Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lage lampe av lysrørarmatur og styre med smart stikkontakt


bjornand

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om noen kan gi tilbakemelding på om dette er en farbar løsning? Jeg har klart å installere smart styring av det meste av husets belysning, men sliter med kjøkkenlysene (som er to armaturer for lysrør og med stikkontakter). Såvidt jeg klarer å lese meg til er ikke Fibarobrytere egnet for lysrør og jeg har heller ikke nøytral leder i boksen der bryterne til lysarmaturene sitter. Så fikk jeg en idé om å kople fra ledningene som går til armaturene og installere en stikkontakt ved siden av hver av disse, sette på et støpsel på ledningen som kommer fra armaturene og bruke smart kontakt fra Elgato eller Fibaro til å styre av/på disse stikkontaktene.

 

Er det noe som ikke "rimer" her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kanskje det er løsningen, ja!

 

Da vil det evt ikke være noe å problem å bruke en FIbaro bryter heller, vel? Disse krever vel nøytral leder for å gi konstant strøm, jeg ser at nøytrallederen ligger bak bryterne, uten å være koplet til. Det går kanskje an å bare bruke en Wago-klemme for å kople Fibaroene til slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tilgang på begge lederne så kan du jo kutte den ene og koble på wago ja.

 

Kan godt være led ikke er noe bedre, men trodde at når man byttet til LED lysrør så erstattet man jo starteren med en direkte kortslutning, og ballasten har ikke lenger noe å balansere, så da burde det vel ikke være noe annerledes enn andre LED lys?

 

Har ikke testet selv, jeg kjører vanlig lysrør i garasjen, men der styrer pillen et DIN rele som har fungert fint nå i flere år.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er under en kjøkkenbenk, hvorfor ikke bare fjerne armaturen, kjøpe trådløs led striper eller led lys?

Et annet alternativ er hvis er hvis det er deksel på armaturen, så kan du jo bare feste vanlige led striper inne i armaturen.

Mange som har både billige og gode alternativer her, jeg brukte Ikea og deConz, men det kommer litt an på hvilket HA anlegg du har.

Nå har jeg både fjernkontroll med dim og styring fra mitt HA anlegg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje det var et godt alternativ. Jeg har mye Hue ellers og jeg ser lysstripen fra Hue gir 20W/1600 lumen så det er jo vel så mye som 18W-lysrøret vi har i dag. Og strengt tatt trenger jeg jo da bare å slå av armaturene og la de være der, så kan jeg plugge stripene i stikkontaktene på armaturene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.