Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Sikring av 3d-printer - valg av komponenter


Jannis J

Spørsmål

Har fått meg 3d-printer, og i motsetning til hva man ser på tv-serier, så er de steike trege til å printe ut ting :)

Jeg liker ikke å la ting som drar en del power, og ikke minst har deler som blir veldig varme, stå uten tilsyn over tid.

Tanken var å bare ha seriekoblet brannvarsler, så det hadde varslet på soverommet om det skjedde noe.

Men så gjorde jeg noe dumt(?), jeg begynte å titte litt rundt, og kom da selvsagt over z-wave.

Mulighetene her er jo helt klart noe jeg som nerd ikke er heeelt negativ til :)

 

Har begynt å se litt rundt, og vil begynne i det små, med et par brannvarslere, en strømkontakt og en raspi3 med razberry.

Tanken var å kjøre Z-way da den ser kurrant ut til mitt bruk.

Hadde jo vært kjekt med litt mer fancy ferdigboks el.lign, men vil gjerne holde kosten nede :)

Vil også utvide med fler komponenter senere, mer styring av lys, ir-sensor for auto-lys på natta, temperatur etc etc.

 

Så fremt jeg kan se, er det kun popp og fireangel som støtter strømtilkobling og skikkelig seriekobling uten å ha kontakt med gateway.

Popp koster jo rett under 1000 med power modul, og fireangel er nesten 1200 pr.stk med z-wave modul.

Fins det ingen alternativer uten å tømme lommeboka? :)

 

Synes også fibaro sine kontakter med strommåling er fine, men de koster jo også en god del.

Fins det rimeligere alternativer, som ikje ser ut som de er fra 90-tallet? :)

 

Ser for meg at om røykvarsler over 3d-printeren går, så skal den varsle via røykvarsler/sirene på soverom, kutte strømmen til 3d-printer via strømkontakt.

 

Tips tas i mot med takk :)

 

-Jannis

Endret av Jannis J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
36 minutter siden, Jannis J skrev:

Popp koster jo rett under 1000 med power modul, og fireangel er nesten 1200 pr.stk med z-wave modul.

Fins det ingen alternativer uten å tømme lommeboka? :)

Ikke med Z-wave, dessverre. (Tror jeg da)

 

36 minutter siden, Jannis J skrev:

Synes også fibaro sine kontakter med strommåling er fine, men de koster jo også en god del.

Fins det rimeligere alternativer, som ikje ser ut som de er fra 90-tallet? :)

Det meste av Z-wave utstyr ligge rpå 5-600 kr. Enkelte plugger får du billigere, da på bekostning av strømmåling...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Thermal Runaway Protection aktivert på 3d-printern er ett must, det du ha.

Ut over det har jeg rpi cam og fjernstrømsbryter der jeg kan slå av printeren uansett hvor jeg befinner meg.

 

Slenger du inn en z-wave type røykvarsler så kan du jo lage en automasjon for kutting av strømmen, men akkurat på det tidspunktet tror jeg det kan være for seint.

Endret av jonkristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 29.3.2018 den 22.07, jonkristian skrev:

Thermal Runaway Protection aktivert på 3d-printern er ett must, det du ha.

Ut over det har jeg rpi cam og fjernstrømsbryter der jeg kan slå av printeren uansett hvor jeg befinner meg.

 

Slenger du inn en z-wave type røykvarsler så kan du jo lage en automasjon for kutting av strømmen, men akkurat på det tidspunktet tror jeg det kan være for seint.

 

Thermal runaway protection er på som default.

Tanken var å kutte strømmen om røykvarsleren trigger.

Det vil iallefall ikke skade å kutte strømmen :)

 

Jeg skal uansett være hjemme når maskinen er i gang.

Dette er bare så det føles tryggere å sove mens den printer.

Om noe skjer så vil røykvarsleren ved printeren kutte strømmen til printer + trigge sirene på røykvarsler på soverommet.

 

-J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.