmere her :)

 

image.thumb.png.ec5f7bc10ad17b00ebb81f0cd5252aaf.png

 

Ser ut som det er OAuth 2 som ligger som autentisering og det sendes GET requests like den nedenfor:

 

curl 'https://www.google-analytics.com/r/collect?v=1&_v=j66&a=1338806764&t=event&ni=0&_s=1&dl=https%3A%2F%2Fapp.rikstv.no%2Fapp%2Fuse%2Fremote&dp=%2Fapp%2Fuse%2Fremote&ul=en-us&de=UTF-8&dt=RiksTV%20App%20-%20Styr%20din%20smartboks&sd=24-bit&sr=1792x438&vp=1792x438&je=0&ec=Fjernkontroll%20klassisk&ea=Trykk%20p%C3%A5%20knapp&el=INFO&_u=SACAAEAB~&jid=1199338602&gjid=1309829752&cid=400005654.1000468952&uid=fb5892a9c624be144b21bf3433fsdlkg8345690230ba&tid=UA-2513164-9&_gid=199000279.1522009809&_r=1&gtm=G3kPCBXDR&cd1=yes&cd7=BarnasFavoritter%2CCMoreFilm%2CCMoreSport%2CRiksPakken%2CTV2SportPremium&cd13=desktop%20app&cd14=yes&cd18=true&cd20=fb5892a9c624be144b21bf3433fef3f14f9290ba&cd10=428105654.1519468952&z=1711564863' -H 'accept-encoding: gzip, deflate, br' -H 'accept-language: en-US,en;q=0.9,nb-NO;q=0.8,nb;q=0.7' -H 'user-agent: Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0; Nexus 5 Build/MRA58N) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/65.0.3325.162 Mobile Safari/537.36' -H 'accept: image/webp,image/apng,image/*,*/*;q=0.8' -H 'referer: https://app.rikstv.no/app/use/remote' -H 'authority: www.google-analytics.com' --compressed

Og i den ekstra lange url'en ovenfor har man da el=info som tilsvarer infoknappen.

 

Skal taste litt videre og se om jeg får til å autentisere og få kjørt noen kall rett fra postman.

I mellomtiden er jeg fremdeles interessert i om det er noen der ute som har litt kunnskap om dette og kan komme med hints og forslag :)

 

Endret av jonkristian
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei Jon Kristian,

 

Kjøpte nylig en BroadLink RM Pro+ sak fra Kina som er en hub som sender både IR og RF signaler, men da jeg prøvde å lære den fjernkontrollen til Smartbox 2 så klarte den ikke å fange opp signalene, noe som får meg til å tro at den kjører på en helt annen frekvens enn hva huben bruker (315 / 433 MHz). Så det ser ut som app løsningen du har kommet frem til er eneste utvei for å styre denne dekoderen med noe annet enn selve fjernkontrollen.

 

Har du funnet ut noe mer? Er veldig ivrig på å kunne få styrt denne med min Google Home :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei, denne gikk meg litt forbi.

 

Nei jeg har ikke funnet ut så mye mer enn det jeg skrev ovenfor, det virker heller ikke som om rikstv er så interessert i å bidra med noe som helst, verken for å få det til med harmony eller noe annet. Så jeg har bestemt meg for å droppe rikstv her i heimen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.12.2018 den 17.48, jonkristian skrev:

det virker heller ikke som om rikstv er så interessert i å bidra med noe som helst, verken for å få det til med harmony eller noe annet. Så jeg har bestemt meg for å droppe rikstv her i heimen

Slik skal det gjøres! :) 

 

Markedet, lytt og lær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.