Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvordan komme igang?


Armas

Spørsmål

Hei!

 

Vi bygger nytt hus, og jeg har såvidt begynt å orientere meg om hjemmeautomasjon. HJELP! For en jungel! Hvordan finner man ut av alt? Finnes det en enkel innføring for ferskinger? 

Og hvis ikke, hva bør jeg se på?

 

Litt om oss:

Bygger nytt hus med vannbåren gulvvarme, væske til vann varmepumpe og bryggeri i sokkelen. 

 

Kunne tenke meg å overvåke:

Strømforbruk, temperatur og fuktighet i mange (alle?) rom. Temperatur på øl som gjærer. Overflatetemperatur på tregulv som ikke tåler for mye varme. Kamera inne og dør/vindussensorer. 

 

Vil gjerne styre: Lys, varme i gulv,  vifte i kjeller dersom det blir for mye fukt, lås på ytterdør. 

 

Både montør av vannbåren varme i gulv, og elektriker har tilbudt smarthus-løsning for  termostat til gulv-varmen. Delta dore fra elektriker og ikke navngitt (se bilde for skjermdump av systemet) fra de som leverer gulvvarmen. Ca 30.000 kr fra begge to.

Er disse kompatible med z-wave? Vil jeg ha z-wave?

 

For meg virker det foreløpig som om det finnes bedre og billigere systemer enn det som de har tilbudt. Men hvordan går jeg frem for å få styring av vannbåren varme dersom jeg velger ett annet system enn det de tilbyr? 

 

Hvor komplisert er det å styre integrerte spotter? Må elektriker inn og koble?

 

På forhånd takk. 

 

smarthus.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
16 timer siden, Evelen skrev:

Vil du ha noe enkelt og reit, eller noe avansert og vanskelig?

 

Jeg ville nok gått for z-wave, rett og slett pga det er såpass universelt og lar deg bytte systemer som du vil senere.

 

Jeg tenker det bør være ganske enkelt og greit.

Så litt på fibaro og futurehome. Men det virker som om de har ganske dyre sensorer for temperatur og luftfuktighet?

Leste en ok guide som mente det var best med homeseer, for da kunne man bruke 433Mhz for billige sensorer for temperatur og fukt, og z-wave for f.eks lysstyring.

 

Men hva skal til for å sette inn dimmer fra f.eks fibaro inn i min dimmer på veggen? Har jeg lov til å gjøre det selv?

 

Hva med de kablede termostatene som leveres med den vannbårne gulv-varmen? kan jeg sette inn noe på dem som gjør dem trådløse med z-wave? Kan jeg i så fall gjør det selv?

 

Har forresten hørt at tregulv ikke liker nattsenking av gulv-varmen. Da er det kanskje ikke noe å spare på tidsstyring av disse?

 

Det mest aktuelle for meg blir da egentlig å styre en avtrekksvifte som kobles inn ved en gitt luftfuktighet, samt logging av x-antall temperaturer i huset. Men ser ikke bort i fra at jeg ønsker å automatisere noen lys etter hvert og få til ett sikkerhetssystem i huset.

 

Og så har vi yale doorman nå, men stemmer det at jeg ikke får z-wave på den og må bytte til id-Lock?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

HomeSeer ligger på 1500-4500 bare for programvaren, avhengig av hva du ønsker, så om du er red for kostnaden er nok ikke det stedet å begynnet.

Tror hverken Futurehome eller Fibaro Home Center støtter RF 433MHz, 

Her er en tråd om hva som kan funke:

Når det er sagt.

Det jeg ville gjort var å kjøpt følgende:

RFXtrx433e https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/el-produkter/sterkstrom/usb-kontroll/rfxtrx433e-usb-kontroller-p88433

UZB1 https://www.tronika.no/no/interface/760-interface-uzb1.html

 

Deretter plugger du dem inn i en server, eller en RPi. Da har du masse av software å velge mellom helt gratis.

Jeg bruker Domoticz som er enkelt og greit, ellers finnes det OpenHab,Home Assistant og mange flere som jeg selv ikke har testet veldig ut. Har prøvd OpenHab en gang, men det var ikke min greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da tenker jeg at jeg starter med RFXtrx433e og diverse temperatur og fuktighetssensorer for å overvåke og logge huset og gjæringstemperatur på øl.

 

Da bør det være greit å starte med domoticz, og evt oppgradere til homeseer ved behov?

 

Neste steg blir automatisk start av avtrekksvifte i kjeller når det blir for høy luftfuktighet.

 

Så ser jeg på andre ting, som kanskje kommer etterhvert:

  • idlock med zwave.
  • Lysstyring i enkelte rom, og bevegelssensor utendørs.
  • styring av gulvvarme
  • strømmåler ( hva anbefales her? Denne bør sikkert monteres av elektriker når de setter opp sikringsskapet)
  • Kameraovervåking

Nytt spørsmål:

I det nye huset følger det med såkalt astrour som styrer utelysene. Vet ikke hva denne koster, men blir det ikke billigere å styre dette med domoticz?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På ‎22‎.‎03‎.‎2018 den 9.16, Armas skrev:

Da bør det være greit å starte med domoticz, og evt oppgradere til homeseer ved behov?

Ja, høres ut som en plan. Men HomeSeer har 30 dagers gratis prøvetid, og sannsynligvis halv pris i mai. Bare for å ha sagt det... ;) 

 

På ‎22‎.‎03‎.‎2018 den 9.16, Armas skrev:

strømmåler ( hva anbefales her? Denne bør sikkert monteres av elektriker når de setter opp sikringsskapet)

Her skjer det mye for tiden. Nye målere er AMS-målere, og de rapporterer fortløpende forbruk selv. De har også en HAN-port for utlesing direkte. Det beste akkurat nå er nok å vente til dette blir så mainstream at alle gjør det, og det vil nok skje i løpet av det neste året. 

 

På ‎22‎.‎03‎.‎2018 den 9.16, Armas skrev:

I det nye huset følger det med såkalt astrour som styrer utelysene. Vet ikke hva denne koster, men blir det ikke billigere å styre dette med domoticz?

Tja... et astrour koster nødvendigvis ikke den store summen. Fjerner du den merker du det nok ikke på sluttregningen, for å si det sånn. Men som du sier du har heller ikke bruk for den, og det er, som du sier, mye bedre å la programvaren gjøre den jobben.

 

 

 

For å kort oppsummere andre spørsmål:

  • Ja, du vil meget sannsynlig ha Z-wave.
  • Ja, du kan supplere med 433Mhz-sensorer med en RFXtrx433E, men merk at de ikke er like stabile som Z-wave. (var nok min guide du leste). Ikke for det, vi bruker det her uten særlige problemer.
  • Nei, du kan ikke montere Z-wave dimmere selv.
  • Nei, du vil ikke ha proprietære løsninger som elektrikeren din vil selge deg. Da må du heller be ham begynne å selge FutureHome (for de bruker Z-wave)
  • For vannbåren varme finnes det mange løsninger, som bl.a. er Z-wave og/eller kan integreres i HomeSeer (muligens også Domoticz?) på andre måter. Heatmiser er et eksempel på et eget standalone system, men som integreres fint i HomeSeer. HeatIt kommer med Z-wave utstyr nå i "disse dager" (men det har vi sagt en stund nå).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
27 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, høres ut som en plan. Men HomeSeer har 30 dagers gratis prøvetid, og sannsynligvis halv pris i mai. Bare for å ha sagt det... ;) 

 

Skal følge med :) 

 

27 minutter siden, Moskus skrev:

Her skjer det mye for tiden. Nye målere er AMS-målere, og de rapporterer fortløpende forbruk selv. De har også en HAN-port for utlesing direkte. Det beste akkurat nå er nok å vente til dette blir så mainstream at alle gjør det, og det vil nok skje i løpet av det neste året. 

 

Men hvem monterer måleren i mitt nye hus? Elektriker eller strømleverandøren? Bør jeg be montøren om å åpne HAN-porten?

 

 

27 minutter siden, Moskus skrev:

 

For å kort oppsummere andre spørsmål:

  • Ja, du vil meget sannsynlig ha Z-wave.
  • Ja, du kan supplere med 433Mhz-sensorer med en RFXtrx433E, men merk at de ikke er like stabile som Z-wave. (var nok min guide du leste). Ikke for det, vi bruker det her uten særlige problemer.
  • Nei, du kan ikke montere Z-wave dimmere selv.
  • Nei, du vil ikke ha proprietære løsninger som elektrikeren din vil selge deg. Da må du heller be ham begynne å selge FutureHome (for de bruker Z-wave)
  • For vannbåren varme finnes det mange løsninger, som bl.a. er Z-wave og/eller kan integreres i HomeSeer (muligens også Domoticz?) på andre måter. Heatmiser er et eksempel på et eget standalone system, men som integreres fint i HomeSeer. HeatIt kommer med Z-wave utstyr nå i "disse dager" (men det har vi sagt en stund nå).

 

Men heatit har vel vært z-wave lenge? Det som kommer nå er vel versjon2?

 

Takk for nyttige råd. Ser fram til å komme i gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
22 timer siden, Armas skrev:

Men hvem monterer måleren i mitt nye hus? Elektriker eller strømleverandøren? Bør jeg be montøren om å åpne HAN-porten?

Det er det leverandøren som gjør, måleren er hans eiendom. Montøren kan nok ingenting om det tekniske rundt måleren, han er elektriker. Det er også leverandøren som åpner HAN-porten.

 

22 timer siden, Armas skrev:

Men heatit har vel vært z-wave lenge? Det som kommer nå er vel versjon2?

Ja. Men HeatIt er en termostat (og du vil trenge termostater også). Den kan ikke styre ventilene dine for vannbåren varme, til det trenger du f.eks. Z-Water.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.