Gå til innhold
  • Bli medlem
Nor-Wei

IKEA Trådfri og Philips Hue

Anbefalte innlegg

Hei, ny på forumet her.

Var innom IKEA av helt andre grunner i dag, men så hadde de én enkel Trådfri gateway igjen i hylla, så jeg kjøpte den med meg hjem. (Kunne liksom ikke la være.) Jeg tener å bruke den primært for å oppdatere firmware på trådfri-pærene mine, for å kunne bruke dem sammen med HUE bridgen hjemme. Men er det noe i veien å la IKEA gatewayen sameksistere sammen med HUE bridgen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, de kan fint brukes sammen, men Hue har flere muligheter.  Synes det er praktisk å samle lampene ett sted, derfor har jeg lagt alle inn i Hue

Endret av Øyvind

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av mr.rs4
      Står på siden deres at "Futurehome lanserer snart støtte for Ikea Trådfri" 
      Støtter Futurehome dette nå? Eller noen som vet når? 

Artikkel ifra 28 okt Bygg reis deg 2017
      https://futurehome.no/blog/smarthome/bygg-reis-deg-2017/
    • Av storeulv
      Har søkt uten hell både her på forumet og på det store nettet.

Jeg har flere rom med HUE Motion Sensor (HMS) som jeg bruker til å styre lysene i rommet med. Som dere jo vet har disse sensorene også lysmåler og termometer innebygget, og målt temperatur kan jeg lese av i HomeSeer. Problemet er at det ser ut til å være temperaturen i tilknytningsøyeblikket, dvs. da jeg knyttet HUE bridge opp mot HS'en, for temperaturen har stått på nøyaktig samme nivå i nesten en uke nå.

Spørsmålet mitt er da; kan man sette et pollingintervall på disse sensorene? Jeg er ikke i stand til å finne noe i innstillingene til sensoren, så hva gjør jeg evt. feil?

Finnes det andre og smartere løsninger for å lese av tempen på en HMS som kan brukes inn mot HS'en?
    • Av sjoseth
      Hei,

Nykommer her på forumet og hadde lyst å dele mitt oppsett.
      Etter litt frustrasjon (fra øvrige medlemmer av husstanden) over styring av hus via flere appen tenkte jeg at jeg skulle lage en sentral hub, hvor alle enheter kunne styres fra.
      Noen websøk senere havnet jeg på Home Assistant.

Oppsett og hardware:
      Windows server: Home Assistant, MQTT, Unify kontroller, Plex server.
      Ubiquity nettverks utstyr.
      Airpatrol wifi varmepumpestyring
      Div hue produkter
      Chromecast
      Pioneer AVR
      Logitech UE smartradio
      Android webcam
      Wemos (Arduino) temp sensor
      Tibber

Noen timer over noen kvelder senere har jeg satt opp følgende styring i Home Assistant:
      Styring av lys (Phillips Hue) med wakeup light automasjon.
      Styring av varme (Airpatrol wifi (via IFTTT og webhooks) med automasjon for nattsenking.
      Styring av media (Chromecast, Pioneer AVR og Logitech UE smartradio).
      Oversikt over vær (yr), strøm (tibber), webcamera og varmesensorer (diy).

Husstandens medlemmer har webapp satt opp på telefonene, i tillegg har jeg hengt opp en Galaxy Tab 2 7" på veggen for besøkende.
      Denne skal byttes når ny kommer i posten (Huawei Mediapad T3 7" siden samsungen er sliten og treig.

Kommende oppdateringer:
      Ny tablet for styring er på tur i posten.
      Deler til 4 nye temperatur og luftfuktighets sensorer er på tur i posten.

Framtidige oppdateringer:
      Flere Hue lyskilder.
      Z-wave med veggplugger til de 3 panelovnene jeg har og strømuttak ute til defa.
      Hue motion sensor.
      Google home mini.
      Harmony hub.
      Når AMS måler kommer i hus blir jeg å sette opp lesing av sanntidsdata via HAN.

Samboer (til tross liten interesse for teknologi o.l.) bruker systemet hele tiden og er veldig fornøyd med oppsettet.
      Setter pris på tilbakemeldinger, forslag og kritikk
    • Av ZoRaC
      Se: https://itavisen.no/2018/08/22/ikea-skal-lansere-smartplugg-til-hundrelappen/

Mer info og bilde: https://teknikveckan.com/nyheter/ikea-gor-kaffebryggaren-smart-i-host/
    • Av Chris.F
      Hallo folkens

Jeg har sett det er noen av dere som har Elko's ZigBee dimmere, men er det noen som har testet disse mot Philips Hue i det siste?

Jeg så dette innlegget fra i fjor men jeg kontaktet Elko for en måned siden for å spørre om RS316 gikk på Hue Bridgen og fikk dette som svar:

Jeg har hørt med noen lokale elektrikere og ingen har dem på lager og er heller ikke interessert i å "låne" ut en da de ikke får solgt/returnert dem, og jeg er heller ikke så veldig keen på å bruke penger på noe som ikke vil fungere med oppsettet mitt.

Jeg vet jeg kan kjøre software som en bro imellom Z-Wave og Hue men jeg hadde foretrukket å ha alt koblet direkte opp på Hue'n.