Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vise "div" på tv


Anbefalte innlegg

Mener jeg leste noe (her?) for en god stund tilbake siden der noen hadde fikset en løsning hvor en fikk opp meldinger/bilder som overlay / picture in picture i et hjørne på skjermen.

Nå ser jeg svært lite på tv, og har en veldig simpel tv, så jeg antar at selve tv'en utgår i mitt tilfelle. Tv får jeg via parabol (Canal Digital), og ser jo de reklamerer noe voldsomt for ny tuner som kjører Android - det er antagelig en mulighet? I tillegg benyttes det AppleTV, og de er det vel 3-4stk av her, så hadde en fått noe der ville det vært perfekt! (Men antar den er noe verre da...)

 

Er det noen her som har en idè om hvordan noe slikt kan være løsbart?
Forslag på ting en kunne fått opp er f.eks melding om statusendringer på visse enheter i HS3, melding når enkelte event kjøres, bilde fra overvåkningskamera når dette trigges etc. Får en i tillegg til lyd er det jo enda bedre :) (Lyd har jeg derimot laaangt bedre løsninger på enn tv her, hehe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har selv vært inne på å finne en slik løsning. Sett litt rundt, men ikke så mye som var relevant for min del.

 

Løsningen blir å bruke mqtt da jeg har LG tv. 
Har da forskjellige muligheter.

Kan hende det er andre tv merker som har noe tilsvarende?

Kan lese litt mer her:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Gjelsvik said:

Okay..

 

Men kjører tven noe form for mqtt? Jeg har enda ikke satt meg inn i mqtt, men utifra denne linken så ser det ut som at det er støtte for den slags?

 

https://www.npmjs.com/package/lgtv2mqtt

 

 

 

Nyere LG TV'er støtter ihvertfall mqtt, ja.

Ikke så kjent med mqtt, men kjørte en test for en stund siden og TV'n reagerte når den fikk tilsendt kommandoer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Moskus said:

Direkte? Det er fancy!

 

Kan man pushe en toast notification til TVen med MQTT?

Jeg er jo ikke så inne i det, men fikk installert en brooker(?) på pc'n og fikk aktivert multiview og noen andre kommandoer. Husker ikke hva jeg testet. Var multiview som hadde hovedfokus.

Vet ikke hva du mener med toast notification?, men mener jeg fikk sendt melding, mener jeg. :)

 

Gjorde ingenting på tvn. Bare sendte til tvn og så reagerte tvn, ja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Du spør du..

 

Er en stund siden nå, men mener jeg bare installerte broker etter en guide på nett. Og så prøvde jeg bare å sende en kommando til tvn. Satt på kontoret, men kona begynte plutselig å rope. Lurte hva jeg holdt på med siden jeg forstyrret barne-tv.

 

Husker bare hvor overaskende enkelt det var. Sjelden jeg får til ting på første forsøk ?

Da må det være veldig enkelt ?

 

Quote

lgtv/set/toast

Show a Popup Message. Send Message as plain payload string.

 

Tok bare utgangspunkt i denne siden:

https://www.npmjs.com/package/lgtv2mqtt

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Moskus said:

Men vent nå litt... TVen støtter vel ikke MQTT direkte, den pakken som det linkes til over, oversetter vel bare MQTT-kommandoer til noe LG TVen forstår..?

 

 Da må jeg si pass. Sjekket PC'n hjemme, og det eneste jeg nå vet er at jeg installerte Mosquitto og fikk til å sende mqtt kommandoer til TV'n uten å gjøre noe spesielt foruten å aktivere LG Connect Apps på TV'n. ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
44 minutter siden, JohnMartin skrev:

Gammel tråd, men etter å ha børstet støv av tvn og begynt å leke med mqtt igjen, så fant jeg ut at Media Controller plugin til dcorsus støtter nå WebOS 3.0

Nei?!???!!? FANTASTISK!!!! :D :D 

 

EDIT: Men jeg tror jeg trenger en kjapp guide. Har du en link? Hva trenger jeg å legge til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.