Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av varmtvannsbereder


Anbefalte innlegg

storeulv skrev (1 time siden):

Trolig ikke mye mer enn andre smartplugger, men denne har nå i det minste temperaturovervåkning av pluggen for utkobling ved varmgang.

Men; dette med forskrifter rundt dette er jo også en greie. Vanlig schuko monteres på kurser med opptil 2,5mm2 ledere og 15A sikringer (tidligere 16A). Disse kontaktene er ikke godkjent for en konstant last på mer enn 10A. Derfor er f.eks. alle slike nødladere som følger med nye elbiler strupt ned til 10A, og flere er faktisk strupt ned til 8A. Nå kommer det for øvrig nye forskrifter for lading av elbil der det blir forbudt å legge opp schuko som permanent ladepunkt for elbiler.
 

Det som er litt vrient å bedømme er når lasten går over fra å være sporadisk til å være konstant. En 2kW VVB med normal bruk er "på" ca 4-8 timer i døgnet avhengig av bruk, altså et sted mellom hver 3. og hver 6. time. Er det å betrakte som en konstant last? (jeg vet faktisk ikke, det er derfor jeg spør)
En elektrisk gulvovn som det er nokså vanlig at brukes som tilleggsvarmer i mange hjem kan også være på 2kW. En slik ovn vil også kunne ha et bruksmønster som kan sammenlignes med en VVB. Særlig når flere av oss bruker hjemmekontoret jevnlig, og da kanskje på rom som ikke opprinnelig var planlagt for dette. Vil en slik gulvovn også utgjøre en konstantlast, eller har denne innebygd styring for å koble ut tidlig nok til at man unngår "konstant"-delen av lasten?

 

Gjentatte tilfeller av brann i støpsel til VVB er det som utløste kravet. Kravet gjelder ikke varmeovner, men om man har varmeovner med så høy effekt som 2 kW plassert i ett rom som gjør at den står svært ofte på, bør man vurdere å endre dette til fast tilkobling.

 

Ecoplugg er ikke i samsvar med NEK EN 60309, og er derfor ikke en løsning som er godkjent i standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simon skrev (10 timer siden):

Dette temaet har blitt mer aktuelt enn noen gang. Derfor har jeg vært med å starte et firma som løser akkuratt dette problemet. Ved å varme varmtvannet ut ifra strømprisene kan man spare opp til 20%. Sjekk ut www.ecoplug.no for mer info :) 

En god idé, men vanskelig å anbefale mtp. sikkerhet. 

 

Det ser ut til å være basert på en Shelly Plug S, men den tåler vel maks 12A som er ca. 2,5 kW.

Holder det på en 2,5 kW varmtvannsbereder over tid? Som andre her har nevnt, så er det jo gode grunner til at det ikke er lov med stikkontakter på varmtvannsberedere på en viss størrelse (er det 1,5 kW nå?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (45 minutter siden):

En god idé, men vanskelig å anbefale mtp. sikkerhet. 

 

Det ser ut til å være basert på en Shelly Plug S, men den tåler vel maks 12A som er ca. 2,5 kW.

Holder det på en 2,5 kW varmtvannsbereder over tid? Som andre her har nevnt, så er det jo gode grunner til at det ikke er lov med stikkontakter på varmtvannsberedere på en viss størrelse (er det 1,5 kW nå?).

Siste jeg leste er at det er 1,5kW og over som krever fast installasjon. Det kan kanskje diskuteres om den grensen er fornuftig all den tid det finnes 2kW beredere for 200l som da har en (i teorien) grei sikkerhetsmargin, men forskriften er jo satt på basis av erfaringer med branner som har oppstått pga varmgang. Dermed er det liten grunn til å utfordre denne grensen.
Personlig heller jeg mot å gå for en smartbereder, og Huseiernes medlemstilbud på Høiax er svært så fristende.

Aeotec eller tilsvarende vil også kunne gjøre jobben, men da uten annet enn en ren strømstyring av berederen. Det er mao. ingen tilbakekobling i reguleringssløyfen som kan gi en mer nøyaktig regulering av effekten, men det er gjerne en marginal problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (11 minutter siden):

Holder det på en 2,5 kW varmtvannsbereder over tid?

Det er ikke uten grunn at det ikke er tillat lenger å bruke plugg på vv bereder, da jeg ser mye brente plugger og stikk når jeg er hos kunder og derfor bør en bruke penger på sikkerhet. Den er dyr, men billig i forhold til hvis du får en uønsket hendelse.

 

Jeg er sertifisert i henhold til NEK-405-2, Brannforebyggende Elkontroll bolig, og anbefaler ikke annet enn Aeotec Heavy Duty smart switch, den er godkjent for opp til 40A.

 

/Helge

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (1 time siden):

Det er ikke uten grunn at det ikke er tillat lenger å bruke plugg på vv bereder, da jeg ser mye brente plugger og stikk når jeg er hos kunder og derfor bør en bruke penger på sikkerhet. Den er dyr, men billig i forhold til hvis du får en uønsket hendelse.

 

Jeg er sertifisert i henhold til NEK-405-2, Brannforebyggende Elkontroll bolig, og anbefaler ikke annet enn Aeotec Heavy Duty smart switch, den er godkjent for opp til 40A.

Takk, da har jeg forstått det riktig. Jeg har hatt flere brann- og elektro-inspeksjoner her, og det er faktisk VVB som har vært mest interessant for alle. Ikke et problem hos oss, AeoTec Heavy Duty direkte tilkoblet ordner det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (På 22.8.2022 den 11.28):

Det er ikke uten grunn at det ikke er tillat lenger å bruke plugg på vv bereder, da jeg ser mye brente plugger og stikk når jeg er hos kunder og derfor bør en bruke penger på sikkerhet. Den er dyr, men billig i forhold til hvis du får en uønsket hendelse.

 

Jeg er sertifisert i henhold til NEK-405-2, Brannforebyggende Elkontroll bolig, og anbefaler ikke annet enn Aeotec Heavy Duty smart switch, den er godkjent for opp til 40A.

 

/Helge

 

Men hva er grunnen til at du utelukkende anbefaler dette produktet? Det er sikkert et godt produkt, men på en resistiv last som VVB er det jo også solid overkill. Forsåvidt ikke noe galt med overkill, men den er jo også svindyr (og vanskelig å få tak i) for tiden. Det finnes jo også alternativer som f.eks ZM Single Relay 16A, og på en 2 kW VVB så er det jo god sikkerhetsmargin også med et slikt rele.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (4 timer siden):

Forsåvidt ikke noe galt med overkill

Bingo. Problemet er at andre alternativer kan være på grensen over tid.

 

Stikkontakten er jo også ratet til 16A og den har mindre bevegelige deler enn et 16A-relé, men de tar jo beviselig fyr innimellom. :( 

 

 

mroek skrev (4 timer siden):

den er jo også svindyr

Alt er relativt. Det er en kostnad jeg gjerne tar for å sove bedre om natten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (11 minutter siden):

Bingo. Problemet er at andre alternativer kan være på grensen over tid.

 

Stikkontakten er jo også ratet til 16A og den har mindre bevegelige deler enn et 16A-relé, men de tar jo beviselig fyr innimellom. :( 

 

 

Alt er relativt. Det er en kostnad jeg gjerne tar for å sove bedre om natten. :)

 

Hvis du ville sovet dårlig om natten av å bruke et 16A-rele på en VVB som drar bare litt over halvparten av dette, så er det mye du bør sove dårlig av. En Aeotec HD er spesifisert til 40A, som altså er rundt fire og en halv gang mer enn det en 2 kW VVB trekker. Begge er med andre ord overkill, men den ene er mye mer overkill enn den andre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (19 minutter siden):

 

Hvis du ville sovet dårlig om natten av å bruke et 16A-rele på en VVB som drar bare litt over halvparten av dette, så er det mye du bør sove dårlig av. En Aeotec HD er spesifisert til 40A, som altså er rundt fire og en halv gang mer enn det en 2 kW VVB trekker. Begge er med andre ord overkill, men den ene er mye mer overkill enn den andre.

 

 

Du har jo et poeng i at 40A blir veldig god sikkerhetsmargin. Det som dessverre er et problem er at svært lite av det man får kjøpt av slike ting gir noen god dokumentasjon på hva de tåler av konstant last. En vanlig veggkontakt som står i de tusen hjem tåler 16A, men ikke som en konstant last over tid. Det reléet du viser til; tåler det 16A over tid, eller er 16A basert på samme toleransekrav som en veggkontakt?
Når så det er sagt; de færreste VVB står med elementet aktivt konstant. Ved normal bruk vil det slå inn og være aktivt noen få timer i løpet av et driftsdøgn, og man kan nok hevde at lasten ikke er konstant. MEN; hva om VVB av en eller annen grunn tømmes helt? For å varme opp 200 l vann fra 5 grader til 70 grader kreves det ca 15kWh. Utregningen kan sees her (neida, jeg VET at det for enkelte er fy-fy å bruke WIkipedia som kilde):

 

1536232210_Skjermbilde2022-08-29kl_16_00_11.thumb.png.dfb75aae5e3b5a4c68d465d401e143e3.png

 

Da må altså den 2kW berederen stå med elementene aktive i over 7 timer. DET er konstantlast, og derfor er det viktig at de reléer, brytere eller annet man bruker tåler belastningen over tid.
Men ja; 40A er mye, det hadde nok holdt med 25A, eller endog 20A. Dog må det altså være slik at det er denne lasten over tid som tåles, og ikke bare innenfor gitte intervaller.
Når det kommer til prisen på en Aeotec så varierer den mellom ca 1000,- og 1500,- kr. Om man bruker den til å spare inn i snitt 1 kr per kWh brukt på oppvarming av vann, og man bruker 8 kWh/døgn til VVB vil man være i nærheten av å spare den inn på et halvår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (14 minutter siden):

Da må altså den 2kW berederen stå med elementene aktive i over 7 timer. DET er konstantlast, og derfor er det viktig at de reléer, brytere eller annet man bruker tåler belastningen over tid.

Men ja; 40A er mye, det hadde nok holdt med 25A, eller endog 20A. Dog må det altså være slik at det er denne lasten over tid som tåles, og ikke bare innenfor gitte intervaller.
Når det kommer til prisen på en Aeotec så varierer den mellom ca 1000,- og 1500,- kr. Om man bruker den til å spare inn i snitt 1 kr per kWh brukt på oppvarming av vann, og man bruker 8 kWh/døgn til VVB vil man være i nærheten av å spare den inn på et halvår.

 

Hvorfor mener du at 16A er for lite for en last på drøyt 8A? Jeg er ellers enig i at releet må tåle lasten over tid, men så langt jeg kan se er det ikke spesifisert noen redusert rating for langvarig belastning verken for Aeotec HD eller ZM Single Relay 16A, så da må man nesten kunne anta at spesifisert belastning gjelder over tid.

 

Poenget mitt er ikke å si at folk ikke må gå for Aeotec HD på berederen sin, men at det også finnes rimeligere løsninger som har god nok spesifikasjon til å gjøre samme jobben for en ca tredjedel av prisen (dagens priser).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (1 time siden):

Hvis du ville sovet dårlig om natten av å bruke et 16A-rele på en VVB som drar bare litt over halvparten av dette, så er det mye du bør sove dårlig av.

På ingen måte. :)

Som sagt, når en 16A kontakt kan ta fyr, kan også et relé gjøre det ved stadig høye belastninger, gang på gang.

 

Det finnes jo de som prøver Wall Plugs på vaskemaskiner og tørketromler. Det går ikke bra, selv om belastningen er langt lavere enn de 2,5 kW som den visstnok skal tåle.

 

 

Men du behøver ikke fortelle meg hva jeg sover godt med og hva jeg ikke sover godt med.

Hvis DU har funnet en løsning DU mener er god nok og har funnet en FAGMANN som vil montere det for deg, så gjør for all del det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (42 minutter siden):

Jeg er ellers enig i at releet må tåle lasten over tid, men så langt jeg kan se er det ikke spesifisert noen redusert rating for langvarig belastning verken for Aeotec HD eller ZM Single Relay 16A, så da må man nesten kunne anta at spesifisert belastning gjelder over tid.

Det må en anta, ja. Når en kikker i et datablad for et typisk rele som brukes i slike produkter så er det ikke nevnt der heller. Men varmgang er neppe et problem på slike releer. Det som sliter de er operasjonene - dvs å bryte strømmen som kan være en induktiv last. Sånn sett er VVB en "snill" last. Jeg ville ikke tenkt mye på om et slikt rele klarer belastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

På ingen måte. :)

Som sagt, når en 16A kontakt kan ta fyr, kan også et relé gjøre det ved stadig høye belastninger, gang på gang.

 

Det finnes jo de som prøver Wall Plugs på vaskemaskiner og tørketromler. Det går ikke bra, selv om belastningen er langt lavere enn de 2,5 kW som den visstnok skal tåle.

 

 

Men du behøver ikke fortelle meg hva jeg sover godt med og hva jeg ikke sover godt med.

Hvis DU har funnet en løsning DU mener er god nok og har funnet en FAGMANN som vil montere det for deg, så gjør for all del det. :) 

 

Alt kan jo i prinsippet ta fyr, også Aeotec HD. Jeg forteller deg slett ikke hva du skal sove godt med, men mellom linjene går det an å tolke det du (og andre) skriver som at du/dere mener at absolutt alt annet enn Aeotec HD på VVB er farlig, og det er etter min mening unødvendig skremselspropaganda. Ikke verre enn det. Å advare mot å bruke smartplugg i schuko er derimot ikke skremselspropaganda, det er vi enige om.

 

Og når det gjelder FAGMANN, så er det jammen mange av disse som gjør mye rart også, inkludert å montere Heatit ZM Single Relay på VVB...  😲

 

stigvi skrev (1 time siden):

Det må en anta, ja. Når en kikker i et datablad for et typisk rele som brukes i slike produkter så er det ikke nevnt der heller. Men varmgang er neppe et problem på slike releer. Det som sliter de er operasjonene - dvs å bryte strømmen som kan være en induktiv last. Sånn sett er VVB en "snill" last. Jeg ville ikke tenkt mye på om et slikt rele klarer belastningen.

 

Reaktive laster er noe helt annet, ja. Og der skal Aeotec ha skryt for at de faktisk spesifiserer dette. Aeotec HD tåler 10A kapasitiv og 16A induktiv last, så altså veldig mye mindre enn de 40A som gjelder for resistiv last (og tilsvarende reduksjon gjelder nok også for de fleste andre releer, selv om mange ikke spesifiserer det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.